Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سازمان میراث‌فرهنگی گفت: ثبت قطعی منطقه توس در فهرست آثار یونسکو در دست اقدام است. ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ استانها خراسان رضوی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، محمدحسن طالبیان صبح امروز در مراسم آغاز عملیات و اجرای بازپیرایی و ساماندهی پیشخوان آرامگاه فردوسی اظهار داشت: همکاری شهرداری و شورای شهر و میراث فرهنگی در مشهد را باید به فال نیک گرفت که برای تمامی موضوعات در مشهد پای کار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: در شهر کهن توس هستیم که ارزش‌های زیادی در این شهر نهفته است؛ طرح‌های مختلفی که عمدتا ساخت و ساز بود در این منطقه صورت گرفت؛ برخی موضوع توسعه را صرفا در ساخت و ساز می‌دانند و سال‌ها و نسل‌های مختلف باید در مورد این شهر کار کنند.

طالبیان افزود: طرحی که امروز از پیشخوان آرامگاه آغاز شده همه روی آن اتفاق نظر دارند؛ سایت موزه‌هایی هم می‌توان در این منطقه ایجاد کرد که مسیر گردشگران را تسهیل می‌کند و می‌تواند در آینده معرفی جامع‌تری برای مجموعه فردوسی و توس باشد و با لطف و کمک شهرداری این مهم نیز محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: شورای شهر مشهد نیز در این زمینه بسیار توجه داشته و این همکاری و همت وجود داشته است؛ 42 هکتار نیز فاز صفرش حاضر است و تکمیل می‌شود تا به توسعه منطقه کمک کند و مردم منطقه نیز از این جریان برخوردار می‌شوند و این موضوع میراث جهانی شهر کهن توس را تسهیل می‌کند.

طالبیان با اشاره به اینکه فردوسی در فهرست ثبت موقت یونسکو قرار دارد گفت: ما هر سال فقط یک سهمیه قطعی داریم و باید اقداماتی صورت بگیرد تا زمینه ثبت نهایی فراهم شود؛ برداشت معادن در منطقه توس باید کنترل شود. ساماندهی روستاهایی که بر منطقه مشرف است نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: اعتباراتی نیز برای این مسئله تمهید شده؛ موضوع زادگاه فردوسی و روستای پاژه نیز برای ما اهمیت دارد و بلافاصله پس از مطالعات، کار اجرایی را در این منطقه آغاز می‌کنیم.

طالبیان گفت: کهن دژ توس و برج و بارو را نیز امروز بازدید کردیم که در حال خواناسازی است و روش مرمت و بازسازی در آن در حال انجام است تا عظمت برج و بارو نیز خود را نشان دهد.

انتهای پیام/ ز

R41347/P41362/S6,1188/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۴۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌ معنوی و طبیعی کشور بر ضرورت بازنگری فنی حریم اثر تاریخی عمارت خسروآباد سنندج تاکید کرد و گفت: باید مطالعات لازم برای این محدوده در اسرع وقت انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، علیرضا ایزدی شامگاه _شنبه هشتم اردیبهشت_ ضمن بازدید از محدوده عمارت خسروآباد سنندج اظهار کرد: اجرای ضوابط اختصاصی حریم بناهای تاریخی یکی از نکات حائز اهمیت در حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی است.

وی افزود: باید حریم‌ها را با لحاظ اینکه مردم کمتر دچار آسیب شوند، اصلاح کنیم. مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی کشور با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه شهرداری سنندج در خصوص بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج، خاطرنشان کرد: امیدواریم با اعمال اصلاحات و بازنگری، عرصه و حریم قانونی آثار حفظ شود. در این بازدید مقرر شد مشاور واجد شرایط و صلاحیت کار در بافت‌های تاریخی تعیین و موضوع در کوتاه‌ترین زمان انجام شود. به گزارش ایمنا، عمارت خسروآباد در سنندج که با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، بنایی واجد ارزش‌های معمارانه است که به دلیل باغ و بنا در کنار هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کد خبر 748550

دیگر خبرها

  • انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی