Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@13:45:31 GMT

دوشغله‌ها در پتروفرهنگ چه می‌کنند؟

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۰۵۲۷

دوشغله‌ها در پتروفرهنگ چه می‌کنند؟

خبرگزاری فارس: به صورت عمومی این یک گزاره پذیرفته شده در ادبیات اقتصادی ایران است که نهاد‌های نظارتی کمترین توجه را نسبت به صندوق‌ها بازنشستگی دارند و علت این امر را نیز باید در ماهیت «نه خصوصی، نه دولتی» این صندوق‌ها دارند جستوجو کرد.

به همین دلیل اندازه فساد در این صندوق‌ها بزرگ می‌شود و وقتی نهاد‌های نظارتی بر عملکرد صندوق‌ها نظارت می‌کنند معمولا به مواد عجیب و غریب زیادی برخورد می‌کنند که فساد بانک سرمایه در صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از نمونه‌های نسبتا جدید آن محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صندوق ذخیره فرهنگیان در سال ۷۴ و مطابق مصوبه هیئت وزیران دولت سازندگی تأسیس شده‌است و بر اساس گفته‌های جبار کوچکی‌نژاد عضو هیئت تحقیق و تفحص از این صندوق ۴۰ درصد از سهام این صندوق به نام وزرای دولت هاشمی رفسنجانی در همان زمان زده شده‌است.

وی می‌گوید: متأسفانه مبنای صندوق را از همان بدو تأسیس کج گذاشته‌اند و صندوق را ملک شخصی خود کرده بودند. به گونه‌ای که در همان اوایل فعالیت صندوق برخی وزرا ۴۰ درصد صندوق را جزو سهام خود کردند و بقیه را میان شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان تقسیم کردند.

اگرچه ترکیب سهامداران در طول زمان تغییر کرد، اما ساختار شبه‌دولتی این صندوق و دیگر صندوق‌های مشابه باعث کاهش شفافیت فرآیند‌های آن شد و در نهایت به فساد گسترده در این صندوق ختم شد. چنانکه بعد از افشای فساد اقتصادی در صندوق ذخیره فرهنگیان تا کنون ۸ نفر دستگیر شدند که از جمله این افراد می‌توان به غندالی مدیر عامل سابق این صندوق اشاره کرد.

جالب اینجا است که افشای فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان حتی منجر به استعفای علی‌اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش شد و اگر وی اقدام به استعفا نمی‌کرد مجلس به دنبال استیضاح وی بود.

به همین دلیل به نظر می‌رسد بهتر آن است که هر چه زودتر وضعیت این صندوق و صندوق‌های بازنشستگی مشابه از وضعیت بلاتکلیفی و «نه خصوصی، نه دولتی» خارج شود تا دستگاه‌های نظارتی بتوانند نسبت به عملکرد آن‌ها نظارت موثرتری داشته باشند. چراکه بلاتکلیفی این صندوق‌ها موجب شده است تا شرکت‌های زیر مجموعه آن‌ها نیز به درستی مورد ارزیابی و نظارت نهاد‌های نظارتی قرار نگیرند.

به عنوان مثال عملا عملکرد هلدینگ پتروفرهنگ که زیر مجموعه این صندوق که متعلق به بازنشستگان فرهنگی است در حاشیه امن و گوشه تاریکی قرار گرفته است و کسی یادی از آن نمی‌کند. چنانکه بکارگیری مدیران سیاسی در این هلدینگ که تمرکز فعالیت آن در صنعت پتروشیمی ست هم مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

به عنوان مثال بر اساس بررسی‌های خبرنگار خبرگزاری فارس و همچنین تصاویری که از سایت اطلاع رسانی پتروفرهنگ وجود دارد، مصطفی طاهری نجف آبادی مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ و نایب رئیس این هلدینگ و احمد عظیمی عضو هیات مدیره این هلدینگ که هر دو از نمایندگان مجلس ششم بوده‌اند، به دلایل نامعلومی و بر خلاف قانون دربرخی از شرکت‌های پتروشیمی زیر مجموعه این هلدینگ نیز عضو اصلی هیات مدیره هستند.

بر این اساس، مصطفی طاهری نجف‌آبادی در هیئت مدیره پتروشیمی‌های مروارید و کیمیای پارس خاورمیانه و احمد عظیمی در هیئت مدیره پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه عضویت دارند.

بررسی اعضای هیات مدیره این مجتمع‌های پتروشیمی نشان می‌دهد به جز این دو نفر غلامرضا جوکار مدیرعامل و عضو هیئت مدیره پتروشیمی مروارید هم از جمله مدیران دو شغله در این هلدینگ محسوب می‌شود و همزمان عضو هیات مدیر پتروشیمی کیمیا پارس خاورمیانه است.

نام این افراد به عنوان اعضای هیات مدیر‌های مختلف در شرکت‌های پتروشیمی زیر مجموعه پتروفرهنگ در حالی به چشم می‌خورد که براساس قانون افراد نمی‌توانند همزمان در چند مجتمع پتروشیمی عضو هیات مدیره باشند.

منبع: فردا

کلیدواژه: صندوق ذخیره فرهنگیان ذخیره فرهنگیان هیئت وزیران دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۰۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد از برگزاری جلسات هیات مدیره باشگاه‌های خوزستانی در تهران

ایسنا/خوزستان رئیس هیات فوتبال خوزستان گفت: در حالی که تشکیلات باشگاه‌های خوزستانی در استان است و باید جلسات تصمیم گیری باشگاه‌ها در استان برگزار شود، جلسات هیات مدیره باشگاه‌هایی چون فولاد و نفت آبادان در تهران تشکیل می‌شود.

عبدالکاظم طالقانی امشب در نشست مشترک با مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان، اظهار کرد: طی چند روز گذشته در بحث برگزاری مسابقات فوتبال در استان خوزستان با مشکلی مواجه شدیم که مورد انتقاد فدراسیون بود و نیز نارضایتی هواداران فوتبال را در برداشت. البته بیشتر بازی‌های استقلال ملاثانی در ورزشگاه تختی اهواز برگزار می‌شد اما با توجه به مشکل نور این ورزشگاه در ادامه نتوانست میزبانی‌های خود را در این ورزشگاه انجام دهد. البته اداره کل ورزش و جوانان خوزستان پیگیر وضعیت نور ورزشگاه تختی بوده است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به برگزار نشدن دیدار استقلال ملاثانی و فجر سپاسی در ورزشگاه غدیر خاطرنشان کرد: استقلال خوزستان مستاجر ورزشگاه غدیر است و باید رضایت آن‌ها جلب می‌شد. در ادامه بازی فجر و ملاثانی برگزار نشد و اگر چه حرف استقلال خوزستان حق بود اما در برخی موارد که منفعت استان در میان است باید کوتاه آمد. به هر حال شرایط بازی استقلال ملاثانی و فجر سپاسی به گونه‌ای پیش رفت که متأسفانه این بازی انجام نشد و از این بابت متاسف هستیم، ضمن اینکه متاسفیم که این مسئله در جامعه به گونه دیگر نشان داده شد، در حالی که هر باشگاه خودش مسئول انجام بازی‌هایش است.

رئیس هیات فوتبال خوزستان با توجه به مشکل پیش آمده در خصوص میزبانی استقلال ملاثانی، گفت: مدیر کل ورزش و جوانان خوزستان، استاندار و معاون وی به قضیه ورود کردند و طی جلسه‌ای که داشتیم مقرر شد میزبانی‌های ملاثانی در استادیوم‌های استان خوزستان انجام شود و خوشبختانه مشکل میزبانی این تیم حل شد.

او با اشاره به وضعیت نامناسب سه تیم لیگ برتری فوتبال خوزستان، خاطرنشان کرد: اکنون سه تیم لیگ برتری ما جایگاه خوبی در جدول ندارند و این به دلیل تصمیماتی است که ابتدای فصل گرفته شد. البته ما پیش از این در همین راستا به سه باشگاه مواردی را گوشزد کردیم. به هر حال اکنون این سه تیم نیازمند وحدت هستند تا سهمیه‌های استان خوزستان حفظ شوند.

طالقانی تاکید کرد: اکنون باید این سه تیم حمایت شوند تا روحیه خود را از دست ندهند و باید به هر نحوی که شده است، هواداران و گروه‌های اجتماعی را مجاب کنیم که اکنون زمان وحدت است. شرایط باید مدیریت شود.

او بیان کرد: البته تیم‌های استان خوزستان خیلی ضعیف نیستند و باید به آن‌ها روحیه داده شود و بازیکنان آن‌ها نیز باید مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند.

رئیس هیات فوتبال خوزستان در ادامه با اشاره به برنامه‌های این هیات خاطرنشان کرد: قرار است آموزش مربیگری A در استان خوزستان برگزار شود که سهمیه استان خوزستان ۲۴ نفر است. همچنین طبق قولی که در مجمع داده بودم که مسابقات را در شهرستان‌ها احیا کنیم تا نتیجه آن پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و افزایش تعداد علاقمندان به رشته فوتبال باشد، این مهم به خوبی در دستور کار هیات فوتبال استان قرار گرفته است. ضمن اینکه مدارس فوتبال باید به صورت قانونمند و با گواهینامه از هیتت فوتبال خوزستان فعالیت داشته باشند و باید به این موارد توجه شود کخ خانواده‌ها باید فرزندان خود را در اختیار افرادی در این مدارس قرار دهند که مورد تایید هیات فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان خوزستان باشند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که باشگاه‌های استان خوزستان به صورت مستقل کار می‌کنند، افزود: تعدادی از اعضای هیات مدیره باشگاه‌های خوزستانی در تهران هستند و در حالی که تشکیلات این باشگاه‌ها در استان خوزستان است و از فضای استان استفاده کنند و باید جلسات تصمیم گیری باشگاه‌ها در استان برگزار شود، جلسات هیات مدیره باشگاه‌هایی چون فولاد و نفت آبادان در تهران تشکیل می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اولین جلسه هیات مدیره استقلال با مالکان جدید
  • اولین جلسه هیئت مدیره استقلال با هلدینگ خلیج فارس
  • برگزاری اولین جلسه مدیران استقلال و هلدینگ خلیج فارس/ خبری از آقا محمدی نبود، ۲ نفر به هیئت مدیره اضافه می‌شوند
  • خداحافظی دکتر کورش پرویزیان با بانک پارسیان/ دکتر جواد شکرخواه مدیرعامل بانک پارسیان شد
  • انتقاد از برگزاری جلسات هیات مدیره باشگاه‌های خوزستانی در تهران
  • حجم سرمایه‌گذاری سه هلدینگ‌ وزارت تعاون در چهارمحال و بختیاری ۴۵۰۰ میلیارد تومان است
  • ابقای اعضای فعلی هیات‌مدیره به‌پرداخت ملت
  • خصوصیات الزامی برای اعضای هیات مدیره سرخابی ها پس از واگذاری
  • روی این استقلال نمی شود حساب کرد | دو اتفاق باعث اتحاد تراکتوری ها شده است
  • روشن: بازی با تراکتور برای استقلال حکم مرگ و زندگی دارد