Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروزه استفاده از کنارگذر از اصلی ترین نیازهای شهرها برای تسهیل در تردد وسایط نقلیه و جلوگیری از ورود کامیون و تریلی به داخل شهر است.

به گزارش ایسنا، کاهش ترافیک درون شهری بویژه در شهرهای بزرگ، کاهش آلودگی هوای شهر و جلوگیری از بروز سوانح رانندگی متاثر از تردد کامیون و وسایط نقلیه سنگین و رفع گره های ترافیکی و مراقبت از زیرساخت های شهری از دیگر مزایای احداث کنارگذرها در شهرها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جالب اینجاست در شهری مانند ساوه که به عنوان دومین شهرستان استان مرکزی محسوب می‌شود و قطب صنعت و کشاورزی کشور با برخورداری از بزرگترین شهر صنعتی است، کنار گذر وجود ندارد و با وجود حجم بالای تردد کامیون و وسایط نقلیه سنگین برای حمل کالای تولیدی در این شهرستان هیچ ممانعتی برای ورود کامیون به داخل شهر نیز وجود ندارد. 

البته تابلوهای ورود کامیون ممنوع در مبادی ورودی شهر نصب شده اند، اما هر روز شاهد جولان وسایط نقلیه سنگین در میادین اصلی و مسیرهای منتهی به محورهای مواصلاتی این شهرستان هستیم که نارضایتی شهروندان این شهر را به دنبال داشته است و به نظر می رسد یا برخوردی با این متخلفان وجود ندارد یا اگر وجود دارد مناسب و کافی نیست. 

به گفته نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، ساوه به دلیل نداشتن کنارگذر تنها شهر کشور است که ورود کامیون به داخل آن ممنوع نیست و تردد وسایط نقلیه سنگین از داخل شهر صورت می‌گیرد.

محمدرضا منصوری اردیبهشت ماه سال جاری در جریان بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از کنارگذر در حال احداث ساوه در جمع خبرنگاران، گفته بود: یکی از آرزوهای دیرینه مردم این شهر تکمیل کنار گذر به منظور ممنوعیت ورود کامیون به داخل شهر، کاهش آلودگی، کاهش ترافیک و جلوگیری از تخریب زیرساخت‌های شهر ناشی از تردد کامیون است.

وی با اشاره به محدودیت منابع مالی گفته بود: با وجود محدودیت بودجه‌ای اما اجرای این پروژه سرعت خوبی داشته است و امیدواریم با تخصیص اعتبار زمینه بهره برداری سریع آن فراهم شود. با احداث باند دوم این کنارگذر مسیر دسترسی به ایستگاه راه آهن ساوه نیز از این محور خواهد بود و می تواند نقش مهمی در سهولت تردد مردم تا ایستگاه راه آهن ایفا کند.

منصوری همچنین با اشاره به مصوبه تخصیص 17 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه ابراز امیدواری کرده بود این میزان بودجه تخصیص پیدا کند و هر چه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

خبرگزاری ایسنا نیز بارها به این موضوع در قالب خبر و گزارش پرداخته است تا جایی که در گزارشی با عنوان "ساوه همچنان زیر پای کامیون ها" که در 25 مهرماه 1394 بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت به طور مشروح این مطالبه جدی مردم را از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار داده بود.

به گزارش ایسنا، در همه جای کشور ورود کامیون به داخل شهر ممنوع است و هیچ وسیله نقلیه سنگینی حق ورود به محدوده شهری را ندارد و در صورت ورود باید برابر مقررات با متخلف برخورد شود، اما گویا ساوه از این امر مستثنی است.

توسعه شهرنشینی در شهری همچون ساوه با برخورداری از ویژگی مهاجرپذیری و رشد جمعیتی موجب شده است که این شهر به تدریج رشد کرده و کمربندی‌هایی که در سالیان گذشته برای تردد وسایط نقلیه سنگین در نظر گرفته شده است را به آغوش بگیرد، این پیوستگی در نهایت منجر به بروز ترافیک و تردد خودروهای سنگین در بلوارهایی شده است که پیش از این از آنها به عنوان کمربندی یاد می‌شد.

هم اکنون تردد خودروهای سنگین در کمربندی‌هایی که امروزه به خیابان‌های اصلی شهر تبدیل شده‌اند، موجب بروز ترافیک، سوانح و تصادفات شهری و تشدید آلودگی هوای شهری شده است که واژه "شهر سالم" را در کارنامه خود دارد.

گرچه برخی رانندگان خود را موظف به رعایت قانون ممنوعیت ورود کامیون به شهر می‌کنند، اما بازدید میدانی خبرنگار ایسنا از مبادی ورودی شهر بویژه میدان آزادی، فلسطین، سرداران و شهرداری حکایت از جولان خودروهای سنگین در میادین ورودی شهر داشته و شهروندان ساوجی بویژه ساکنین مبادی ورودی شهر نسبت به سروصداهای تردد این خودروها و آلودگی ناشی از عبورومرور کامیون و تریلی‌ها معترضند  . 

حدود سه سال از انتشار گزارش قبلی ایسنا در خصوص کنارگذر ساوه و هشت سال از چشم انتظاری مردم این شهر برای بهره برداری از کنارگذر ساوه می گذرد، پس از اینهمه انتظار آخرین وضعیت این پروژه ملی را از زبان نماینده عالی دولت در این شهرستان جویا می شویم.

معاون استاندار و فرماندار ساوه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  ارزش اعتباری پروژه کنارگذر شمالی ساوه در دو قطعه 20 و 11 کیلومتری معادل با 110 میلیارد تومان است و این مبلغ شامل اجرای ابنیه و تقاطع‌های پروژه نیز هست   . 

محمد بهاروند کارفرمای این پروژه ملی را وزارت راه و شهرسازی و دستگاه مجری را شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دانست و افزود: موضوع طرح عبارت است از "احداث باند دوم مردآباد- اشتهارد- بوئین زهرا و ساوه- بوئین زهرا- قزوین" و موضوع زیر پروژه نیز "احداث جاده کنارگذر ساوه"، موضوع قرارداد "عملیات اجرایی احداث جاده کنارگذر ساوه" و محل اجرای آن در استان مرکزی و شهرستان ساوه است.

وی به مشخصات کلی طرح اشاره کرد و گفت: با توجه به ترافیک عبوری وسائط نقلیه سنگین از مسیرهای عبوری داخلی شهر ساوه به سمت همدان، اراک، سلفچگان و بالعکس و بعضا ایجاد راه‌بندان‌های طولانی و سنگین در سطح شهر، احداث یک کمربندی جهت عبور ترافیک وسائط نقلیه سبک و سنگین کاملا ضروری و لازم است.

فرماندار ساوه ادامه داد: کما اینکه با ایجاد و توسعه این کمربندی، امکان دسترسی علاوه بر همدان و اراک به جاده سلفچگان نیز میسر می‌شود، لذا براین مبنا احداث کمربندی ساوه به طول تقریبی 27.22 کیلومتر در استان مرکزی در دستور کار قرار گرفت که در پائیز سال 1389 عملیات اجرایی آن آغاز شد و بدین وسیله "هدایت ترافیک روان" روند اجرایی به خود گرفت.

وی توضیح داد: طول مسیر ترافیک عبوری از داخل شهر حدودا 15 کیلومتر است و با توجه به این که مسیر ایجادی فعلی 27 کیلومتر در نظر گرفته شده، این مسیر با وجود طولانی‌تر بودن در آینده از ترافیک ایمن و روان و خوبی برخوردار خواهد شد و افزایش سرعت وسائط نقلیه تا 120 کیلومتر در ساعت بخوبی می‌تواند عملیاتی شود.

بهاروند به اثرگذاری و اهداف طرح اشاره کرد و گفت: کاهش زمان سفر در مسیر 27 کیلومتری به 10 دقیقه، تسهیل و روانی ترافیک عبوری جهت وسائط نقلیه سبک و سنگین و ترانزیت در استان مرکزی، کاهش تصادفات و ایجاد انگیزه و تشویق به تردد ایمن وسائط نقلیه، ایجاد ورود و خروج مناسب جهت محورهای فرعی مانند منطقه سیلجرد و اکبرآباد، هدایت ایمن ترافیک و ایجاد دسترسی مناسب جهت ورود و خروج ترافیک عبوری از اتوبان همدان- ساوه و بالعکس و بهره برداری از کنارگذر ساوه عاملی برای کاهش ترافیک شهری ساوه و تسریع در حمل و نقل غرب کشور و نیز ممنوعیت ورود کامیون به ساوه است.

وی به مشخصات کلی کنار گذر شهر ساوه نیز اشاره کرد و افزود:  این پروژه  بخشی از باند دوم مردآباد- اشتهارد- بویین زهرا – قزوین بوده و مشخصات فنی مسیر شامل  راه اصلی به عرض 25.6 متر در دو باند رفت و برگشت است. تعداد ابنیه فنی ابلاغی 54 دستگاه شامل پل‌های آب‌رو و پل‌های اصلی، با دهانه 10 متر و بیشتر است. روسازی راه شامل دو لایه زیراساس به ضخامت هر لایه 15 سانتیمتر، یک لایه بتن غلطکی به ضخامت 21 سانتیمتر، یک لایه آسفالت رگلاژی 0- 12 به ضخامت متوسط 2.5 سانتیمتر ، یک لایه توپکا 0-19 به ضخامت 4 سانتیمتر است.

فرماندار ساوه به پیشرفت 80 درصدی این طرح ملی اشاره کرد و به بیان  مشکلات و  دلایل تاخیر در بهره‌برداری از آن پرداخت و گفت:  عدم لحاظ اعتبارات سالیانه پروژه‌ها متناسب با اعتبارات مورد نیاز و  ابلاغ تقاطع شبدری کیلومتر 16 محل اتصال انتهای مسیر به جاده قدیم ساوه همدان از مهمترین دلایل تاخیر در بهره برداری از این پروژه است.

وی گفت: در طرح هندسی تقاطع کنارگذر شمالی شهر ساوه با محور قدیم ساوه همدان در وهله اول چهار خط لوله انتقال آب شرب شامل سه خط مربوط به آب شرب شهری ساوه و یک خط مربوط به آب شرب شهرصنعتی کاوه با طرح مذکور تلاقی دارند و برآورد اولیه جابجایی خطوط مربوط به شرکت آب و فاضلاب شهری یک میلیارد و 200 میلیون تومان است  . 

بهاروند ادامه داد: در طرح هندسی تقاطع کنارگذر شمالی شهر ساوه با محور قدیم ساوه همدان همچنین دو خط لوله انتقال گاز در فاصله حدود 50 متری طرح تقاطع قرار گرفته است که یک خط فشار ضعیف و یک خط فشار قوی بوده و طرح جابجایی آن با هماهنگی شرکت مهندسی مشاور تهیه شده و برآورد اعتباری آن در حدود 400 الی 500 میلیون تومان است.

وی بیان کرد: در طرح هندسی تقاطع کنارگذر شمالی شهر ساوه با محور قدیم ساوه همدان همچنین دو کابل متفاوت فیبر نوری شرکت مخابرات در فاصله 50 متری جنوب طرح قرار دارد و 6 فیدر با طرح تقاطع کنارگذر شمالی شهر ساوه با محور قدیم ساوه  –  همدان تلاقی دارد که در قسمت زیرگذر تقاطع، الزاما و ناچارا بایستی کابلی و زمینی شوند  . 

فرماندار ساوه تصریح کرد: قطعا پروژه ای با چنین حجم بالای کاری نیازمند تخصیص اعتبارات زیاد و تسریع در پرداخت است و با توجه به محدودیت اعتبارات ملی زمان بر شده است که امیدواریم با تسریع در تخصیص اعتبارات مدت زمان باقی مانده تا بهره برداری از پروژه کوتاهتر شود.

وی با اشاره به اینکه در  این طرح برای نخستین بار در کشور از بتن غلطکی به عنوان جایگزین لایه آسفالتی بیندر و توپکا استفاده شده است، افزود: ساوه در مسیر اصلی تردد کشور و ترانزیت کالا و خدمات قرار گرفته و بهره برداری از این طرح زمینه نگهداری بیشتر راه‌های اصلی محدوده شهرستان را به واسطه قطع بار ترافیکی ماشین آلات سنگین فراهم و از بروز تصادف‌ها و ترافیک سنگین در هسته ورودی شهر جلوگیری می کند   . 

به گزارش ایسنا، مردم شهر ساوه با گذشت هشت سال از آغاز عملیات اجرایی این پروژه همچنان چشم انتظارند تا با تخصیص اعتبارات ملی و بهره‌برداری از کنار گذر شهر، مبادی ورودی این شهر و میادین اصلی از جولان کامیون‌ها و وسایط نقلیه سنگین خالی شود و شهری که عنوان شهر سالم را یدک می کشد نفس راحتی بکشد. 

همه امید مردم به این است که با تامین منابع مالی، فاصله زمانی آغاز اجرای این پروژه تا زمان بهره برداری از آن، 9 ساله نشود.     

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کنارگذر ساوه كاميون منطقه مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۳۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره جزئیات یکصد و هجدهمین پویش امید و افتخار اظهار کرد: پروژه‌های بهسازی آسفالت بزرگراه آزادگان و تعریض مسیر کندروی شرقی این بزرگراه در تقاطع با بزرگراه شهید لشگری، همزمان با یکصد و هجدهمین رویداد امید و افتخار در روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳- تحویل شهروندان خواهد شد.

حق‌بین با اشاره به اهمیت بهسازی آسفالت معابر بزرگراهی شهر تهران به ویژه بزرگراه آزادگان یادآور شد: طی سالیان گذشته روند بهسازی آسفالت بزرگراه آزادگان به دلایلی مختلف از جمله کمبود آسفالت و بتن غلتکی یا عدم صدور مجوزهای ترافیکی با کندی پیش می‌رفت تا اینکه مدیریت شهری در سال گذشته تصمیم گرفت ضمن انتخاب یک گزینه اجرایی مناسب‌تر، علاوه بر تسریع روند بهسازی، جریان ترافیک در هنگام اجرای عملیات عمرانی را تسهیل کند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ همزمان با خرید کارخانجات جدید آسفالت و ثبت رکورد تولید و اجرای ۱.۵ میلیون تن آسفالت، انتخاب روش احیای عمیق با سیمان، سبب شد تا سرعت کار بهسازی آسفالت بزرگراه آزادگان دو چندان شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با یادآوری اینکه عملیات بهسازی مسیرهای تندروی بزرگراه آزادگان در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ فقط روی یک مقطع ۹ کیلومتری انجام شده بود، گفت: در سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۲ کیلومتر از مسیرهای تندروی بزرگراه آزادگان به صورت تمام عرض بهسازی شد و از این حیث در سرعت بهسازی روکش آسفالت معابر بزرگراهی نیز به رکوردی جدید دست یافتیم.

وی با اشاره به اهمیت بهسازی بزرگراه آزادگان به عنوان کمربندی جنوبی و غربی تهران و وسعت پروژه بهسازی بزرگراه آزادگان، گفت: در سال ۱۴۰۲ مساحتی بالغ بر ۲۱۶ هزار مترمربع از این بزرگراه با اجرای ۵۱ هزار تن آسفالت و هزینه ۲۵۲ میلیارد تومان بهسازی شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در خصوص دومین پروژه قابل بهره‌برداری در محدوده بزرگراه آزادگان، یادآور شد: عرض کم محور کندروی بزرگراه آزادگان در مسیر جنوب به شمال و در محل تقاطع با بزرگراه شهید لشگری منجر به ایجاد گره و گلوگاه ترافیکی یا پس زدگی بار ترافیک می‌شد و از این رو تعریض این مقطع از مسیر کندروی بزرگراه از ۲ خط عبوری به ۳ خط و اصلاح لوپ‌های منتهی به آن از فرودین سال ۱۴۰۲ آغاز شد.

به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، ایمن‌سازی و تحکیم کوله پل‌های ۳ گانه بزرگراه شهید لشگری و اجرای دیواره‌ها از دیگر اقداماتی است که به عنوان پیش نیاز عملیات تعریض و در قالب این پروژه انجام شد و مجموعه اقدامات یادشده علیرغم دشواری‌های اجرایی به دلیل مجاورت با ترافیک سنگین بزرگراه آزادگان طی یکسال به اتمام رسید.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران. هزینه پروژه تعریض و ایمن‌سازی کندروی شرقی آزادگان در محدوده پل شهید لشگری را نیز ۴۳ میلیارد تومان عنوان کرد و بر این اساس، از مجموع هزینه انجام شده ۲۹۵ میلیارد تومانی برای پویش امید و افتخار آتی خبر داد.

کد خبر 6087603

دیگر خبرها

  • افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال | این بزرگراه شرق تهران را از دست کامیون های سنگین خلاص می کند
  • بهره برداری از توقفگاه خودرو‌های سنگین شهرک دانش، به زودی
  • ‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود
  • نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد
  • بهره‌برداری از ۲۴۰ پروژه عمران روستایی در استان اردبیل
  • زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد
  • افزایش شمار پروژه‌های خدماتی در نفت و گاز آغاجاری
  • بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران
  • ترافیک مرکز کرج با بهره برداری از امتداد بلوار ماهان کاهش می یابد/ متمم موافقت نامه باغ ارتش بزودی در شورای شهر کرج مطرح می شود
  • بهره برداری از ۴ تقاطع غیر همسطح رشت تا شب عید ۱۴۰۴