ابهامها برای انتخاب «آتیه داستان ایرانی» ادامه دارد
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۲۹۴۶
به گزارش خبرنگار مهر در آستانه روزهای پایانی داوری جایزه ادبی جلال آل احمد، طی روزهای گذشته بنیاد شعر و ادبیات داستانی با انتشار فراخوانی هبر از اجرای برنامهای با عنوان «آتیه داستان ایرانی» به عنوان بخش ویژه یازدهمین دوره جایزه جلال آل احمد کرد که بر اساس آن و بر مبنای یک نظر سنجی اینترنتی از میان ۲۰ نویسنده جوان معرفی شده در این فهرست، نویسنده پرآتیه و به اصطلاح خوشاقبال ادبیات داستانی معاصر ایران معرفی خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر اساس آنچه در متن فراخوان این اقدام منتشر شد، این ۲۰ اثر شامل نویسندگانی با سمن کمتر از ۴۰ سال است که هر کدام اثری داستانی با محوریت هویت انقلابی، دینی وملّی نوشتهاند یا برگزیده یا تحسینشده رویدادهای ملی ادبی ایران هستند و آثارشان دیده و خوانده شده است. این نامها پس از صدها نفر ساعت کار رصد از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان شناسایی شدهاند.
با این وصف این فهرست و اسامی بعضا عجیب موجود در آن پس از انتشار خالی از حواشی نبود. محمد سرشار یکی از نویسندگان این فهرست با وجود اینکه پیش از انتشار رمان تازهاش در سال جاری، در مجامع ادبی کمتر با عنوان نویسنده و فعال ادبی و بیشتر در قامت مدیر فرهنگی شناخته میشود، با انتشار متنی در فضای مجازی ضمن انصراف تلویحی خود از این رویداد خواست تا مخاطبان این رویداد به جای وی به محمد علی جعفری و مصطفی رضایی رای داده شود.
ابراهیم اکبری دیزگاه نویسنده و سردبیر سابق مجله ادبی بنیاد شعر و ادبیات داستانی نیز در نامهای خطاب به مهدی قزلی با اعلام انصراف از حضور در این رویداد عنوان کرد: شاید برای همه ما اهالی ادبیات داستانی مفید باشد؛ نویسندهای که آینده و آتیه را در معاد میبیند، باید مدام به قیام و بازگشت فکر کند؛ قیام در مقابل خدا و بازگشت به سوی او! ولی من اکنون در فکر فرارم؛ «فَفِرُّوا إِلَی اللَّه» (ذاریات/۵۰) پس آتیه و آینده من همین الان است؛ الانی که دارم برمیگردم، قیام میکنم و فرار!»
با این همه از مدیران بنیاد ادبیات داستانی اعم از مهدی قزلی مدیر عامل و میثم امیری سردبیر مجله ادبی الفیا و مسئول امروز برنامههای ویژه(طرح و برنامه) بنیاد درباره این فهرست و نحوه انتخاب آن اظهارنظری نکرده و تلاش خبرنگار مهر نیز برای کسب توضیحاتی از آنها در این زمینه ناموفق بوده است.
در عین حال پیش از این نیز در بخش خصوصی جایزهای ادبی به صورت دوسالانه و با عنوان چهل با هدف بررسی و معرفی برترین داستاننویس ایرانی که رنج سنی ۳۵ تا ۴۰ سال داشته و حداقل سه اثر داستانی منتشر کرده باشد نیز در دو دوره برگزار شده است.
آنچه در این فهرست طی روزهای پس از انتشار آن قابل اهمیت بوده است چگونگی انتخاب این اسامی است که به نظر میرسد نامهای حاضر در آنها با آنچه درباره آن صحبت شده فاصله دارد. نگاهی به آثار منتشر شده از سوی نویسندگان جوان کشور با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، و نیز با موضوعات دینی و ملی در سالهای اخیر به ویژه توسط زنان ناشر و نیز آثار منتشر شده در میان ناشران مستقل و خالی بودن اسامی این نویسندگان در این فهرست و چرایی انتخاب تنها ۲۰ نویسنده برای این رایگیری و حتی کلی و مبهم بودن اصول و معیارهای انتخاب افراد برای حضور در این فهرست، این اقدام فرهنگی و برگزاری آن را با ابهام روبرو کرده و ناکام گذاشته است.
روز گذشته خبرگزاری مهر در تحلیلی در این زمینه یادآور شده بود انتخاب نویسندهای به عنوان آتیه داستاننویسی ایران بر مبنای چند کار که در اختیار ماست و قضاوت در این زمینه که آیا در آینده این فرد کاری اساسی در ادبیات انجام خواهد داد یا نه، چیزی است شبیه ماموریت غیرممکن. بارزترین نمونه اش در وطن خودمان ابراهیم گلستان است که در جوانی آثاری نوشت که هنوز هم در زبان فارسی بی رقیب اند، اما نخواست یا نتوانست همان مسیر را ادامه دهد و نیم قرنِ اخیر هیچ اثری از او ندیده ایم. یا نمونه بهتر و مربوط تر، مصطفی مستور است که «استخوان خوک و دستهای جذامی او» یکی از نوید بخش ترین رمان های تاریخ زبان فارسی است، اما کارهای بعدیِ او در مقایسه با خودش کارهای ضعیفی است.
کد خبر 4459252منبع: مهر
کلیدواژه: ادبیات داستانی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان جایزه جلال آل احمد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچههای امروز
نویسنده کتاب «نقاشی قشنگ» درباره اقتضائات نگارش ادبیات دینی گفت: سادهنویسی و سادهسازی مفاهیم دینی برای مخاطب امروزی بسیار لازم و کاربردی است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) به نویسندگی لعیا اعتمادی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان از سوی انتشارات بهنشر منتشر و راهی بازار کتابهای کودک و نوجوان شد. این اثر یکی از جلدهای مجموعه 12 جلدی «یک قصه، یک حدیث» است. هر داستان این مجموعه بر اساس یکی از احادیث امام رضا(ع) است. نویسنده کتاب حاضر داستان را براساس سخنان ارزشمند امام رضا(ع) مبنی بر اینکه «تدبیر قبل از عمل، تو را از پشیمانی باز میدارد» نوشته که در کتاب عیون اخبارالرضا ذکر شده است.
اعتمادی درباره تجربه نوشتن داستان «نقاشی قشنگ» بر اساس یک متن دینی گفت: نوشتن این دست از داستانها نشان میدهد که میتوان آثار دینی را مطابق با شرایط جامعه امروز برای نسل کودک و نوجوان روایت کرد.
این نویسنده درباره ماجرای کتاب حاضر یادآور شد: ماجرای داستان «نقاشی قشنگ» در مدرسه دخترانه و روابط بین دو همکلاسی روایت میشود که یکی از آنها علاقهمند است تا با هم دوست باشند و برای همین، کاری انجام میدهد که از قضا این عمل باعث ناراحتی همکلاسی میشود و... . پایان کتاب نیز تلاش شده است براساس حدیثی از امام رضا(ع) نتیجه رفتار شخصیتهای داستان به مخاطبان واگذار شود.
"اسوه"های زندگی را با این کتاب بشناسیماعتمادی به اقتضائات امروز برای نوشتن کتاب ویژه نسل جدید اشاره و اضافه کرد: مخاطبان امروز ما بخصوص کودکان با فضاهای زیادی روبهرو هستند؛ بنابراین فکر میکنم نوشتن داستانهای مذهبی با حجم کم باعث میشود کتاب با اقبال بیشتری برای خوانده شدن توسط مخاطبان روبهرو شود. نوشتن داستانهای مذهبی بخصوص داستان درباره زندگی و سیره ائمه(ع) به قلم نویسنده بستگی دارد؛ اما سادهنویسی و سادهسازی مفاهیم دینی برای مخاطب امروزی بسیار لازم و کاربردی است.
اعتمادی که فقط همین یک داستان را در مجموعه «یک قصه یک حدیث» از خود به یادگار گذاشته است، درباره ارتباط نویسنده با تصویر گر اثر، گفت: در کتاب «نقاشی قشنگ» تا حدودی تعامل با تصویرگر داشتم ؛البته به طور غیرمستقیم. به این صورت که در طول کار تصاویر به طور فرم به فرم برایم فرستاده میشد. ارتباط بین تصویر گر و نویسنده منجر میشود که ارتباط بهتری بین متن و تصویر در اثر ایجاد شود.
کتاب «نقاشی قشنگ» به قلم لعیا اعتمادی و تصویرگری حدیث جزایری به تازگی از سوی کتابهای پروانه (گروه کودک و نوجوان بهنشر) در 24 صفحه مصور رنگی، شمارگان دو هزار نسخه و به بهای 40 هزار تومان منتشر شده است. این کتاب برای نخستینبار در سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در غرفه کودک و نوجوان انتشارات بهنشر عرضه میشود.
انتهای پیام/