Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: همزمان با دهه وقف ۱۰ وقف جدید در مازندران به ثبت رسید که تعداد موقوفات استان از ابتدای سال جاری تاکنون را به ۶۰ موقوفه رسانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان ساری، میل به جاویدان زیستن همواره انسان‌ها را تشویق کرده است تا در کنار کار و تلاش مستمر خود به ایجاد بنا و کارهای نیک بپردازند که در حیات آنها و همچنین پس از وفاتشان، منشأ خیر و منبع برکات برای جامعه باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وقف به‌عنوان صدقه جاریه یکی از کارهای نیک و خداپسندانه است که نام و یاد انسان را حتی پس از وفاتش زنده نگه می‌دارد. وقف علاوه بر اینکه فضیلت‌های بیشماری برای واقف دارد، برای جامعه در بخش‌های فرهنگی، دینی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی و... مفید واقع می‌شود.

 

طی سال‌های اخیر وقف‌های متعددی در استان مازندران ثبت شده که این مسئله نشان دهنده فرهنگ‌سازی اوقاف در راستای افزایش موقوفات است. وقف‌های جدید علاوه بر اینکه به نیازهای روز جامعه توجه دارد بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور را برطرف می‌کند.

*وقف‌های جدید متناسب با نیازهای روز جامعه باشد

آیت‌الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران در گفت‌وگو با ما با بیان اینکه وقف احسان ماندگار و عمل خیر و خداپسندانه است که انسان را ماندگار می‌کند، گفت: ائمه ما به وقف اهمیت می‌دادند که در همین راستا حضرت امیر مومنان علی(علیه السلام) در زمان حیات خود چاه می‌کند و آن را برای مسلمانان وقف می‌کرد.

 

وی با بیان اینکه وقف مسئله جدیدی نیست بلکه ریشه‌دار است، اظهار کرد: در همه ادیان وقف وجود دارد اما تعابیر آن متفاوت و در دین ما بیشتر به آن توجه شده است.

 

آیت الله طبرسی با بیان اینکه نوع بیشتر وقف‌ها به عزاداری امام حسین(علیه السلام) مربوط می‌شود، افزود: وقف‌های جدید باید متناسب با نیازهای روز جامعه باشد تا بتوان از عواید آن مشکلات فرهنگی و اقتصادی کشور را برطرف کرد.

 

وی وقف برای دانشجویان، ازدواج، ولادت ائمه، نیازمندان بهزیستی، دانش‌آموزان، دارو و درمان، تجهیزات پزشکی، تحقیقات علمی و مسائل فرهنگی را از نیازهای روز جامعه برشمرد و تصریح کرد: واقفان در زمان انجام وقف می‌توانند برای دانش‌آموزان کم برخوردار وقف کنند تا هیچ دانش‌آموزی از تحصیل محروم نشود.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به اینکه موقوفات در زمان طاغوت تغییر یافت و برخی آنها را غصب کردن اما در سال‌های اخیر با ورود جدی سازمان اوقاف شاهد احیای موقوفات در جامعه هستیم.

*هر روز یک وقف جدید

حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری‌جناسمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه وقف می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف کند، اظهار کرد: وقف در کنار اثرات اخروی اثرات دنیوی نیز برای واقف دارد.

 

وی با بیان اینکه طی سال جاری 60 وقف جدید در مازندران ثبت شد، افزود: در دهه وقف امسال 10 وقف جدید در مازندران به وقوع پیوسته است.

 

حجت الاسلام حیدری بیان کرد: در شهرستان گلوگاه 3 هزار متر مربع زمین توسط وراث مرحوم معصومه ولی‌پور و یک قطعه زمین به‌مساحت 3 هزار متر مربع توسط وراث حاج علیجان ولی‌پور برای عزاداری شهادت امام حسین(علیه السلام) در ایام محرم و صفر در مسجد سیدالشهدا ولمازو وقف شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران خاطرنشان کرد: در رامسر نیز واقف خیراندیش محمدعلی امین‌جعفری یک باب مغازه به‌مساحت 15 متر مربع و یک باب مغازه دیگر به‌مساحت 16 متر مربع را برای عمران و آبادانی روستای چورته و هزینه‌های مسجد صاحب‌الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) این روستا وقف کرده است.

 

حجت الاسلام حیدری عنوان کرد: واقف خیراندیش حاج یزدان نجف‌پور ششدانگ ساختمان مسکونی خود را وقف فعالیت‌های قرآنی و مساعدت به دارو و درمان و دانش آموزان بی‌بضاعت در محمودآباد کرده است.

 

وی افزود: در شهر رویان نور دو باب مغازه هرکدام به‌مساحت 25 و 41 متر مربع توسط وراث مرحوم حاج سیدعباس حسینی برای هزینه‌های عمرانی، فرهنگی و امور جاری مسجد جامع شهر رویان وقف شد.

 

حجت الاسلام حیدری با بیان اینکه یک قطعه زمین در تنکابن به‌مساحت 741 متر مربع توسط مهدی اسدپور وقف شد، تصریح کرد: واقف خیراندیش این زمین را به‌یاد برادر شهیدش جهت خیرات و مبرات وقف کرده است.

 

وی عنوان کرد: يک قطعه زمين به‌مساحت 2هزار مترمربع توسط حاج صفر سومندر و جلال قاري برای توسعه آستان مقدس امامزاده محمد(علیه السلام) رستمكلا بهشهر به ارزش ٢٠٠ ميليون تومان وقف شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران اظهار کرد: دو قطعه زمين به‌مساحت 24هزار متر مربع توسط وارث مرحوم قربانقلي گراييلي به ياد شهيدان سلطان علي و يحيي گراييلي به ارزش یک ميليارد تومان با نيت امورات فرهنگي، قرآني و درماني در شهرستان بهشهر وقف شده است.

 

حجت الاسلام حیدری گفت: در نکا نیز زمینی به‌مساحت هزار متر مربع به ارزش 15 میلیارد ریال توسط نورا... حسنپور در شهرستان نکا برای امورات مسجد وقف شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران دهه وقف را فرصتی مناسب برای ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف دانست و گفت: در دهه وقف مردم بیشتر از فعالیت‌های سازمان اوقاف و برکات وقف در جامعه مطلع می‌شوند که نمونه بارز آن ایجاد وقف‌های جدید در این ایام است.

 

حجت الاسلام حیدری بیان کرد: موقوفات ثبت شده در دهه وقف امسال با نیت‌های مختلفی مانند کمک به نیازمندان، فعالیت‌های قرآنی، دارو و درمان، عزاداری امام حسین(علیه السلام)، کمک به مسجد، کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت، خیرات و مبرات است.

 

پایان پیام/508

منبع: شبستان

کلیدواژه: شبستان یزد خراسان جنوبي بیرجند تامین اجتماعی حال خوش خواندن ارزانی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور شیراز کانون های فرهنگی هنری مساجد خطبه نماز جمعه دهه وقف اوقاف مازندران مديركل اوقاف مازندران آیت الله طبرسی وقف جدید فرهنگ وقف وقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۹۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معافیت مردم شهرستان محمودآباد از پرداخت پذیره اولیه موقوفات

محمود فیاض بخش رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان محمودآباد در نشست خبری با خبرنگاران این شهرستان با اشاره به اعمال معافیت‌های ویژه در پرداخت بخش قابل توجهی از حقوق موقوفات برای اشخاص حقیقی، گفت: پذیره‌هایی که در بحث انعقاد قرار داد برای باز پرداخت حقوق موضوعات دارند معاف می‌شوند.

او افزود:معافیت کامل از پرداخت پذیره اولیه نسبت به کلیه کاربری‌ها در اراضی مشمول قانون ابطال اسناد فروش رقبات آب و اراضی موقوفه به استثنای کاربری‌های تجاری ۷۰ درصد، معافیت ۵۰ درصدی مستأجرین اراضی مزروعی از پرداخت اجور و اجرت المثل ایام تصرف و اشخاصی که سابقا نسبت به پرداخت اولیه اقدام نمودند از پرداخت پذیره انتقال همان رقبه کاملا معاف می‌شوند.

فیاض بخش با اشاره به این‌که وقف از دیرباز در صحنه حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی انسان‌ها نقش مهمی داشته، گفت: وقف سرمایه فنا ناپذیر و پر سود و برکتی بوده که از ایمان سر چشمه گرفته و با ساده‌ترین وضع و بهترین ترکیب، بدون مداخله مستقیم دولت، مشکلات مردم از طریق خیرات و میراث حل می‌گردد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان محمودآباد افزود: بنابراین وقف نهادی اجتماعی است که از وارستگی و آزادی واقف خود حکایت می‌کند و به عمل خیر واقف مهر ابدیت و جاودانگی می‌زند.

او از وجود ۱۰۸ موقوفه،۳۳ امام زاده،۱۴۱ مسجد،۷۲ حسینیه و ۲۴ تکیه در شهرستان محمودآباد خبر داد.

فیاض بخش در پایان در رابطه با برخی عملکرد اوقاف، گفت:بازبینی، بروز رسانی و تکمیل و صدور احکام هیأت امنا امام زادگان و اماکن مذهبی، اجرای طرح شمیم حسینی با رویکرد به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال، پیگیری برای سند دار کردن ۲۰ موقوفات و رقبات آنها، تنظیم و تجدید۱۳۸ فقره قرار داد اجاره برای موقوفات غیر متصرفی از برخی اقدامات این اداره بود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی
  • معافیت مردم شهرستان محمودآباد از پرداخت پذیره اولیه موقوفات
  • رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم
  • لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران
  • لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه
  • ساخت مسجد در روستای دره بید در بخش ممبی توسط گروه جهادی
  • پیش بینی تولید ۱۵۰۰ قلم کالای دانش بنیان در مازندران
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی بابل
  • توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • توزیع ۱۰۰۰ بسته گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران