Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز 26 آبان 97، برهم صالح رئیس جمهور عراق سفرهای منطقه ای خود را آغاز کرده و به تهران آمد.

محمد ساجدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سفر برهم صالح به ایران از چند نظر قابل تحلیل، اهمیت و بررسی است؛ اولا اینکه در مباحث سیاسی پس از اینکه نخست وزیر سابق عراق اعلام کرد که این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران حمایت خواهد کرد که منجر به برکناری وی شد، حضور رئیس جمهور عراق در تهران از این نظر قابل اهمیت است که روابط سیاسی این دو کشور در اوج ظرافت‌های سیاسی خود قرار دارد، به خصوص که تمام امنیت کنونی عراق به خصوص مناطقی که از سلطه داعش آزاد شده با حضور مستقیم ایران و متحدان آن محقق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه افزود: بحث مسائل اقتصادی، صادرات و معاملات دو طرف ایران و عراق امری است که برای گسترش روابط باید مدنظر قرار بگیرد چرا که در حال حاضر حجم تعاملات اقتصادی مطلوب نیست؛ اما با توجه به اینکه بیش از هزار کیلومتر مرز مشترک با عراق چه در کردستان و چه در مناطق پایین تا شط العرب داریم نظر می‌رسد که با اعمال برنامه ریزی مناسب می توانیم روابط تجاری مطلوبی داشته باشیم و عمده نیازهای اقتصادی عراق را مرتفع کنیم؛ البته متاسفانه برای ورود به بازار عراق ضعف هایی داریم ضعف‌هایی داریم که ترکیه با استفاده از همین‌ موضوع بازار عراق را در اختیار خود گرفته است و با توجه به اینکه ما سه مرز اصلی عراق را در اختیار داریم می‌توانیم اصلی‌ترین نیازهای این کشور را برآورده کنیم. سومین اهمیت این سفر هم این است که این اولین سفر خارجی برهم صالح است و برای ایران از اهمیت زیادی برخوردار بوده، زیرا ما می‌توانیم در آینده یک اتحاد استراتژیک میان‌بر در اختیار همسایه‌ها باشیم و می‌توانیم از این نظر معادلات منطقه‌ای صحیحی را داشته باشیم.

ساجدی با اشاره به فرصت‌های اقتصادی که ترکیه در منطقه برای خود ایجاد کرده است، گفت: هم زمان با  کودتا در ترکیه و ایجاد تنش در روابط ترکیه و روسیه، پوتین دستور داد که هیچ کس حق ندارد بازار روسیه را در اختیار ترک‌ها قرار دهد، زیرا صادرات آنکارا حتی در آسیای میانه بسیاری از بازارهای روسیه را در اختیار خود قرار داده است و می توان گفت که آن دوران طلایی‌ترین فرصتی بود که مسکو در اختیار ما قرار داد تا بتوانیم بازارهای روسیه را اشغال کنیم، ولی متاسفانه به دلیل سوءمدیریت، نداشتن برنامه و بسته‌بندی مناسب  نه تنها نتوانستیم بازار را تصرف کنیم، بلکه ترکیه مجددا بازار را در اختیار گرفته‌اند.

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه اظهار کرد: زمانی که روابط قطر با ریاض دچار تنش شد، با اینکه همسایه قطر هستیم، اما ترک‌ها سریع‌تر از فرصت استفاده کرده و بازارهای  را تصرف کردند و این در حالی است که ما در مرحله بعدی وارد عمل شدیم. در حال حاضر هم با عراق هزاران کیلومتر مرز مشترک داریم، اما نتوانستیم بازارهایشان را در دست بگیریم که این مشکل به دلایل مختلف از جمله سوءمدیریت، نداشتن یک استراتژی واحد،  صنایع بسته‌بندی مناسب و همچنین نبود درک صحیح از بازارهای عراق برای اقتصاد کشورمان بوجود آمده است.

وی عنوان کرد:در حال حاضر با روس‌ها سه میلیارد دلار مبادله اقتصادی داریم که این میزان فوق‌العاده کم  بوده و همچنین حجم تجارتمان با چین به 20 میلیارد دلار می رسد و این درحالی است که پکن با اتحادیه اروپا و یا آمریکایی‌ها حدود 500 میلیارد دلار مبادلات مالی دارند.

ساجدی در پایان تصریح کرد:با توجه به اینکه عادل عبدالمهدی از متحدان استراتژیک ایران بوده و سال‌های سال در دوران صدام هم در ایران حضور داشته است، زبان فارسی را خوب می داند و از ارادتمندان جمهوری اسلامی است. خوشبختانه ما در زمینه ارتباط با دولت عراق هیچ مشکلی نخواهیم داشت و آینده تهران و بغداد را خیلی روشن می‌بینم. به ویژه اینکه منطقه جنوب عراق یعنی منطقه شیعه‌نشین این کشور روابط نزدیکی با ما دارند.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی سیاست خارجی برهم صالح عراق بغداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۰۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد

مهدی ضیغمی، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران و دومین اجلاس همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا در جمع خبرنگاران گفت: ایران بازارهای صادراتی عراق را از دست نخواهد داد. امیدواریم توافق جامع تجاری میان ایران و عراق به زودی امضا شود تا ایران بتواند به رقم توافق شده ۲۰ میلیارد دلار در تجارت با این کشور برسد.

ضیغمی در مورد صادرات خودرو از ایران به روسیه اظهار کرد: با مجوزی که از سوی استاندارد روسیه ارسال شده صادرات به روسیه و منطقه اوراسیا اتفاق خواهد افتاد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • روزی که رژیم بعث عراق به کاربرد سلاح‌های شیمیایی محکوم شد
  • عراق حذف شد؛ صعود میزبان به نیمه نهایی جام ملت های فوتسال با بردی نفس گیر
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • جزئیات توافق مهم امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • توافق الاعرجی با احمدیان درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات