Web Analytics Made Easy - Statcounter

انسان متمدن امروزی در اوج پیشرفت و تمدن به جان طبیعت افتاده و هر روز بیش از پیش محیط زیست را فلج می‌کند که جلوگیری از این امر و حفظ محیط زیست نیازمند اندیشیدن تدابیری از سوی مسئولان امر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع، یکی از معضلات جوامع امروزی افزایش آلودگی‌ها در محیط زیست است، حتی در دورترین و بکرترین نقاط طبیعت، آنجا که طبیعت رد پای انسان‌ها را حس کرده باشد، زباله‌ها و پسماندها به جان محیط زیست می افتند، حال آن که رعایت بهداشت عمومی و بهداشت محیط در سلامت انسان‌ها تأثیر به سزایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمید عباسی دانشجوی دکترای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در تعریف بهداشت محیط و بهداشت عمومی، اظهار کرد: بهداشت محیط به کنترل عواملی گفته می‌شود  که بالقوه و بالفعل بر روی سلامت و طول عمر انسان تأثیر می گذارند؛ بهداشت محیط یکی از فیلدهای مطالعاتی بهداشت عمومی است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از بیماری‌ها و حمایت از محیط‌های سالم هدف بهداشت محیط است، گفت: بهداشت عمومی در خصوص  علم و هنر پیشگیری، حفظ و ارتقاء سلامتی صحبت می‌کند؛ بهداشت عمومی تمامی ابعاد سلامت از جمله سلامت جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و معنوی را هدف قرار می دهد.

عباسی بیان کرد: اماکن عمومی از جمله اماکن متبرکه و زیارتگاه‌ها، زائرسراها، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، پانسیون‌ها، آسایشگاه‌های سالمندان، آرایشگاه‌ها، حمام‌ها، حمام‌های سونا، استخرهای شنا، سینماها، پارک‌ها، مراکز تفریحی، باشگاه‌های ورزشی، ترمینال‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی و مسافرتی، سرویس‌های بهداشتی عمومی، گورستان‌ها و... به دلیل تجمع افراد انسانی در این مکان‌ها می‌تواند موجب  انتقال بیماری‌های میکروبی از فرد به فردی دیگر به دلیل تماس‌های مکرر شود.

 

وی افزود:  در این مکان‌ها همچین میزان بقای عوامل بیماری‌زا در صورت عدم رعایت استانداردهای محیطی و سازه‌ای بیشتر می‌شود.

این دانشجوی دکترای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت تصریح کرد: در اماکن عمومی باید از نظر میزان و دفعات گند‌زدایی و نظافت پیوسته توسط متولیان و مالکان این اماکن اقدامات ضروری و مناسب انجام شود.

وی بازدید و نظارت بر مراکز تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی و صدور صلاحیت بهداشتی محل کسب از جمله اقدامات بهداشتی مورد نیاز در اماکن عمومی برشمرد و ادامه داد: بازدید و نظارت بر بهداشت محیط اماکن بین راهی و کارخانه‌جات مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، بررسی سلامت شاغلان مراکز فوق و صدور کارت معاینه پزشکی و هماهنگی و مشارکت با ادارات و سایر ارگان‌های مرتبط به منظور ارتقاء وضعیت بهداشتی مراکز و اماکن از دیگر موارد در این خصوص است.

حمید نوروزی کارشناس و فعال محیط زیست نیز خاطرنشان کرد: در خصوص بازیافت پسماندها، فعالیت خاصی در همدان صورت نگرفته است در حالی که همدان نیازمند فعالیت در بازیافت پسماندهاست؛ در خصوص بازیافت کاغذ نیز تنها یک کارخانه بسیار فرسوده در همدان وجود دارد.

وی در خصوص پساب‌های ایجاد شده نیز یادآور شد: مرکز بازیافت و جمع‌آوری پساب‌ها در پشت شهرک فرهنگیان و در منطقه علی‌آباد ایجاد شده است.

این کارشناس و فعال محیط زیست اظهار کرد: با وجود هزینه‌های کلان انجام شده این مرکز هنوز نقش مطلوب خود را ایفا نکرده است؛ متأسفانه از محل نشتی پساب‌ها عده‌ای به عنوان آب کشاورزی استفاده می‌کنند که این امر برای سلامت انسان‌ها به شدت تهدید کننده است.

نوروزی با تأکید بر اینکه رودخانه‌های مهم همدان و قنات‌های این شهر تبدیل به آب‌راهه‌های فاضلاب شده است، گفت: در واقع از یک سو قنات‌ها و رودخانه ها را مجرای عبور فاضلاب شده است و از سوی دیگر آب‌های قنوات در بخش‌هایی با بتون مسدود و در بخش‌های دیگر به شریان‌های فاضلاب تبدیل شده‌اند.

وی بیان کرد: در واقع سازمان بهداشت محیط  در این بخش یک اقدام فن سالارانه برای جلوگیری از فجایع بعدی انجام داده است که مسکن گونه عمل می کند و هنوز این درد درمان نشده است.

 

فعال محیط زیست: فراموش نکنیم کیسه‌های نایلونی سرانجام در دل طبیعت دفن می‌شوند

مصطفی موسیوند فعال محیط زیست و سرگروه گروه رفتگران طبیعت نیز گفت: پاکسازی محیط زیست یک هدف نیست بلکه یک فعالیت جانبی برای نشان دادن معضل پسماند است .

وی تصریح کرد: در کشور چه تمهیداتی برای بهداشت محیط زیست اندیشیده شده است و از نظر شما چه راهکاری برای پاکسازی محیط زیست وجود دارد که نادیده گرفته شده است؟

این فعال محیط زیست ادامه داد: قوانین کشور بسیار قدیمی است و متأسفانه در زمینه محیط زیست قوانین قدرتمندی نداریم.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته انداختن زباله رفتاری مجرمانه محسوب می‌شود اما در کشور ما در برخی نگرش‌ها ریختن زباله  حتی عمل ناپسند نیز به شمار نمی‌رود، خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها پاکیزگی محل کار و تحصیل به عهده شاغلان و محصلان است.

موسیوند با بیان اینکه در کشورما کیسه‌های نایلونی به صورت رایگان و یا با قیمت بسیار پایین در اختیار افراد قرار می‌گیرد، یادآور شد: نباید فراموش کنیم حتی اگر کیسه‌های نایلونی در درون زباله قرار بگیرد سرانجام در دل طبیعت دفن خواهد شد.

 

فعال در سمن‌های دوستدار محیط زیست: یکی از خطرناک‌ترین زباله‌ها، کیسه‌های پلاستیکی هستند

زهرا ایزدی فعال در سمن‌های دوستدار محیط زیست نیز اظهار کرد: یکی از خطرناک‌ترین زباله‌ها، کیسه‌های پلاستیکی هستند که علاوه بر نابودی محیط زیست جان بسیاری از حیوانات را در زیست بوم آنها می‌گیرند.

وی با بیان اینکه من و دوستانم تلاش می‌کنیم با فرهنگ‌سازی در جامعه، مردم را با فجایع زباله‌های پلاستیکی آشنا کنیم، گفت: این اقدامات به منظور ترویج و نهادینه کردن فرهنگ «نه به کیسه‌های پلاستیکی» در بین مردم است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۹۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست پردیس از پاک‌سازی حاشیه رودخانه جاجرود توسط دانش آموزان، حافظان محیط‌زیست و گروه‌های مردم نهاد خبر داد و گفت: حال رودخانه جاجرود خوب نیست و حاشیه رودخانه با ورود گردشگران و مسافران به‌شدت آلوده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پردیس، به مناسبت روز زمین پاک با کمک محیط‌زیست، شهرداری، دانش آموزان، حافظان محیط‌زیست و گروه‌های مردم نهاد که در حوزه محیط‌زیست فعالیت داشتند، حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد.

محسن رضاییان ظهر امروز در حاشیه پاک‌سازی رودخانه جاجرود اظهار داشت: حال رودخانه جاجرود خوب نیست و وضعیت حاشیه رودخانه با ورود گردشگران و مسافران به‌شدت آلوده شده تا جایی که امروز در مدت 1 ساعت مقدار یک وانت زباله جمع‌آوری شد.

وی افزود: آموزش حفظ محیط‌زیست و خطرات زیست‌محیطی از اولویت‌های برنامه اجرایی است، در مدارس و در دیگر محیط‌ها به‌صورت مداوم جلسات و کارگاه‌های آموزشی برای دانش آموزان برگزار می‌شود.

سرپرست اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس در ادامه گفت: رودخانه جاجرود برای احیا به کمک ما نیاز دارد و بایستی همه دست‌به‌دست هم دهیم تا این نعمت الهی را برای نسل آینده پاک نگه‌داریم.

رضاییان یادآور شد: در تفرجگاه‌های حاشیه رودخانه جاجرود سطل‌های زباله تعبیه شده و گردشگران با جمع‌آوری زباله‌ها و انداختن داخل سطل زباله به حال خوب طبیعت کمک کنند.

وی در ادامه گفت: پلاستیک در طبیعت حدود 400 سال طول می‌کشد که بازیافت شود لذا مسافران و گردشگران از رها کردن پلاستیک در طبیعت خودداری کنند.

لایروبی 42 کیلومتر از رودخانه‌های قزوین

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان پردیس در پایان خاطرنشان کرد: امروز زمین و هوای پاک نیازمند کمک ما انسان‌ها است، لذا گردشگران و مسافرانی که برای طبیعت‌گردی به دل طبیعت می‌روند به طبیعت آسیب نرسانند و همراه خودشان در طبیعت یک کیسه‌زباله برای جمع‌آوری زباله‌ها به همراه داشته باشند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • رفع تهدیدهای خطرناک زیست‌محیطی؛ اولویت شهرداری کرمان در مدیریت پسماند
  • از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه
  • ایمن سازی زیست محیطی حاشیه رودخانه کرج
  • تصفیه خانه فاضلاب از هدر رفت آب درصنایع آب بر پیشگیری می‌کند
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد
  • معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه
  • زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • قطعی موقت آب در برخی مناطق همدان