Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ادامه فعالیت شهرک صنعتی روی، وجود معادن سرب و روی انگوران و مشکلات زیست‌محیطی به دلیل نبود ساماندهی و مدیریت پسماند بخشی از آنهاست. مردم زنجان چندسالی است از دغدغه‌های مهمی در حوزه زیست‌محیطی رنج می‌برند، گاهی این دغدغه‌ها فراتر از جنس محیط‌زیستی شده و به بحرانی برای سلامت مردم تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع نیازمند شفاف‌سازی است؛ چراکه شکی نیست با توسعه شهر‌نشینی که خود مظاهر صنعتی‌شدن را به دنبال دارد، مشکلات زیست‌محیطی نیز به مراتب افزایش ‌یابد و اگر فکری نشود باید منتظر اتفاقات بدتری برای زنجان بود.

بیشتربخوانید : هوبره پرنده با ابهت کویرهای خراسان جنوبی / چشم کشورهای عربی به « هوبره» دوخته شده

مهم‌ترین تهدید فعلی زیست‌محیطی زنجان وجود شهرک صنعتی روی است. این شهرک در پنج کیلومتری زنجان قرار دارد. این شهرک صنعتی در دولت‌های گذشته همانند بسیاری از کارهای بی‌مطالعه و آگاهانه افزایش ظرفیت فعالیت را در دستور کار خود قرار داد؛ موضوعی که باعث ایجاد چالش‌های مهمی برای زنجان و شهروندان شد. این افزایش ظرفیت در واحد‌های شهرک روی موردموافقت سازمان محیط‌زیست نبود و این واحد بدون توجه به مخالفت‌ها به فعالیت خود ادامه داد.

درحال حاضر بسیاری از کارشناسان افزایش آمار ابتلای مردم زنجان به سرطان‌های شایع را به این موضوع مرتبط می‌دانند. زنجان از لحاظ ابتلا به سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در زنان و تولد کودکان نارس آمار قابل‌ملاحظه‌ای دارد. البته امیدواریم از طریق دستگاه‌های کشوری و با کمک مدیران استانی فضای مناسب و دور از شهری برای فعالیت این صنایع ایجاد شود. این امر ممکن نیست مگر اینکه طبق قانون، وزارت کشور وارد عمل شده و استانداری را ملزم به این کار کند.

شکار بی‌رویه در حیات‌وحش در زنجان

یکی‌دیگر از مشکلات محیط زنجان شکار بی‌رویه حیوانات در حیات‌وحش و مناطق محافظت شده است که در کنار آلودگی از چالش‌های مهم زیست‌محیطی زنجان به حساب می‌آید.

درحال حاضر 10 درصد جمعیت آهوان دشت سهرین کاهش یافته که شکارچیان دلیل اصلی آن هستند. در این میان کمبود نیروی کارآمد و متخصص در بدنه سازمان محیط‌زیست زنجان ازجمله محیط‌بان آموزش‌دیده از معضلات مهم حفاظت از مناطق حفاظت‌شده به‌شمار می‌رود.

از سوی دیگر درحال حاضر منطقه حفاظت‌شده دشت سهرین با معضل مهم تغییر کاربری اراضی از دیم به آبی مواجه است که این مساله با حفر چاه‌های غیرمجاز یا تخریب زیستگاه‌های حیات‌وحش اتفاق می‌افتد که سازمان محیط‌زیست زنجان باید فکری کند.

توسعه پایدار زمانی امکان‌پذیر است که بین اهداف زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی تعادل برقرار باشد. این موضوع زمانی تحقق می‌یابد که سیاست‌های زیست‌محیطی و سیاست‌های بخش معدن و اکتشاف و استخراج معادن در یک راستا قرار گیرند. بر این اساس معدن سرب و روی انگوران زنجان با تولید 29 هزار و 400 تن محصول در سال، 10هزار تن پسماند دارد. 10هزار تن پسماند در هوای محیط باقی می‌ماند و درصورت بارش‌های جوی قسمتی از آلاینده‌ها در بارش حل شده و به سطح زمین بر می‌گردد. پیشنهادی که سمن همراهان سبز در این خصوص به سازمان حفاظت محیط‌زیست داد این بود که ما با صنعت و اشتغال مخالف نیستیم، اما باید صنعت سرب ما به صنعت سبز تبدیل شود.

البته چند سالی می‌شود که مردم به واسطه سمن‌های فعال در این حوزه نسبت به محیط‌زیست اطراف خود حساس شده‌اند که در این میان کمپین‌هایی هم ایجاد شده است. یکی از این کمپین‌ها که به تایید دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست زنجان نیز رسیده «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» است. براساس این طرح باید حداقل یک روز در هفته بدون خودروی شخصی وارد شهر شد تا شهروندان به تدریج از استفاده از خودروهای شخصی فاصله گرفته و به سمت حمل‌ونقل عمومی حرکت کنند. به این دلیل سه‌شنبه به‌عنوان شعار این کمپین انتخاب شده، چراکه روزهای میانی هفته پرترددتر هستند. این ستاد مردمی در تعامل با دولت راه‌اندازی شده و بعد از شروع به کار و راه‌اندازی مباحث مربوطه در فضای مجازی سال‌های گذشته با استقبال شهرداری، کوهنوردان، دوچرخه‌سواران و طیف گسترده‌ای از علاقه‌مندان به محیط‌زیست روبه‌رو شده و هیات دوچرخه‌سواری زنجان نیز اعلام حمایت کرده‌اند. گردانندگان این کمپین معتقدند با تشویق مردم به استفاده از دوچرخه، وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز می‌توانند به کاهش آلودگی هوا در آینده‌ای نزدیک کمک کنند. از طرفی برای پیشبرد این طرح، هیات استان با برخی فروشندگان دوچرخه وارد مذاکره شد تا افرادی که از سوی این کمپین معرفی می‌شوند از تخفیف مناسب برخوردار شوند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست مناطق گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۶۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ عبدالرحمن زحمتی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: هر سال با شروع فصل بهار، زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود و زیر چتر حمایت و حفاظت محیط‌بانان حفاظت محیط زیست به زندگی خود ادامه می‌دهند و زنده‌گیری نوزادان حیات‌وحش پیگرد قانونی دارد.
معاون حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به آغاز فصل زایش وحوش گفت: محیط بانان پارک‌های ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین نخستین بره‌های متولد شده‌ی امسال را مشاهده کرده اند.
روح الله لایق افزود: بارندگی‌های مناسب اسفند و فروردین ماه سبب رویش گیاهان و پوشش مناسب گیاهان در مراتع شده وشرایط برای زیست گونه‌های علفخوار همچون قوچ و میش اوریال، آهو و کل و بز مناسب است.
وی در ادامه گفت: فصل بهار گردشگران بیشتردر طبیعت حضور می‌یابند که توصیه می‌شود در صورت مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت از لمس آنها خودداری کنند، زیرا موجب جدا کردن این نوزاد از چرخه طبیعی خواهد شد.

به علت نبود آگاهی ،بسیاری از نوزادان وحوش از چرخه طبیعت خارج می‌شوند
معاون حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: هر ساله در فصل بهار و زمان زادآوری حیات وحش، به علت نبود آگاهی بسیاری از مردم نسبت به برخورد صحیح هنگام مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت، بسیاری از نوزادان از چرخه طبیعت خارج می‌شوند.
لایق از طبیعت گردان خواست از نزدیک شدن و نوازش بره‌ها و نوزاد وحوش خودداری کنند، چون نوزادان حیواناتی که با لمس و نوازش کردن و یا در آغوش گرفتن بوی انسان به خود گرفته اند، تلف می‌شوند.
در طبیعت و مناطق حفاظت شده‌ی خراسان شمالی ۶۵ گونه پستانداران زیست می‌کنند.

دیگر خبرها

  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه
  • رفع تهدیدهای خطرناک زیست‌محیطی؛ اولویت شهرداری کرمان در مدیریت پسماند
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان