Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@19:22:57 GMT

آرامش بعد از طوفان

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۸۳۶۳

آرامش بعد از طوفان

خبرگزاري آريا - روزنامه نسل فردا روز يکشنبه در ستون سرمقاله خود مطلبي را باعنوان ` آرامش بعد از طوفان` به قلم زهرا کريمب منتشر کرد.

دراين مطلب آمده است: پس از خروج آمريکا از بر جام و تهديد به اجراي شديدترين تحريم ‌هاي تاريخ عليه اقتصاد ايران موجي از نا اميدي به اقتصاد ايران وارد شد. عده ‌اي از ونزوئلايي ‌شدن اقتصاد سخن گفتند و برخي سخن از فروپاشي اقتصادي را پيش کشيدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما تحليل ‌ها به همين جا ختم نشد برخي اقتصاد دانان ظهور دلارهاي 25 هزار توماني و 40 هزار توماني‌ را هم پيش‌ بيني کردند و تکرار اَبَر تورم‌ هاي رقم‌ خورده در دولت احمدي‌ نژاد را حتمي دانستند. در واقع همه اين خبرهاي منفي در نيمه ابتدايي سال پيش‌ خور شدند و اولين نشانه‌ هاي آن در بازار ارز، طلا و سکه بروز کرد. بر اين اساس بسياري از کارشناسان و شهروندان انتظار داشتند با شروع دور دوم تحريم ‌هاي آمريکا عليه ايران و پس از 13 آبان اقتصاد ايران شرايط به‌ مراتب بدتري را تجربه کند، اما درست چند روز پس از شروع تحريم ‌هاي آمريکا رفته‌ رفته جو بازارهاي ارز و سکه رو به آرامي گذاشت و به جرات مي ‌توان گفت اين روزها شاهد آرام‌ ترين شرايط ارز و سکه در طول حداقل يک سال اخير هستيم. اتفاقي که دولتمردان و مسئولان بانک مرکزي آن را از دستاوردهاي خود مي‌ دانند و اذعان دارند با سياست‌ هاي درست و بهنگامي که در پيش گرفته ‌اند و با يک ضرب ‌الاجل اقتصادي عنان بازار را در دست گرفتند تا به آمريکا نشان دهند اقتصاد ايران با هيچ تحريمي به بن‌ بست نمي ‌رسد. اما از سوي ديگر عده ‌اي از کارشناسان معتقدند که از همان زمان که ترامپ تهديدهاي خود مبني بر لغو بر جام را آغاز کرد، دولت با اتخاذ سياست‌ هاي مختلف تا جايي که توانست زمينه‌ هاي رشد قيمت ارز و سکه را به وجود آورد تا اولا اخبار منفي پيش از اجراي تحريم ‌ها پيش ‌خور شوند، در ثاني تقاضاي موجود در بازار در نيمه دوم سال فروکش کند و ثالثا حبابي در بازار به وجود آورند که قيمت‌ ها را حتي از ميزان تاثير تحريم ‌ها بالاتر ببرد تا دولت با ترکاندن اين حباب پس از تحريم ‌ها نشان دهد که اقتصاد ايران وابسته به ساير کشورها نيست. اينها از جمله عواملي هستند که اقتصادي‌ بودن کاهش نرخ ارز و سکه را در چند روز اخير زير سوال مي ‌برد. ضمن اينکه اعدام سلطان سکه، بر شائبه‌ سياسي ‌بودن روند نزولي بازار دامن مي ‌زند. با اينکه اکنون عده زيادي از کارشناسان با بر شمردن دلايلي از جمله واکنش معکوس به تحريم‌ ها و اعدام سلطان سکه از پشت‌ پرده سياسي کاهش نرخ ارز و سکه سخن مي ‌گويند، اما در اين زمينه پارامتر ها اقتصادي هم مي ‌توان برشمرد که چندان سياسي ‌بودن اين جريان را تاييد نمي‌کند. به‌ ويژه آنکه پيش از اين بارها برخي از اقتصاددانان کاهش قيمت کاهش قيمت دلار را پيش‌ بيني کرده بودند و دولتمردان بارها در سخنراني‌ ها و مصاحبه ‌هاي خود به آن تاکيد داشتند. به عنوان مثال عبدالناصر همتي در اولين مصاحبه خود پس از انتصابش به عنوان رئيس کل بانک مرکزي نسبت به کاهش نرخ دلار واکنش مثبتي نشان داد و آن را جزو وعده خود برشمرد. چنان ‌که او اعتقاد داشت با راه‌ اندازي بازار ثانويه و اجراي بسته‌ هاي جديد ارزي طي چند ماه بازار ارز به ثبات مي‌ رسد.
همچنين رئيس دولت دوازدهم نيز بارها اعلام کرد که بدون در نظر گرفتن فشارهاي خارجي هر گاه دولت بخواهد مي‌ تواند نرخ ارز را کاهش دهد. البته اکنون اين موضوع بر شائبه دخالت دولت در بازار ارز و دستکاري آن مي ‌افزايد. زيرا زماني که نرخ‌ ها در بازار هايي نظير سکه و ارز روند صعودي در پيش گرفتند، مسئولان اقتصادي عوامل بيروني را عامل اصلي اين نوسانات قلمداد مي ‌کردند، اما اکنون روند کاهشي نرخ ارز را به مديريت صحيح خود نسبت مي‌ دهند و آن را نشأت ‌گرفته از ضرب‌ الاجل‌ هاي خود مي ‌دانند. حال بايد ديد که مسئولان ، به‌ ويژه رئيس دولت، رئيس بانک مرکزي و مسئولان ارشد اقتصادي در زمينه روند نزولي بازار چه واکنشي از خود نشان مي ‌دهند. زيرا همچنان اين سوال مطرح است که اگر دولت توان اجراي سياست کاهش نرخ دلار و سکه را داشت چرا اجازه افزايش قيمت ‌ها را داد؟ و همچنين آنها بايد به اين سوال پاسخ دهند که چنين روندي تا چه حد جنبه سياسي دارد و چه مقدار آن نشأت ‌گرفته از مسائل اقتصادي است. همچنين بايد توجه داشت که با اينکه نگراني‌هاي بسياري نسبت به وضعيت اقتصاد کشور در نيمه دوم سال وجود داشت، اکنون در ميانه پاييز ماجرا به شکل ديگري رقم خورده است شايد کاهش نرخ دلار داراي ابعاد سياسي باشد، اما در اين زمينه نبايد از کاهش تقاضا در بازار غافل شد.
البته در اين زمينه برخي کارشناسان دولت را متهم به دستکاري تقاضا مي ‌کنند و کاهش تقاضاي موجود را هم برگرفته از عوامل سياسي مي ‌دانند. زيرا از گروه‌ ها يي که طي نيمه اول سال تقاضا در بازار ارز را افزايش دادند، ديگر خبري نيست. گروه‌ هايي که آنها را مي‌ توان به چند دسته تقسيم کرد.در اين مدت حتي مردم عادي براي حفظ ارزش سرمايه و قدرت خريد شان به بازار سکه و ارز هجوم آوردند. وارد کنند گان رسمي گروه ديگري بودند که در بازار ارز مشاهده مي‌ شدند. قاچاقچيان و فعالان اقتصاد زيرزميني دسته سوم فعال در اين بازارها بودند. به اين سه گروه مي‌ توان مسافران خارج کشور را هم اضافه کرد.
ايرانيان ساکن در خارج نيز آخرين گروهي هستند که در اين مجموعه مي ‌توان برشمرد. حال پس از گذشت چند ماه هيچ يک از اين گروه‌ ها در بازار ديده نمي ‌شوند. چنان‌ که مردم عادي ديگر سرمايه‌ اي براي ايجاد تقاضا در بازار ندارند. فعاليت وارد کنندگان رسمي نيز به سامانه نيما منتقل و هدايت شد. فعاليت قاچاقاچيان و سود جويان ارزي هم ديگر توجيه اقتصادي ندارد. زيرا اکنون کاهش قدرت خريد مردم تقاضا براي کالاهاي خارجي را کاهش داده است و قاچاقچيان اگر کالايي وارد کنند بعيد است که خريداري پيدا براي آن بيابند. با کاهش قدرت خريد تقاضا براي مسافرت ‌هاي خارجي نيز افت محسوسي داشته است.
گروه پنجم نيز براي اينکه متوجه زيان بيشتري نشوند رفته‌ رفته سپرده ‌گذاري ريالي خود را به ارز تبديل کردند و سرمايه خود را از ايران بردند. در نتيجه ديگر تقاضاي آنچناني براي دلار وجود ندارد که بازار به سمت نرخ‌ هاي بالاتر حرکت کند. از همين رو کارشناسان معتقدند که با روي کارآمدن ترامپ، دولت تصميم به مديريت عرضه و تقاضا گرفت تا قيمت ‌ها را پيش از شروع تحريم تا سر حد امکان افزايش دهد و اکنون با شروع تحريم ‌ها در طرحي از پيش‌ تعيين‌ شده ديگري تقاضايي در بازار وجود ندارد و خود به ‌خود از نرخ ارز و سکه کاسته مي ‌شود.
7141/6026/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۸۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت جهانی طلا ادامه دارد

به گزارش قدس آنلاین، قیمت طلا که در روز سه‌شنبه به پایین‌ترین رقم طی دو هفته گذشته رسیده بود، حالا به دنبال آرام شدن ترس از تنش‌ها در خاورمیانه تقریباً ثابت شده است. سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات اقتصادی آمریکا هستند که سیاست نرخ بهره این کشور را مشخص کند.
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۱ درصد کاهش به ۲۳۱۹ دلار و ۵۰ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۴۷ درصدی به ۲۳۳۱ دلار رسیده است.
حملات رژیم صهیونیستی به غزه تشدید شده، اما بنظر می‌رسد با فروکش کردن ترس از گسترده شدن درگیری‌ها، تمایل به ریسک پذیری در بازارهای مالی افزایش یافته است.

این بدان معناست که تقاضا برای خرید طلا که معمولاً از آن به عنوان یک پشتوانه ایمن در زمان مخاطرات ژئوپلیتیکی یاد می‌شود کاهش یافته است.
بازار همچنین در حال بررسی شرایط اقتصاد آمریکاست. اطلاعات تورم و بیانیه‌های فدرال رزرو این کشور نشان می‌دهد نرخ بهره احتمالاً در ماه ژوئن پایین نمی‌آید.
چندین تن از مقامات فدرال رزرو آمریکا اعلام کرده‌اند که هیچ فوریتی برای پایین آوردن نرخ بهره وجود ندارد. بدین ترتیب تقاضا برای طلا به عنوان یک سرمایه غیر سود کاهش می‌یابد. تاجران حالا انتظار دارند اولین کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سپتامبر اتفاق بیفتد.
بازار همچنین منتظر اطلاعات تولید ناخالص داخلی آمریکا و شاخص هزینه‌کرد مصرف شخصی در این کشور است که قرار است در روزهای پنجشنبه و جمعه منتشر شده و سرنخ‌های بیشتری در مورد سلامت اقتصاد آمریکا و زمان کاهش نرخ بهره ارائه دهد.
در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۲۶ درصد کاهش به ۲۷ دلار و ۵۷ سنت رسید و پلاتین با یک افزایش ۰.۳۲ درصدی ۹۱۵ دلار و ۵۲ سنت معامله می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟
  • بهای نفت در بازار جهانی کاهش‌ یافت
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • ورود دلار آزاد به کانال ۶۳ هزارتومانی/ خریدار نیست
  • قیمت سکه یک کانال دیگر عقب‌نشینی کرد
  • قیمت جهانی طلا؛ ۲۳۱۹ دلار
  • کاهش قیمت جهانی طلا ادامه دارد
  • جهش بهای نفت در بازار جهانی