Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@14:27:31 GMT

فصلنامه فرهنگ رضوی به ایستگاه بیست و دوم رسید

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۰۰۷۲

فصلنامه فرهنگ رضوی به ایستگاه بیست و دوم رسید

به گزارش ایکنا؛ بیست و دومین شماره فصلنامه علمی پژوهشی فرهنگ رضوی به صاحب‌امتیازی بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) و مدیرمسئولی اکبر شیخ با هدف کمک به گسترش فرهنگ رضوی‌پژوهی در مراکز علمی وپژوهشی و ترویج و تعمیق فرهنگ و معارف رضوی منتشر شد.

عناوین مقالاتی که در این شماره انتشار یافته بدین قرار است: «نماز باران و کارکرد‌های آن در سیره رضوی»، «بن مایه عدالت در کلام امام‎رضا (ع)»، «تاملی بر جایگاه حقوق بشر در پرتو سیره و اندیشه رضوی»، «جایگاه معیاری امام جواد (ع) در تفکر اعتقادی شیعه»، «تدوین راهبرد‌های احیای جاده ولایت با هدف توسعه فرهنگ زیارت به روش SWOT»، «مولفه‌های مناظره ‏های علمی امام ‏رضا (ع): الگویی برتر برای آزاداندیشی دینی و نشر اسلام در دنیای معاصر»، «مطالعه تطبیقی «کرامت انسان» از منظر سیره رضوی و مبانی اومانیسم»، «بررسی سندی و محتوایی نامه امام‏‏‏‏ رضا (ع) به حاکم طبس».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در چکیده مقاله «بن‌مایه عدالت در کلام امام‎رضا (ع)» اثر رحمت‌الله کریم‌زاده می‌خوانیم: «حقیقت و مفهوم عدالت از مباحث مهمی است که درباره خداوند و افعال او، نظام هستی و از همه مهم‌تر انسان و افعال فردی و اجتماعی او مطرح است. تاکنون بحث‎های مهمی درباره عدالت شده است؛ اما آنچه در این نوشتار بدان پرداخته شده، بررسی بن‌مایه و حقیقت عدالت در کلام امام‎رضا (ع) است. این پژوهش به روش توصیفی‎‎تحلیلی این پرسش اصلی را بررسی کرده است که «ریشه و بنیان عدالت در نگاه امام‎رضا (ع) چیست؟

متفرع بر این پرسش اصلی، این پرسش را مطرح کرده است: عدالت امری اعتباری و قراردادی است یا امری اصیل و حقیقتی واقعی؟ راه تحقق عدالت در فرد و اجتماع چیست؟ فرضیه مورد نظر این است که بن مایه عدالت در نگاه امام‎رضا (ع) عبارت است از حقیقت توحیدی و وحدت عدالت با این حقیقت محضه. بنابراین، عدالت امری واقعی و نفس‎الامری است، هرچند در امور قراردادی نیز جریان دارد. تنها راه تحقق عدالت در امور فردی، تهذیب نفس و مزین‎شدن انسان به تقواست. تحقق عدالت در حوزه اجتماعی نیز به پیاده‎کردن احکام و دستور‌های الهی و پایبندبودن به آن در جامعه وابسته است.»

در طلیعه مقاله «تاملی بر جایگاه حقوق بشر در پرتو سیره و اندیشه رضوی» اثر مسعود خدیمی آمده است: «مفهوم حقوق بشر به عنوان مجموعه‎ای از حقوق و آزادی‎هایی که انسان در حیات فردی و اجتماعی برای صیانت از کرامت ذاتی از آن‌ها برخوردار است، در گفتار و کردار امام‎رضا (ع) شایسته تامل است؛ چنان‎که به استناد آن می‎توان نسبت به ارتباط حقوق بشر و اسلام، به درک صحیح رسید. حضرت در کنار تبیین احکام و دستورات دین مبین اسلام، به تشریح اصول و مبانی حقوق بشر، به‎منظور ایجاد جامعه‎ای وارسته و وفادار به حقوق مردم پرداخته‎اند تا در نهایت طریق هدایت و سعادت را به همگان بنمایانند. بررسی دقیق و روشمند اصول اساسی و گزاره‎های مهم حقوق بشری مدنظر امام‎رضا (ع) با روش تحلیل مفادی و اسنادی از طریق گردآوری اسناد و منابع کتابخانه‎ای در این پژوهش مد نظر قرار گرفته و تلاش شده است با واکاوی محتوایی بینش رضوی در این باره، تصویری از سیره و اندیشه امام‎رضا (ع) نسبت به حقوق بشر و مرتبت آن در اسلام ترسیم شود.

در تعالیم امام (ع) کرامت انسان، پایه و اساس واقع می‎شود و تمامی قواعد حقوق بشری با توجه به این اصل و نیز مساوات و آزادی، تدوین می‎شوند. اهتمام امام‎رضا (ع) نسبت به حقوق بشر تنها در حقوق مالی و قضایی و اجتماعی مشاهده نمی‎شود، بلکه حقوق موجود در حوزه فکر و اندیشه انسان جایگاه والاتری در تفکر ایشان دارد که عدم تحمیل دین و آزادی مباحثات علمی، از مصادیق تام آنهاست.»

همچنین در مقاله «مطالعه تطبیقی «کرامت انسان» از منظر سیره رضوی و مبانی اومانیسم» که در این شماره انتشار یافته است چنین می‌خوانیم: «یکی از مسائل اساسی در حوزه انسان‎شناسی که به‎نوبه خود آزمونی در نشان‎دادن برتری‎های یک مکتب فلسفی‎ اجتماعی بر سایر مکاتب و اندیشه‎های رقیب است، تبیین ماهیت «کرامت انسان» و خاستگاه، اهمیت و دستاورد‌های انسانی، دینی، اخلاقی، حقوقی، اجتماعی و… آن است. مقاله حاضر به روش توصیفی‎‎تحلیلی و تطبیقی به بررسی تطبیقی مولفه‎های نظری و عملی «کرامت انسان» از منظر انسان‎شناسی دینی امام‎رضا (ع) با مبانی انسان‎شناسی اومانیسم پرداخته است.

توسعه افق اندیشه و حقیقی‎طلبی یک مسلمان بر حقایق عینی و باطنی، منحصر نبودن منابع معرفتی در حس و تجربه و توسعه آن بر منابع وحیانی در راستای تشخیص عمیق‎تر مصداق‎های حق و باطل و خیر و شر، اشتمال «کرامت انسان» بر دو حوزه «ذاتی» و «اکتسابی و ارزشی»، نشات‎گرفتن کرامت ذاتی و اکتسابی انسان از خداوند، قابلیت سلب اختیاری کرامت ذاتی انسان از سوی خویش، اشتمال کرامت انسان افزون بر حوزه معنوی، فردی و اخروی بر ساحت‎های مادی، دنیوی، اجتماعی و حکومتی؛ زیربنا بودن انسانیت انسان و روبنا بودن نیاز‌های مادی، نفسانی و غریزی‎اش؛ منافات نداشتن مجازات‎های اسلامی با کرامت انسان و… از اساسی‎ترین برتری‎های نظری و کاربستی کرامت انسان از منظر انسان‎شناسی دینی آن امام همام و دستاورد و نوآوری ویژه مقاله حاضر شمرده می‌شود.».

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا فصلنامه فرهنگ رضوی مقاله علمی پژوهشی شماره 22

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۰۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟

حسین حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، از تحویل دادخواست ابطال بخشنامه مزد خبر داد.

او یه ایلنا گفت: (۱۰ اردیبهشت)، دادخواست خود را جهت ابطال بخشنامه دستمزد غیر قانونی سال ۱۴۰۳ به شماره ۲۷۶۷۱۶ شورای‌عالی کار که اعضای کارگری آن‌را امضاء نکرده‌اند، از طریق دفاتر خدمات قضایی به دیوان عدالت اداری تحویل دادم.

حبیبی افزود: امیدوارم دیوان عدالت اداری مصلحت اندیشی را کنار کذشته و وفق مواد ۱ و۱۰ قانون دیوان عدالت اداری ضمن ابطال بخشنامه ۲۷۶۷۱۶ رایی شایسته مبتنی بر عدالت صادر کند.

دیگر خبرها

  • اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
  • مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • بیست و هفتمین همایش ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی در ایستگاه آخر
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود
  • برنامه «اطعام رضوی» در استان سمنان اجرا می‌شود
  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • ساخت فیلم «عشق آباد» با محوریت امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • آیا می شناسیدش؟