Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@23:50:21 GMT

مسئولیت‌ اجتماعی هنرمند

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۱۸۲۵

مسئولیت‌ اجتماعی هنرمند

واکنش یک هنرمند به عنوان وجدان بیدار جامعه، به مسائل سیاسی و اجتماعی پیرامونش، بویژه آنچه با سرنوشت عموم مردم گره می‌خورد، نه تنها طبیعی‌ترین کار ممکن بلکه مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی اوست. محمد مطلق روزنامه نگار واکنش یک هنرمند به عنوان وجدان بیدار جامعه، به مسائل سیاسی و اجتماعی پیرامونش، بویژه آنچه با سرنوشت عموم مردم گره می‌خورد، نه تنها طبیعی‌ترین کار ممکن بلکه مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی اوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا نباید هنرمندان بیانیه‌ای در اعتراض به تحریم‌های امریکا علیه ایران صادر کنند؟ 1- سال 88 شهرام ناظری، هنگامی که از کنسرت بزرگ خود با عنوان «موسیقی صلح» از امریکا برمی‌گشت، در مصاحبه‌ای گفت «آنچه یک هنرمند با یک تار می‌تواند بکند، صدها دیپلمات نمی‌توانند.» این یک واقعیت غیرقابل انکار است که دیپلماسی هنری، علمی، ورزشی و حتی دیپلماسی عمومی که تک تک مردم یک کشور در آن سهم دارند، پیشروتر از دیپلماسی سیاسی است و هر جا که دیپلماسی به بن‌بست می‌رسد، این هنرمندان، اندیشمندان، ورزشکاران و در معنایی وسیع‌تر تک تک آحاد مردم هستند که می‌توانند دیوارهای بلند را فروبریزند و پل بسازند. 2- عده‌ای در فضای مجازی بهانه گرفتند که هنرمندان اگر راست می‌گویند، چرا این مسائل را در آثارشان نشان نمی‌دهند و به بیانیه و جمع‌آوری امضا متوسل می‌شوند؟ آیا همین دوستان می‌توانند فیلسوف و نویسنده‌ای مثل ژان پل سارتر را هم که نظریه‌پرداز مسئولیت اجتماعی هنرمند است، نقد کنند که چرا در «تهوع» اشاره‌ای به محله‌های فقیرنشین پاریس نمی‌کنی اما برای خودنمایی، روزنامه و کتاب به این محله‌ها می‌بری؟ مسئولیت یک هنرمند به همان اندازه که همدلی با مردم در رنج و درد اجتماعی است، اما او نمی‌تواند آفرینش هنری‌اش را مثل سخنرانی یک سیاستمدار، عرصه واکنش لحظه به لحظه افت و خیزهای سیاسی- اجتماعی کند. بلکه برعکس باید انتظار بکشد تا احساسات فروکش کند و دوره پختگی از راه برسد. اما معمولاً چنین آثاری که ارزش هنری بالایی هم دارند بدون بستر سیاسی، اجتماعی و بدون پس زمینه، تحلیل می‌شوند. بنابراین دوستانی که چهره‌های شاخص هنری امروز ایران و شخصیت‌هایی همچون بهمن فرمان‌آرا، اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، کیانوش عیاری یا حسین علیزاده و کیهان کلهر را هنرمند حکومتی و پیش‌برنده سیاست‌های رسمی حاکمیت می‌دانند و با قرار دادن این چهره‌ها در سنگر حکومت، ترامپ و مردم رنج دیده ایران را هم در سنگر مقابل می‌گذارند، اسامی زیر را هم به این لیست اضافه کنند: سیمین دانشور که در «سووشون» سیاست‌های انگلیس را زیر ضرب می‌گیرد و قحطی جنگ اول جهانی را در راستای توسعه‌طلبی این کشور ارزیابی می‌کند و از جنازه «یوسف» پرچمی برای مقاومت در برابر ستم انگلیسی می‌سازد.  احمد محمود که «زمین سوخته» او ستایش مقاومت در جنگ تحمیلی است. جلال آل احمد که در «امریکا» این جامعه را به سخره می‌گیرد؛ کشوری که به گفته او حتی ارزش این را ندارد با مجسمه آزادی‌اش عکسی به یادگار گرفت. رضا قاسمی که جامعه پناهنده ایرانی فرانسه را در تک تک آثارش نقد می‌کند. 3- عده‌ای گفتند اگر راست می‌گویید، چرا منتقد سیاست‌های داخلی خود نیستید و چرا مسئولان و مدیران جامعه خود را نقد نمی‌کنید و هشدار نمی‌دهید؟ آیا این دوستان واقعاً اطلاع ندارند، هنرمندان، اندیشمندان و نویسندگان ایرانی تاکنون چه حجمی از این بیانیه‌ها و نامه‌ها را خطاب به مسئولان نوشته‌اند و گاه و بی‌گاه تاوان داده‌اند تا جایی که نقد هرم قدرت، دیگر به نوعی کنش روزانه تبدیل شده است یا اینکه دوست دارند با مخلوط کردن دوغ و دوشاب بر پیشانی هرکسی که شد، اتیکت بزنند؟ دو سؤال؛ راستی کی طرفداری از سیاست‌های ترامپ، تبدیل به پرستیژ سیاسی شده که برخی اینگونه سر از پا نمی‌شناسند و به همه سرمایه‌های فکری و فرهنگی ملت خود می‌تازند؟ دوم؛ چرا دوستان اصولگرا که ید طولایی در کوبیدن این چهره‌ها دارند، در چنین مواقعی سکوت اختیار می‌کنند و منتظر فرصتی برای کوبش می‌مانند؟

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۱۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت مسئولان و جامعه هنری خراسان شمالی در پی درگذشت هنرمند موسیقی مقامی استان

ایسنا/خراسان شمالی مسئولان و جامعه هنری خراسان شمالی با صدور پیام‌هایی درگذشت عیسی قلی‌پور، هنرمند موسیقی مقامی شمال شرق کشور را تسلیت گفتند و یاد و خاطر این هنرمند را گرامی داشتند.

محمدرضا حسین‌نژاد، استاندار خراسان شمالی با صدور پیامی، نام و یاد استاد عیسی قلی‌پور را مانا خواند و درگذشت این هنرمند ارزشمند را به جامعه هنرمندان و مردم استان تسلیت گفت.
تقی صادقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز با صدور پیامی اظهار کرد: استاد عیسی قلی‌پور خواننده ، نوازنده دوتار و پیشکسوت و از بزرگان بخشی‌های استان خراسان شمالی رخت سفر بربست. پیشکسوتی فروتن که با ذوقی لطیف بین لحن‌ها و نغمه‌ها، پیوندهایی دلنشین و خاطره‌انگیز می‌آفرید و به خلق آثار ارزشی و انقلابی و روایت اسطوره‌ها و سنت‌های تاریخی این مرز و بوم می‌پرداخت.
اینجانب فقدان این هنرمند شریف را به جامعه موسیقی کشور و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت گفته و برای ایشان مغفرت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمایم.
رئیس حوزه هنری خراسان شمالی، نمایندگان و منتخبان مجلس شورای اسلامی و جامعه هنری و فرهنگی استان نیز با صدور پیام‌هایی یاد و خاطر این هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی استان را گرامی داشتند.
استاد عیسی قلی‌پور معروف به《عیسی بخشی》 خواننده، نوازنده دوتار و پیشکسوت و از بزرگان بخشی‌های استان خراسان شمالی بود. وی دارای نشان درجه یک هنری و دارنده افتخارات هنری بود.
پیکر این هنرمند روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه ، از مقابل مجتمع فرهنگی هنری گلشن بجنورد تشییع می‌شود.


انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایلام از استان‌های برتر کشور در پرداخت وام ازدواج است
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • دستگاه‌ها به مسئولیت‌ در قبال آموزش و پرورش عمل نمی‌کنند
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • ردادی: مردم با حضور در انتخابات مجلسی قوی را رقم بزنند
  • ایفای مسئولیت اجتماعی صنایع برای واحد تجاری، جامعه و محیط سودمند است
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • پیام تسلیت مسئولان و جامعه هنری خراسان شمالی در پی درگذشت هنرمند موسیقی مقامی استان
  • فقر و فقدان قدرت خرید اخلاق اجتماعی را مخدوش می‌کند