Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@18:18:25 GMT

ابهام‌ها برای انتخاب «آتیه داستان ایرانی» ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۲۹۴۶

ابهام‌ها برای انتخاب «آتیه داستان ایرانی» ادامه دارد

به گزارش خبرنگار مهر در آستانه روزهای پایانی داوری جایزه ادبی جلال آل احمد، طی روزهای گذشته بنیاد شعر و ادبیات داستانی با انتشار فراخوانی هبر از اجرای برنامه‌ای با عنوان «آتیه داستان ایرانی» به عنوان بخش ویژه یازدهمین دوره جایزه جلال آل احمد کرد که بر اساس آن و بر مبنای یک نظر سنجی اینترنتی از میان ۲۰ نویسنده جوان معرفی شده در این فهرست، نویسنده پرآتیه و به اصطلاح خوش‌اقبال ادبیات داستانی معاصر ایران معرفی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آنچه در متن فراخوان این اقدام منتشر شد، این ۲۰ اثر شامل نویسندگانی با سمن کمتر از ۴۰ سال است که هر کدام اثری داستانی با محوریت هویت انقلابی، دینی وملّی نوشته‌اند یا برگزیده یا تحسین‌شده رویدادهای ملی ادبی ایران هستند و آثارشان دیده و خوانده شده‌ است. این نام‌ها پس از صدها نفر ساعت کار رصد از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان شناسایی شده‌اند.

با این وصف این فهرست و اسامی بعضا عجیب موجود در آن پس از انتشار خالی از حواشی نبود. محمد سرشار یکی از نویسندگان این فهرست با وجود اینکه پیش از انتشار رمان تازه‌اش در سال جاری، در مجامع ادبی کمتر با عنوان نویسنده و فعال ادبی و بیشتر در قامت مدیر فرهنگی شناخته می‌شود، با انتشار متنی در فضای مجازی ضمن انصراف تلویحی خود از این رویداد خواست تا مخاطبان این رویداد به جای وی به محمد علی جعفری و مصطفی رضایی رای داده شود.

ابراهیم اکبری دیزگاه نویسنده و سردبیر سابق مجله ادبی بنیاد شعر و ادبیات داستانی نیز در نامه‌ای خطاب به مهدی قزلی با اعلام انصراف از حضور در این رویداد عنوان کرد: شاید برای همه ما اهالی ادبیات داستانی مفید باشد؛ نویسنده‌ای که آینده و آتیه را در معاد می‌بیند، باید مدام به قیام و بازگشت فکر کند؛ قیام در مقابل خدا و بازگشت به سوی او! ولی من اکنون در فکر فرارم؛ «فَفِرُّوا إِلَی اللَّه» (ذاریات/۵۰) پس آتیه و آینده من همین الان است؛ الانی که دارم برمی‌گردم، قیام می‌کنم و فرار!»

با این همه از مدیران بنیاد ادبیات داستانی اعم از مهدی قزلی مدیر عامل و میثم امیری سردبیر مجله ادبی الف‌یا و مسئول امروز برنامه‌های ویژه(طرح و برنامه) بنیاد درباره این فهرست و نحوه انتخاب آن اظهارنظری نکرده و تلاش خبرنگار مهر نیز برای کسب توضیحاتی از آنها در این زمینه ناموفق بوده است.

در عین حال پیش از این نیز در بخش خصوصی جایزه‌ای ادبی به صورت دوسالانه و با عنوان چهل با هدف بررسی و معرفی برترین داستان‌نویس ایرانی که رنج سنی ۳۵ تا ۴۰ سال داشته و حداقل سه اثر داستانی منتشر کرده باشد نیز در دو دوره برگزار شده است.

آنچه در این فهرست طی روزهای پس از انتشار آن قابل اهمیت بوده است چگونگی انتخاب این اسامی است که به نظر می‌رسد نام‌های حاضر در آنها با آنچه درباره آن صحبت شده فاصله دارد. نگاهی به آثار منتشر شده از سوی نویسندگان جوان کشور با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، و نیز با موضوعات دینی و ملی در سال‌های اخیر به ویژه توسط زنان ناشر و نیز آثار منتشر شده در میان ناشران مستقل و خالی بودن اسامی این نویسندگان در این فهرست و چرایی انتخاب تنها ۲۰ نویسنده برای این رای‌گیری و حتی کلی و مبهم بودن اصول و معیارهای انتخاب افراد برای حضور در این فهرست، این اقدام فرهنگی و برگزاری آن را با ابهام روبرو کرده و ناکام گذاشته است.

روز گذشته خبرگزاری مهر در تحلیلی در این زمینه یادآور شده بود انتخاب نویسنده‌ای به عنوان آتیه داستان‌نویسی ایران بر مبنای چند کار که در اختیار ماست و قضاوت در این زمینه که آیا در آینده این فرد کاری اساسی در ادبیات انجام خواهد داد یا نه،   چیزی است شبیه ماموریت غیرممکن.  بارزترین نمونه اش در وطن خودمان ابراهیم گلستان است که در جوانی آثاری نوشت که هنوز هم در زبان فارسی بی رقیب اند، اما نخواست یا نتوانست همان مسیر را ادامه دهد و نیم قرنِ اخیر هیچ اثری از او ندیده ایم. یا نمونه بهتر و مربوط تر، مصطفی مستور است که «استخوان خوک و دست‌های جذامی او» یکی از نوید بخش ترین رمان های تاریخ زبان فارسی است، اما کارهای بعدیِ او در مقایسه با خودش کارهای ضعیفی است.  

کد خبر 4459252

منبع: مهر

کلیدواژه: ادبیات داستانی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان جایزه جلال آل احمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال چشم‌گیر از صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات مالک آتیه مسکن

امتداد -پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات مالک آتیه مسکن با نماد «مالک آتیه» از صبح روز سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه با اخذ مجوز پذیره‌نویسی از سازمان بورس و اوراق بهادار، در بازار سرمایه آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، پذیره‌نویسی «صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات مالک آتیه مسکن» در اولین روز از شروع فعالیت خود فراتر از انتظارات پیش رفت به گونه‌ای که در اولین روز پذیره‌نویسی، با استقبال متقاضیان مواجه شد.

شهاب الدین شمس، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه که یکی از شرکتهای زیرمجموعه بانک مسکن است؛ در این خصوص گفت: صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات یکی از ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه کشور است که با استفاده از آن می‌توان با مبالغ کم و سرمایه‌گذاری‌های کوچک، وارد بازار ملک شد و از عواید آن بهره برد. دلیل تشکیل این نوع صندوق علاوه بر کسب بازدهی در یک کلاس دارایی جدید، حفظ ارزش پول برای سرمایه‌گذاران است.

وی همچنین در خصوص مزایای سرمایه گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات مالک آتیه مسکن افزود: نقدشوندگی بالا، شفافیت اطلاعات و نظارت مداوم حسابرس‌ و متولی بر صندوق، سرمایه‌گذاری آسان از طریق پنل تمامی کارگزاری‌ها به ‌صورت بر خط، توزیع سود و تقسیم درآمد اجاره و یا سود معاملات املاک‌ بین دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری، معافیت از مالیات و کاهش هزینه نگهداری را از جمله مزایای سرمایه گذاری در این صندوق است.

شایان ذکر است پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات مالک آتیه مسکن تا یازدهم اردیبهشت ماه ادامه دارد.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است
  • برگزاری جایزه داستان و بازآفرینی با رویکرد روایتگری ادبی
  • استقبال چشم‌گیر از صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات مالک آتیه مسکن
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها