Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- تارنمای یک رادیوی آمریکایی گزارش داد: توافق هسته ای ایران فرصتی را برای تجارآمریکایی فراهم کرد که با خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از این توافق، چنین فرصتی از دست رفت.

رادیو ریپابلیک اینترنشنال آمریکا در گزارش خود افزود: وقتی آمریکا و برخی قدرت های جهان توافق هسته ای را در سال 2015 امضا کردند این توافق، تجار آمریکایی را خوشحال کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«عبدالرضا کامیاب» یکی از این تجار است که مالک شرکت صادراتی کوچکی در تگزاس موسوم به IMEX GULF است که در زمینه غذا و مکمل های دامی تخصص دارد.
وی که ایرانی الاصل است در دهه 1980 میلادی برای تحصیل در رشته تغذیه حیوانات در دانشگاه میزوری به امریکا آمد. با بازگشت به کشورش متوجه شد که در زمینه کیفیت خوراک حیوانات کمبود وجود دارد و از این رو به آمریکا بازگشت وشرکتش را تاسیس کرد. او مکمل های غذایی را درآمریکا خریداری می کند و به ایران منتقل می کند.
وی گفت: این راهی برای کمک به اقتصاد آمریکا و در عین حال تولیدکنندگان ایرانی بود.
این گزارش افزود: قبل از سال 2015 ایران تحریم بود و این بدین معنا بود که تجارت بین دو کشور محدودیت داشت. کامیاب مجبور بود برای صادرات تولیداتش به ایران مجوز کسب می کرد. اما توافق فرصتی را فراهم آورد؛ فرصتی نادر برای تجار آمریکا برای فروش تولیدات خود به ایرانی ها و برای ایرانی ها برای این که تولیدات آمریکایی را خریداری کنند.
وی اکنون می گوید که باید برای مجوزهای خود از وزارت خزانه داری آمریکا را تجدید کند تا بتواند محصولات کشاورزی را به ایران صادر کند.
کامیاب همچنین گفت، به دنبال دستیابی به توافق شرکت های حمل و نقل بیشتری قصد همکاری با ایران داشتند و از این روگزینه های بیشتری در اختیارش بود و قیمت حمل و نقل پایین آمد.
«روزبه علی آبادی» مشاور تجاری در گروه مشاوران رشد اقتصادی می گوید بعد از سال 2015 وی شاهد افزایش تعداد شرکت هایی بوده که بدنبال سرمایه گذاری در ایران بودند. نتیجه واقعی توافق هسته ای این بود که بسیاری از کشورها خواستار بدست آوردن این بازار بزرگ و بازار 80 میلیونی بودند.
این گزارش افزود: این بازار 80 میلیونی چند دهه امکان دسترسی به محصولات غربی را نداشت. وی (علی آبادی) با شرکت هایی تماس داشته که اقلام مختلفی را از چیپس گرفته تا پنل های خورشیدی و دستگاه های تصفیه آب به ایران می فروشند.
وی می گوید: این رقابتی برای آنها برای بدست آوردن این بازار بود.
علی آبادی توصیه کرد: به ایران بروید و گام های کوچکی بردارید و مشارکت خود را توسعه دهید. این کارزمان بر است اما بازار خوبی برای شما خواهد بود. «دینا اسفندیاری» کارشناس اندیشکده آمریکایی «سنچری» و از کارشناسان امنیت بین المللی در دانشگاه هاروارد با اشاره به این که بزرگترین معامله را بوئینگ داشت نوشت: این معامله بسیار بزرگی بود. آنها به دنبال تامین مهم ترین شرکت هواپیمایی ایران، ایران ایر با هواپیماهای جدید بودند که البته ایران هم به آن نیاز داشت. بنابراین این مساله ای بسیار مهم برای ایران بود.
بوئینگ پیش بینی کرده بود که سفارش هواپیماها به ارزش تقریبی 16.6 میلیارد دلار از 100 هزار فرصت شغلی در آمریکا حمایت می کند.
شرکت جنرال الکتریک نیز قراردادی به ارزش 150 میلیون دلار برای برای تامین تجهیزات نفت و گاز طبیعی اعلام کرد.
اما ترامپ با وعده خروج از توافقی که او «بسیار بد» قلمداد می کرد، روی کار آمد. و این وعده خود را عملی کرد و تحریم هایش را از سر گرفت.
کامیاب مالک شرکت تجاری تگزاس در این زمینه گفت: وقتی ترامپ روی کار آمد همه چیز به عقب برگشت. وقتی شرکت های حمل و نقل به خاطر تحریم ها حاضر نیستند در ایران فعالیت کنند و امکان انتقال پول به آمریکا نیست چطور می توانم تجارت کنم؟ دیگران چطور می توانند تجارت کنند؟
اسفندیاری از اندیشکده سنچری در این زمینه گفت: اتفاقی که رخ داده درواقع کابوسی برای هر شرکت تجاری است. زیرا اگر به یک شرکت تجاری بگوید اگر می توانید فعالیت کنید، کار خود راشروع کنید خطری برای تجارت با ایران شما را تهدید نمی کند اما در وضعیت نامعلومی هستید و چند سال بعد به آنها بگویید: دست نگه دارید و با ایران دیگر مرواده نداشته باشید. این چیزی است که شرکت های تجاری سعی می کنند از آن اجتناب کنند.
همین باعث شد که بوئینگ و جنرال الکترونیک بسرعت فعالیت خود را متوقف کنند. دولت ترامپ می گوید هدف از این تحریم تنبیه دولت ایران است اما کامیاب می گوید این تحریم ها در واقع مالکان تجاریِ همچون وی را هدف قرار می دهد.
وی گفت: فعالیت تجاری من به تولیدات دامی است. من فکر نمی کنم که جلوگیری از فعالیت من تاثیری بر رفتاردولت ایران داشته باشد.
وی تصدیق کرد که مردم ایران بیش از همه از این تحریم ها آسیب می بینند.
اروپام**9158 ** 1546

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تجار آمريكايي ايران آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۸۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران ریسک‌های سیاسی که بیمه‌های تجاری تقبل نمی‌کنند، پوشش می‌دهد به طوریکه اگر کشوری ایران را تحریم کرد، خسارت تجار جبران می شود و دعاوی بین‌المللی ارائه می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم امیر برهانی؛ رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران در نشست خبری در محل نمایشگاه اکسپو اظهار کرد: در راستای متنوع سازی مقاصد صادراتی کشورمان، سرمایه‌گذاری مستقیمی روی کشورهای آفریقایی انجام شده تا توانمندی‌های ما را بیشتر بشناسند و از این کشورها به عنوان مقاصد ویژه صادراتی یاد می‌شود.

وی افزود: در این ارتباط پوشش بیمه‌ای برای صادرات یا سرمایه‌گذاری ایرانیان در آفریقا دیده شده است.

برهانی ادامه داد: بسته ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان داریم تا این شرکت‌ها با ضمانت صندوق صادرات بتوانند صادرات داشته باشند؛ برای این شرکت‌ها بدون  وثیقه یا با حداقل وثیقه خدمات ارائه می‌شود.

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران  تصریح کرد: توافقنامه تجاری در نمایشگاه امسال با اتاق بازرگانی مالزی و صندوق ضمانت صادرات برای ارائه خدمات اعتباری با این کشور منعقد شد. همچنین فردا نیز هیئت تجاری از کامرون برای امضای تفاهمنامه به ایران می‌آیند.

وی افزود: تفاهمنامه‌ای نیز با صندوق صنایع پیشرفته وزارت صمت به امضا می‌رسد تا بازرگانان بتوانند از امکانات این صندوق به صورت همزمان استفاده بکنند.

برهانی تصریح کرد: صندوق ضمانت صادرات ایران از بدو تاسیس خود از 50 سال گذشته تا امروز 22 میلیارد یورو پوشش بیمه‌ای انجام داده است که این خدمات حمایتی همچنان به بازرگانان کشورمان ارائه می‌شود.

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران تصریح کرد: از مزایای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران می‌توان به بازاریابی در دو کشور جدید کامرون و مالزی اشاره کرد؛ بطوریکه این کشورها تا به امروز اطلاع نداشتند که جمهوری اسلامی ایران ضمانتنامه‌های تجاری ارائه می‌دهد.

وی افزود: سرمایه ثبتی صندوق ضمانت صادرات 200 میلیون یورو افزایش یافته است و به 247 میلیون یورو رسیده است.

ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود

برهانی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم، اظهار کرد: صندوق ضمانت صادرات ایران ریسک‌های سیاسی که بیمه‌های تجاری تقبل نمی‌کنند، پوشش می‌دهد به طوریکه اگر کشوری ایران را تحریم کرد، خسارت تجار را  جبران می شود و  دعاوی بین‌المللی ارائه می‌شود.

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: حتی اگر تجار ما در کشوری سرمایه‌گذاری کنند و کشور مقصد آن صنایع را ملی اعلام کند یا آنکه بحران‌های سیاسی، جنگ‌ها و اختلافات داخلی روی دهد ما از تجار و سرمایه‌گذاران حمایت و خسارات آنها را جبران می‌کنیم به طوریکه در زمان حمله داعش به کشور عراق ریسک‌های سیاسی و تجار بین‌المللی در این کشور پوشش داده و جبران شد.

وی اظهار داشت: عراق،‌ سوریه و افغانستان مقاصد صادراتی مهمی برای کشورمان به حساب می‌آیند و با وجود اینکه ریسک تجارت بالایی دارند ضمانت‌نامه‌های صادراتی برای آنها صادر و از تجار و سرمایه‌گذاران حمایت می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • استقبال تجار خارجی از محصولات کرمان در نمایشگاه ایران اکسپو ٢٠٢۴
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق