Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران گفت: برای برون رفت از وضعیت فعلی کشور، فقط یک راه حل وجود دارد و آن، اصلاح صحیح قوائد حاکم بر اقتصاد کشور است.

«غلامحسین شافعی» امروز (یکشنبه) در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اضافه کرد: در این رفتار، باید از تکیه بر راه حل هایی که خود معلول این قوائد هستند، پرهیز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: سالهاست که در کشور، کارشناسان، متخصصان و فعالان اقتصادی به بیان انواع مشکلات اقتصادی کشور می پردازند و هر یک به سطح متفاوتی از مشکلات اشاره و با راهکارهایی خواهان رفع این مشکلات هستند.
رئیس اتاق ایران گفت: با این شیوه مطرح ساختن مشکلات و راهکارها نمی توانیم راه به جایی مطلوب ببریم؛ اگر بخواهیم برای حل مشکلات اقتصادی روش گذشته را پیش بگیریم، نه تنها قادر به رفع مشکلات فعلی نخواهیم بود، بلکه با گذر زمان بر عمق این مشکلات افزوده می شود.
شافعی اظهار داشت: این روزها حجم عظیمی از مشکلات و راهکارها در رسانه ها و سخنرانی ها مطرح می شود؛ اما آنچه ما تا امروز شاهد بوده ایم، ادامه این مشکلات بوده است.
وی با طرح این پرسش که چرا با وجود اینکه همواره از مشکلات صحبت می کنیم و برای آنها راه حل ارایه می دهیم، قادر به حل آنها نبوده ایم؟ گفت: ریشه مشکلات ما، ارایه نشدن یک صورت بندی دقیق از چالش های کشور است؛ وقتی نتوانستیم یک صورت بندی دقیق از مشکلات ارایه دهیم و اولویت آنها را تعیین کنیم، با وضعیتی روبرو می شویم که هم اکنون با آن مواجهیم.
رئیس اتاق ایران افزود: به صورت پیوسته به معلول ها می پردازیم، بدون اینکه قادر باشیم علت های اساسی را رفع و به صورت اساسی مشکلات خود را برطرف کنیم.
شافعی گفت: اکنون بسیاری از مشکلاتی که بر حل آنها تاکید می شود، نه علت اصلی مشکلات، بلکه معلول هایی هستند که از عوامل دیگری در کشور نشات گرفته اند؛ بدون ارایه یک صورت بندی دقیق از آنها و تعیین اولویت در این صورت بندی، قادر به حل اساسی این مشکلات نبوده و نخواهیم بود.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی مشاهده می شود مشکلاتی که از نظر اهمیت و اولویت در درجات متفاوتی نسبت به یکدیگر قرار دارند، همه در یک ظرف ریخته و در یک راستا به عنوان راه حل برای برون رفت از وضعیت فعلی از سوی افراد مختلف ارایه می شود. با این روش ما قادر به حل مشکلات متعدد کشور نیستیم؛ امروز باید مشکلات کشور را بر اساس اولویت و اهمیت مورد توجه قرار دهیم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: مسایل و مشکلات اقتصادی کشور را می توان در سه سطح «قوائد حاکم بر اقتصاد»، «اقتصاد کلان» و «اقتصاد خرد» دسته بندی کرد.
شافعی اظهار داشت: هنگامی که ما در سطح اولیه دچار مشکل هستیم، نمی توان با مدد گرفتن از راه حل هایی که در سطح اقتصاد کلان یا خرد ارایه می شود، مشکلات اقتصادی را حل کرد.
وی اضافه کرد: با در دست داشتن این تعریف، هنگامی که پیشنهادات مختلف را برای برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور مورد بررسی قرار می دهیم متوجه می شویم قریب به اتفاق آنها از سطح دوم و سوم به مشکلات پرداخته اند، به همین دلیل ما تاکنون قادر به حل مشکلات خود نبوده ایم.
رئیس اتاق ایران تصریح کرد: علت اصلی مشکلات کشور در سطوح اقتصاد خرد و کلان نیست، بلکه از قوائد نامطلوب حاصل شده که مشکلات متعدد بعدی را ایجاد کرده است و هر کوششی برای اصلاح آنها، بی نتیجه می ماند.
شافعی در مورد این قوائد نادرست گفت: قرار دادن پایه های موتور خلق ثروت بر فعالیت های نامولد و رانتی به جای نوآوری و فعالیت های مولد صنعتی، همسو نبودن سیاست های خارجی با سیاست های اقتصادی، علت اساسی تمامی مشکلات اقتصادی ما را تشکیل می دهد.

** پنج انتظار بخش خصوصی از بودجه 98
رئیس اتاق ایران در بخش دوم سخنان خود، به موضوع تدوین بودجه سال 1398 پرداخت.
شافعی اظهار داشت: در تدوین بودجه 1398، برای نخستین بار نمایندگانی از اتاق بازرگانی در کمیته های چندگانه تدوین بودجه حضور داشته اند که جای تقدیر دارد.
وی اضافه کرد: انتظار داریم دولتمردان در بودجه، مواد برنامه توسعه را پیگیری کنند؛ در تنظیم بودجه، اصل تقدم منابع بر مصارف رعایت شود و براساس منابع درآمدی قابل وصول و پایدار، مصارف بودجه تنظیم شود.
رئیس اتاق ایران «کاهش تصدی گری ها» و «جلوگیری از برداشت ها و زیاده خواهی ها از منابع صندوق توسعه ملی» را از دیگر خواسته های فعالان بخش خصوصی از بودجه 98 ذکر کرد و گفت: اندازه دولت باید تناسب با اندازه اقتصاد کشور داشته باشد؛ ساختارها و سازمان های دولتی باید تکمیل کننده و تسریع کننده فعالیت های تولیدی و خدماتی مورد نیاز جامعه باشند؛ در غیر این صورت باید از حجم و تعداد سازمان ها، ارگان ها و موسسه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند و مولد به حال جامعه نیستند، به سرعت کاسته شود.
شافعی در تشریح پنجمین درخواست فعالان بخش خصوصی در بودجه 98، گفت: دولت برای پوشش هزینه های غیرمتعارف و در راستای تراز کردن سند بودجه، منابعی را از محل انتشار اوراق مشارکت و اسناد خزانه بیش از توان خود در نظر می گیرد که خطر عدم توازن وضع مالی دولت در سال های آتی را در پی خواهد داشت؛ علاوه بر این، تداوم رویه استفاده از این اوراق می تواند به بحران بدهی در آینده تبدیل شود.
اقتصام**9189**2022

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد غلامحسين شافعي اتاق بازرگاني ايران تحريم عليه ملت ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۵۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد

به گزارش «نماینده»، همایون سامه یح در مورد وضعیت ناخوشایند پرستاران، گفت: طی چهار سال گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چندین مرتبه جلسات مختلفی با مسئولان مربوطه در خصوص وضعیت معیشت پرستاران و مهاجرت آنها برگزار کرد تا بتواند این مسئله را ریشه‌ای پیگیری کند.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس یازدهم با انتقاد از تورم حاکم در جامعه، افزود: امروز تنها پرستاران و کادر درمانی گلایه مند وضعیت نامناسب حقوقی خود نیستند، شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که کارمندان، کارگران و سایر گروه‌های شغلی دیگر از کوچک شدن سفره‌های خود ناراضی هستند، امیدواریم تیم اقتصادی دولت اقدامی عاجلی برای حل مشکلات اقتصادی کشور داشته باشند تا حقوق دریافتی عموم جامعه کفاف مخارج زندگی آنها را بدهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: زمانی که حقوق کارمند یا کارگری 10 میلیون تومان است و از این مبلغ حدود 9 میلیون آن برای اجاره بهای منزل استیجاری پرداخت می‌کند، چاره‌ای جز انتخاب شغل دوم و سوم و حتی تخلف را ندارد، همه این گزینه‌ها منجربه ایجاد مشکلات متعدد در طولانی مدت خواهد شد.

تناسبی بین حقوق دریافتی و تورم نیست

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر حقوق‌ها متناسب با تورم جامعه نبوده است و همین مسئله مشکلات متعددی را در کشور ایجاد کرده است، یادآور شد: با تمام هشدارهایی که در خصوص عدم تناسب حقوق و تورم در جامعه شاهد هستیم امیدواریم دولت و مسئولان اقتصادی راهکار متناسبی برای این مهم داشته باشند.

افزایش درآمد، رشد صادرات، ورود ارز و رشد نقدینگی بهترین راهکار حل مشکلات اقتصادی است

نجف آبادی با ابزار امیدواری برای برداشته شدن تحریم‌ها خارجی بر علیه ملت ایران که معیشت آنان را تحت تاثیر قرار داده، گفت: بهترین راهکار کاهش مشکلات معیشتی گروه‌های مختلف شغلی افزایش درآمد، رشد صادرات، ورود ارز و رشد نقدینگی است که می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات عنوان شده را هم پوشانی کند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: بر اساس نیاز کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی به خدمات بهداشتی و درمانی به خصوص پرستاری، منجر به مهاجرت و یا پذیرش پرستاران ما می‌شود که آنان با مهاجرت می‌توانند امکانات و درآمد بسیار بهتری برای خود رقم بزنند.

کمبود پرستار در کشور جدی است

وی در خصوص تحلیل کمبود پرستاران با توجه به روند فعلی در کشور، گفت: در واقع ما چندین مرتبه به سازمان نظام پرستاری مراجعه کرده و در مورد کمبود پرستار نسبت نیاز کشور و سوء استفاده از پرستاران در بخش خصوصی به دلیل پایین بودن حقوق آنها تذکر داده‌ایم؛ امروز کادر درمانی در بخش دولتی و خصوصی تحت فشار هستند.

این نماینده مجلس با انتقاد از افزایش پرستاران بیکار در جامعه، یادآورشد: متاسفانه دولت با مشکل تامین بودجه برای حقوق پرستاران مواجه است و طبیعتأ زمانی که در بخش دولتی پرستاران ما با این مشکلات مواجه هستند در بخش خصوصی نیز از آنان سوء استفاده می‌شود.

بودجه‌ای برای افزایش حقوق پرستاران نیست

وی با تاکید بر نبود بودجه برای افزایش حقوق پرستاران، اظهار داشت: دولت، مجلس و نظام پرستاری بر این عقیده هستند که باید حقوق پرستاران افزایش یابد اما زمانی که توان دولت در این حد است چه انتظاری می‌توان داشت.

نجف آبادی در پایان با بیان اینکه مشکلات پرستاران منجر به دلسردی آنان می‌شود و سیستم درمانی کشور را دچار مخاطره می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی از پرستاران که شرایط مهاجرت دارند استعفا داده و اقدام به خروج از کشور می‌کنند، اما برخی دیگر که شرایط و توان مهاجرت ندارند و به دلایل مختلف از جمله وابستگی به خانواده، عشق به وطن و یا نداشتن مشکلات مالی درکشور ماندگار می‌شوند، اما چنین شرایطی دلسردی و بی‌انگیزگی را برای آنان رقم می زند، بی تردید بی توجهی به مشکلات کادردرمان به ویژه پرستاران منجر به ایجاد مخاطراتی برای سیستم درمانی کشور خواهد شد.

دیگر خبرها

  • کرمان آیدکس معرفی ظرفیت‌های مغفول برای توسعه سرمایه‌گذاری
  • مهم‌ترین اولویت مجلس آینده از نگاه لاهوتی
  • بانک جهانی خواستار حمایت از بخش خصوصی در افغانستان شد
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • چالش غرب در رویارویی با بیداری فرهیختگان
  • مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی/ مشکلات پابرجاست
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت/ اصلاح پرداخت تعرفه زایمان
  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد