Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا-رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: این کمیسیون در تلاش است تا با کمک دولت در مسیر مدیریت منابع آبی به درستی عمل کند و در این زمینه با وزیران نیرو و جهاد کشاورزی و همچنین سازمان برنامه و بودجه جلسات متعددی را برگزار کرده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، احمدعلی کیخا روز یکشنبه در نشست خبری، اظهار داشت: راهبرد ما در کمیسیون کشاورزی این است تا هرچه صحیح‌تر به وظایف کمی و کیفی در شاخص‌های مختلف رسیدگی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به سفر جمعی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به 14 استان تا پایان هفته گذشته، گفت: ما در این سفرها از ظرفیت‌های کشاورزی کشور بازدید داشتیم.
وی ادامه داد: ما لایحه حفاظت از خاک را که از لوایح بسیار مهم بود در کمیسیون کشاورزی مجلس تصویب کرده ایم همچنین طرح اصلاح قانون نظام مهندسی نیز در حال طی کردن مراحل نهایی خود در کمیسیون کشاورزی است.
کیخا ادامه داد: از لوایح دیگری که در کمیسیون کشاورزی در جریان است بررسی مالکیت بهکده رضوی است که قبل از انقلاب برای بیماران جذامی در خراسان شمالی تشکیل شد و از آن زمان دارای مشکلات مالکیتی است که به پیشنهاد دولت به دنبال ایجاد نظام جدیدی توسط وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه هستیم.
وی افزود: اقدامات خوبی در زمینه کشاورزی و محیط زیست انجام شده، برای مثال در استان اردبیل کانالی از سد خدا آفرین در دست احداث است که امکان تبدیل 42 هزار اراضی از مراتع به کشت زراعی را فراهم کرده است، اما با تمام این اقدامات توسعه کشاورزی به معنای واقعی محقق نشده است.
کیخا ادامه داد: امروز کار کشاورزی در روستاها به فعالیت اقتصادی تبدیل نشده است و ما شاهد مهاجرت روستایی‌ها به شهرها هستیم.
وی افزود: در خصوص مسائل حوزه آب نیز ما در مدیریت منابع آبی چه در استان‌هایی که دارای بارش خوبی هستند و چه در استان‌هایی که به طور طبیعی با کم‌آبی مواجه هستند، مشکل داریم.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: کمیسیون کشاورزی در تلاش است تا با کمک دولت در مسیر مدیریت منابع آبی به درستی عمل کند و در این زمینه کمیسیون با وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی و همچنین سازمان برنامه و بودجه جلسات متعددی را برگزار کرده است، از دیگر مشکلاتی که در بخش کشاورزی به چشم می‌خورد عدم تخصیص صحیح اعتبارات به بخش‌های مختلف کشاورزی است.
کیخا افزود: باید بودجه کشاورزی به گونه‌ای به استان‌ها تخصیص داده شود که هم پروژه‌های تولیدی را افزایش دهد و هم اشتغال را برای جوانان به دنبال داشته باشد.
وی تصریح کرد: باید اعتبارات به صورت یکجا به یک استان تخصیص یابد و سپس مدیران با برنامه‌ریزی برای صرف بودجه تولید را افزایش داده و شاهد افزایش صادرات و پیشرفت کار توسعه‌ای باشیم.
نماینده مردم زابل در مجلس افزود: در ارتباط با تحقیقات در حوزه کشاورزی از آنجا که دستگاه‌های متعددی در این زمینه مسئول هستند اعتبارات نیز به صورت پراکنده تخصیص می‌یابد و از آنجا که جهت‌دهی مناسبی در این زمینه اتفاق نمی‌افتد، شاهد هستیم که علی‌رغم تخصیص بودجه کار تحقیقاتی ارائه نمی‌شود.
وی اظهار داشت: دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی باید ماموریت‌گرا شوند و در قبال بودجه‌ای که دریافت می‌کند کار تحقیقاتی راهگشا برای حل مشکلات و چالش‌های بخش‌های مختلف ارائه کنند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند چشم و زبان مردم باشند، اما عقل مردم نیستند. ما باید به گروه‌های مرجع در جامعه رجوع کنیم و از آنها بخواهیم تا کار عملیاتی درستی ارائه دهند.
وی گفت: برخلاف قانون که باید قبل از آغاز سال زراعی نرخ خرید تضمینی محصولات را اعلام می‌شد هنوز اقدامی انجام نشده است، از مواردی که باید در قیمت‌گذاری مورد توجه قرار گیرد این است که امروز هم هزینه تولید و هم تورم نسبت به چند سال قبل افزایش یافته است. امروز نرخ خرید تضمینی گندم در کشور افغانستان حدود 2200 تومان و در کشور عراق حدود 2600 تومان است. ما نیز باید در این زمینه با سنجیدن تمامی جوانب قیمت‌گذاری مناسبی انجام دهیم. از نظر من نرخ خرید عادلانه گندم بالای 2000 تومان است.
سیام**9121**1058**1535

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مجلس نشست خبري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۳۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایزادخواه، نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جراحی اقتصادی باید در ساختارهای غلط و پوسیده کشور انجام شود، گفت: «انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که دست به تغییرات ساختاری در اقتصاد بزنند در غیر اینصورت ادامه وضع موجود بی تدبیری و بی خردی است و نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم.»
 
به گزارش شفقنا؛ روح الله ایزادخواه در خصوص وضعیت ارائه تسهیلات به مردم، اظهار کرد: یکی از انتقادات به این دولت مدل ارائه تسهیلات بانکی است؛ متاسفانه عملکرد مناسبی در حوزه تسهیلات ازدواج و اشتغال دیده نمی‌شود و بانک ها به اسم کنترل نقدینگی، تسهیلات تکلیفی را در عمل محدود کردند که منجر به رکود شد یعنی سرمایه در گردش و تسهیلات تولید، به مشکل برخورد و به مساله اول صنعت ما تبدیل شده است.
 
به اسم کنترل «تورم» تسهیلات بانکی را محدود کردند
 
وی در ادامه افزود: سال گذشته به اسم کنترل تورم، تسهیلات بانکی را محدود کردند که باعث ایجاد رکود تورمی شد. این سیاست غلط است و بارها هم گفتیم یک طرفه نمی توان به مسایل اقتصادی نگاه کرد و بدون توجه به تولید اگر بخواهیم تورم را مهار کنیم، منجر به رکود می شود.
 
برخورد این دولت با بانک ها برخورد جدی و سازنده ای نبوده است
 
آقای ایزدخواه با انتقاد از اینکه بخش زیاد از منابع مالی بانک‌ها خرج بنگاهداری بانک ها می شود، ادامه داد:  بخش‌های دیگری از این منابع را هم به عنوان وام به پرسنل خود می دهند و حتی بعضا این تسهیلات به دانه درشت ها داده می شود؛ بنابراین در شرایطی که منابع بانکی بیشتر شده است سوال ما از بانک ها این است این منابع در کجا خرج می شود!. ما ایراد اساسی به نظام بانکی داریم که از گذشته بوده و در این دولت تشدید شده است؛ برخورد این دولت هم با بانک ها مطلقا برخورد جدی و سازنده ای نبوده است؛ اقای خاندوزی بارها در جلسات نظارتی ما به صراحت گفتند که «زور من به بانک ها نمی رسد». اقای رئیسی علی رغم شعار ی که در ایام تبلیغات ریاست جمهوری گفتند که «بانک ها را به خط خواهم کرد» اما در عمل نشانه ای از این مساله نمی بینیم.
 
وی افزود: عده ای از نمایندگان مجلس هم دائما با شعار کنترل نقدینگی، فضا را تشدید می کنند که قطعا به ضرر تولید و به نفع سوداگری و بنگاهداری بانک ها است. مجلس جدید به دلیل اینکه مجلس یکدستی به لحاظ سیاسی نیست و نیروهای مستقل بیشتری دارد، امیدواریم بتواند با جدیت و الگوی منطقی درست بانک ها را وارد کار کند.
 
نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
 
وی در خصوص عدم اخذ تضامین از مردم برای ارائه وام های خرد، گفت: بانک ها اصلا عمل نمی کنند و این حرفی که وزیر اقتصاد گفتند توسط بانک ها رعایت نشد و مراجعینی که برای دریافت وام های معیشتی خرد به مردم معرفی می‌کنیم، یا توسط بانک ها رد می شود و یا چند ضامن از مردم می خواهند. لذا ما نیاز به جراحی واقعی داریم چراکه جراحی در سفره مردم هنر نیست بلکه در ساختارهای غلط و پوسیده کشور باید انجام شود. جراحی در ساختار الیگارشی بانکی باید انجام شود و انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که دست به تغییرات ساختاری در اقتصاد بزنند در غیر اینصورت ادامه وضع موجود بی تدبیری و بی خردی است و نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم!.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • غیربومی بودن مدیران یکی از اساسی ترین مشکلات البرز است
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • افزایش ۹ برابری توزیع عوارض بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان یزد
  • ایزادخواه، نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • کمیسیون اصل ۹۰ پیگیر اجرایی شدن سامانه ستاد
  • قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
  • ۷۰ درصد ظرفیت شهرک صنعتی شورمست غیرفعال است
  • جلوگیری از واردات واکسن‌های دامی دارای مشابه داخلی
  • رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد