Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@06:32:34 GMT

آغاز دور جدید ریاست جمهوری سه نفره بوسنی

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۳۵۳۱

آغاز دور جدید ریاست جمهوری سه نفره بوسنی

بوسنی امروز شاهد آغاز دور جدید ریاست جمهوری سه نفره این کشور است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه براساس توافق صلحی که به جنگ دهه 1990 بوسنی پایان داد،‌ ریاست جمهوری سه نفره این کشور به نحوی تنظیم شده که هر کدام از این سه نفر هر هشت ماه به روی کرسی ریاست جمهوری خواهند نشست و به این ترتیب قدرت بین سه گروه اصلی این کشور شامل مسلمانان بوسنی، صرب‌ها و کروات‌ها تقسیم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ماه اکتبر رای دهندگان، ملی‌گرایان را به عنوان نماینده دو گروه اول انتخاب می‌کنند که این نشان دهنده تدوام قبیله‌گرایی و قومیت‌گرایی و تاثیر آن در سیاست کشور بوسنی در فاصله بیش از دو دهه بعد از پایان جنگ داخلی است.

میلوراد دودیک، سیاستمدار حامی روسیه و رئیس جمهور صرب‌های بوسنی که از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته امروز سه شنبه همراه با شفیق ظفروویچ، رئیس جمهور مسلمانان بوسنی که متعلق به حزب ملی‌گرای محافظه‌کار SDA است مراسم تحلیف را به جا خواهند آورد.

میلوراد دودیک

در کنار آن‌ها زلیکو کامسیچ، رئیس جمهور کروات‌های بوسنی نیز از حزب سوسیال دموکرات این مراسم را به جا خواهد آورد.

کامسیچ دارای مواضعی متفاوت با دو رئیس جمهور ملی‌گرای دیگر بوده و خواهان تعلق بوسنی به همه شهروندان و فراتر رفتن آن از اختلافات گروهی شد است. این در حالی است که دودیک بین این سه نفر اولین کسی است که ریاست جمهوری را به دست می‌گیرد.

با این حال کامسیچ با انتقادات فزاینده حزب کروات اصلی بوسنی روبرو شده و این حزب او را متهم به خیانت به مردم خود کرده و اکنون نیز تهدید به آبستراکسیون در پارلمان کرده است.

بوسنیایی‌ها عمدتا منتظر وقوع تغییرات بزرگی در نظام سیاسی فلج شده کشورشان که زمینه را برای گسترش فساد فراهم کرده و باعث سال‌ها رکود اقتصادی در این کشور شده ندارند.

چیزی که دولت بوسنی را با پیچیدگی بیشتر روبرو می‌کند، وجود دو دولت مجزا در مناطق پایینی عمدتا خودمختار این کشور است که یکی از آن‌ها به صرب‌ها تعلق داشته و دیگری بین کروات‌ها و مسلمانان بوسنی تقسیم شده است.

رسیدن دودیک به ریاست جمهوری می‌تواند همچون ضربه‌ای به بافت کشوری باشد که او پیش از آن،‌ از آن به عنوان یک مفهوم شکست خورده یاد کرده بود.

او بالغ بر یک دهه است که رهبری نیمه صربی بوسنی را به عهده داشته و مکررا تهدید به برگزاری رفراندوم بر سر استقلال این منطقه کرده است.

سال گذشته آمریکا او را به دلیل تضعیف توافق صلح بوسنی به فهرست سیاه تحریم‌ها اضافه کرد.

با این حال به نظر می‌رسد که او بعد از انتخاب به عنوان رئیس جمهور لحن خود را ملایم‌تر کرده و خواهان همکاری با کروات‌ها با مسلمانان «برای منفعت همه» شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بوسنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۳۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از رئیسی

رئیس جمهور که به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود به این کشور سفر کرده، در کاخ ریاست جمهوری سریلانکا به شکل رسمی مورد استقبال «رانیل ویکرمسینگه» قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود به این کشور سفر کرده، پس از شرکت در آیین افتتاح ابرپروژه برق‌آبی «اومااویا» واقع در استان بادوله این کشور به‌عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های صدور خدمات فنی- مهندسی جمهوری اسلامی ایران که با همراهی رئیس جمهور سریلانکا انجام شد، در کاخ ریاست جمهوری این کشور به شکل رسمی مورد استقبال «رانیل ویکرمسینگه» قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور و خوشآمد گویی فرمانده گارد تشریفات، روسای جمهور اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

همچنین در حین این مراسم به احترام هیئت ایرانی 21 گلوله توپ شلیک شد.روسای جمهور پس از مراسم استقبال دیدار دوجانبه خواهند داشت و پس از آن به اتفاق یکدیگر نشست هیئت‌های عالی‌رتبه مشترک را برگزار خواهند کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • نگرانی مردم آمریکا از بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری / او احتمالا می میرد!
  • نگرانی آمریکایی ها: بایدن در دوره دوم ریاست جمهوری می میرد
  • نگرانی آمریکایی‌ها: بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری می‌میرد
  • تبادل ظرفیت‌های موجود در ایران و سریلانکا به نفع دو کشور و دو ملت است
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • رئیسی عازم تهران شد
  • رییس‌جمهور در کاخ ریاست‌جمهوری سریلانکا مورد استقبال قرار گرفت
  • استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی
  • استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از رئیسی