علیاکبر صالحی: جهاددانشگاهی مولود مبارک انقلاب اسلامی است
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۶۷۰۵
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه "تلاشها و همت عزیزان جهاددانشگاهی در نزد خداوند محفوظ است"، تأکید کرد: ورود شما به این حوزهها با اخلاص و صداقت بوده است و این بسیار مهم است. یکی از شاخههای بابرکت این شجره طیبه، همین ایکنا است و خداوند متعال را شاکرم که در این خبرگزاری حضور پیدا کردهام.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایکنا، علیاکبر صالحی عصر شنبه - ۲۶ آبان - در جریان بازدید از خبرگزاری ایکنا، طی نشستی با حضور بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان، ضمن تشکر از دکتر طیبی و همچنین متولیان خبرگزاری ایکنا اظهار کرد: خوشا به سعادت شما که خدمتگزار قرآن هستید و خود این مسأله سعادت بسیار بزرگی است.
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی مولود مبارک انقلاب اسلامی است. از ابتدا که این مجموعه به وجود آمد، این توفیق را داشتم که مدتی مسئول جهاددانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف بودم و با این نهاد ارتباط داشتم. همین پژوهشکده رویان کار بسیار عظیمی است. همچنین بخش قابل توجهی از صنایع موشکی ما در ابتدا توسط جهاد دانشگاهی انجام شد.
صالحی افزود: نیروهای جهاد دانشگاهی کارهای بزرگی در حوزه گیرندهها و فرستندههای رادیویی انجام دادند و این در حالی بود که خیلیها گمان میکردند انجام چنین کاری سخت است، اما جوانان با همت ما با اعتماد به نفس چنین کاری را انجام دادند.
رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: اکنون دستاوردهای زیادی داریم و مسیری طولانی را طی کرده و صاحب تجربههای متراکم هستیم، بنابراین اعتماد به نفس پیدا کردهایم، اما آن زمان که قادر نبودیم کاری انجام دهیم، این عزیزان، همت والای خود را عرضه کردند و همین هم حاصل نفس گرم امام(ره) بود که به جوانان فرموده بودند اگر تلاش کنید، به هر آنچه بخواهید، میرسید.
وی گفت: وقتی در دانشگاه بودم، حدود دو سال از جنگ تحمیلی گذشته بود، ارتش از ما خواست پروسه تولید لوله خمپارهانداز را برای آنها کشف کرده و در اختیارشان بگذاریم تا آنها این لوله را تولید کنند. این از سادهترین تجهیزات نظامی بود که نمیتوانستیم آن را تولید کنیم. در دانشگاه صنعتی شریف، شش ماه طول کشید تا لولهای را طراحی کنند و مواد مورد نظر آن را تولید کنند که وقتی گلوله رها میشد، این لوله متلاشی نشود. بنابراین ما از چنین جایگاهی شروع کردیم.
معاون رئیسجمهور با بیان اینکه تلاشها و همت عزیزان جهاددانشگاهی در نزد خداوند محفوظ است، تأکید کرد: ورود آنها به این حوزهها با اخلاص و صداقت بوده است و این بسیار مهم است. یکی از شاخههای بابرکت این شجره طیبه، همین ایکنا است و خداوند متعال را شاکرم که در این خبرگزاری حضور پیدا کردهام.
صالحی ادامه داد: قرآن کریم معجزه پیامبر گرامی ماست و اگر بتوانیم به کنه آن وارد شویم و روح قرآن را درک کنیم، این بالاترین اتفاق است؛ چراکه باور به خداوند متعال، باور به غیب است؛ بدین معنی که خداوند ظاهر نمیشود. در قرآن آمده است که حضرت موسی در کوه طور به خداود متعال فرمود: خود را به من نشان بده، اما خداوند فرمود که تو مرا نخواهی دید، ولی به درخت بنگر که من در آن تجلی پیدا میکنم.
وی گفت: بنابراین قرار نیست خداوند را ببینیم. اگر خداوند را ببینیم، مسائل حل میشود. خداوند متعال در قرآن کریم در سوره بقره فرموده است: الم. ذلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِلْمُتَّقِینَ. الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ؛ الف لام میم. این است کتابی که در [حقانیت] آن هیچ تردیدی نیست [و] مایه هدایت تقواپیشگان است. آنان که به غیب ایمان میآورند و نماز را بر پا میدارند و از آنچه به ایشان روزی دادهایم انفاق میکنند». (البقره/ ۱ تا ۳). بنابراین این غیب بسیار مهم است.
معاون رئیسجمهور تأکید کرد: در ذات بشر که اشرف مخلوقات خداوند است، همواره جستوجوگری وجود دارد و میخواهد تا آنجا که ممکن است، خدای خود را ببیند. بنابراین شما به جای اینکه رؤیت ظاهری داشته باشید، بلاتشبیه باید عرض کنم اگر راجع به فردی بخواهید روحیه وی را بدانید، اگر کتاب وی را بخوانید، به فکر و ذهن او آشنا میشوید و میفهمید که در ذهن او چیست.
صالحی ادامه داد: خداوند متعال قرآن را عرضه کرده است و این بزرگترین معجزه الهی است. قرآن بدین معنی است که خداوند در حال حرف زدن با ماست و این بسیار عجیب است. خداوندی که علیالقاعده باید در غیب باشد، اما به ما لطف کرده است و ما را یک قدم به جلو برده و تنها نگذاشته است.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: خداوند حجاب میان ما و خودش را برداشته و این قرآن را واسطه کرده است؛ لذا اگر قرآن را به خوبی درک کنیم و واقعا بتوانیم آن را آنگونه که هست، بدون پیچیده کردن قضایای قرآنی که بسیار هم زیباست، بتوانیم مزه دلنشین قرآن را بچشیم، هیچ کس نمیتواند از قرآن جدا شود؛ بنابراین شما عهدهدار کار بزرگی هستید که چگونه طعم معنوی قرآن را در دلها بنشانید.
وی با بیان اینکه این کار شما نیازمند استفاده از ابزارهای لازم است، ادامه داد: امروزه که دنیا با پیشرفتهای سمعی و بصری رو به رو است، شما میتوانید با استفاده از این ابزارها طعم قرآن را به مردم بچشانید. زیبایی خواندن قرآن در این است که آن را به عربی بخوانیم و کسی که عربی را نمیداند، نمیتواند لذت ترکیبات کلامی و آیات الهی را درک کند، اما بسیاری از مردم عربی نمیدانند، بنابراین نقش شما در این زمینه تعیینکننده است.
صالحی با بیان اینکه در منزل خود انواع ترجمههای قرآن را دارد، افزود: ترجمه آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی، ابوالفضل بهرامپور، ترجمه تفسیری روحالله حسینیان، خرمشاهی، ترجمه انگلیسی و .... را دارا هستم و در این میان، سه ترجمه روحالله حسینیان که بسیار کوتاه و گویا، آیات را تفسیر کرده است،، ترجمه خرمشاهی و ترجمه بهرامپور را بیشتر میپسندم و علت اینکه آنها را جمع کردهام، این است که با توجه به اینکه با زبان عربی آشنا هستم، آنها را در تقابل قرار میدهم و برداشت خودم را با برداشت مترجم مقایسه میکنم.
معاون رئیس جمهور در ادامه از استاد شهیدی، مترجم نهجالبلاغه یاد کرد و گفت: خداوند وی را رحمت کند که فرد فاضل و بزرگی بود. وی نهجالبلاغه را چنان ترجمه کرده است که واقعا وقتی آن را میخوانم، انگار این کتاب را به زبان عربی میخوانم. این ترجمه یکی از استثناییترین ترجمههایی بوده است که بنده مشاهده کردهام که با کلمات رسا و گویا، معنای جملات را بیان کرده است.
وی افزود: یکبار به استاد شهیدی گفتم که شما چرا قرآن را ترجمه نمیکنید؟ ایشان در جواب گفتند که بنده سالها با خودم کلنجار رفتم تا به خودم این جرئت را بدهم که به سمت ترجمه نهجالبلاغه بروم، حال شما به بنده میگویید به سمت ترجمه قرآن بروم؟. بنده چنین کاری را نمیتوانم انجام دهم.
صالحی با بیان اینکه کار ارزشمندی در خبرگزاری ایکنا انجام میشود، اظهار کرد: سنگینی کار شما روی ابتکار، نوآوری و ابداع است که چگونه این قرآن را بتوانیم عرضه کنیم که به دل مستمع بنشیند. اکنون جوانان ما در مدارس علاقه چندانی به حضور در کلاس قرآن ندارند، چون نه معلم، نه شیوه تدریس و نه سایر موارد لازم را به درستی انتخاب نکردهایم. بنابراین باید با شیوههای گوناگونی که مبتکرانه باشد، چنین کاری را پیش ببریم تا کودکان و نوجوانان را جذب قرآن کنیم.
همچنین حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به علیاکبر صالحی، اظهار کرد: باور جدی داریم که توسعه فرهنگی، توسعه علمی و فناورانه و توسعه آموزشی از عوامل اصلی پیشرفت در کشور هستند و یکی از فلسفههای اصلی تشکیل جهاددانشگاهی هم این است که در این سه حوزه الگوسازی کند.
وی ادامه داد: ما در هر سه حوزه، برای انجام کارهای بزرگ توان خوبی داریم و به طور طبیعی در حوزه فرهنگی، پرداختن به کارهای قرآنی شاخص، یکی از فعالیتهای اصلی جهاد دانشگاهی است و بخشی از فعالیت سازمان ما به انجام فعالیتهای پژوهشی در حوزه قرآنی اختصاص دارد.
طیبی افزود: همچنین در حوزه علمی و فناورانه و حوزه آموزشی معتقدیم که علم و فن در بستر درست در حوزه فرهنگی میتواند باعث پیشرفت جامعه شود وگرنه همانند تیغ تیزی در دست زنگی مست خواهد بود.
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: تلاش ما بر این است که الگوسازیهای خوبی داشته باشیم و الگوسازیهای خوبی هم در همه زمینهها انجام شده است. البته این گلهمندی را هم داریم که به علت اینکه کشور هنوز به درستی در مسیر پیشرفت خود قرار نگرفته است، از توانمندی خود به خوبی استفاده نمیکند؛ چراکه کشور ما توانمندیهای بسیاری دارد که میتواند در خدمت کشور قرار بگیرد.
وی اظهار کرد: خوشبختانه دو هفته پیش به همراه گلچینی از اعضای جهاد جلسه خصوصی با رهبر معظم انقلاب داشتیم و فعالیتهای ما بسیار مورد استقبال ایشان قرار گرفت و دستور اکید دادند که با تمام سازمانهای مرتبط مذاکره کنید که از توانمندی جهاددانشگاهی استفاده کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی یادآور شد: البته بیشتر فعالیت ما در حوزه پژوهش و فناوری بوده است، اما امکان الگوسازی برای فعالیتهای مناسب در کشور وجود دارد؛ بنابراین باید با برنامهریزی در این راستا گام برداریم. بنده با ۳۷ سابقه کار معتقدم اگر واقعا برنامهریزی کنیم، با دو برنامه پنج ساله به بسیاری از اهداف خود دست پیدا خواهیم کرد.
طیبی با بیان اینکه باعث افتخار ماست که امثال جنابعالی از مدیران ارشد کشور هستند، یادآور شد: یکی از مشکلات بزرگی که با آن مواجه هستیم، این است که برنامه برای توسعه فرهنگی در کشورمان نداریم. ما از قبل و بعد از اسلام، منابع بسیاری داریم، اما از این ظرفیت بهره زیادی نبردهایم. سعی ما بر این است که در حد امکانات خودمان، آنچه از دستمان برمیآید، برای انقلاب انجام دهیم.
به گزارش ایسنا به نقل از ایکنا، در پایان این نشست، یک جلد قرآن کریم و همچنین کارت خبرنگاری افتخاری ایکنا از سوی حمیدرضا طیبی به علیاکبر صالحی اعطا شد.
صالحی، قبل از این نشست، ضمن حضور در تحریریه خبرگزاری ایکنا، همچنین به بیان نکاتی درباره اهمیت بررسی وضعیت بانکداری اسلامی در کشور پرداخت و همچنین دلایل مخالفت عدهای با لایحه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا را جویا شد و بر ضرورت بررسی امکان شکلگیری بازار پول در اسلام تأکید کرد.
وی در سرویس معارف این خبرگزاری گفت: پیغمبر اسلام(ص) به دو نفری که فعالیت تبلیغی انجام میدادند، گفت: «یسروا ولا تعسروا» منظور از این جمله این است که دین را سخت نکنید. وی همچنین گفت: امام موسی صدر میدانست که چگونه دین را معرفی کند. بنده خاطرات زیادی درباره ایشان نوشتهام. وی یکشنبهها به کلیسا میرفت و همانند یک کشیش برای مسیحیان موعظه میکرد و وقتی وارد کلیسا میشد، تمام فضای داخل و اطراف آن کلیسا مملو از جمعیت میشد که نشان از مخاطبشناسی او داشت.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: ایکنا رئیس جهاددانشگاهی کشور رييس سازمان انرژي اتمي ايران علی اکبر صالحی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۶۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازجوییهایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران ختم شد
کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، یکی از دو کودتای ننگین تاریخ معاصر ایران زمین است که هر دو توسط خاندان پهلوی پدر و پسر صورت گرفت.
کودتایی که علاوه بر نیروهای سیاسی، برخی فرزانگان این کشور از جمله علی اکبر دهخدا را نیز به مسلخ برد و نشان داد شبه دمکراسی و شبه مدرنیته شاهنشاهی، با فرزانگانش چگونه سرناسازگاری را گذاشته است.
لغت نامه و امثال و حکم مهمترین پروژه دهخدابه گزارش خبرآنلاین؛ علی اکبر دهخدا معروف به دخو (نام مستعار او در نشریه؛ مخفف دهخدا) شاعر، طنزپرداز، روزنامه نگار، و مبارز سیاسی بود که فعالیت اش را از دوره قاجار آغاز و در دوره محمدعلی شاه مجله صوراسرافیل را منتشر کرد. صور اسرافیل به دلیل انتشار مقالات انتشار مقالاتی علیه استبداد شاه پس از ۱۳ ماه توقیف وسردبیر آن جهانگیرخان صوراسرافیل به دستور محمدعلی شاه اعدام شد.
پس از آن دهخدا به سوئیس رفت و سه شماره دیگر از صوراسرافیل را در آنجا منتشر کرد. با سقوط سلسله قاجار، و روی کارآمدن پهلوی، دهخدا به ایران بازگشت و تا سال ۱۳۱۱ چهار جلد از «امثال و حکم» را منتشر کرد. بازگشت دهخدا به ایران همزمان با آغاز مشروطیت بود. دهخدا از دست پروردگان شیخ هادی نجمآبادی محسوب میشود که در جنبش مشروطه نقشی مهم ایفا کرد. دهخدا در بیان خاطرات خود، «تربیت عقل» خویش را به شیخ هادی «طائب ثراة» نسبت داده است و او را همراه دو مربی دیگر خود، «وجودی استثنایی» خواندهاست.
پس از پایان نخستین جنگ جهانی، دهخدا از فعالیتهای سیاسی کناره گرفت، و در دورهی پادشاهی رضاشاه به کارهای علمی، ادبی و فرهنگی پرداخت. در این دوره است که او به عنوان سیاستمداری میانه رو وارد میدان سیاست ایران میشود. او از جمله روشنفکران صاحب نامی است که با مشیای میانه، یک پا در قدرت و یک پا در میان مردم داشت و تلاش میکرد منافع ملی را همواره حفظ کند.
از این رو در سال ۱۳۰۶ مدرسهٔ سیاسی به مدرسهٔ عالی حقوق و علوم سیاسی تغییر نام یافت، مسئولیت ریاست آن را علیاکبر دهخدا به عهده گرفت. در سال ۱۳۱۴ به عضویت فرهنگستان ایران انتخاب شد. از زمان تأسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی را تا سال ۱۳۲۰ به عهده داشت. در این سال از خدمات دولتی بازنشسته شد و یکسره به کار لغتنامه پرداخت.
عیادت دهخدا از دکتر مصدقدر همین دوران بود که در جواب استفسار دوستان که چرا شعر و نثری به سبک آنچه در صور اسرافیل منتشر میکرد نمیسراید و نمینویسد، میگفت: «در این زمانه بسیارند کسانی که حاضرند وقت و نیروی خود را صرف شعر گفتن و مقاله نوشتن و طبع و نشر آنها در روزنامهها و مجلات کنند، ولی شاید کمتر کسی باشد که بخواهد و بتواند با تألیف آثاری مانند امثال و حکم و لغتنامه وظیفهای دشوار و خستهکننده و طاقتسوز، ولی واجب را تحمل کند.» در نخستین کنگره نویسندگان ایران در تیر ماه ۱۳۲۵ دهخدا در هیئت رئیسه شرکت داشت. در همان سال از جمله نویسندگان و اهل فرهنگی بود که بیانیه صلح استکهلم را امضاء کرد.
مهمترین پروژه دهخدا، کار بر روی «لغت نامه» است. پروژهای که عمر گرانقدرش را برای تدوین آن صرف کرد. بنا بر روایتهای تاریخی و به نقل از موسسه دهخدا، «دهخدا کار تالیف لغت نامه را به تنهایی و در خانه خود انجام میداد و نتیجه تحقیقات و پژوهش هایش را بر روی برگههایی یادداشت میکرد. پس از آن که بیش از دو میلیون برگه یادداشت جمع شدند، دهخدا به این فکر میافتد که این برگهها را در قالب کتاب چاپ کند. با این حال سرمایهای برای این کار نداشت.»
به نظر میرسد فرزانگی، و عدم وابستگی به رانت قدرت، گریبانش را میفشرد به نحوی که به دلیل فقدان سرمایه قادر به انتشار تنها یک جلد از لغتنامه شد. «دهخدا با رنج زیاد، اندک سرمایهای جمع و اولین جلد لغت نامه اش را در سال ۱۳۱۹ منتشر کرد. او در سال ۱۳۲۰ از مدرسه عالی حقوق و علوم سیاسی بازنشسته شد و همچنان در تلاش برای کسب سرمایه جهت چاپ جلدهای دیگر لغت نامه بود.» فقدان سرمایه لازم، باعث شد، و ثروت تمام زندگی اش را به مجلس شورای ملی وقت بسپارد: «او در سال ۱۳۲۴ میلیونها برگهای را که حاصل تحقیقاتش در گردآوری لغت نامه بود، به ملت ایران هدیه کرد و آن را به مجلس شورای ملی سپرد.»
پاداش روشنفکر ادیب و مسئول، زندان و قطع حقوقاو از جمله روشنفکران صاحب نامی است که با مشیای میانه، یک پا در قدرت و یک پا در میان مردم داشت و تلاش میکرد منافع ملی را همواره حفظ کند. فراستخواه در کتاب کنشگران مرزی، دهخدا را نیز در زمره کنشگران مرزی تحلیل میکند. موسسه لغت نامه از نظر فراستخواه و مسئولیتهایی که او در زندگی خود برعهده داشته، «عملکردی است در فضای واسط میان دستگاه حکمرانی، از یک سو و حیات مدنی و فکری و فرهنگی و اجتماعی جامعه از سوی دیگر. صص ۳۲ و ۲۲۰» یکی از مهمترین سرفصلهای زندگی دهخدا، همراهی او با دکتر محمد مصدق رهبر نهضت ملی شدن نفت ایران است.
او که خود به زبان و ادب پارسی علاقه و اهتمام داشت، مسئولیت روشنفکری و نقد قدرت و ظرفیت سازی و اصلاح آن به همراه اصلاح جامعه، باعث میشد تا از اوضاع و احوال روزگار خود غافل نشده و به حوزه سیاست وارد شد. یکی از فرازهای روشن زندگی دهخدا حمایت از محمد مصدق در دوران نخست وزیری اش است. این دوستی برای او هزینه سنگینی نیز به همراه داشت. شفیعی کدکنی در دهمین مراسم بزرگداشت علی اکبر دهخدا گفت: «در حق دهخدا کوتاهی کردهایم، دهخدا چوبِ همکاری و دوستی و عشقش به دکتر محمّد مصدّق را میخورَد و هنوز هم میخورَد.»
در وقایع کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دکتر مصدق، علی اکبر دهخدا دستگیر و مورد بازجوییهای فراوان قرار گرفت و دچار لطمات فراوان شد. حقوق بازنشستگی دهخدا قطع و از سخنرانی و فعالیت در مجامع عمومی منع شد و هرچند وقت یک بار جهت پاسخ دادن به برخی سوالات به شهربانی احضار میشد.
محمد دبیرسیاقی پژوهشگر موسسه دهخدا مینویسد: «آخرین بار در ۲۵ مهر ۱۳۳۲، او را به دادستانی دعوت کردند، و پس از ساعتها معطلی و پاسخ به سوالات تکراری، رنجور و خسته او را به منزل بازگرداندند و در هشتی منزل رها کردند. پیر فرسوده از حال برفته بی آگاهی اهل خانه، ساعتها نقش بر زمین بماند تا خادمی که برای ادای فریضه صبح برخاسته بود، کالبد فسرده اش را به درون حمل کرده و اهل خانه را آگاه ساخته تا تیمارداری وی کنند.» دهخدا بعد از این واقعه با ابتلا به سینهپهلوی شدید، سرانجام در هفتم اسفندماه سال ۱۳۳۴ زندگی را بدرود گفت.
محمدرضا شفیعی کدکنی و علی اکبر دهخدا
پهلوی دوم به دلیل همراهی دهخدا با مرحوم مصدق، او را آنگونه نقره داغ کرد که سرمشقی برای دیگر متفکران این مرزو بوم باشد. اندیشمندی که سالها عمر خود را صرف عظمت ایران و ایرانیان کرده بود. به همین دلیل است که کدکنی در پیامی به دهمین مراسم بزرگداشت علی اکبر دهخدا در باره اش میگوید: «بنده بارها و بارها هم اندیشیدهام و هم گفتهام و شاید هم نوشته باشم که در قرن بیستم کسانی که مفهوم ایران را به لحاظِ فرهنگی حفظ کردهاند و گسترش دادهاند و مایهٔ بقاء و استمرار و جاودانگی آن شدهاند، افرادی هستند که ما در کنار بزرگانِ قدیممان امثال فردوسی و نظامی و سعدی و حافظ باید برایشان احترام قائل بشویم و به تناسبِ خدماتی که به فرهنگِ ملّیِ ما کردند، سپاسگزارِ آنها باشیم تا جامعه بداند که ملّتِ ایران قدرشناس پاسداران فرهنگِ ملّیِ او هستند. فکر میکنم اگر معدل همه کوششهایی که در این قرن در جهت پاسداری از فرهنگ ملّی ما انجام شده است گرفته بشود، علیاکبر دهخدا بالاترین جایگاه را در این برآورد حتماً دارد.»
این گفته کدکنی، برای دانشجویان و استادان رشته ادبیات فارسی، علاوه بر امثال حکم، و لغت نامه، یادآور برخی دیگر از ۲۰ اثر مهم دهخدا از جمله تصحیح دیوان منوچهری، تصحیح دیوان حافظ، تصحیح دیوان سید حسن غزنوی، تصحیح دیوان مسعود سعد، تصحیح دیوان سوزنی سمرقندی، تصحیح دیوان فرخی سیستانی، تصحیح دیوان ابن یمین، تصحیح لغت فرس اسدی، تصحیح صحاح الفرس، تصحیح یوسف و زلیخا و ... است. از این رو است که میگوید: «دهخدا اگر به فرهنگِ دیگری تعلّق داشت، مردم آن فرهنگ، هرقدر هم عقبافتاده بودند، بیشتر از این که ما نسبت به او احترام قائلیم، احترام قائل میشدند. ما در حق دهخدا کوتاهی کردهایم و نسلهای اکنون و آینده باید جبران این کوتاهی ما را بکنند. دهخدا چوبِ همکاری و دوستی و عشقش به دکتر محمّد مصدّق را میخورَد و هنوز هم میخورَد.»