Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@06:15:25 GMT

آزمایش جدید کره شمالی، بی اعتمادی به واشنگتن

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۰۲۰۱

آزمایش جدید کره شمالی، بی اعتمادی به واشنگتن

پکن-ایرنا- کره شمالی یک بار دیگر به دلیل تحریم های ناعادلانه آمریکا، با این کشور سرشاخ شده و در تازه ترین اقدام هشدار دهنده، یک سلاح فنی بسیار پیشرفته و فوق مدرن را آزمایش کرد اقدامی که کارشناسان از آن به عنوان «زهر چشم» کره شمالی در برابر بد قولی های ترامپ یاد می کنند.

به گزارش ایرنا کره شمالی اگرچه حدود یک سال از آزمایش تسلیحات پیشرفته از جمله آزمایش های اتمی و موشک بالستیک خودداری کرده بود ولی به دلیل عدم پایبندی آمریکا به توافق سنگاپور و کاهش نیافتن تحریم های پیونگ یانگ، بار دیگر به برنامه های نظامی روی آورده است اقدامی که کارشناسان معتقدند حرکت در این مسیر می تواند باعث تیرگی بیشتر مناسبات طرفین و تشدید تنش ها در شبه جزیره کره شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بدترین بخش از این سناریو این است که واشنگتن نه تنها اصرار دارد قبل از خلع سلاح اتمی و راستی آزمایی آن، حاضر به لغو تحریم های کره شمالی نیست بلکه کره جنوبی را هم تحت فشار قرار داده است تا از هر گونه برنامه همکاری اقتصادی با پیونگ یانگ فاصله بگیرد.
کره جنوبی ماه ها است تلاش می کند تا طرح های ریلی و جاده ای مرزی با کره شمالی اجرا کند و دفتر ارتباطی اش را هم در مجتمع صنعتی 'کایه سونگ' در مرز دو کشور راه اندازی کرده است اما عملا هنوز اقدامی در این زمینه ها نکرده و طرحی عملی اجرا نشده است.
کره جنوبی که دارای یک اتحاد نظامی سنتی پس از جنگ کره در سال های 1950 با آمریکا است و میزبان بیش از 28 هزار نظامی این کشور است، نمی تواند بدون اذن آمریکا در این زمینه ها اقدامی صورت دهد به همین دلیل همه طرح ها فعلا روی میز مانده است آمریکا بانک های کره جنوبی را تهدید کرده است در صورتی که چنین طرح هایی را مورد حمایت مالی قرار دهند از فشارها و تحریم های واشنگتن در امان نخواهند بود.
موضوع شبه جزیره کره یک معضل بسیار جدی با قواعدی پیچیده است و هر بار که طرفین خواستار حل و فصل موضوع شده اند به یک دور تسلسل باطل برخورد کرده اند و همواره به این نتیجه رسیده اند که به این شکل کاری از پیش نمی رود.
روابط آمریکا و کره شمالی که به نظر می رسد با دیدار نخست سران دوکشور در نیمه اول سال جاری میلادی در سنگاپور به سمت مطلوبی پیش می رفت خیلی زود تیره شد کره شمالی دیدار مقام هایش با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را لغو کرد به طوری که هنوز دیدار دوم رهبران دو کشور برای سال آینده میلادی هم در ابهام است.
نگاهی به تحولات مذکور نشان می دهد که وضعیت شبه جزیره کره به سمت مطلوبی به پیش نمی رود و اگر تحریم های آمریکا کاهش نیابد و این کشور نخواهد خواسته های چین، روسیه و حتی کره جنوبی برای کاستن از فشارها را اجابت کند آن زمان کره شمالی نیز به سمت اجرای سیاست قدیمی توسعه نظامی و تسلیحاتی اتمی و موشکی بالستیک برای تقویت رشد اقتصادی گام برخواهد داشت.
برای کره شمالی راهی بجز بازگشت از مسیر فعلی و برگشت به اقدامات قبلی باقی نمانده است این کشور بتدریج در حال رسیدن به این مرحله است که مذاکره و گفت و گو با آمریکا به نتیجه نمی رسد با این حال اگرچه از گفت و گوها خارج نمی شود اما نمی تواند برنامه های خود را در حال توقف نگهدارد و برای فشار وارد کردن بر واشنگتن و گرفتن امتیازات اقتصادی و کاهش تحریم ها، ناچار خواهد بود تا بخشی از ساخت و سازهای نظامی را از نو آغاز کند.
این کشور که زمانی ممکن بود بازرسان را به کشور راه دهد و مراکز اتمی اش را در اختیار آنها قرار دهد و حاضر شده بود تا تاسیسات هسته ای را نابود کند البته در صورت اقدامات متقابل آمریکا، ضمن مایوس شدن از این فرایند به دنبال آن است که از طرق دیگر امتیازات لازم را کسب کند و واشنگتن را مجبور کند از این فشار و تحریم بازگشت کند.
کره شمالی در کنار اقداماتی که در داخل انجام می دهد به دنبال جلب حمایت بین المللی از راهکارهایی است که در پیش گرفته است از جمله از فرصت برگزاری اجلاس بین المللی صلح در کره جنوبی در هفته قبل برای این منظور استفاده کرد و از کشورهای دنیا از جمله آسیا و اقیانوس آرام خواست تا از پیشبرد صلح دائمی میان دو کره حمایت کنند.
با این حساب کره شمالی می کوشد تا آمریکا را در یک انزوای جهانی قرار دهد و این موضوع را به اثبات برساند که اگر تحریم های واشنگتن و فشارهای نظامی و اقتصادی این کشور نباشد می توان برای حل مسایل منطقه به نتیجه رسید و برای این منظور لازم است در کنار دو کره ، کشورهای دیگر جهان نیز به دنبال برقراری صلح دایمی در شبه جزیره کره باشند.
«پارک لیوم لین» از دانشگاه «یون سی» کره جنوبی در این باره می گوید : واشنگتن به این نقطه از جهان هم چشم دوخته و عادی سازی روابط با کره شمالی را آغاز کرده است اما رسیدن به نتیجه لازمه اقدامات عملی است و تنها توجهات این چنینی و برگزاری دیدارها نمی تواند مشکل را حل و فصل کند.
وی می افزاید که مشکلات را با گفت و گو و اقدامات عملی می توان حل و فصل کرد، ولی اگر درایت کافی نباشد و نتوان خواسته های یکدیگر را مورد توجه جدی قرار داد ، طرفین به بن بست می رسند.
در حال حاضر به گفته وی پیش شرط هایی وجود دارد که اجازه نمی دهند طرفین به توافق برسند و تنش های قدیمی در چند دهه گذشته باعث شده است تا نتیجه ای حاصل نشود و کاری از پیش نرود.
در حالی که کره شمالی خواستار کاهش تحریم ها است و آمریکا به این خواسته تن نمی دهد برگزاری رزمایش دو هفته ای دریایی آمریکا و کره جنوبی در شبه جزیره کره، لغو دیدار مقامات آمریکا و کره شمالی در ماه جاری میلادی در نیویورک، نا مشخص بودن تاریخ دیدار دوم سران دو کشور، در کنار آزمایش اسلحه تاکتیکی جدید کره شمالی، نوید یک شرایط مطلوب و مسالمت آمیز را در شبه جزیره کره نمی دهد و این منطقه یک بار دیگر به سمت تنش هایی پیش می رود که هر از چند گاهی فروکش می کند و باز اوج می گیرد.
آساق**231**1904**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي كره جنوبي كره شمالي آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۰۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره شمالی: ما یک قدرت نظامی فوق العاده می‌سازیم

خواهر رئیس کره شمالی یک روز پس از اولین آزمایش ضد حمله هسته‌ای این کشور، اظهار کرد ما یک قدرت نظامی فوق العاده می‌سازیم. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کیم یو جونگ خواهر قدرتمند رئیس کره شمالی اظهار کرد ما به ایجاد قویترین قدرت نظامی فوق العاده برای حفاظت از حاکمیت خود و صلح منطقه ای ادامه می دهیم.

براساس گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، خانم کیم افزود: مجموعه‌ای از تمرین های نظامی ارتش آمریکا در منطقه در سال جاری که با مانورهایی با پرتاب آتش همراه بوده و با مشارکت گانگسترها و تبهکاران ارتش کره جنوبی، انجام شده، وضعیت امنیتی منطقه را به سمت خطرناکی پیش برده است.

وی تصرح کرد ما به ایجاد یک قدرت نظامی فراگیر و قویترین قدرت نظامی برای حفاظت از حاکمیت خود، امنیت و صلح منطقه‌ای ادامه می دهیم.

خواهر رئیس کره شمالی در حالی این اظهارات را بیان کرد که روز گذشته پیونگ یانگ نخستین رزمایش ضد حمله هسته‌ای خود را برای شبیه سازی سیستم مدیریت ماشه هسته‌ای برگزار کرد.

ارتش کره جنوبی اعلام کرد همزمان با این رزمایش، پیونگ یانگ چند فروند موشک بالستیک کوتاه برد را از سواحل شرقی خود به سمت دریا پرتاب کرد.     

این در حالی است که به نظر می رسد کره شمالی در حال آماده شدن برای پرتاب یک ماهواره جاسوسی دیگر به فضاست. این کشور پیشتر در ماه نوامبر یک فروند ماهواره شناسایی را با موفقیت در مدار زمین قرار داد.

در همین حال، ارتش های آمریکا و کره جنوبی در ماه های اخیر رزمایش هایی را در مقیاس های گسترده و شدید و تحت تعهد سران هر دو کشور برای ارتقای آمادگی نظامی خود علیه تهدیدات نظامی کره شمالی برگزار کرده اند.

همچنین ارتش کره جنوبی اعلام کرد حدود 100 هوایپمای نظامی، رزمایش های هوایی گسترده‌ای را به مدت دو هفته در ماه جاری برگزار کردند.

کره شمالی نیز گفت: تمرین های نظامی ارتش آمریکا برای آماده شدن آنها به منظور یک جنگ هسته‌ای علیه پیونگ یانگ است. واشنگتن و سئول اظهار کردند این مانورها ماهیت دفاعی دارند و به طور منظم برای حفظ آمادگی نظامی کشورها انجام می شود.

هفته گذشته نیز کره شمالی یک فروند موشک کروز استراتژیک را برای آزمایش یک کلاهک هسته‌ای بزرگ و یک موشک جدید ضد هواپیما آزمایش کرد.

براساس گزارش سازمان موشکی کره شمالی، آزمایش قدرت یک کلاهک جنگی فوق العاده بزرگ که برای موشک کروز استراتژیک «هواسال-1 آر ای-3» طراحی شده و پرتاب آزمایشی یک فروند موشک جدید ضد هواپیمای «پیولجی -1-2» انجام شد.

چند روز پیش سه منبع آگاه اعلام کردند آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در تلاش برای راه اندازی هیئتی جدید از کارشناسان چند ملیتی خارج از سازمان ملل، به منظور ارزیابی و اجرای تحریم ها علیه کره شمالی هستند.

این تلاش پس از آن انجام می شود که روسیه از تمدید سالانه ماموریت کارشناسان سازمان ملل خودداری کرد. کارشناسانی که طی 15 سال گذشته روند اجرای تحریم هایی را ارزیابی می کردند که با هدف تعدیل برنامه های موشکی و اتمی کره شمالی وضع شده بود.

این در حالی است که مسکو و پکن خواستار کاهش تحریم ها علیه کره شمالی شدند تا بدین ترتیب روند مذاکرات دیپلماتیک با پیونگ یانگ آغاز شده و از درد و رنج انسانی در این کشور فقیر کاسته شود.

کره شمالی از سال 2006 تاکنون، به‌دلیل برنامه اتمی و موشک‌های بالستیک خود، تحت تحریم‌های متعدد سازمان ملل قرار دارد، این تحریم‌ها شامل ممنوعیت توسعه و گسترش موشک‌های بالستیک است. این تکنولوژی برای پرتاب نخستین ماهواره جاسوسی پیونگ یانگ به مدار زمین بکار گرفته شد و برای آزمایش ده‌ها موشک بالستیک طی 20 ماه گذشته استفاده شده است. آمریکا بارها هشدار داده که پیونگ یانگ آماده انجام هفتمین آزمایش اتمی خود است.

اولین آزمایش ضد حمله هسته‌ای کره شمالی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کره شمالی چند پرتابه راکتی آزمایش کرد
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • پاسخ قاطع پیونگ‌یانگ به نسخه تحریمی آمریکا
  • پیونگ‌یانگ به آمریکا درخصوص «اقدامات عملی قدرتمند» برای تقویت قدرت نظامی خود هشدار داد
  • مخالفت هرتزوگ با تحریم گردانی در ارتش رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن
  • واکنش هرتزوگ با تحریم گردانی در ارتش رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن
  • کره شمالی: ما یک قدرت نظامی فوق العاده می‌سازیم
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • وال استریت ژورنال: آمریکا طرح تحریم برخی بانک‌های چینی را در دستور کار قرار داد
  • اولین آزمایش ضد حمله هسته‌ای کره شمالی