Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@04:40:50 GMT

آتش سوزی در منابع طبیعی امسال 35 درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۰۵۰۶

آتش سوزی در منابع طبیعی امسال 35 درصد کاهش یافت

سمنان- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت از سازمان جنگل ‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: آتش سوزی جنگل ها و مراتع کشور در نیمسال نخست 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد کاهش یافت.

سرهنگ قاسم سبزعلی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: 6 ماه ابتدایی سال 96 سطح آتش سوزی جنگل ها و مراتع 6 هزار و 700 هکتار بود که با اقدام های انجام شده و مشارکت مردمی این سطح با کاهش 35 درصدی در مدت مشابه امسال به چهار هزار و 300 هکتار کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سبزعلی تصریح کرد: یکهزار و 350 فقره پرونده آتش سوزی جنگل ها و مراتع در نیمه نخست 96 تشکیل شده بود که با کاهش 17 درصدی در مدت مشابه امسال به یکهزار و 100 فقره پرونده رسید.
وی با اشاره به اینکه تعداد پرونده های قاچاق چوب در 6 ماه ابتدایی سال 97 و 96 به یک میزان بود، بیان کرد: یکهزار و 400 فقره پرونده قاچاق چوب نیمه نخست 97 در کشور تشکیل شد، اما از نظر حجم قاچاق چوب با کاهش پنج درصدی از یکهزار و 480 مترمکعب به یکهزار و 400 مترمکعب رسیده است.
وی با بیان این که در نیمه نخست سال گذشته، هفت هزار و 300 فقره پرونده با سطح پوشش 17 هزار هکتار در کشور در حوزه های مختلف زمین شامل ساخت و ساز غیرمجاز، تخریب و تصرف و تغییر کاربری تشکیل شد، ابراز داشت: این تخلف ها در مدت مشابه امسال با چهار درصد کاهش به هفت هزار فقره پرونده کاهش یافت و از نظر سطحی نیز با کاهش 15 درصدی 14 هزار هکتار را شامل می شود.
سبزعلی ادامه داد: 2 هزار نفر به عنوان متخلف در موضوع های مختلف از جمله چرای غیرمجاز دام، قاچاق چوب و ساخت و ساز در شش ماه ابتدایی سال 97 دستگیر شدند.

** 150 میلیارد تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی
فرمانده یگان حفاظت از سازمان جنگل ‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: 150 میلیارد ریال از هفت هزار میلیارد ریال اعتبار صندوق توسعه ملی برای این سازمان، به بخش حفاظت و مراقبت از جنگل ها اختصاص دارد است.
وی افزود: با تخصیص اعتبارهای از این دست برای افزایش دکل های دیدبانی، پیش بینی و پیشگیری از حریق های جنگل ها و مراتع، ذخایر آبی، گشت و مراقبت از جنگل ها و مرتع برنامه ریزی می شود.
سبزعلی تاکید کرد: دست اندازی حاشیه نشینان جنگل ها به عرصه های طبیعی به خاطر مشکلات اقتصادی و معیشتی باید برطرف شود.
وی تصریح کرد: آبگرمکن خورشیدی و تهیه سوخت های فسیلی به منظور مرتفع سازی نیاز چوبی حاشیه نشینان جنگل ها از جمله اقدامات مثبت در کاهش قطع درختان است.
به گفته سبزعلی، شناسایی و معرفی قاچاقچیان حرفه ای قاچاق چوب، مسدود کردن گلوگاه های قاچاق چوب، ناامن کردن مراکز خرید چوب های قاچاق که بیشتر در استان های تهران، اصفهان، قم و مرکزی دایر هستند، از راهکارهای موثر برای حفظ و نگهداری از عرصه های جنگلی کشور است.
سبزعلی یادآور شد: ترویج، آموزش و آگاه سازی جامعه مهم ترین ضرورت در حفاظت از عرصه های طبیعی کشور است.
فرمانده یگان حفاظت از سازمان جنگل ‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: روزانه حدود 500 گزارش مردمی از طریق کد 1504 در سراسر کشور به سازمان جنگل ها ارسال می شود.
به گزارش ایرنا، در کشور بیش از 14 میلیون و 355 هزار هکتار جنگل وجود دارد، حفاظت 20 میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور اکنون به مردم سپرده شده است.
فرمانده یگان حفاظت از سازمان جنگل ‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور بازدید از طرح های حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری و اقدام های حفاظتی در سمنان حضور یافت.
9891/6103

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد سازمان جنگلها آتش سوزي قاچاق چوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۰۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به گفته معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی اجرای این میزان عملیات آبخیزداری، ۷۰ درصد خسارت سیل‌ها ر ا کاهش داده است.
باقری معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد درباره یکی از این طرح‌ها گفت: طرحی است که ۷ الی ۵۰ هزار متر مکعب حجم آبگیری آن هست که شدت سیلاب را کاهش می‌دهد.
آقای راهداری مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار گفت: در حدود ۲۵۰ سازه آبخیزداری که در این منطقه داشتیم توانست حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب روان آب رو هدایت کند.
خردمند معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بوشهر گفت: حدود ۴۱۶ سازه آبخیزداری رو ساختیم حجم مخزن این سازه‌ها بیش از ۶ و نیم میلیون متر مکعب هست که در این بارندگی اخیر بیش از ۸۰ درصد این سازه‌ها آبگیری شده است.
وحید معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: ما عملا بتوانیم ۱۰ تا ۲۰ درصد میزان آبی که تبخیر و تعرق می‌شود و از دسترس خارج می‌شود را جلوگیری بکنیم حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیارد متر مکعب ذخیره سازی می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • کشف ۱۳ تن چوب تاغ قاچاق در استان سمنان/۱۱ متخلف دستگیر شدند
  • حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در دماوند
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی بابل
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل