Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بجنورد- ايرنا- روند رو به کاهش جمعيت دام مولد در خراسان شمالي در سال هاي اخير، سبب نگراني براي صنعت دامداري و گاوداري اين استان شده و توليد در اين بخش را در معرض سقوط قرار داده است.

به گزارش ايرنا، گاوداران استان مي گويند جمعيت دام هاي مولد استان در سال هاي اخير به طور چشمگيري کاهش يافته است و اين دام ها به علت مشکلات واحدهاي گاوداري، روانه کشتارگاه مي شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کشتار دام مولد و کاهش جمعيت اين دام ها نه تنها آسيب در توليد شير به شمار مي رود بلکه تهديد جدي براي افزايش جمعيت دام و نيز افزايش قيمت گوشت و شير به شمار مي رود.
در سال هاي اخير افزايش نهاده هاي دامي، افزايش هزينه هاي دامپزشکي و کارگري، سبب شده تا واحدهاي گاوداري رفته رفته کاهش يابد و گاوداري ها به مرور جاي خود را به تالارها داده اند.
پايين بودن قيمت شير هم سبب شده تا صرفه اقتصادي فعاليت گاوداران تحت شعاع قرار گيرد و تمايلي به ادامه توليد نداشته باشند.
* کاهش جمعيت دام سنگين
مديرعامل شرکت تعاوني گاوداران بجنورد در اين باره گفت: جمعيت گاوهاي مولد و شيرده در استان بشدت کاهش يافته و اين تهديد براي اين صنعت است.
حسينعلي حصاري اظهار داشت: به علت کاهش جمعيت گاوهاي شيري در استان، ميزان توليد شير به ميزان قابل توجهي کاهش يافته است.
وي تصريح کرد: در سال هاي پيش تر، واحدهاي زيادي در استان فعال بود و بيش از 100 هزار راس دام سنگين در اين منطقه نگهداري مي شد اما اکنون گاوداري ها تعطيل شده و 20 تا 30 راس بيشتر دام نگهداري نمي شود.
وي با اشاره به اينکه ميزان توليد شير در استان کاهش يافته است افزود: دام هاي مولد و شيرده روانه کشتارگاه شده اند و به علت کمبود نقدينگي و گراني نهاده هاي مورد نياز، بهره وري و بازدهي در واحدهاي دامي کاهش يافته است.
حصاري گفت: بالا بودن قيمت نهاده ها صرفه اقتصادي در واحدهاي گاوداري را تحت شعاع قرار داده است.
مديرعامل شرکت تعاوني گاوداران بجنورد تصريح کرد: 70 درصد از هزينه هاي يک واحد گاوداري مربوط به تامين خوراک و علوفه دام است و بالا بودن قيمت اين نهاده ها به جد در فعاليت دامداران تاثير گذار است.
وي گفت: در وضعيت استاندارد قيمت هر کيلوگرم شير بايد سه برابر قيمت نهاده دام باشد اما اکنون جو به ازاي هر کيلوگرم، 12 هزار و 500 ريال خريداري مي شود و اين در حالي است که شير توليدي دامداران، بيشتر از 16 هزار تا 19 هزار ريال به فروش نمي رود.
مديرعامل شرکت تعاوني گاوداران بجنورد با بيان اينکه جهاد کشاورزي به عنوان متولي توليد بايد از دامداران حمايت کند افزود: بخش بزرگي از مشکلات دامداري ها مربوط به تامين خوراک مورد نياز دام است که انتظار مي رود در اين زمينه مورد حمايت قرار گيرند.
* کشتار دام مولد پربازده ممنوع است
رئيس اداره بهداشت و مديريت بيماري هاي دامي اداره کل دامپزشکي خراسان شمالي هم در اين باره با اشاره به اينکه کشتار دام مولدي که بازدهي مناسب دارد در کشتارگاه ها ممنوع است گفت: جمعيت دام سنگين استان در سال هاي اخير کاهش يافته است.
حسن قاسمي فرد اظهار داشت: در يک دهه گذشته، 80 هزار راس دام سنگين در استان نگهداري مي شد اما اين آمار در دو سه سال گذشته به شدت کاهش يافته و اکنون به حدود 57 هزار راس رسيده است.
وي با بيان اينکه گراني نهادها سبب شده تا نگهداري دام به صرفه نباشد خاطرنشان کرد: اکنون شمار دام هاي شيري استان 34 هزار و 168 راس، گاو نر 10 هزار و 320 راس است.
وي افزود: جمعيت دام سبک استان هم در سال هاي اخير به طور چشمگيري کاهش يافته است و اکنون يک ميليون و 678 هزار راس گوسفند و حدود 300 هزار راس بز در استان نگهداري مي شود.
رئيس اداره بهداشت و مديريت بيماري هاي دامي اداره کل دامپزشکي خراسان شمالي گفت: اکنون قريب به اتفاق واحدهاي گاوداري صنعتي استان به تعطيلي کشيده شده و کمتر از 15 واحد در استان فعال باقي مانده است که البته با ظرفيت کامل فعاليت ندارند.
* کشتار دام در کشتارگاه ها 15 درصد کاهش يافت
رئيس اداره نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي اداره کل دامپزشکي خراسان شمالي هم در باره کشتار دام هاي مولد در استان گفت: دامپزشکي کشتار دام مولد که بازدهي مناسب دارد را ممنوع کرده است.
علي اکبر دليرصحرايي اظهار داشت: دام هاي مولد پر بازده که براي کشتار به کشتارگاه آورده مي شود، به هيچ عنوان کشتار نمي شوند و دامپزشک از اين امر ممانعت مي کند.
وي افزود: دام هاي مولد تنها در صورتي که بازدهي مناسب نداشته و نگهداري آن صرفه اقتصادي ندارد، کشتار مي شود.
دلير صحرايي گفت: آماري از کشتار دام هاي مولد در کشتارهاي استان در دست نيست اما در مجموع امسال کشتار دام هاي سبک و سنگين در هشت کشتارگاه استان در مقايسه با مدت مشابه پارسال، 15 درصد کاهش دارد.
رئيس اداره نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي اداره کل دامپزشکي خراسان شمالي تصريح کرد: در هفت ماهه امسال 41 هزار و 512 راس دام در کشتارگاه هاي استان کشتار شده است که اين رقم در مدت مشابه پارسال 49 هزار و 151 راس به ثبت رسيده است.
دامپزشکي ادعا دارد که دام هاي مولد در کشتارگاه ها کشتار نمي شوند اما گزارش ها حاکي است که گاوداران دام هاي مولد را راهي کشتارگاه ها مي کنند و در صورتي که در کشتار انجام نشود به ناچار آن را با قيمت پايين، در ميدان دام، عرضه مي کنند.
در خراسان شمالي بيش از سه ميليون واحد دامي نگهداري مي شود.
7185/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۳۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری

 

افشین صدردادرس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع آخرین وضعیت واردات گوشت و صادرات دام پرداخت.

با توجه به جمعیت دام، نیازی به افزایش حجم واردات گوشت گرم دارید؟

صدردادرس: بنابر اعلام مرکز آمار، جمعیت دام کشور در پایان زمستان ۷۲.۱ میلیون راس است که نشان دهنده جمعیت مناسب دام است.

با توجه به سطح بارش ها در نقاط مختلف، کماکان نسبت به متوسط دوره بلندمدت کمتر است‌ که انتظار می رود تا پایان اردیبهشت، کمبود بارش جبران شود.

با وجود شرایط مساعد تولید، مسئولان باید برنامه ریزی مناسبی در راستای حمایت از دامداران داشته باشند و حال اتخاذ سیاست افزایش واردات گوشت گرم نه تنها کمکی به بخش تولید نمی کند، بلکه تولیدکننده را از ادامه تولید دلسرد می کند.

آیا افزایش حجم واردات به تنظیم بازار گوشت قرمز کمک می کند؟

صدردادرس: اگر حمایت از افزایش جمعیت دامی صورت نگیرد، اتفاقات سال گذشته تکرار می شود. در بهار ۱۴۰۲ شاهد افزایش جمعیت دامی بودیم که متاسفانه سیاست های نادرست مسئولان منجر به کاهش جمعیت دام در پاییز و زمستان شد. براین اساس مسئولان باید به فکر حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده باشند، نه مدام بر طبل واردات بکوبند.

بنابر آمار در سال ۱۴۰۱، ۴۸ هزار و ۵۰۰ تن و سال گذشته ۱۲۹ هزار و ۲۰۰ تن گوشت گرم و منجمد و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن دام زنده وارد شد که به رغم افزایش واردات در سال ۱۴۰۲، اما قیمت گوشت افزایش و در مقابل سرانه مصرف کاهش یافته است که براین اساس می توان نتیجه گرفت که واردات هیچ تاثیری در تنظیم بازار نداشته است.

حال اینکه مسئولان واردات گوشت گرم را از ۱۲۹ هزارتن به ۱۴۸ هزارتن برسانند، تمام مسئولیت آن را باید برعهده بگیرند.

وضعیت بازار دام زنده چگونه است؟

صدردادرس: بنابر آمار متوسط قیمت دام زنده۲۴۰ تا ۲۶۰ هزارتومان است که امیدواریم قیمت گوشت و دام در بازار به سمتی برود که تولیدکننده و مصرف کننده رضایت داشته باشند. حال اینکه از وسط زنجیره تولید حرکتی در جهت اصلاح قیمت انجام دهیم، مشکلات مرتفع نمی شود.

آیا نیازی به صادرات دام داریم؟

صدردادرس: در شرایطی که تولید دام تقاضا ندارد، صادرات می تواند منجر به تحرک و رونق بخش تولید شود که این امر انگیزه در بین دامداران ایجاد می کند، لذا پیشنهاد بنده این است که شرایطی فراهم شود که صادرات مقطعی نباشد که به تولید آسیب بزند.

در شرایط فعلی که تولید در داخل تقاضا ندارد، صادرات راهگشاست و می تواند تا حدودی مشکلات تولید را حل کند.

راهکار ایجاد رونق و افزایش سرانه مصرف گوشت در بازار چیست؟

صدردادرس: دولت برای ایجاد تقاضا باید گوشت تولید داخل را در قالب کالابرگ عرضه کند که در نهایت این امر به افزایش جمعیت دامی، پایداری تولید و کنترل قیمت در سطح بازار موثر است.

آیا صادرات دام راهکار ایجاد رونق و پایداری تولید در بازار است؟

صدردادرس: با توجه به پایین بودن تقاضا در بازار، صادرات می تواند محرکی برای تولید باشد به شرطی که جو روانی حاصل از صادرات را کنترل کنند تا قیمت ها در بازار افزایش نیابد‌.

خرید توافقی دام می تواند منجر به تنظیم بازار و رونق تولید شود. لذا بنابر قانون نظام جامع دامپروری به صراحت اعلام شده که دولت موظف به خرید حمایتی است، اما به شرطی که خرید به قیمت دستوری همانند سال ۱۴۰۰ نباشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد
  • پاسخ قاطع پیونگ‌یانگ به نسخه تحریمی آمریکا
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • یک کشته و ۶ مصدوم در تصادف تنگه راز
  • ۷ فوتی و مصدم بر اثر تصادف در خراسان شمالی
  • کاهش فواصل بهداشتی واحد‌های دامی از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد