Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس فرهنگی ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد؛ عصر روز دوشنبه، بیست و هشتم آبان بعد از نمایش مجموعه فیلم های آموزشی عباس کیارستمی نشست نقد و بررسی این فیلم ها که مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفته بود؛ با حضور وحید نیکخواه آزاد(دبیر جشنواره چهل و هشتم فیلم رشد)، دکتر محمود امانی(مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی)؛ ابراهیم فروزش(کارگردان) و سعید پور اسماعیلی ( کارگردان) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست که اجرای آن را زارعان مدیر پیشین گروه کودک شبکه دو برعهده داشت؛ ضمن بررسی فیلم های آموزشی زنده یاد عباس کیارستمی به آسیب شناسی ساخت فیلم های آموزشی پرداختند.

زارعان با بیان اینکه عدم استقبال از فیلم های آموزشی به دلایل متعددی از جمله این سوئ برداشت از سوی برخی فیلمسازان است که نمی توانند با ساخت فیلم آموزشی خلاقیت خود را نشان دهند و به نوعی خودنمایی هنرمندانه کنند؛ گفت: اوج و فرود سینمای کودک نشان داده است که زمانی جامعه به سمت آرامش اجتماعی و اقتصادی رفته است، استقبال به ساخت فیلم های آموزشی بیشتر شده است و زمانی که جامعه درگیر مسایل سیاسی و اقتصادی شده؛ فیلمسازان از ساخت این فیلم ها دور شده و میل به طرح مسایل دیگری پیدا کرده اند.

وی دوره های طلایی فیلم های کودک را مربوط به زمانی دانست که جامعه آرام بوده است و اظهار داشت: قصه های مجید یک فیلم آموزشی است که حرف خود را در تار و پود هنر ساخته و پرداخته است.

زارعان با اشاره به فیلم های آموزشی که کیارستمی ساخته؛ او را فردی دانست که دغدغه کودکان را داشته است و مهم تر از آن منتظر و نگران نگاه و نقد بیرونی افراد به کارهایش نبوده است و همین عامل موفقیت چنین کارگردان بزرگی را رقم زده است.

در ادامه این نشست؛ سعید پور اسماعیلی؛ کارگردان و داور بخش دانش آموزی چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد با بیان اینکه امروز فیلم های آموزشی کمتر ساخته می شود و بخشی از این اتفاق به نبود سفارش دهنده برمی گردد؛ عنوان داشت: امروزه به ساخت فیلم های آموزشی که در عین حال آرتیستی(هنری)باشند؛ اهمیت کمتری داده می شود چرا که نه سفارش دهنده مشخص است؛ نه متریال(مواد) لازم شناخته شده و نه مشخص است سازنده کیست.

سعید پوراسماعیلی فضای مجازی را موقعیت بسیار مناسبی برای ارایه فیلم های آموزشی برشمرد و اضافه کرد: در دنیای امروز که حوصله کتاب خواندن کمتر شده است باید به سینما و نقش آموزشی آن اهمیت بیشتری بدهیم.

داور بخش دانش آموزی با اشاره به دوران طلایی کانون پرورش کودکان و نوجوانان و حضور کارگردانانی چون عباس کیارستمی، امیر نادری، مجید مجیدی و ...گفت: کانون دست کارگردانان را باز می گذاشت تا مفاهیم مورد نظرشان را با آزادی و از نگاه خودشان به تصویر بکشند.

سعید پوراسماعیلی همچنین با اظهار تاسف از اینکه بیشتر فیلم هایی که توسط دانش آموزان ساخته و به جشنواره رسیده بود؛ مسایلی را مطرح می کردند که فاقد جسارت و بیان مسایل شخصی بود؛ گفت: بسیار کم در فیلم ها دیدیم که بچه ها به دغدغه های فردی شان بپردازند و سعی کرده بودند همان مواردی را به تصویر بکشند که در سینمای بزرگسال دیده می شود که این اتفاق هم می تواند به علت دیکته این روش توسط مدارس به دانش آموزان باشد و هم می تواند نشان از ترس دانش آموزان برای طرح مسایلی باشد که می دانستند در بستر مدرسه و آموزش و پرورش قرار است دیده شود.

این کارگردان با بیان اینکه کیارستمی فیلم آرتیسیتی خودش را می ساخت اما مستقیم و یا غیر مستقیم به مسایل آموزشی می پرداخت؛ گفت: به همین دلیل است که هنوز هم فیلم های عباس کیارستمی دیدنی است چرا که مسایل آموزشی را به زبان هنر و در غالب هنر آموزش می داد و مطرح می کرد.

پوراسماعیلی ساخت فیلم توسط بچه ها را داری جنبه های سودمندی از جمله نشان دادن بعد روانشناسی و جامعه شناسی آنها دانست که از نتجربه زیسته شان سرچشمه می گیرد.

این کارگردان سینما آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از جمله نهادهایی دانست که باید نقش سفارش دهنده در ساخت فیلم های آموزشی داشته باشند چرا که این دو نهاد در ساختن جامعه وظیفه و نقش دارند.

داور بخش دانش آموزی چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد ضمن اشاره به فیلم ابد و یک روز که در کتاب درسی هم گنجانده شده؛ گفت: سعید روستایی حتما این فیلم را با هدف آموزشی بودن نساخته است؛ اما به نوعی اعتیاد را مطرح کرده که باعث شده با اهداف آموزشی هماهنگ باشد.

سعید پوراسماعیلی تاکید کرد: عباس کیارستمی دغدغه کودکان را داشت و حتی در فیلم های بلندی که سالهای بعد ساخت به آنها توجه نشان می داد.

دکتر محمود امانی(مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی) در ادامه صحبت های سعید پوراسماعیلی گفت: گنجاندن فیلم های آموزشی در بین دروس مدارس تنها محدود به فیلم ابد و یک روز نمی شود و ما از هشت سال پیش، بیش از 50 فیلم آموزشی را وارد کتاب های درسی کرده ایم و به تازگی خبر دارم که فیلم دارکوب هم که به مقوله اعتیاد می پردازد، مورد بررسی قرار گرفته تا در صورت تایید؛ وارد کتاب های درسی شود.

دکتر امانی ساده شدن نمایش فیلم توسط فناوری نوین را یکی از فاکتورهای مهم راه یافتن سینما به مدارس و در بین بچه ها دانست و ادامه داد: ما نگاه ویژه ای به ابد و یک روز نداشتیم اما به دنبال فیلمی بودیم که فرد معتاد را در عین حال که بیمار نیازمند یاری نشان دهد؛فردی مقصر در شرایط هم بداند.فردی که می تواند جنبه های مثبت شخصیتی هم داشته باشد که این فیلم این موارد را داشت و مورد قبول شورای برنامه ریزی قرار گرفت.

وی همچنین به فیلم پرویز ساخته مجید برزگر هم اشاره کرد و گفت: فیلم پرویز فیلمی از جنس ایجاد مسئله بود و یکی از فیلم هایی بود که کاملا با مفاهیم آموزشی ارتباط داشت.

در ادامه این نشست وحید نیکخواه آزاد؛ دبیر چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد با بیان اینکه با دیدن فیلم های آموزشی کیارستمی به شخصه حیرت زده شده است؛ گفت: قرار بود فیلم مشق شب هم در جشنواره نمایش داشته باشد اما به دلیل گستردگی برنامه ها و تعداد فیلم ها تنها پنج فیلم آموزشی انتخاب و نمایش داده شدند.

نیکخواه با اشاره به نقش کانون برای فراهم آوردن فرصت ساخت چنین فیلم هایی عنوان کرد: زمانی که کیارستمی فیلم های آموزشی می ساخت آدم بزرگی بود؛ کسی که تیتراژ قیصر را ساخته بود و برای ساخت فیلم برای کودکان قد خودش را کوتاه کرد تا از نگاه آنها فیلم بسازد اما امروز اگر به فیلمسازی بگویید فیلم آموزشی بسازد که در حد و اندازه کیارستمی هم نیست؛ به احتمال زیاد قبول نمی کند تا مثل کیارستمی بر زمین بنشیند و درباره موضوع های ساده صحبت کند.

ابراهیم فروزش کارگردان پیشکسوت سینما و از همکاران قدیمی عباس کیارستمی در کانون از دیگر حاضران این نشست بود. فروزش با اشاره به ساخت فیلم های آموزشی در سالهای دهه چهل و پنجاه؛ گفت: فیلم نان و کوچه یکی از فیلم های کیارستمی است که در نهایت سادگی حرف از جرات و حرکت می زند. این فیلم ها نه به سفارش کسی که تنها با دلایل شخصی افرادی ساخته می شد که دغدغه کودکان را داشتند.

فروزش با اظهار تاسف از اینکه کتابهای بسیاری در جهان درباره عباس کیارستمی نوشته شده است و ما باید ترجمه آنها را بخوانیم؛ ادامه داد:

فیلم های آموزشی کیارستمی در ظاهر موارد بسیار ساده را مطرح می کنند اما در دل خود به مشکلات بزرگ تری می پردازند که نمونه آن را در دندان درد؛ دو راه حل برای یک مسئله هم می بینیم.

این کارگردان پیشکسوت ادامه داد: کیارستمی به دلایل مشکلاتی که فیلم ها در اکران داشتند و مسایل دیگر کم کم به سمت خارج از ایران کشیده شده اما همچنان دغدغه کودکان را داشت.

فروزش در بخش دیگری از صحبت هایش به اهمیت گروه بندی سنی برای دیدن فیلم ها اشاره کرد و گفت: در بسیاری از سینماهای دنیا گروه کودک و نوجوان هم از همدیگر جدا شده اند تا فیلم ها مخاطب خاص خودشان را داشته باشند.

وی دیده نشدن فیلم های کودک و نوجوان را منوط به سیاست های فرهنگی و مسایل اکران دانست و گفت: مافیای اکران در همان سالهای طلایی هم به سختی اجازه اکران فیلم های کودک را می دادند.

ابراهیم فروزش در پایان گفت: کیارستمی فیلمسازی بود که با حال و هوای درونش فیلم می ساخت و نه با سفارش هایی که از بیرون می گرفت و سینمای کودک به افرادی چون او احتیاج دارد.

چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد که از 25 آبان شروع به کار کرده است تا 2آذر در سینما فلسطین ادامه دارد.

156 / 156 جشنواره بین المللی فیلم رشد عباس کیارستمی فیلم دارکوب سینما فلسطین

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: جشنواره بین المللی فیلم رشد عباس کیارستمی فیلم دارکوب سینما فلسطین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۴۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت طرح مسئله برای دانش آموزان در موضوع آب

ایسنا/اردبیل رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: بحث آب بحث کوتاه مدت نیست بلکه باید طرح مسئله بشود و آب را دانش آموزان یک مسئله بدانند.

حسام رسولی، ۱۳ اردیبهشت در کارگاه آموزشی رابطان طرح داناب استان اردبیل که به همت جهاددانشگاهی استان اردبیل در سالن اجتماعات شرکت مخابرات برگزار شد، ضمن گرامی داشت هفته مقام معلم اظهار کرد: جامعه محصول هنر و فکر معلم و قطعا هر موفقیتی در جامعه حاصل پرورش و آموزش معلمان است و اگر نقصی در جایی وجود دارد از آن  ناشی می شود که حرف معلمان خود را خوب گوش ندادیم.

رسولی ادامه داد: برای جلوگیری از بحران های جامعه و بحران های تدریجی مثل بحران بیکاری، بحران کاهش جمعیت و شیب هرمی جمعیت که به سمت پیری پیش می رود و همچنین بحران های اعتیاد و یکی از بحران های مهم جهان که با آن مواجهیم بحث بحران آب، نیازمند برنامه ریزی مدون، منطقی و علمی هستیم.

 وی افزود: دنیا با دو بحران هویت و آب مواجه است که هر دو نیازمند ایفای نقش معلم است و در استان ما نیز معضل آب  محرز شده، بگونه ای که در دوره آبیاری در منطقه آمار مراجعه به پزشکی قانونی زیاد می شود و علت آن تنش آبی در روستاها و همچنین شهرها است.

رییس جهاددانشگاهی استان اردبیل تصریح کرد: ما بایستی علاوه بر پرداختن به بحث کیفیت آب، کمیت آب را نیز در نظر داشته باشیم که در بحران آب تاثیر گذاشته و در این حال، شرکت آب منطقه ای، آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی دست به دست هم داده اند تا بتوانند نقطه شروعی در جلب مشارکت کسانی باشند که پیرو برنامه مدون اهداف طرح داناب را به جلو ببریم.

وی اذعان کرد: بحث آب بحث کوتاه مدت نیست بلکه باید طرح مسئله شود و آب را دانش آموزان یک مسئله بدانند بنابراین دانش آموزان ما که ذهنشان خلاق است حتما برای این مسئله و مشکل راه حل پیدا خواهند کرد.

رسولی خاطرنشان کرد:  این طرح را باید برای نسل جدید طرح مسئله کنیم و مطمئنا نسل جدید با کمک علم و فناوری خود این مسئله را حل خواهد کرد.

در وضعیت بحران آب در استان قرار داریم

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای استان اردبیل نیز در این کارگاه با اشاره به اهداف طرح داناب گفت: طرح داناب با هدف ایجاد مشارکت کلیه بهره برداران و کلیه ذینفعان که از منابع آب استفاده می کنند شکل گرفته که در واقع بحث نجات آب است.

فراهم کاظمی آذر اظهار کرد: در حال حاضر در وضعیت بحران آب در استان قرار داریم و امیدوار هستیم که بتوانیم با کمک آموزش دهندگان و معلمان به اهداف مورد نظر این طرح برسیم.

سفیران نجات آب در استان باشیم

معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این رویداد آموزشی گفت: در طرح داناب در راستای افزایش مثبت و تغییر نگرش و به عنوان سفیرانی که بتوانیم در جهت حفظ و نگهداری محیط زیست و نجات آب کار بکنیم، نقش داریم.

محمود مشکی با بیان اینکه برای پیش بینی طرح داناب و پیشگیری از بحران آب نیازمند همکاری معلمان و مدیران مدارس هستیم، اظهار کرد: باید دانش اموزان را به سمتی هدایت کنیم که در کنار بحث درس در مدرسه به مسئله های مختلف تز جمله آب ورود کنند.

وی افزود: ما با چهار نوع ارتباط مواجه هستیم ارتباط با خود، ارتباط با دیگران، ارتباط با خدا و ارتباط با طبیعت که همه این ارتباط ها در سند تحول موقعیت آفرین هستند.

مشکی ادامه داد: شناخت مهم ترین پایه حرکت است و در موضوع آب  بحث شناخت و آموزش اهمیت موضوع حائز اهمیت است.

وی افزود: بین افکار و رفتار رابطه است و مبنای هر چیزی و عملی با توسعه آموزش است بنابراین بحث مدیریت در مسئله آب حائز اهمیت است تا فرصت های جدید در توسعه ایجاد شود.

معاون اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل تصریح کرد: بر اساس جامعه آماری ما که زیاد هم می باشد، در کلاس های درسی انتظار از معلمان و مدیران این است که بتوانیم اکثریت دانش آموزان را از این آموزش های طرح بهره مند کنیم و آموزش کیفی در این بحث در اولویت می باشد.

وی اذعان کرد: با اجرای پویش و اطلاع رسانی ها، استفاده از پوسترها و وسایل آموزشی امیدوار هستیم که بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

مشکی در پایان بیان کرد: دانش آموزان دوره اول متوسطه در پایه های هفتم، هشتم و نهم در مناطق نوزده گانه استان از آموزش های داناب بهره مند خواهند شد و این با کمک کلیه عوامل مدارس اعم از مدیران معلمان و کلیه نواحی آموزشی خواهند بود.

در ادامه این کارگاه آموزشی از پوستر مفهومی طرح داناب رونمایی شد و کارشناسان و متخصصان شرکت آب منطقه ای استان، به ارائه مباحث آموزشی و تبیینی پیرامون طرح داناب پرداخته و به سوالات حاضران پاسخ دادند.

طرح داناب در استان اردبیل با همکاری شرکت آب منطقه ای و اداره کل آموزش و پرورش و مشاوره اجرایی جهاد دانشگاهی استان اردبیل اجرایی می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • والدین ثبت‌نام کُتب درسی را تا ۲۵ اردیبهشت انجام دهند
  • برگزاری کلاس‌های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی
  • کلاس‌های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی
  • قابل توجه دانش‌آموزان دهم، یازدهم و دوازدهم؛ سؤالاتی که در امتحان نهایی طرح می‌شود
  • چه نوع سؤالاتی در امتحان نهایی طرح می‌شود؟
  • سوالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان چطور طراحی می‌شود؟
  • سوالات امتحانات نهایی چگونه طراحی می‌شود؟
  • هشدار درباره افت درسی و ترک تحصیل دانش‌آموزان
  • سبک بازی‌محور؛ افقی نو در حوزه آموزش دانش‌آموزان
  • ضرورت طرح مسئله برای دانش آموزان در موضوع آب