Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@04:38:33 GMT

اولین سفر خارجی بن سلمان پس از قتل خاشقجی

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۷۰۷۴

اولین سفر خارجی بن سلمان پس از قتل خاشقجی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رسانه های عربستان سعودی اعلام کردند که شاهزاده «محمد بن‌سلمان» ولیعهد این کشور در اجلاس سران «گروه 20» که قرار است پایان ماه جاری پایتخت آرژانتین برگزار شود، شرکت می کند.

رسانه‌های عربستان سعودی به نقل از «خالد الفالح» وزیر نفت این کشور گزارش دادند که محمد بن‌سلمان ولیعهد این کشور در اجلاس سران «گروه 20» که قرار است پایان ماه جاری در بوینس‌آیرس، پایتخت آرژانتین برگزار شود، شرکت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 الفالح در این زمینه گفت که مشارکت بن سلمان در این نشست در چارچوب سفرهای خارجی ولی‌عهد عربستان صورت می گیرد. این سفرهای خارجی بن سلمان قرار است طی روزهای 30 نوامبر تا 1 دسامبر صورت گیرد.

وزیر نفت عربستان سعودی در مورد اینکه آیا بن سلمان در ادامه این سفر از کشورهای دیگری بازدید خواهد کرد یا خیر اطلاعی ارائه نکرد.

این نخستین سفر خارجی بن‌ سلمان بعد از بحران قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول محسوب می شود. بن سلمان متهم اصلی در پرونده قتل خاشقجی است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز روز شنبه هفته جاری به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برخی از نهادهای عالی آمریکا از جمله کنگره این کشور را در جریان نتیجۀ تحقیقات خود در موضوع قتل جمال خاشقجی قرار داده است و بر اساس تحقیقات سیا، دستور قتل آقای خاشقجی از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان صادر شده است.

بنا بر اعلام کاخ سفید،  ترامپ پس از انتشار این اخبار بصورت تلفنی با «جینا هاسپل» رئیس سیا و «مایک پنس» معاون خود گفتگو کرده است.

«هدر ناوئرت»سخنگوی وزارت خارجه نیز گفت: «گزارش‌های جدیدی که اعلام می‌کنند دولت آمریکا در این پرونده به نتیجه رسیده است، نادرست است. در موضوع قتل آقای خاشقجی هنوز پرسش‌های زیادی بی‌پاسخ مانده است.»

خانم ناوئرت در حالیکه بار دیگر بر حفظ روابط استراتژیک و مهم آمریکا و عربستان تاکید داشت، اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا به همکاری‌های خود با دیگر کشورها در این پرونده ادامه می‌دهد و حقایق را بررسی می‌کند تا آنهایی را که مسئول قتل این خبرنگار هستند، شناسایی کند.

روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا  نیز روز جمعه به نقل از منابع خود اعلام کرده بود که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا  بر این باور است که دستور قتل جمال خاشقجی، از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صادر شده است.

روزنامه واشنگتن پست همچنین  در گزارشی با بیان اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به دنبال دروغی است تا بتواند از مسئولیت قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی شانه خالی کند، نوشت: دولت دونالد ترامپ نیز در این کار به وی کمک می کند.

در این گزارش با اشاره به اینکه روز پنجشنبه یک دادستان در ریاض گزارشی را از این قتل مطرح کرد که آشکارا با حقایق در تناقض بود و ولیعهد را از همه تقصیرها مبرا کرد، آمده است: ترامپ که قول داده بود به «کنه این پرونده» پی ببرد، به جای رد کردن این سرپوش گذاری، با آن همراه شد.

در بخش دیگر این گزارش با ابراز اینکه وزارت خزانه داری آمریکا 17 مظنون را تحریم کرده ولی محمد بن سلمان و مقامات ارشد اطلاعاتی عربستان را نادیده گرفته است، تاکید شده است: با وجود آن که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این نتیجه رسیده که ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقجی را داده، ترامپ از وی دفاع می کند.

واشنگتن پست در ادامه این گزارش با اعلام اینکه مقامات اطلاعاتی آمریکا شواهد و مدارک خود را در اختیار رئیس جمهور گذاشته اند که شامل یک صدای ضبط شده از این قتل و مکالمات تلفنی مسئول تیم قتل و همچنین سفیر عربستان در واشنگتن است، تصریح کرده است: با وجود این، ترامپ از پذیرفتن این موضوع که محمد بن سلمان مسئول این قتل بوده، خودداری کرده است، شاید به این علت که اگر این گزارش را بپذیرد، در واقع اذعان می کند که اعتماد بیش از حد کاخ سفید به این ولیعهد 33 ساله به عنوان یک متحد راهبردی اشتباه بزرگی بوده است.

این روزنامه همچنین تاکید کرده است که کنگره آمریکا در خصوص تطبیق سیاست خارجی این کشور بر مبنای حقایق نه دروغ باید وارد عمل شود و بر روی حقایق اصرار ورزد.

از جهتی دیگر، ترامپ حتی حاضر نشده است که فایل صوتی قتل خاشقجی را که ترکیه در اختیار آمریکا قرار داده را گوش بدهد و بهانه آورده است که چون دردناک است حاضر نیست به آن گوش دهد.

بنابر این گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد روز شنبه هفته جاری منتشر کرد رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

اگرچه عربستان در نهایت موضوع مرگ آقای خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری را پذیرفت، اما مقامات این کشور از سرنوشت جسد اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

در پی این حادثه آمریکا 17 تبعه عربستان سعودی از جمله مشاور سابق ولیعهد عربستان را به دلیل نقش شان در قتل «جمال خاشقجی» تحریم کرد.

آمریکا «سعود القحطانی» مشاور ارشد سابق «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «محمد العتیبی» سرکنسول این کشور در استانبول را به همراه 15 شهروند دیگر عربستان سعودی به اتهام دست داشتن در قتل جمال خاشقجی در استانبول تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای تحریم این افراد را در چارچوب قوانین حقوق بشری «ماگنیتسکی» عنوان کرده است. 

بر این اساس «ماهر مطرب» معاون العتیبی نیز در لیست تحریم آمریکا قرار گرفته است.

 


 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی محمد بن سلمان جمال خاشقجی 40 سالگی انقلاب منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۷۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟

به گزارش صدای ایران از یورونیوز فارسی،ده سال مانده به زمان برگزاری جام جهانی فوتبال در عربستان سعودی، این کشور مشغول گسترش و بهبود زیرساخت‌های خود برای میزبانی از بزرگترین فستیوال فوتبال ملی در جهان است.

جایی که حکومت پادشاهی باید استادیوم‌ها، هتل‌ها و شبکه‌های حمل و نقل خود را به شکل قابل توجهی بهبود و گسترش دهد. خبرگزاری فرانسه در گزارشی به این مسئله پرداخته و اضافه می‌کند که زیرساخت‌ها دغدغه اصلی این پادشاهی نفت‌خیز نفت است، تنها کاندیدای برگزاری جام جهانی ۲۰۳۴ که به زودی رسما این میزبانی را از سوی فیفا دریافت خواهد کرد.

عربستان صادرکننده نفت خام فاقد منابع نیست، اما برای تلطیف وجهه خود به عنوان یک کشور محافظه‌کار و اسلام‌گرای افراطی تلاش می‌کند با جذب سرمایه‌گذار خارجی این نقیصه را برطرف کند.

این کشور با سرمایه هنگفت ۵۰۰ میلیارد دلار در پروژه شهری آینده‌نگر و بلندپراوزانه نئوم می‌خواهد تصویری از آینده را ارائه نماید. صرف نظر از اینکه این ایده جاه‌طلبانه تا چه اندازه عملی و اجرایی خواهد بود، بیشتر نمایانگر تمایل ولیعهد ماجراجوی سعودی برای نمایش و جلب توجهات جهانی است.


چالش استادیوم‌ها
برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۴ عربستان به ۱۴ ورزشگاه با ظرفیت دست‌کم ۴۰ هزار نفر نیاز خواهد داشت تا بتوانند پذیرای ۴۸ تیم حاضر در جام جهانی باشند، اما در حال حاضر تنها دو ورزشگاه آماده هستند؛ استادیوم ملک عبدالله در جده و استادیوم بین‌المللی ملک فهد که در ریاض در حال بازسازی است.

این کشور که دارای لیگ فوتبال معتبری است حدود ۳۰ زمین دیگر هم دارد، اما بیشتر آنها قدیمی، کوچک و یا احاطه شده توسط پیست‌های دو و میدانی هستند که دیگر در دنیای فوتبال مرسوم نیستند.

یکی از مقامات فدراسیون فوتبال عربستان به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «ما هنوز ده سال در پیش داریم که در طی آن وضعیت استادیوم‌ها به طور اساسی تغییر خواهد کرد.» او که نخواست نامش فاش شود، افزود: «این یک چالش بزرگ است، اما ما بر آن غلبه خواهیم کرد.»

اسکان و حمل و نقل
علاوه بر جام جهانی فوتبال، این کشور بیابانی با جمعیت ۳۲ میلیون نفر میزبان جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷، بازی‌های آسیایی زمستانی ۲۰۲۹ و همچنین بازی‌های آسیایی ۲۰۳۴ نیز خواهد بود. برگزاری بازی‌های زمستانی در این کشور بیابانی و کویری انتقاد طرفداران محیط زیست را به همراه داشته، اما پادشاهی سعودی می‌خواهد بدون توجه به این انتقادات تمام این فرآیند‌ها را به مدد دلار‌های نفتی طی کند.

قطر همسایه، که میزبان اولین جام جهانی در خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ بود، قبل از این رویداد تا ۲۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد که زیرساخت‌های مربوطه را نیز شامل می‌شود.


عربستان سعودی در حال حاضر ساخت دو استادیوم جدید را آغاز کرده است: استادیوم بین المللی ملک فهد در قیدیه، پروژه‌ای بزرگ در خارج از پایتخت، و استادیوم دیگری در شهر دمام، در شرق کشور. هر دو این استادیوم‌ها قرار است دو سال دیگر افتتاح شوند.

به گفته یک مقام سعودی، طراحی یک استادیوم جدید در دیریه در نزدیکی ریاض نیز از پیش تصویب شده، در حالی که رسانه‌های محلی گفتند که مناقصه‌های ساخت و توسعه زمین‌های فوتبال به‌زودی به ارزش ۲.۶۹ میلیارد دلار آغاز می‌شود.

اما این کشور تنها به استادیوم‌ها نیاز ندارد و حمل و نقل و اسکان طرفداران هم در شهر‌های میزبان این مسابقات یعنی در ریاض، جده، دمام و اب‌ها و همچنین در قیدیا و نئوم نیز حائز اهمیت است.

حسین ماهران، معمار، در کنفرانسی درباره طراحی و ساخت استادیوم که در ماه فوریه در ریاض برگزار شد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «عواملی مانند اسکان و حمل و نقل عمومی در داخل و بین شهر‌ها هنوز باید توسعه یابد. اما واضح است که پادشاهی قاطعانه به این راه متعهد است.»

چالش عمده آب و هوا
گرما، در کشوری که دمای هوا در تابستان از ۴۰ درجه سانتیگراد فراتر می‌رود، چالش دیگری برای کشور میزبان است، اگرچه یاسر المصحال، رئیس فدراسیون فوتبال عربستان سعودی سال گذشته گفت که پادشاهی آماده است تا این رویداد را در تابستان مانند زمستان برگزار کند.


رضوان درویش، رئیس شرکت تهویه مطبوع عربستان سعودی گرین ایر به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «در حال حاضر برنامه‌های خنک کننده برای سه ورزشگاه مورد استفاده لیگ عربستان وجود دارد که ستاره‌های جهانی مانند کریستیانو رونالدو و نیمار را به خود جذب کرده است.»

فراتر از زیرساخت‌های فیزیکی، عربستان سعودی همچنین باید منابع انسانی لازم برای مدیریت سایت‌ها، از امنیت گرفته تا نظافت، از جمله تهیه بلیط و پذیرایی را نیز در نظر بگیرد.

لی کولیر، از گروه مشاوره STRI، با برآورد این که کشور خلیج فارس به جای واردات نیروی کار به دنبال آموزش سعودی‌ها خواهد بود، تاکید کرد که این یک چالش بزرگ خواهد بود.

در فاصله یک دهه مانده تا زمان برگزاری جام جهانی فوتبال در عربستان سعودی این کشور با چالش‌های قابل توجهی رو به رو خواهد بود که امیدوار است به مدد دلار‌های نفتی، مدیریت و مشاوره خارجی و همچنین تربیت نیروی انسانی مناسب بتواند از پس آن برآید.

دیگر خبرها

  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد