Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصفهان- ايرنا- الگوي اسلامي ايراني پيشرفت نقش بسيار مهمي در ايجاد و شکل دهي به هويت جامعه ايراني دارد که تحقق آن به اعتقاد کارشناسان در ميزگرد ايرنا نيازمند ايجاد باور و گفتمان عمومي، فراهم کردن زير ساختهاي لازم و رفع موانع و محدوديتهاي ساختاري است.

به گزارش ايرنا، اين کارشناسان حاضر در ميزگرد ايرنا اصفهان تاکيد کردند مهمترين مواردي که بايد براي تحقق و تضمين اجرايي شدن هر سند آينده پژوهي از جمله سند الگوي ايراني اسلامي پيشرفت ،در نظر گرفته شود، اجتماعي سازي و ايجاد يک گفتمان عمومي است تا اين سند در همه سطوح جامعه مورد پذيرش قرار گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تحقق سند الگوي ايراني اسلامي پيشرفت همچنين نيازمند تحقق اعتماد ، همدلي و ايجاد نوعي باور عمومي به اين سند است که بدون ترديد و با تکيه بر توانمندي هاي ويژه و منحصر به فرد ايرانيان مي توان به تحقق آن اميد داشت.
سند بنيادين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت بيست و دوم مهرماه سال گذشته از سوي رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، تحول براي 50 سال آينده پس از مباني خدا شناسي، جهان شناسي و جامعه شناسي، آرمان‌ هاي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، به عنوان ارزش‌ هاي بنيادين فرا زماني و فرا مکاني جهت ‌دهنده پيشرفت مطرح شده است.
اين سند از ويژگي ‌هاي خاصي برخوردار است، به عنوان مثال، بالادستي و عملياتي بودن آن در راس همه سياستگذاري ‌ها و سندهاي چشم‌اندازهاي کشور قرار دارد.
رهبر معظم انقلاب در توصيف اراده ملت ايران براي انتخاب مسير آينده فرمودند : ملت ايران از ميان 2 راه، يکي تسليم در برابر دشمن و ديگري ادامه پايداري و حرکت به سوي قله هاي رفيع پيشرفت و تکامل راه دوم را برگزيده است، زيرا نشان داده است که استعداد و شايستگي حرکت در مسير عزت و سربلندي را دارد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي استان اصفهان در اين ارتباط ميزگردي با عنوان الگوي اسلامي ايراني پيشرفت /ضرورتها و راهکارها با حضور ميثم شکري ساز استاد کارآفريني و مديريت در استان اصفهان، الهام سهامي استاد دانشگاه و مدير رصد خانه علم و فناوري شاخص پژو اصفهان و حسام خليلي کارشناس فرهنگي و اجتماعي و نويسنده کتاب مقاومت اقتصادي در پرتو اقتصاد مقاومتي برگزار کرد.
اين کارشناسان مي گويند اين الگو و سرفصل هايي که در حوزه هاي مختلف پيشنهاد داده شده، اشاره به عقلانيت، دانش و فناوري دارد که بايد جدي گرفته شود.
آنان معتقدند همه مراکز تخصصي علمي و اجرايي در اين موضوع مهم بايد ورود کنند و به سمتي پيش بروند که در تمام زمينه ها مستقل و با تکيه بر توان داخلي از فشارهاي بيرون مصون شويم.
** الگوي ايراني اسلامي پيشرفت هويت بخش جامعه ايراني است
استاد دانشگاه و مدير رصد خانه علم و فناوري شاخص پژوه اصفهان در ميزگرد ايرنا با تشريح پيش شرط هاي تحقق الگوي ايراني اسلامي پيشرفت افزود: از آنجا که يکي از خلاء هاي کنوني که در بطن جامعه قابل مشاهده است و دشمن هم در جنگ نرم خويش اين هدف را آشکارا دنبال مي کند، ايجاد نوعي سرگرداني و سردرگمي بين هويت ايراني و اسلامي بودن ماهيت جامعه است.
الهام سهامي گفت : به همين دليل تدوين اين الگوي نقش بسيار مهمي در ايجاد و شکل دهي به هويت جامعه ايراني بر پايه مباني اسلامي خواهد داشت.
وي اظهارداشت: بررسي نحوه اجرايي شدن آن از اهميت ويژه اي برخوردار است، لازم است تاکنون در خصوص مزايا و ضرورت هاي تدوين اين سند آينده پژوهانه، صحبت ها و نشست هاي تخصصي بسياري برگزار شد اما از نگاه و منظر نحوه اجرايي شدن اين الگو و حتي نقد هايي که ممکن است در خصوص نحوه تدوين آن وجود داشته باشد ، کمتر صحبت شده است.
وي خاطرنشان کرد : البته جاي خوشحالي است که اين الگو پس از سال ها، تحقيق و پژوهش گسترده و هم انديشي جمعي از نخبگان و صاحبنظران کشور، تدوين شده است، با اين حال هنوز هم نقد هايي بر اين سند وجود دارد.
سهامي اظهارداشت : يکي از ضرورت هايي که براي تحقق و اجرايي شدن هر سند بالادستي بايد مد نظر گرفته شود ، تدوين اهداف آرمان گرايانه و در عين حال واقع بينانه و دست يافتني است.
وي ادامه داد : به همين دليل به اعتقاد بنده صاحبنظران بايد واقع بينانه بودن اين تصوير مطلوب از جامعه ايراني اسلامي در سال 1444 را با توجه به ظرفيت ها و ويژگي هاي خاص جامعه ايراني و موقعيت منحصر به فرد و حساس جمهوري اسلامي، مد نظر داشته باشند.
اين استاد دانشگاه تصريح کرد : هم چنين مهمترين اصلي که براي تحقق يافتن و اجرايي شدن هر سند آينده پژوهانه اي لازم است ، لزوم ارزيابي مستمر و منظم و بازنگري با توجه به تغييرات است.
مدير رصد خانه علم و فناوري شاخص پژوه اصفهان بيان کرد : متاسفانه ما تجربه ناموفقي در تحقق سند چشم انداز داشته ايم و بايد درس ها و عبرت هايي از اين تجربه ناموفق براي تحقق شايسته ، الگوي ايراني اسلامي پيشرفت بگيريم.
وي يکي از عوامل موفقيت در تحقق يافتن و اجرايي شدن اين الگو را لزوم توجه به مشروعيت و مقبوليت عمومي اين الگو دانست و گفت : نبايد اين طور باشد که خلاء اساسي بين تدوين کنندگان و اجرا کنندگان اين الگوي پايه وجود داشته باشد.
سهامي با بيان اينکه اکنون که اين سند هنوز هم در حال بررسي و تدوين نهايي است، اضافه کرد : بايد اطمينان يافت که آيا آراء همه نخبگان و صاحبنظران با ديدگاه ها و نظرات مخالف گردآوري شده است، اگر برخي علاقه اي به همکاري و اعلام نظر نداشته اند دلايل شان چه بوده و اين که در مدت زمان دو ساله اي که رهبري براي تصويب و ابلاغ نهايي اين الگو ، تعيين نمودند، بيشتر تمرکز را بر روي جمع آوري و بررسي نقد و نظر مخالفان صرف کنيم.
اين استاد دانشگاه تصريح کرد : لازم است که براي تدوين هر نوع سند آينده پژوهي در نظر گرفتن کلان روندهاي مهم و در حال شکل گيري جهاني امري مهم است، چرا که بدون ترديد جامعه ما از آثار اين کلان روندها مصون نخواهد بود.
وي اضافه کرد : مباحثي چون تغيير هرم جمعيت، بحران آب و تغيير اقليم، جابه جايي قدرت در جهان و غيره و شناسايي مستمر کلان روندهاي جهاني در حال شکل گيري، بايد در تدوين الگوي ايراني اسلامي پيشرفت، مدنظر قرار گيرد.
وي تصريح کرد: از سوي ديگر مهمترين مواردي که بايد براي تحقق و تضمين اجرايي شدن هر سند آينده پژوهي از جمله سند الگوي ايراني اسلامي پيشرفت ،در نظر گرفته شود، اجتماعي سازي و ايجاد يک گفتمان عمومي است، تا اين سند در همه سطوح جامعه مورد پذيرش قرار گيرد.
سهامي گفت: در همين راستا، به اعتقاد من مهمترين کار براي تحقق سند، در اولويت قرار دادن آموزش اين سند و تصوير سازي مطلوب از آينده به کودکان است، چرا که آنان مهمترين مهره هاي کليدي و سازندگان آينده هستند.
مدير رصد خانه علم و فناوري شاخص پژوه اصفهان ادامه داد : همچنين در راستاي فرهنگ سازي بهينه با تمرکز بر الگوي ايراني اسلامي پيشرفت، بهره مندي از ظرفيت هاي فضاي مجازي و فناوري هاي نوين، جهت معرفي و اجتماعي سازي سند ضروري و لازم الاجراست.
به گفته وي تحقق سند الگوي ايراني اسلامي پيشرفت، نيازمند تحقق اعتماد ، همدلي و ايجاد نوعي باور عمومي به اين سند است که بدون ترديد و با تکيه بر توانمندي هاي ويژه و منحصر به فرد ايرانيان مي توان به تحقق آن اميد داشت.
** لزوم استفاده از فناوري نوين در تحقق الگوي اسلامي ايراني پيشرفت
استاد کارآفريني با گرايش مديريت از آلمان با اشاره به اهميت موضوع و نياز کشور به الگوي اسلامي ايراني پيشرفت گفت : در کشوري همانند آمريکا جهت دهي به مباحث مختلف توسط رسانه هاست ، آنها براي مردم ذهنيت به وجود مي آورند و به دنبال آن دستگاه هاي دولتي حرکت مي کنند.
ميثم شکري ساز در اين ميزگرد ايرنا افزود : ما زياد حرف مي زنيم ولي متاسفانه در مرحله عمل، عدم توجه به شش شاخص قطب نما ، انرژي استراتژي که انديشمندان مطرح مي کنند در نطفه خفه مي شود.
اين استاد کارآفريني با اشاره به چشم انداز آرمايان گرايانه و بزرگ چين اظهارداشت: چين يک چشم اندازي براي خودش در نظر گرفته است؛ تحت عنوان چين 2030 و در اين چشم انداز مي خواهند به يک چشم اندازي تحت عنوان يک کمربند و يک مسير برسند آنها گفتند بايد در دنيا کاري کنيم که يک مسير اقتصادي در دنيا باشد و آن فقط چين است و ساير کشورها به نوعي بايد کارخانه هاي چين باشد.
وي ادامه داد : اين کمربند بزرگ اقتصادي از چين تا اقيانوس اطلس و اروپا را مد نظر دارد، ايران پتانسيل اقتصادي ، سرمايه هاي اجتماعي و انساني زيادي دارد و در هر زمينه اي در نظر بگيريم کشور ما ظرفيت اول بودن را دارد.
وي تصريح کرد: متاسفانه تنها چيزي که کشور ما ندارد مديريت است و همين 85 درصد نااميدي که بيان مي شود با يک مديريت خود درست مي شود که در انتخابات نمونه بارز آن ديده مي شود که چگونه اميد در رگ جامعه وارد مي شود و مردم پر انرژي ظاهر مي شوند.
اين استاد کارآفرين تصريح کرد : اگر يک مديران قابل وارد کارزار کشور شود و موازي کاري ها و بورکراسي هاي اداري از بين برود ديگر کسي از وطن خارج نخواهد شد و حتي بازگشت به وطن خواهيم داشت.
شکري ساز همچنين ادامه داد : نبايد آرمان ها را کوچک کرد و بايد بيينم چه کاري مي شود براي رسيدن به آرمان ها انجام داد که براي رسيدن به آن تلاش کنيم.
شکري ساز با اشاره به مباحث آموزشي براي رسيدن به الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، ادامه داد: کار آفريني و کار تيمي 2 موضوعي است که آموزش و پرورش بايد از همان ابتدا آن را به دانش آموزان در مدارس آموزش دهند.
وي تصريح کرد : اينکه از اول به بچه بگويم بابا نان داد و يا بابا آب داد درست نيست، در کشوري همانند ژاپن از همان ابتدا به بچه ها ياد مي دهند که ژاپن هيچ چيزي ندارد و منابع آن محدود مي باشد و شما هستيد که ژاپن را بايد بسازيد.
اين استاد کار آفريني با بيان اينکه بايد بچه ها را به مساله کار آفريني توجه داد، اضافه کرد : 60 درصد اقتصاد دنيا را شرکت هاي کوچک و متوسط در اختيار دارند و همه دنيا ماکروسافت و شرکت هاي بزرگ نيستند.
شکري ساز با تاکيد بر رفع موانع کارآفريني توسط دولت ، تصريح کرد : چه اشکالي دارد کارآفريني کنيم و موانع کارآفريني در اصفهان از شاخص جهاني و کل کشور بيشتر است بايد روي آن کار کرد.
وي تصريح کرد : اگر کارآفريني اصلاح شود اقتصاد کشور اصلاح مي شود و چشم انداز خوبي براي کشور در زمينه الگوي اسلامي ايراني پيشرفت اتفاق مي افتد.
اين استاد کارآفريني همچنين با اشاره به هدر رفت بودجه هاي فرهنگي در کشور گفت : بودجه ها و سازمان هاي فرهنگي زيادي در کشور وجود دارد ولي متاسفانه نگاه تخصصي در اين زمينه نيست، در کار فرهنگي تخصص گرايي نشده بلکه تخصص زدايي شده است.
وي با بيان اينکه فناوري هاي نوين مي تواند فرهنگ ايجاد کند، اظهارداشت: فناوري هاي نوين همانند شمشير دولبه است و در فضاي مجازي مي تواند بازتاب اي گسترده اي داشته باشد اگر از فناوري هاي نوين درست استفاده کنيم اثر بخش خواهد بود.
وي اظهارداشت: در فرمايشات رهبري در باره استفاده درست از فناوري هاي نوين به جوانگرايي و تخصص گرايي اشاره شده است که اگر اين دو کنا رهم باشد نتيجه مي گيريم.
شکري ساز اضافه کرد : يکي از مهمترين راه هاي رسيدن به الگوي اسلامي ايراني پيشرفت رسيدن به اهداف کارآفريني و برداشتن موانع آن است اگر اين درست شود مي شود موفق بود.
وي با بيان اينکه رتبه ايران در کارآفريني 154 دنياست، اضافه کرد : در کار آفريني بايد دنبال روش هاي داراي ارزش افزوده و با تکنولوژي هاي پايين و با ارزش بالا زود بازده باشيم، تا جاني به اقتصاد کشور دهيم و آرام آرام با برنامه ريزي دراز مدت اوضاع زير ساختي اقتصاد کشور را سامان دهيم.
شکري ساز با بيان اينکه مقررات زدايي يکي از مهمترين موضوعاتي است که بايد در کارآفريني رعايت شود، ادامه داد : اگر کسي مي خواهد يک فعاليت اقتصادي ساده انجام دهد بايد 10تا 15 دستگاه مختلف سرو کله بزند.
وي تصريح کرد: کارمندان اداري در تمام دنيا نخبگان هستند که با تعداد کم، حقوق مناسب دريافت مي کنند در ايران اين موضوع بر عکس است و به همين خاطر نظام اداري کارآمد نيست.
اين استاد کارآفريني با بيان اينکه سيستم چاق شده و قوانين دست و پاگير فراوان است، گفت: بايد در اين زمينه کار گروهي تشکيل شود و مشکلات در اين زمينه براي رسيدن به يک الگوي اسلامي ايراني پيشرفت حل شود.
** در الگوي اسلامي ايراني پيشرفت به مديراني جهاني انديش نياز است
کارشناس فرهنگي و اجتماعي و نويسنده کتاب مقاومت اقتصادي در پرتو اقتصاد مقاومتي در ميزگرد ايرنا گفت : در زمان حاضر خلاقيت در جامعه کم شده درحالي که در گذشته بيشتر وجود داشت.
حسام خليلي علت اين موضوع را روزمرگي شدن نگاه مديران در بخش هاي مختلف ذکر و اضافه کرد : در اين راستا بايد تجربيات موفق کشورهاي ديگر را شناسايي کنيم و بدون اينکه وقتي تلف شود از آن ها الگو بگيرم که در چه بخش هايي موفق بودند.
خليلي با بيان اين که ديگر دوران کارمندي تمام شد، گفت: اکنون دوران کارآفريني شکل گرفته است که رسانه هاي مخالف نظام براي مقابله با اين موضوع بيکار ننشستند و هجمه هاي منفي رسانه هاي عليه نظام منتشر مي کنند.
وي تصريح کرد : اين رسانه ها همانند بي بي سي و صداي امريکا بذر ناميدي را ايجاد مي کنند و گفت و گوها برنامه هايشان اقتصاد ايران را هدف قرار مي دهند.
خليلي ادامه داد : در اين زمينه الگوي اسلامي در معرض نظر سنجي است و رسانه هاي داخلي ما بايد پمپاژ نااميدي آنها را خنثي کنند تا دستاوردهاي خوبي ارائه شود.
وي با اشاره به اينکه وظيفه مديران خلق امکانات ، پول و خلاقيت است ، اظهارداشت: با نگاه کوچک نمي شود کشور را اداره کرد ما به مديراني در الگوي اسلامي ايراني پيشرفت نياز داريم که نگاه جهاني داشته باشند چون بايد طراز ايران جهاني باشد.
نويسنده کتاب مقاومت اقتصادي در پرتو اقتصاد مقاومتي همچنين بر مقررات زدايي و کاهش کاغذبازي اداري در الگوي اسلامي ايراني پيشرفت تاکيد کرد و گفت : سازمان ملل مي گويد اگر ايران مي خواهد به کشورهاي صنعتي برسد، يک درصد صادرات صنعتي جهان را در هشت درصد رشد سرانه بايد داشته باشد.
وي تصريح کرد : 85 درصد صنعت ايران در اختيار بخش خصوصي است آيا فعال است، 75 درصد معادن و 90 درصد تجارت، خصوصي است که بايد فعال شود و مديران نيازمند به روز شدن هستند و بايد در اين زمينه آگاهي هاي خود را افزايش دهند.
خليلي با بيان اينکه جهان در تسخير فضاي مجازي است ، گفت: در الگوي اسلامي ايراني پيشرفت ايران بايد به آن فضا برسد.
وي با اشاره به عدم شناخت مديران از رسانه و نداشتن اطلاعات تخصصي در اين زمينه گفت: برخي از مديران در سواد رسانه اي ضعف دارند که در الگوي اسلامي ايراني بايد در اين زمينه کار شود.
8114/6026/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب مانعی برای پیشرفت نیست

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، مردم و طلاب حوزه‌های علمیه بندرعباس با حضور در حوزه علمیه مدرسه النبی با برپایی تجمعی از طرح نور فرماندهی انتظامی حمایت کردند.

تجمع کنندگان با سردادن شعارهایی حمایت خود را از طرح نور که با هدف حفاظت از حریم حجاب و عفاف و مقابله با هنجار شکنی در حال اجراست، اعلام کردند.
 
شرکت کنندگان در این تجمع خواستار ترویج هر چه بیشتر فرهنگ عفاف و حجاب و تلاش برای گسترش آن در جامعه شدند.
  
 حجت الاسلام والمسلمین حقیقی مدیر حوزه علمیه هرمزگان در این تجمع با بیان اینکه مسئله عفاف و حجاب یکی از ضرورت‌های جامعه است، گفت: لازم است همه اقشار و صنوف مختلف جامعه در این امر به کمک نیروی انتظامی بشتابند.
 
وی افزود: نیروهای خدوم و انقلابی انتظامی که در همه صحنه‌ها به ندای رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند، این بار هم با اجرای طرح نور به موضوع عفاف و حجاب به عنوان دغدغه آحاد مردم ورود کردند.
 
حجت الاسلام والمسلمین حقیقی با بیان اینکه مسئله عفاف و حجاب یکی از ضرورت‌های جامعه است، افزود: لازم است همه اقشار و صنوف مختلف جامعه در این امر به کمک نیروی انتظامی بشتابند.
 
وی چادر برای زنان را یک زینت برشمرد و گفت: حجاب مانعی برای پیشرفت نیست و در کنار عفت و پاکدامنی زنان، مردان هم باید غیرت داشته باشند.
 
فرمانده نیروی انتظامی هرمزگان هم گفت: ما برای دفاع از ارزش‌هایی که شهدای ما جان خود را در راه آن فدا کردند، سوگند یاد کرده ایم.
 
سردار جاویدان افزود: اگر همه دستگاه‌ها به وظیفه و مسئله اجتماعی و فرهنگی خود در این زمینه عمل کنند، عفاف و حجاب در جامعه نهادینه می‌شود.
 
وی با اشاره به گردش پذیر بودن هرمزگان گفت: هر کسی در هر صنف و جایگاهی باید برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و جلوگیری از بی حجابی تلاش کنند.
 
فرمانده نیروی انتظامی هرمزگان گفت: وعده صادق سند معتبری در تاریخ ایران است که ابهت رژیم کودک کش صهیونیستی که خود را پنجمین ارتش مقدر دنیا معرفی می‌کند، فرو ریخت.
 
پس از سخنان سردار جاویدان، مردم ولایت‌مدار بندرعباس با شعارهای «نیروی انتظامی حمایت حمایت»، «سردار قهرمان ما تشکر تشکر» و «پلیس فداکار تشکر تشکر» از مواضع سردار و اقدامات فراجا در اجرای طرح نور (عفاف و حجاب) قدردانی کردند.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • حجاب مانعی برای پیشرفت نیست
  • «کارگران» تلاشگران عرصه اقتصادی کشورمان هستند
  • صاحب‌نظر روس: ایران الگوی مثال‌زدنی پیشرفت برای شرق و غرب است
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست
  • الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی در تمام شهرها اجرا شود
  • اختتامیه جشنواره جوان ایرانی، پرچمدار پیشرفت + تصویر
  • نام خلیج فارس همیشه ماندگار است
  • وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان