Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-26@23:54:34 GMT

عراق صادرات نفت کرکوک را از سر گرفت

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۲۵۲۲

عراق صادرات نفت کرکوک را از سر گرفت

پس از حدود یک سال توقف در صادرات نفت کرکوک دولت مرکزی عراق صادرات نفت این منطقه را از طریق خاک ترکیه از سر گرفت.  به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از حریت، دولت عراق صادرات نفت منطقه کرکوک را پس از بیش از یک سال توقف مجددا از سر گرفت.

در حال حاضر روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه نفت از کرکوک از طریق خط لوله به بندر جیحان ترکیه منتقل شده و سپس از آنجا به بازار‌های جهانی صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشتر به دلیل اختلاف دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق، صادرات نفت از این منطقه متوقف شده بود.

سال گذشته میلادی و پس از آنکه کرد‌ها یک همه‌پرسی استقلال از عراق برگزار کردند، دولت مرکزی این کشور با استفاده از نیرو‌های نظامی خود کرکوک را از اشغال کرد‌ها خارج کردند. اختلاف دولت مرکزی با مقامات کردستان بر سر تقسیم درآمد صادرات نفت کرکوک و هزینه انتقال این نفت از خط لوله عبوری از اقلیم کردستان باعث توقف استخراج نفت از میدان نفتی کرکوک شد.

بغداد می‌گوید: منطقه کرکوک که از چند اقلیت تشکیل می‌شود، بخشی از اقلیم کردستان نیست.

عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق، اعلام کرد که پس از توافق دولت مرکزی با مقامات اقلیم کردستان صادرات نفت منطقه کرکوک از سر گرفته شده است و قرار است درآمد حاصل از فروش این نفت به جیب دولت مرکزی برود. تا پیش از توقف استخراج نفت از میدان کرکوک روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت از این منطقه به ترکیه منتقل و سپس روانه بازار جهانی می‌شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صادرات عراق صادرات نفت نفت کرکوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۲۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه و توقف کار پمپ بنزین‌ها

به نقل از رسانه‌های عراقی، وزارت نیروی عراق نیز گزارش داد که به دنبال حمله به میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه، خدمات پمپ بنزین‌های این منطقه متوقف شد.

دولت اقلیم کردستان عراق ساعتی پیش نیز در این ارتباط اعلام کرد که در نتیجه حمله به میدان گازی کورمور در سلیمانیه انتقال ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات ساعت برق به منطقه متوقف شده است.

این در حالی است که مقامات شهرداری چمچمال که محل حمله موشکی قرار گرفت در این باره گفتند: این حمله با یک پهپاد انجام شد که به ساختمان در حال ساخت داخل میدان گازی کورمور اصابت کرد.

ساعاتی پیش بود که منابع خبری از جمله شبکه المیادین از انفجار در میدان گازی «کورمور» در منطقه «چمچمال» در استان سلیمانیه خبر دادند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه و توقف کار پمپ بنزین‌ها
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • جزئیات توافق مهم امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم