Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-08@04:27:00 GMT

◄ راه‌آهن چابهار-سرخس در انتظار عزم وزارت راه

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۵۸۶۶

◄ راه‌آهن چابهار-سرخس در انتظار عزم وزارت راه

تین‌نیوز | 

اصلی‌ترین دلیل پیشرفت کند خط آهن ترانزیتی و راهبردی چابهار-سرخس کمبود منابع تخصیصی بیان‌شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، منابع لازم برای ساخت این محور ریلی به طول ۱۳۵۰ کیلومتر، از سال ۸۹ ردیفی در قانون بودجه به خود اختصاص داده؛ اما هم‌اکنون پس از گذشت ۸ سال، قطعه اول آن به طول ۵۶۰ کیلومتر پیشرفتی کمتر از ۴۰ درصد داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ماه‌ها پیش نمایندگان  از شرق و جنوب شرق از ضرورت ورود آستان قدس به‌عنوان بخش غیردولتی توانمند برای اجرای این پروژه سخن گفتند.

محمدرضا رئیسی، مدیرعامل شرکت مسکن و عمران آستان قدس نیز در اینباره گفت: یکی از اعضای هیئت‌مدیره شرکت ساخت باید مسئولیت پروژه زاهدان به سرخس را بر عهده گیرد و تمام  اختیارات لازم را هم داشته باشد.

او افزود: شرکت مسکن و عمران قدس رضوی اقدامات مناسبی را در خصوص فاینانس این پروژه انجام داده و حتی نام بانک‌ها و شرکت‌های خارجی فاینانس کننده را هم به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است.

این در حالی است که پیش‌ازاین خیرالله‌خادمی، رئیس شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفته بود: از سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی در پروژه اتصال ریلی چابهار به سرخس استقبال می‌کنیم.

او ضمن اعلام حمایت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار غیردولتی از طرف شرکت ساخت گفته بود:  ۱۵ درصد هزینه اولیه این پروژه از منابع صندوق توسعه ملی فراهم خواهد شد. مابقی هزینه‌ها هم در صورت مشارکت سرمایه‌گذارانی همچون آستان قدس و سایر بخش‌های خصوصی تأمین خواهد شد.

با توجه به تغییرات صورت گرفته در سطح مدیریت وزارت راه‌وشهرسازی امید آن می‌رود که این وزارت خانه با تغیر رویکرد نسبت به حمایت آستان قدس جهت مشارکت در این پروژه راهبردی اقدام کند.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: محمدرضا رئیسی راه آهن چابهار سرخس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۵۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان

کارشناسان مسائل اقتصادی با اشاره به اهمیت و جایگاه چابهار معتقدند که این بندر یکی از گزینه‌های خیلی خوب برای ترانزیت و مبادلات تجاری افغانستان است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در پی سفر هفته گذشته «نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان به استان سیستان و بلوچستان ایران با هدف تسهیل تجارت و ترانزیت ایران و افغانستان؛ «سیدمحمد حسین کاظمی» استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی با اشاره بر اهمیت و جایگاه چابهار، این بندر را یکی از گزینه‌های خیلی خوب برای ترانزیت و مبادلات تجاری افغانستان عنوان کرد.

وی به آوا گفته است که ایران و افغانستان برای گسترش روابط اقتصادی دو طرف باید برنامه‌های شفاف و تسهیل کننده را در دستور کار داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی مصرفی بودن اقتصاد افغانستان، نزدیکی مرزهای دو کشور همسایه و حضور حدود پنج میلیون مهاجر افغانستانی در ایران را از دلایل مهم منافع گسترش روابط میان این دو کشور عنوان کرد.

به گفته این استاد دانشگاه، استفاده از بندر چابهار، بازرگانان افغانستان را از اتکا به بنادر پاکستان که هر از چند گاهی برای آنها با مشکل مواجه می‌شود تا حدود بسیاری بی‌نیاز می‌کند و تجار‌ افغان می‌توانند محصولات خود را از طریق بندر چابهار به کشورهای هند، چین و ترکیه صادر کنند.

‌صادرات یک میلیون تن کالای معدنی از بندر چابهاربندر چابهار دروازه تجارت افغانستان با منطقه و جهانبندر چابهار؛ دروازه تجارت هند و افغانستان

وی اظهار داشت: طالبان با فراهم‌ساختن بستر امنیت می‌تواند از طریق زیرساخت‌های اقتصادی از جمله ایجاد راه‌های مواصلاتی و آگاه‌سازی سرمایه گذاران خارجی، جلب سرمایه‌گذاری کند.

کاظمی با اشاره بر این که ایران و افغانستان می‌توانند در زمینه واردات و صادرات تسهیلات گمرکی و یا کاهش تعرفه‌های گمرکی را در نظر بگیرند، افزود: جمهوری اسلامی ایران با کاهش تعرفه گمرکی برای محصولات زراعتی افغانستان می‌تواند تردد در مسیر چابهار توسط تجار افغانستان را افزایش بدهد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • ◄ امسال سازمان بنادر و بخش غیر دولتی ۱۵۴ همت سرمایه‌ گذاری می‌ کنند
  • ۱۵۴ همت در پروژه های بندری سرمایه گذاری می شود
  • بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان
  • شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج چقدر زیان ساخت؟
  • اجرای پروژه هوشمندسازی در شرکت فولاد مبارکه
  • ساخت ۵۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • منطقه آزاد چابهار در مسیر ساخت نیروگاه خورشیدی
  • بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند
  • تسویه ۱۹۰ میلیارد تومان از بدهی‌های آب و فاضلاب بوشهر