Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@01:21:06 GMT

مقايسه شير بز با شير گاو

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۸۹۴۲

مقايسه شير بز با شير گاو

خبرگزاري آريا -
احتمالا براي شما هم اين سوال پيش آمده که شير بز با شير گاو چه تفاوت هايي مي تواند داشته باشد؟
احتمالا براي شما هم اين سوال پيش آمده که شير بز با شير گاو چه تفاوت هايي مي تواند داشته باشد؟ کدام يک از آن ها مفيدتر هستند و به بدن ما کمک بيشتري خواهد کرد. در ادامه اين مطلب مقايسه شير بز با شير گاو را در اختيار شما قرار داده ايم تا از اين طريق به جواب سوال هايتان برسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شير بز به راحتي هضم مي شود و براي کساني مناسب است که مشکلات دستگاه گوارش دارند
شير بز چه مزايايي دارد؟
هنگامي که شما به چگونگي عملکرد دستگاه گوارش نگاه مي کنيد، مي توانيد ببينيد که چطور يک مشکل روده اي مي تواند به راحتي بروز پيدا کند. خوشبختانه، شير بز به راحتي توسط بدن قابل هضم است و اين يک گزينه عالي براي کساني است که با مشکلات دستگاه گوارش روبرو هستند. شير بز براي کساني که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند مناسب‌تر است و سبب التهاب دستگاه گوارش نمي‌شود. همچنين شير بز يک گزينه عالي براي کودکاني است که از شير مادر تغذيه کرده‌اند، زيرا اين شير حاوي آلرژن‌هاي کمتري نسبت به شير گاو است.
شير بز چه معايبي دارد؟
از آنجايي که شير بز در کشور ما کمتر از شير گاو است، مي‌تواند به ميزان قابل توجهي نسبت به شير گاو گرانتر باشد. دستيابي به شير بز خام، در نقاطي غير از دامداري ها و فروشگاه هاي مواد غذايي سلامت، دشوار است. طعم و بوي شير بز ممکن است براي همه، به خصوص کساني که از شير گاو استفاده مي‌کنند، مطلوب نباشد.
شير گاو چه مزايايي دارد؟
شير گاو معمولي ارزان است و مي‌توانيد آن را همه جا پيدا کنيد. براي افرادي که نمي‌توانند مصرف شير گاو را کنار بگذارند توصيه مي‌کنيم به جاي شير پاستوريزه از شير خام استفاده کنند. مزاياي شير خام شامل کمک به سلامت پوست، ايجاد آلرژي کمتر و کاهش وزن است.
شير گاو چه معايبي دارد؟
دسترسي به شير گاو A2 در بسياري از مناطق دشوار است و معمولا داراي برچسب قيمت براي اثبات آن است. فارغ از اين که شير A1 يا A2 است يا نه، هضم شير گاو براي بدن بسيار مشکل است و ساعت‌ها طول مي‌کشد، در حالي که هضم شير بز 30 دقيقه زمان مي‌برد. براي کساني که به شير گاو آلرژي دارند (که اين يک گروه بزرگ است)، اين نوع شير گزينه مناسبي نيست.
اگر شما مسائل مربوط به دستگاه گوارش و يا سندرم روده تحريک پذير داشته باشيد، ممکن است بخواهيد به هر حال از شير گاو دور شويد. اگر مي خواهيد بدانيد که چنين مشکلي داريد يا نه، تست نفخ نوشيدني را انجام دهيد تا متوجه شويد.
مقايسه شير بز با شير گاو
از مقايسه شير بز با شير گاو چه نتيجه‌اي مي گيريم؟
در نهايت با مقايسه شير بز با شير گاو مي توانيم متوجه شويم شير بز انتخاب مناسب تري است. چرا که شير بز به دليل هضم و جذب راحت پروتئين هاي آن، چربي هاي کوچکتر، جذب بيشتر مواد معدني مانند کلسيم، منيزيم، مس و آهن در مقايسه با شير گاو مفيدتر تلقي مي شود. همچنين براي اشخاصي که به شير گاو آلرژي دارند، شير بز با داشتن اجزايي با آلرژي زايي کمتر، جايگزين بهتري خواهد بود.
اين شير از طريق کاهش چربي هاي خوني، اثرات آنتي اکسيداني و دفع مواد زايد، پيشگيري از چاقي و ديابت نوع دو و جلوگيري از تشکيل لخته‌هاي خوني، غذايي مفيد براي افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي است. همچنين به دليل اين که محتواي کلسترول آن پايين بوده و حاوي چربي هايي است که توليد کلسترول را در بدن کاهش و ترشح و دفع آن را از بدن افزايش مي دهند، راهکاري مفيد براي کاهش کلسترول خون است.
خاصيت کاهندگي کلسترول شير بز را به محتواي بالاي آنتي اکسيداني آن نسبت مي دهند. محققان مشاهده کردند که شير بز حاوي مواد مغذي بيشماري است که از نظر ارزش تغذيه‌اي مي توان آن را با شير مادر مقايسه کرد. بنابراين براي تغذيه نوزادان پس از گرفتن از شير مادر بسيار مناسب است.

شير بز خاصيت کاهندگي کلسترول را دارد
شير بز بهتر است يا شير گاو؟
اين ترکيبات بدون اينکه هضم شود وارد روده بزرگ شده و مانند پروبيوتيک ها عمل مي کنند و فلور باکتريايي بيماري زا را از بين مي برند.
شير بز حاوي ميزان زيادي اوليگوساکاريد است و در واقع اليگوساکاريد اين شير شباهت زيادي به شير مادر دارد. اين ترکيب مفيد در شير مادر به اندازه 5 تا 8 گرم در ليتر يافت مي شود. اين ترکيب در شير بز 20 برابر کمتر از شير مادر و در مقايسه با شير گاو به اندازه 10 برابر بيشتر است.
هضم راحت
اين ترکيبات بدون اينکه هضم شود وارد روده بزرگ شده و مانند پروبيوتيک‌ها عمل مي‌کنند و فلور باکتريايي بيماري زا را از بين مي برند. شير بز حاوي لاکتوز کمتري نسبت به شير گاو است. اين شير در عين حال خيلي راحت‌تر از شير گاو جذب مي‌شود. براي همين جهت استفاده افرادي که به قند شير حساسيت داشته و نمي توانند آن را تحمل کنند بسيار مفيد است.
تفاوت شير گاو و شير بز
اصلي ‌ترين تفاوت شير گاو و بز در نوع چربي موجود در آن است. شير بز کاملاً يکنواخت است و برخلاف شير گاو که قطرات چربي تمايل زيادي به جدا شدن و آمدن به سطح را دارند در شير بز اين قطعات کوچکترند و معلق در آن مي مانند.
منبع اسيدهاي چرب مفيد
شير بز حاوي اسيدهاي چرب ضروري (لينولئيک و آراشيدونيک) بيشتري از شير گاو است. اين اسيدهاي چرب به خانواده امگا 6 تعلق دارند. اين اسيدهاي چرب حاوي يک منبع انرژي سريع است که در عين حال به صورت بافت چربي مانند ذخيره نمي شود. از اين گذشته شير بز ميزان کلسترول را کاهش مي‌دهد و تري گليسيريد و ترانس آميناز را در سطح مناسبي نگه مي دارد. شير بز جزء خوردني هايي است که مي ‌توان براي پيشگيري از بيماري هاي قلبي عروقي از آن استفاده کرد.
گردآوري: بخش آشپزي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۸۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

مصرف خوراکی‌های سنگین در شب علاوه بر بروز چاقی و اضافه وزن، سبب ایجاد ناراحتی‌های معده از جمله ریفلاکس می‌شود. ریفلاکس معده هنگامی رخ می‌دهد که که اسید معده به گلو بر می‌گردد و باعث بروز سوزش در آن می‌شود. برای جلوگیری از تمام این مشکلات، بهتر است حداقل دو یا سه ساعت قبل از خواب، یک شام سبک بخورید.

چند نمونه از غذایی‌هایی که نباید در طول شب مصرف کنید:

پیتزا

پیتزا علی‌رغم محبوبیتی که دارد، اصلاً جزء غذا‌های سبک نیست و حتی هضم آن در روز هم مشکل است، چه برسد به شب که به طور کلی سرعت پردازش دستگاه گوارش کندتر است.

این ماده غذایی سرشار از چربی است و معمولا از موادی با شاخص اسیدیته بالا تشکیل شده که موجب بروز ناراحتی در دستگاه گوارش می‌شوند.

شیرینی

مصرف شیرینی نه‌تن‌ها سطح قند خون را بالا می‌برد، بلکه ممکن است کابوس‌های شبانه را نیز افزایش دهد. ثابت شده است که چربی‌ها و قند‌ها تأثیر مستقیمی بر امواج مغزی دارند و باعث کابوس دیدن در خواب می‌شوند. بنابراین، برای داشتن یک خواب آرام، بهتر است شب‌ها از خوردن شیرینی پرهیز کنید.

نوشابه

مصرف نوشابه در هیچ‌ساعتی از شبانه‌روز توصیه نمی‌شود، اما در صورتی که به نوشیدن آن علاقه‌مند هستید، در طول شب این کار را نکنید. نوشابه متشکل از مقادیر زیادی قند و مواد مضر است که اسیدیته بدن را افزایش می‌دهد.

پنیر

تمام مواد غذایی که حاوی پنیر هستند، در صورت امکان باید در ساعات ابتدایی روز مصرف شوند. حجم زیاد چربی پنیر مانع از هضم و تحریک تولید اسید معده می‌شود. مصرف شبانه همبرگر، لازانیا و دیگر غذا‌هایی که حاوی پنیر هستند باعث اختلال در خواب می‌شوند.

شکلات

شکلات تلخ منبع غنی آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن برای حفظ سلامت مغز و حافظه (در مقدار کم) توصیه می‌شود. با این حال، خوردن آن پیش از خواب خوب نیست، زیرا بدن در طول شب به مدت چندین ساعت در حالت استراحت باقی می‌ماند و اینگونه کالری شکلات به صورت چربی در بدن انباشته می‌شود.

از طرفی باید توجه داشته باشید که شکلات، به ویژه شکلات تلخ، حاوی مقادیر بالایی کافئین و دیگر محرک‌ها است و قادر است مغز را برای مدت بیشتری نسبت به حالت عادی، بیدار نگه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • استفاده از بتن حاوی گرافن در آمریکا
  • ببینید | لحظه منفجر شدن سربازان روسی هنگام خنثی کردن مین؛ حاوی تصاویری که برای کودکان مناسب نیست
  • مقایسه مرسدس بنز ایی کیو اس 2024 و 2025 (عکس)
  • مقایسه دوربین وان پلاس 12 در مقابل آیفون 15 پرو! (فیلم)
  • ثبت بیش از ۶۴ میلیون تردد در جاده های مازندران
  • ثبت بیش از ۶۴ میلیون تردد در جاده‌های مازندران
  • رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ