Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@22:19:46 GMT

سوسنگرد شهر عاشقان شهادت

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۱۵۴۷

سوسنگرد شهر عاشقان شهادت

خبرگزاري آريا- در هفته اول تجاوز دشمن به کشورمان ، در6 مهر ماه شهر سوسنگرد اولين شهري بود که در جنوب به اشغال درآمد.
به گزارش آريا، شهرستان مرزي دشت آزادگان شامل بخش‌هاي هويزه و بستان با مرکزيت شهر سوسنگرد مي‌باشد. اين شهرستان در 55 کيلومتري غرب اهواز واقع است. فاصله آن تا شهر بستان 30 کيلومتر و تا مرز چزابه 55 کيلومتر مي‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رودخانه کرخه از شمال آن گذشته و شعبه اي از کرخه به نام «رودخانه نيسان» از داخل شهر عبور کرده و شهر را به 2 قسمت شرقي و غربي تقسيم مي‌نمايد.
جمعيـت شهرستان دشت آزادگان بر اساس سرشماري سال 1355 تعداد 27000 نفر بوده است. مردم اين شهر عرب زبان و شيعه مذهب بوده و شغل عمده آن‌ها کشاورزي و صيادي مي‌باشد.
با پيروزي انقلاب اسلامي، رژيم بعث عراق کوشيد تا با فعال کردن دستگاه تبليغاتي خود و القاي افکار پان عربيسم و همچنين ارسال پول و سلاح و نيز انجام عمليات‌هاي مين گذاري و انفجار پل‌ها و مراکز شهري و با استفاده از نارسايي‌هاي موجود در منطقه، وضعيت نامطلوب امنيتي و سياسي جدي براي نظام اسلامي مان ايجاد نمايد که با درايت و مقاومت مردم ولايت مدار و انقلابي منطقه دشت آزادگان ناکام ماند.
 با توجه به اهميت حياتي محور چزابه- بستان- سوسنگرد به اهواز، صدام به لشکر قدرتمند 9 زرهي خود مأموريت اشغال سوسنگرد و تصرف اهواز را (به همراه لشکر 5 عراق از محور طلائيه- پادگان حميد) واگذار نمود. لذا در هفته اول تجاوز دشمن به کشورمان ، در6 مهر ماه شهر سوسنگرد اولين شهري بود که در جنوب به اشغال درآمد. امّا با گذشت 3 روز با پايمردي رزمندگان سلحشور اسلام مرکب از عزيزان بسيجي و سپاهي خوزستان به فرماندهي شهيد غيور اصلي و واحدهاي هوانيروز ارتش از اشغال دشمن خارج گرديد. ارتش عراق مجدداً در 23 آبان ماه (پنجم محرم) 1359 با به‌کارگيري يگان‌هاي قدرتمند و تازه نفس زرهي براي تصرف اين شهر تهاجم نمود. رزمندگان اسلام که عمدتاً از نيروهاي سپاه ، مردمي و جنگ‌هاي نامنظم بودند با سلاح‌هاي سبک اما با اراده اي پولادين و عزمي راسخ در مقابل نيروهاي تا بن دندان مسلح دشمن مقاومت کرده و در مدت 3 روز با خلق حماسه هاي بي نظير و رشادت‌هاي به ياد ماندني به رغم نبود سلاح،مهمات و غذاي کافي از تسلط کامل شهر توسط ارتش دشمن  ممانعت به عمل آوردند. سرانجام دشمن در پناه تعلل و کارشکني بني صدر خائن در اعزام نيروهاي کمکي، موفق به گرفتن بخش عمده شهر و محاصره آن گرديد . ولي با تدبير و فرمان حضرت امام خميني (ره) در شامگاه 25/8/59 مبني بر اينکه «سوسنگرد تا فردا بايستي آزاد شود» و مديريت و نقش بي بديل حضرت آيت الله خامنه اي (مدضله العالي) و رشادت‌هاي بي نظير شهيد بزرگوار دکتر چمران «نمايندگان حضرت امام در شوراي عالي دفاع»، رزمندگان دلاور و سلحشور اسلام متشکل از ارتشيان، سپاهيان ، بسيجيان ،جهادگران  ،جنگ‌هاي نامنظم و عشاير بومي عرب زبان ، در صبحگاه بيست و ششم آبان ماه 1359 و در آستانه عاشوراي حسيني عمليات آزادسازي مناطق اشغالي را آغاز و با مقاومت و پايمردي باشکوه رزمندگان محصور داخل شهر توانستند ، دشمن تا بن دنـدان مســلح را به عقب رانده و فاتحــــانه وارد شهر شوند. حماسه‌ها و رشادت‌هاي بي نظير رزمندگان سلحشور اسلام در اين منطقه سبب گرديد شهر سوسنــگرد، به«شهرعاشقان شهادت»اشتهاريابد. در اين واقعه مسجد جامع به عنوان مرکز ثقل مقاومت رزمندگان محصور در شهر نقش مهمي را ايفاء کرده است.
حماسه هاي مقاومت رزمندگان اسلام در سوسنگرد موجب تقويت روحيه رزمندگان و ساماندهي نيروهاي مردمي و نظامي در ساير جبهه هاي جنوب خوزستان و نيز ناکامي دشمن در اين جبهه گرديد و بدين ترتيب طرح صدام براي اشغال خوزستان به شکست انجاميد. مهم‌ترين جبهه هاي اين منطقه بستان- سوسنگرد- چزابه- دهلاويه- ارتفاعات الله اکبر و هويزه بوده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سوسنگرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۱۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس : پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد

اسامه حمدان در گفتگو با المنار به وضعیت کنونی مقاومت در غزه اشاره کرد و افزود: اقدامات میدانی هماهنگ و رایزنی دائمی بین محور مقاومت وجود دارد و یکی از مهمترین نتایج این نبرد افزایش ظرفیت و قدرت محور مقاومت است.

به گزارش ایرنا؛ این عضو ارشد حماس با بیان اینکه رژیم اشغالگر همچنان از توانایی مقاومت در غزه شگفت زده است، گفت: مقاومت وارد مرحله درگیری دائمی با دشمن اسرائیلی شده است.

وی در ادامه با تاکید براینکه قدرت مقاومت همچنان بالاست و تیپ‌های نخبه صهیونیستی در نوار غزه از هم پاشیده است، افزود: دشمن اسرائیلی بر روی کاهش توان مقاومت امید بسته بود، اما مقاومت آماده بود.

حمدان همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر قدرت و توان مقاومت همچنان در سطحی عالی قرار دارد، گفت: مقاومت در سلامت کامل به سر می‌برد و دشمن اکنون با این سوال راهبردی مواجه است که این نبرد تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

این عضو ارشد حماس در ادامه با تاکید براینکه ما با محمد ضیف و یحیی السنوار به طور دائم در ارتباط هستیم، افزود: تماس‌ها بین رهبران مقاومت در نوار غزه و دفتر سیاسی حماس به شیوه‌های مشخصی ادامه دارد و رهبران مقاومت از نزدیک در جریان اوضاع میدانی قرار دارند.

وی در ادامه به عملیات وعده صادق ایران که در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه انجام شد، اشاره کرد و گفت: آنچه در جریان پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی شاهد بودیم، پایه‌گذار مرحله تازه‌ای شد و یکی از مهمترین نتایج این نبرد قدرت گرفتن هرچه بیشتر محور مقاومت بود.

حمدان همچنین درباره تهدید صهیونیست‌ها برای حمله به رفح، افزود: در صورتی که دشمن اقدام به حمله زمینی به رفح کند، مذاکرات متوقف خواهد شد، زیرا مقاومت زیر آتش مذاکره نمی‌کند.

وی با تاکید براینکه دشمن می‌خواهد با عملیات رفح از همه باج‌گیری کند، گفت: در صورت حمله زمینی دشمن به رفح، مقاومت اقدامات میدانی مدنظر خواهد داشت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حماس : پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد
  • حمدان: حمله زمینی به رفح موجب توقف مذاکرات خواهد شد
  • جنگیدن با دشمن در خاک خودش،‌ مهم ترین نشانه قدرت
  • شهادت رزمنده حزب الله در راه قدس
  • یادواره‌های شهدا، دشمن‌ستیزی را در دلها زنده نگه می‌دارد
  • «نور» طرحی برای تکریم زنان جامعه است
  • فراخوان ارسال مقالات به همایش بین المللی «۷۵ سال اشغالگری در فلسطین»
  • جهاد اسلامی: جنگ جز با توقف تجاوز و عقب‌نشینی دشمن پایان نمی‌یابد
  • بیت المقدس عملیاتی منجر به آزادسازی پاره تن ایران+فیلم
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است