Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@15:20:06 GMT

خواص و مضرات دانه کاج

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۶۹۲۵

خواص و مضرات دانه کاج

خبرگزاري آريا -

خوردن دانه کاج اشتها را کم مي کند
ميوه درخت کاج قهوه اي رنگ، خشک و شبيه به مخروط مي باشد. سطح ميوه پولک پولک است و وقتي مي رسد، فلس ها و پولک هاي آن خشک شده و باز مي شوند.
ميوه درخت کاج قهوه اي رنگ، خشک و شبيه به مخروط مي باشد. سطح ميوه پولک پولک است و وقتي مي رسد، فلس ها و پولک هاي آن خشک شده و باز مي شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانه هاي کاج که شبيه بادام هستند، در وسط آن ها نمايان مي شوند. در ادامه مطلب با خواص دانه کاج بيشتر آشنا مي شويد.
فوايد و خواص دانه کاج
کاج جزء گياهان قديمي کره زمين است که در تمام فصول سال هميشه سبز مي باشد. سرو سياه، صنوبر، راتيناج و کاج نوئل اسامي ديگر درخت کاج هستند. البته در ايران به درختاني که برگ هايشان سوزني شکل و بلند است، کاج گفته مي شود و به درختاني هم که برگ هاي سوزني شکل ضخيم و کوتاهي دارند، صنوبر گويند.
با اينکه درخت هاي کاج در سرتاسر دنيا يافت مي شوند اما فقط 18 نوع از آن ها در دنيا قادر به تامين دانه هستند. زيرا پروسه پرورش دانه هاي کاج تا دو سال طول مي کشد.
خواص و فوايد دانه و ميوه کاج وقتي ميوه کاج رسيد، دانه ها چيده شده و به مدت 20 روز در نور آفتاب قرار مي گيرند تا خشک شوند. دانه هاي کاج در وسط فلس هاي خشک شده نمايان مي شوند که با شکستن آن ها از مغزشان استفاده مي شود. اين مغز کالري بالايي دارد و براي بهره بردن از خواص دانه کاج بهتر است اعتدال را در خوردن آن رعايت کرد.
اين دانه هاي کوچک که بسيار مغذي و خوشمزه هستند، داراي فوايد زياد و موادي مثل کربوهيدرات، فيبر، فسفر، زينک، تيامين يا ويتامين B1، نياسين يا ويتامين B3، ويتامين B12 و ويتامين E مي باشند. کمک به درمان اختلالات روحي و چلوگيري از ابتلا به انواع سرطان از خواص دارويي دانه کاج مي باشد. در ادامه به ساير مزاياي اين دانه مي پردازيم.
تقويت کننده سيستم قلب و عروق
گنجاندن روزانه 17 گرم از روغن دانه کاج در برنامه غذايي، ميزان کلسترول خون را کاهش مي ‌دهد. اولئيک اسيد فراوان موجود در اين دانه نيز چربي اشباع شده اي است که تجمع چربي ‌هاي مضر را در کبد کاهش مي ‌دهد و مانع از آسيب به قلب و عروق مي ‌شود. همچنين سرشار از ويتامين اي، ويتامين کا، مس و آهن است که براي قلب مفيد است.در ضمن منيزيم به اتفاق پتاسيم موجود در اين دانه، باعث حفظ سلامت قلب و تنظيم فشار خون هم مي شود.
کاهش يافتن وزن
طبق تحقيقات انجام شده توسط پژوهشگران، خوردن دانه کاج اشتها را کم مي کند و منجر به احساس سيري در طولاني مدت شده و اين امر به کاهش وزن و لاغري کمک شاياني مي کند. اسيد پينولئيک که در دانه هاي کاج به وفور مشاهده مي شود، با تحريک کردن هورمون ها، باعث کاهش يافتن ميل به غذا و بي اشتهايي مي شود.
منبع غني از آهن
طبق مطالعات صورت گرفته، 3 ميلي گرم آهن در هر 30 گرم دانه کاج وجود دارد که اين امر از خواص دانه کاج مي باشد. آهن از مهم ترين ترکيبات هموگلوبين است که وجود آن به ميزان کافي در خون باعث توليد انرژي مي شود چرا که اکسيژن بيشتري به سلول هاي بدن منتقل مي شود.
درمان پروستات
خواص و مزاياي دانه کاج نيز همچون خواص اسپند از ابتلا به پروستات پيشگيري و در صورت وجود آن را درمان مي کنند. اگر به طور مرتب از آن ها استفاده شود به مرور بزرگي پروستات و تکرر ادرار نيز درمان مي شوند.

يکي از خواص دانه کاج و خواص تخم کتان اين است که سرشار از آنتي اکسيدان مي باشند
تقويت کننده سيستم قلبي
خواص روغن دانه کاج نيز همچون خواص روغن سياه دانه باعث کاهش کلسترول بد خون مي شود. پس بهتر است اين روغن ها را در رژيم غذايي خود قرار دهيد. در دانه کاج چربي هاي اشباع شده مثل اولئيک اسيد به مقدار فراوان وجود دارد. اين چربي هاي مفيد از تجمع چربي هاي ناسالم و مضر در کبد پيشگيري مي کنند که اين امر در حفظ سلامت قلب و عروق بسيار موثر است. وجود ويتامين هايي مثل A، K و موادي مثل آهن، مس، پتاسيم و منيزيم در دانه کاج هم براي سلامت سيستم قلب و عروق و هم براي کنترل فشار خون مفيد مي باشند.
خاصيت ضد پيري
يکي از خواص دانه کاج و خواص تخم کتان اين است که سرشار از آنتي اکسيدان مي باشند. اين ترکيبات خاصيت ضد سرطاني و ضد پيري داشته و از آسيب رساندن راديکال هاي آراد به سلول هاي بدن و در نتيجه سرطاني شدن و يا پير شدن آن ها جلوگيري مي کند.
تقويت سيستم بينايي
دانه کاج حاوي آنتي اکسيدان لوتئين است که براي اجتناب از بيماري هاي چشم ضروري است و قدرت بينايي بسيار مفيد بوده است. همچنين حاوي ويتامين آ در فرم بتاکاروتن است که براي سلامت چشم لازم است.
انرژي زا بودن
دانه هاي کاج حاوي مقادير بالايي از پروتئين هستند. اسيدهاي آمينه موجود در اين پروتئين ها نيز باعث شده اند که اين دانه يکي از منابع غذايي پرخاصيت به شمار آيد. مقدار منيزيم در اين دانه بسيار زياد است و اين ماده معدني در کاهش دادن خستگي، گرفتگي عضلات، استرس و تنش موثر است که اين نيز از ديگر خواص دانه کاج مي باشد.
نکات پاياني
• مصرف دانه هاي کاج درد مفاصل، سنگ کيسه صفرا، پوکي استخوان و بواسير که اين مورد از خواص اسفرزه هم مي باشد، را درمان و از ابتلا به آن ها هم پيشگيري مي کند.
• جلوگيري از تشکيل سنگ کليه و مثانه نيز از فوايد دانه کاج محسوب مي شود.
خواص متنوع و جالب ميوه کاج
مصرف دانه کاج باعث کاهش اشتها مي شود. براساس مطالعات انجام شده دو ترکيب مهم موجود در اين دانه باعث احساس سيري و مانع از افزايش وزن مي شود
عوارض جانبي کاج
افراط در خوردن راتيناج توليد سنگ مثانه مي کند و همچنين باعث ضعيف شدن نيروي جنسي مي شود. وقتي ميوه کاج رسيد، دانه ها چيده مي شود و به مدت 20 روز در نور آفتاب قرار مي گيرد تا خشک شود.
دانه هاي کاج در وسط فلس هاي خشک شده نمايان مي شود که با شکستن آن ها مي توان از مغزشان استفاده کرد. اين مغز کالري بالايي دارد و براي بهره بردن از خواص دانه کاج بهتر است اعتدال را در خوردن آن رعايت کنيد.
دانه ها داراي فوايد زياد و موادي مثل کربوهيدرات، فيبر، فسفر، زينک، تيامين يا ويتامين B1، نياسين يا ويتامين B3، ويتامين B12 و ويتامين E است.
گردآوري: بخش آشپزي بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۶۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

از مهمترین خواص گل سرخ، آرام بخشی، ایجاد فرح و جلوگیری از افسردگی است. تسکین اعصاب، رفع پرخاشگری و درمان بی خوابی هم از دیگر فواید این گیاه است.

دیگر خبرها

  • ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ
  • خواص گل سرخ + فیلم
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • فواید و مضرات سشوار برای مو
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • ۱۰ دقیقه‌ای دوش بگیرید؛ مضرات حمام طولانی چیست؟
  • مضرات خوردن زیاد هندوانه
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند