امید و خوشبینی به آینده به برکت وجود امام زمان(عج) است
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۲۰۱۶
به گزارش ایکنا از لرستان، ما باید نسبت به امام زمان و خدا معرفت پیدا کنیم اگر خدا را خوب بشناسیم و هدف از خلقت و آفرینش را خوب بشناسیم آن وقت است که این احادیث را درک خواهیم کرد اینکه چگونه امام زمان مایه امان اهل زمین است و اینکه چگونه امام زمان واسطه فیض است.یکیاز پرسشهایی که درباره امام زمان(عج) مطرح میشود این است که با توجه به طولانی بودن غیبت امام زمان(عج) مردم در عصر غیبت از امام غائب چه نفعی میبردند و امام غائب چه آثار و برکاتی برای مردم دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اگر امام حاضر باشد و غائب نباشد مردم از هدایت معنوی امام، بیان احکام، احادیث، تفسیر و کلام آن حضرت استفاده میکنند وقتی امام حاضر باشد رهبری جامعه را برعهده میگیرد و مردم هم در بحث مدیریت و رهبری و هدایت از وجود امام بهره میبرند و مشکلاتشان حل میشود اما الان که امام غائب است آثار و برکات وجودی امام زمان(عج) چیست؟.
باید توجه داشت آثار و برکات وجودی امام معصوم تنها در هدایت باطنی و معنوی و تنها در مدیریت و رهبری جامعه خلاصه نمیشود بلکه تمام موجودات عالم از وجود امام معصوم بهرهمند هستند و انس و جن و موجودات هستی از وجود امام معصوم بهرهمند هستند، آثار وجودی امام زمان بسیار وسیع و گسترده است نه تنها در مورد انسان بلکه تمام موجودات در عالم هستی از وجود امام زمان بهرهمند هستند.
به برکت وجود امام زمان(عج) موجودات عالم روزی میخورند و به وجود امام زمان آسمان و زمین و هستی برپاست که این میرساند امام زمان واسطه فیض بین انسان و خداست خداوند فیضش بر موجودات از طریق امام زمان است.
خدای متعال عالم را آفریده و برای بقای عالم و دوام آن علتی قرار داده و آن علت امام معصوم(ع) است امام معصوم واسطه فیض است خداوند گاهی از طریق ملائکه و گاهی نیز از طریق امام معصوم فیضش را میرساند لذا امام زمان واسطه فیض خدا بر موجودات عالم است کمااینکه بین آسمان و زمین ریسمان اتصالی لازم است و آن ریسمان اتصال امام زمان(عج) است این در حالیاست که در دعای ندبه میخوانیم که «کجاست ان واسطه و سبب فیض و اتصال».
امام زمان(عج)؛ محور حدوث و بقای عالم هستی
امام زمان(عج) محور حدوث و بقای عالم هستی است، نظام آفرینش برای بقای خودش نیاز به علت دارد علت بقا وجود امام زمان(عج) است کمااینکه در کتاب اصول کافی روایتی از پیامبر اکرم(ص) و امام رضا(ع) و برخی دیگر از معصومین وجود دارد که از پیامبراکرم(ص) سؤال شد: «یا رسولالله! آیا ممکن است زمین در مقطعی بدون امام و حجت باشد» پیامبر(ص) فرمود: هرگز! اگر حجت خدا و امام معصوم نباشد زمین اهلش را فرو میبرد» پس نتیجه میگیریم بقای زمین به امام معصوم است اگر معنویت نباشد مادیت زوالپذیر است بقا بر معنویت است و فلاسفه و دانشمندان میگویند بقا در معنویت است.
امام زمان(عج)؛ نگهدار اهل زمین
در روایت داریم از یکیاز یاران امام صادق(ع) سؤال شد که یابن رسولالله! مردم چگونه در عصر غیبت از امام زمان بهرهمند میشوند امام صادق(ع) فرمود: «همچنان که خورشید در پس ابر باشد».امام زمان(عج) نگهدار اهل زمین است امنیت و آرامش اهل زمین به برکت وجود امام زمان(عج) است کمااینکه «حدیث نجوم» که در کتب شیعه و سنی به آن اشاره شده است بهترین گواه است و پیامبر(ص) فرمود: «ستارهها باعث امنیت اهل آسمانند اما اهلبیت من باعث امان اهل زمین است» امام زمان(عج) نیز فرموده است: «من باعث امنیت و آسایش مردم هستم».
چه بلاهایی که بهوسیله امام زمان دفع میشود چهقدر مشکلات بهواسطه او رفع میشود و اگر نباشد وجود امام معصوم امنیت و آسایشی وجود نخواهد داشت کمااینکه لطف امام زمان شامل حال همه است عنایت عامه او شامل همه انسانها میشود و از عنایت خاص او شیعیان برخوردار هستند.یکی دیگر از آثار و برکات وجودی امام زمان(ع) را این است که او منبع تمام خیرات و کمالات است.اگر در روی کره زمین یک وجودی که سراسر کمال و زیبایی و خیر است وجود دارد آن وجود امام زمان(عج) است تمام زیباییها، خیرات و برکات از وجود امام زمان(عج) است.
امید انسان به زندگی به برکت وجود امام زمان است
یکی دیگر از برکات وجود امام زمان(ع) امیدبخشی است امید انسان به زندگی به برکت وجود امام زمان است خوشبینی انسان به آینده به برکت وجود امام زمان است ما معتقدیم آینده از آن امام عدالتگستر، مهربان و دلسوز است کسیکه همه طاغوتها را به زیر میکشد و مستضعفان و محرومان را حاکم بر زمین میکند.
یکی دیگر از آثار و برکات وجودی امام زمان(عج) این است که او نقطه اتکایی برای بندگان است ما هرجا گیر میکنیم توسل به امام زمان پیدا میکنیم در موقع رویارویی با مشکلات توسل به امام زمان نجاتبخش حلال مشکلات است.
از ابتدای خلقت حضرت آدم(ع) تا زمان ظهور امام زمان(عج)، مردم دنیا موفق نمیشوند حکومت جهانی واحد که بر اساس عدالت و سعادت و پیشرفت و تقوی و ایمان باشد را مشاهده کنند، همیشه ستمکارانی هستند که به ملتها و امتها ظلم میکنند اگر در قسمتهایی از تاریخ در یک کشور و منطقهای بهصورت موقت، حکومت عدل الهی برپا شده است همانند حکومت داوود و سلیمان و موسی و حکومت ده ساله حضرت محمد(ص) بعد از هجرت به مدینه و حکومت پنج ساله امام علی(ع).
با ظهور و حکومت جهانی مهدی آلمحمد(ص) است که تحول عجیبی در همه چیز دنیا اتفاق میافتد و در آن زمان است که ملتهای دنیا طعم ایمان و تقوی و عدالت و برابری را میچشند.یکیاز واژههایی که در قرآن بهکار رفته واژه آب است که به امام زمان(عج) تطبیق داده شده است.خداوند متعال در سوره ملک آیه 30، میفرماید: «ای پیامبر بگو خبر دهید اگر آب مورد بهرهبرداری شما در زمین فرو رود نهایتاً کیست که برایتان آب روان و گوارا بیاورد»، ظاهر این آیه آب جاری، چشمه و قنات است، اما در روایات اسلامی این آیه به امام زمان(عج) تطبیق داده شده است.
امام باقر(ع) آب در آیه 30 سوره ملک را به امام زمان(عج) معنا کردند، بدین معنا که اگر امام زمان(عج) شما غایب باشد و شما به او دسترسی نداشته باشید چه کسی امام را بر شما آشکار میکند.امام رضا(ع) نیز مقصود آیه 30 سوره ملک را علم امام زمان(عج) دانستهاند، حال این سؤال مطرح میشود که وجه شباهت آب به امام زمان(عج) چیست که در روایات به امام تطبیق داده شده؟ پاسخ این است که نخست در ظاهر آب بهعنوان یک عنصر سیار در اختیار ما قرار گرفته و خداوند حیات موجودات را بهوسیله آب تضمین کرده است.
حیات موجودات به آب بستگی دارد که در روایات نیز حیات آسمان، زمین و هستی به وجود امام زمان(عج) بستگی دارد، پس همانطور اگر آب نباشد در زمین و آسمان جایی برای حیات نیست، اگر امام زمان(عج) نباشد آسمان و زمینی قرار ندارد.معنای این آیه از لحاظ معنوی این است حیات جامعه به علم، ایمان، فضیلت، تقوا، پاکی و اخلاق بستگی دارد، بنابر این جامعهای که در آن گناه، فحشا، منکر و ستم باشد آن جاعمه مرده است.
هنگامیکه امام زمان(عج) ظهور کند علم، فضیلت و عبادت در جامعه گسترش مییابد و همه انسانها خداپرست میشوند، بنابر این حیات معنوی جامعه به امام زمان(عج) بستگی دارد.
یکیاز شرایط استجابت دعا این است که انسان چشم خودش را از عالم مادی برگیرد و با تمام وجود توجه به خدا پیدا کند.هنگامیکه تمام درهای مادی بهروی انسان بسته و به اصطلاح کارد به استخوانش میرسد و انسان مضطر و از همه کس و همه چیز ناامید میشود بهصورت فطری توجه به یک نجاتبخش و موجودی پیدا میکند که کلید حل مشکلات به دست اوست، آن موجود قادر است تمام قفلها را بشکند، اوست که در سختترین شرایط درهای رحمتش را به سوی ما میگشاید پس گفتهاند که آیه 62 سوره نمل با این مضمون که «أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ وَیَجْعَلُکُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِیلًا مَّا تَذَکَّرُونَ؛ یا [کیست] آن کس که درمانده را چون وى را بخواند اجابت میکند و گرفتارى را برطرف میگرداند و شما را جانشینان این زمین قرار میدهد آیا معبودى با خداست چه کم پند میپذیرید» منظور همان امام زمان(عج) است.نکتهای که در این آیه وجود دارد این است که موجودی وجود دارد که دعای مضطر را اجابت میکند، بدیها را برطرف میکند و شما را خلیفه روی زمین قرار میدهد.
همچنین در کتب تفاسیر آمده است که آیه 62 سوره نمل یک ظاهر و یک باطن دارد، باطن این آیه اشاره به حضرت مهدی(عج) دارد مفهوم گستردهتر و باطن عمیقی دارد.روایت فراوانی داریم که دلالت میکند بر اینکه این آیه در رابطه با امام زمان(عج) است در تفسیر نورالثقلین ج 4 به نقل از امام باقر(ع) آمده است: «به خدا قسم گویا که من مهدی(عج) را میبینم که پشت به حجرالاسود کرده و خدا را میخواند هنگامیکه مضطر است به خدا قسم مضطری که در قرآن آمده «امن یجیب» حضرت مهدی(عج) است».
همچنین امام صادق(ع) در رابطه با آیه 26 سوره نمل فرموده است: این آیه شریفه درباره امام زمان(عج) نازل شده هرگاه امام زمان(عج) قیام کند وارد مسجدالاحرام میشود پشت به مقام ابراهیم(ع) و مقابل کعبه میایستد دو رکعت نماز میخواند و دست به دعا برمیدارد و میگوید: «ای مردم بقیهالله منم و من نزدیکترین فرد به آدم، ابراهیم، اسماعیل و پیامبراعظم(ص) هستم، آنگاه به درگاه الهی تضرع و خداوند را در حال اضطرار میخواند و میفرماید: این است تفسیر آیه «امن یجیب المضطره ...» این روایت بیان میکند از مصادیق بارز آیه شریفه 62 سوره نمل مضطر واقعی امام زمان(عج) است، امام زمان(عج) برای طولانی شدن غیبت و اینکه فساد و ظلم و ستم جهان را در برگرفته و منافقان دین خدا را تغییر داده و سیره و روش پیامبر را تغییر دادهاند و بیتالمال از بین رفته مضطر واقعی است.
امام زمان(عج) مضطر است چون میبیند گناه و فساد اقتصادی و رانتخواری بیداد میکند و قتل و شکنجه مردم مظلوم و ستمدیده را مشاهده میکند، لذا مضطر است، این امام همام وقتی ظهور کند احکام و حدود الهی که تعطیل شده است را احیا میکند و این امام است که با ظهور خود نشانههای دین خدا را زنده و پریشانیها را برطرف و دلها را خشنود میکند.
بنا بر تفسیر آیه 62 سوره نمل «کشف سوء» بدترین سوء سلطه کفار است امام زمان(ع) آنرا برطرف میکند امروز سلطه استکبار جهانی بر جهان مسلط است این بدترین سوء است که مردم جهان به آن مبتلا هستند به برکت امام زمان(عج) کشف سوء میشود.کشف سوء اشاره به حکومت صالحان است، بندگان خوب و صالح خدا وارث زمین میشوند انسانهای مؤمن و صالح و باتقوا وارث زمین و حاکم بر زمین میشوند، حکومت صالحان از ویژگیاش کفرستیزی، شرکستیزی و فراهم کردن زمینه برای رشد و بالندگی بشر است، در آن اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر میشود.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا لرستان معارف امام زمان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۲۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۳ عامل مهم در شکلگیری شخصیت محمدرضا سنگری
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین نکوداشت ادیب دزفول دکتر محمدرضا سنگری که شامگاه پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در حسینیه ثارالله دزفول برگزار شد، ضمن تبریک هفته معلم گفت: خدا را شاکرم که این نشست حکمت بنیاد برگزار شد تا از اندیشمندی متفکر، ادیبی متخلق، فرزند دیار مقاومت؛ دکتر محمدرضا سنگری تکریم کنیم تا با این تکریم، یک حرکت تمدنی داشته باشیم. باید بگویم شاید بیش از یک سال از ایشان خواهش میشد که این مجلس تکریم را بپذیرند و ایشان نمیپذیرفت. عرض کردم این تکریم فقط تکریم شما نیست، تکریم علم و ادب است. از کارهای تمدنی است که نسل جوان و نوجوان از آن درس میگیرند.
وی اظهار کرد: همه شما آقای دکتر سنگری را میشناسید و از وعظ و منبر ایشان بهره میبرید. بیش از نیم قرن در ترویج معارف اسلامی و عاشورایی تلاش میکند. مداحان و ذاکران کشور بهویژه استان خوزستان از اشعار و آثار ادبی ایشان بهره بردهاند. اهل جبهه و جنگ بود. فرماندهان و رزمندگان از دانش او درس میگرفتند. یک شخصیت فعال فرهنگی از قبل از انقلاب بود. با گروه منصورون ارتباط داشت، بهویژه با شهید حجتالاسلام سبحانی که تأثیری خاصی بر شخصیت ایشان گذاشت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: معلم و مدرس آموزش و پرورش و دانشگاههای مختلف بوده و هست. مؤلف کتب درسی زبان و ادبیات فارسی، فعال مطبوعاتی و مؤلف دهها کتاب و عاشوراپژوهی و تبیینگر ادبیات انقلاب و ادبیات پایداری و در رأس همه اینا ولایتمداری است.
استاد خسروپناه گفت: گوشهای از دستاوردهای این عالم را عرض کردم، اما سؤال مهم اینجا مطرح است که چه اتفاقی میافتد که استاد سنگری شکل میگیرد؟ بی تردید عواملی نقش دارد. سه عامل مهم را نام میبرم که در ساخت هویت و شخصیت دکتر سنگری مؤثر بوده و میتوانند برای ما نیز نقشآفرین باشند.
وی ادامه داد: عامل اول تربیت خانوادگی است. انسانی که بر سر سفره پدر و مادری متدین که رعایت حلال و حرام کنند و با عالمان زمانه خود ارتباط داشته باشد، این چنین پرورش مییابد. استاد سنگری فرزند استاد حاج غلامحسین سنگری است که افتخار داشتم دو، سه سالی در معیت ایشان از محضر آیتالله مدرسیان در مدرسه آیتالله معزی بهره ببریم. مرحوم حاج غلامحسین سنگری که عمر بابرکت داشت، انسانی خلیق، معلمی دلسوز و متشرع بود. پدر و مادری اینگونه فرزندی مانند دکتر سنگری تربیت میکنند. تربیت خانوادگی اصل و اساس است. این خیلی مهم است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: عامل دوم، تعالی مسجدی است. آقای دکتر سنگری در مسجد رشد کرد. هم خود در مسجد رشد کرد و هم تعالی بخش اهل مسجد بود. مسجد را فراموش نکنید. بچههای خود را به مسجد رفتن تشویق کنیم. جلسات قرائت قرآن را که امتیاز ویژه شهرستان دزفول است، قدر بدانیم.
استاد خسروپناه گفت: عامل سوم فضیلتیافتگی در ساحت اخلاق و ادب است. این عنوان «ادیب دزفول» که برای این برنامه انتخاب شده، معمولاً در ذهن ما شخص شاعر و ادیب به معنی خوش سخن را میآورد. اما ادب، یک مفهوم بسیار متعالی است. اگر درست فهمیده باشم فرق ادب و اخلاق این است که اخلاق، ملکات فضیلتمحور درونی است. کسی که ملکه ویژگیهای مثبت و فضایل را داشته باشد، انسان متخلقی است، اما انسانی که این فضیت درونی را در ظاهر هم بروز میدهد؛ نه فقط خوش سخن باشد، خوش خلق هم باشد، حرمت دیگران را حفظ کند، نسبت به دیگران خوش نیت باشد، در این صورت انسان با ادبی است.
وی گفت: ادب یک رزق متعالی و نعمت الهی است. اگر کسی آن را نداشته باشد محروم است. به فرموده امیرالمؤمنین (ع) ادب، کمال انسان است. خداوند سبحان وقتی انبیا را معرفی میکند از آنها به ادب یاد میکند. معصوم میفرماید دوست دارم شعیان ما انسانهای عاقل، فهیم، فقیه، حلیم و ادیب، اهل مدارا، صبر و صدق باشند. ویژگی دکتر سنگری این است که این ادب هم در خوش کلامی او نمایان است و هم در خوش رفتاری او. این زاییده اخلاق است. ادب زاییده اخلاق است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آقای دکتر سنگری بیش از ۵۰ جلد کتاب نوشته است، کتابی به اسم «آیینهدارن آفتاب» دارد که زیستنامه اصحاب امام حسین (ع) است. آقای دکتر سنگری در این کتاب روی چه ویژگیهایی از اصحاب امام دست گذاشته است؟ معرفت و فهم عمیق، آزادگی، تولی و تبری، صبوری، شجاعت و دلاوری، ایثار و پاکباری، شیفتگی به عبادت، غیرتمندی و صلابت، عزت و نفوذ ناپذیری، موقعیتشناسی و روشنگری. چرا آقای سنگری این مفاهیم را از اصحاب کشف میکند؟ عمده این ویژگیها فضایل است. چون این شخصیت، با عمق وجود دریافته اگر انسان فضیلت اخلاقی داشته باشد، یار امام میشود. در مقابل «آیینهشکنان» که نام کتاب دیگر او است، پژوهش تاریخی درباره شخصیتهایی است که مقابل امام حسین (ع) ایستادند. ویژگی اینها چیست؟ طمع، حرص، حرامخواری، رشوهگیری، جهل، حسادت، کینهتوزی، سنگدلی، خود بزرگبینی. همه اینها رذیلت است. یعنی ایشان در آثار عاشوراپژوهی خود به یک پیام اساسی اشاره دارد. آن پیام کلیدی این است فضایل اخلاقی، انسان را یار امام میکند و رذایل اخلاقی انسان را بار امام میکند.
انتهای پیام/