Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، بی عدالتی بین المللی، فشارهای سیاسی، جنگ نرم و تحولات منطقه ای در چهار دهه گذشته سبب شده است که طراحی و اجرای الگوی ایرانی اسلامی برای تداوم پیشرفت های انقلاب بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
همچنین تاکید بر خودکفایی و استقلال در عرصه‌هایی همچون امنیت ملی بسیار بااهمیت است؛ افزون بر این دانشگاه‌ها با توجه به نقش اساسی در پیشبرد سیاسی، نظامی و اقتصادی در جهان امروز باید در زمینه‌های تولید دانش در راستای ایجاد الگویی مناسب برای کارآفرینی دانشگاهی و انتقال دانش بر آیند تا زمینه‌های استقلال اقتصادی را در درون مرز‌ها فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تکیه بر علوم انسانی بومی با توجه به جایگاه مهم آن در نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی و اشاعه الگو‌های اسلامی به جای الگوی غربی و نقش آن در نظام تربیتی و پرورشی نیز اهمیتی بسزا دارد و از همین رو است که رهبر معظم انقلاب بار‌ها بر بومی‌سازی علوم انسانی تاکید کرده‌اند.
اما در این میان، شناخت ویژگی‌های افراد متخصص در تدوین این الگو بسیار حیاتی است.

** دانشگاه، حوزه، مجلس و فرهیختگان دست به کار شوند
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در این باره با بیان اینکه الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت از سوی رهبر معظم انقلاب به فرهیختگان کشور واگذار شده است، عنوان کرد: علت این واگذاری سهیم شدن همه مردم در تدوین این الگو است و این الگو با حضور انسان های بصیر، متوکل و دشمن شناس ایجاد خواهد شد.
آیت‌الله لطف الله دژکام با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در فراخوان عمومی برای تدوین این الگو گفت: برنامه های راهبردی دیگری که تا کنون تصویب و ابلاغ شده است در جاهایی موفق بوده؛ اما همه اهداف دقیقا محقق نشده است.
امام جمعه شیراز بیان داشت: اینکه چرا اهداف محقق نشده به آن برمی گردد کسانی که باید برنامه ها را اجرا و مطالبه می کردند به وظایف خود خوب عمل نکردند، رهبر معظم در این فراخوان تاکید روی دانشگاه، حوزه ، مجلس و همه فرهیختگان دارند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با تاکید بر اینکه باید تذکرات رهبر را باید خوب بشنویم، ابراز کرد: باید به فکر آینده کشور باشیم، در این باره رهبر انقلاب تذکر دادند، این برنامه برای 50 سال دیگر است، این نگاه را باید تقویت کنیم و بدانیم نمایندگان و دولت و دانشگاه ها برای آینده کشور وظیفه دارند.
آیت الله دژکام خاطرنشان کرد: این خیلی بد است که افرادی فقط دو سال آینده را ببینند، کشور باید آباد باشد و پیشرفت کند، این الگو باید در همه عناوین پیشنهادی اجرایی شود تا غفلت ها را جبران کنیم.
وی تاکید کرد: همه باید خودشان را در تدوین این برنامه سهیم بدانند، برای پیشرفت اسلامی و ایرانی باید قدم های بهتر و بلند تر برداریم.
امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه کسانی می خواهند در این مسیر سهم داشته باشند، باید واجد روحیه انقلابی باشند، گفت: هر کسی در این زمینه متخصص نیست و ویژگی کسی که مسیر پیشرفت اسلامی ایرانی را ترسیم می کند از سوی رهبر معظم مشخص شده است.
آیت الله دژکام افزود: اولین ویژگی این است که وجود دشمن را مسلم بداند، باید بصیرت داشته باشد، این خیال بیهوده که دشمن نداریم را از سر بیرون کند، اگر این احساس را نداشته باشیم نمی توانیم در مسیر پیشرفت گام برداریم.
وی ادامه داد: دشمن زیرک است و خودش را به موش مردگی می زند، هر کس بخوابد دشمن نمی خوابد.
امام جمعه شیراز بیان داشت: ویژگی بعد این است که اعتماد به نفس داشته باشیم، باید باور کنیم که می توانیم این الگو را تدوین کنیم و به پیشرفت برسیم. بی عرضگی، کم دلی، نداشتن توکل مانع پیشرفت است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس ویژگی بعد را شناخت عرصه تهاجم دانست و ابراز داشت: باید بدانیم در چه وضعی هستیم و بدانیم دشمن برنامه ریزی دارد.

** ایران باید در عرصه بین المللی تاثیرگذار باشد
همچنین استادیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشگاه شیراز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بنا بر پیش‌نویس سند افق ایران در سال 1444، جمهوری اسلامی باید در زمینه‌های مختلف اعتقادی، فرهنگی و علمی به پیشرفت‌های شایان توجهی دست یابد و جزو پنج کشور پیشرفته جهان در تولید اندیشه و علم قرار گیرد.
حجت مبین افزود: از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران از نظر سیاسی باید به وضعیتی با ثبات در عرصه داخلی و منطقه‌ای دست یابد و کشوری تاثیرگذار در عرصه بین‌المللی باشد و از جنبه اقتصادی نیز ایران باید در زمره ده اقتصاد برتر دنیا قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در این سند ذکر شده که دسترسی به چنین جایگاهی نیازمند رشد و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، ‌اجتماعی و صنعتی در کشور است، اظهار داشت: تقویت این زیرساخت‌ها به نوعی تضمین کننده سایر فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.
طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، به‌منزله سند بالادستی اسناد برنامه‌ای جمهوری اسلامی ایران که با رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دست انجام است، مهم، دشوار و مستلزم ژرف‌اندیشی و دقت نظر متخصصان است.
اجراکنندگان این سند از جمله نخبگان علمی و متخصصان باید با تدقیق در این موضوع و پرداختن به آن گفتمان پیشرفت را به جلو برانند و در تکمیل دقیق و علمی این الگو براساس خواست و منویات رهبری بکوشند.
رهبر معظم انقلاب 22 مهرماه امسال دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و ارائه‌ نظرات مشورتی جهت اصلاح یا تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.
ایشان همچنین مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را موظف کردند که با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند و نسخه‌ ارتقایافته‌ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید، به‌طوری‌که از ابتدای قرن 15 هجری شمسی اجرای این الگو با سرعت مطلوب، آغاز و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد.
7375 / 2027
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی آرمان های انقلاب استقلال حقوق رهبر معظم انقلاب اسلامی نماینده ولی فقیه در استان فارس 40 سالگی انقلاب منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۹۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر معظم انقلاب: حج امسال باید برائت از دشمن جنایتکار صهیونیستی و حامیانش باشد/ حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت ابراهیمی را برجسته‌تر از همیشه نشان دهند/ برای دفاع از فلسطین منتظر دیگران نمی‌مانیم

در آستانه برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی، مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام کشورمان صبح امروز، دوشنبه، با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار، ذکر پروردگار و «وحدت و ارتباط مسلمانان» را دو عنصر بسیار مهم معنوی و اجتماعی فریضه حج خواندند و با اشاره به حادثه عظیم غزه و جنایات رژیم خون‌آشام صهیونیستی گفتند: حج امسال در پرتو آیات قرآن کریم و یاد و نام مبارک حضرت ابراهیم(ع)، باید فراتر از هر سال، حج برائت از این دشمن جنایتکار مسلمانان و حامیان آن باشد.

رهبر انقلاب اسلامی حج را در جنبه مادی و معنوی، فریضه‌ای چندبعدی برشمردند و افزودند: در بُعد درونی و باطنی، ‌ذکر پروردگار به‌عنوان «منشأ حقیقی زندگی و عزم و اراده و تصمیم‌گیری‌های فردی، اجتماعی و ملی»، نکته برجسته همه مراحل و مواقف حج است.

ایشان در همین زمینه به زائران بیت‌الله تأکید کردند: در حج متوجه مواردی باشید که در هیچ‌ جای دیگر نیست مانند کعبه، مسجدالحرام و طواف و زیارت نبی اکرم(ص)؛ وگرنه بازار و اجناس در همه‌جا وجود دارد.

رهبر انقلاب نکته برجسته‌ی بُعد اجتماعی حج را وحدت و ارتباط مسلمانان با یکدیگر برشمردند و گفتند: فلسفه دعوت الهی از همه مردم برای حضور در مکانی مشخص و در ایامی مشخص، آشنایی مسلمانان با یکدیگر و همفکری و تصمیم‌گیری مشترک است تا نتایج مبارک و عینی حج نصیب عالم اسلام و همه بشریت شود که اکنون دنیای اسلام در زمینه تصمیم‌گیری مشترک، خلأ بزرگی دارد.

ایشان نادیده گرفتن تفاوت‌های ملّیتی، مذهبی و قومی را مقدمه لازم وحدت دانستند و افزودند: اجتماع عظیم،‌ یکدست و یک‌شکل پیروان همه مذاهب و فرق اسلامی از همه ملّیت‌ها، نمود بارز وجه سیاسی ـ اجتماعی حج است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: البته ضرورت عبور از تفاوت‌ها و مسائل تفرقه‌انگیز مخصوص حج نیست و در آیات متعدد قرآن بر وحدت و همدلی مسلمانان تأکید شده است.

رهبر انقلاب با اشاره به اینکه فریضه حج باید مشحون از نام مبارک حضرت ابراهیم و تعالیم آن پیامبر بزرگ باشد، برائت از دشمنان دین خدا را از جمله تعالیم ارزشمند ابراهیمی خواندند و گفتند: از ابتدای انقلاب، برائت یک رکن جاری در حج بوده است اما امسال و با توجه به حوادث عظیم و عجیب غزه که بیش از همیشه چهره خون‌آشام مجموعه‌ی برخاسته از تمدن غربی را آشکار کرده است، حج امسال به‌صورت ویژه حج برائت است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حوادث کنونی غزه را شاخصی ماندگار برای تاریخ دانستند و افزودند: حملات وحشیانه سگ هار صهیونیستی از یک طرف و مقاومت و مظلومیت مردم غزه از طرف دیگر در تاریخ می‌ماند و راه را به بشریت نشان می‌دهد که بازتاب شگفت‌انگیز و بی‌سابقه آن در جوامع غیرمسلمان و دانشگاه‌های آمریکا و بعضی کشورهای دیگر، از نشانه‌های این تاریخ‌سازی و شاخص‌سازی است.

ایشان در تبیین وظیفه امت اسلامی در قبال فجایع غزه در فرصت حج ابراهیمی، به نمونه‌های متعدد قرآنی از سیره حضرت ابراهیم(ع) اشاره کردند و گفتند: ابراهیم(ع) جزو پیامبرانی است که دل رئوف و بسیار مهربانی دارد اما همین پیامبر الهی در مقابل دشمنان ظالم و ستیزه‌گر به‌شدت اظهار برائت و به‌صراحت اعلام دشمنی می‌کند.

رهبر انقلاب با اشاره به آیات قرآنی که دوستی با دشمنان ستمگر را هم کاملاً نهی می‌کند، رژیم صهیونیستی را مصداق کامل دشمنی با مسلمانان و آمریکا را همدست این رژیم خواندند و افزودند: اگر کمک آمریکا نبود آیا رژیم صهیونیستی قدرت و جرئت این رفتار وحشیانه با مردم مسلمان و زنان و کودکان را داشت؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: عامل قتل مسلمانان و آواره کردن آنها و پشتیبان آن، هر دو ظالم هستند و طبق صریح قرآن اگر کسی با آنها دست دوستی بدهد او نیز ظالم و ستمگر و مشمول لعنت خداوند است.

ایشان با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام، رویکرد ابراهیمی به حج یعنی برائت آشکار در مقابل دشمنان را ضروری‌تر از همیشه خواندند و گفتند: بر این اساس حجاج ایرانی و غیرایرانی باید بتوانند منطق قرآنی در پشتیبانی از ملت فلسطین را به همه دنیای اسلام منتقل کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: البته جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمانده و نمی‌ماند اما اگر دست‌های قوی ملتها و دولتهای اسلامی به کمک و همراهی بیاید، حالت رقت‌بار ملت فلسطین ادامه پیدا نخواهد کرد.

ایشان با تشکر از خدمات و فعالیت‌های بعثه و سازمان حج و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان در برگزاری حج، خطاب به آنان تأکید کردند: برای آسایش حجاج ایرانی و انجام حج مبرور و مقبول به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که فاصله بین وضع موجود و مطلوب برطرف شود.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در سخنانی، شعار حج امسال را «حج؛ قرآن‌محوری، همدلی و اقتدار امت اسلامی و دفاع از فلسطین مظلوم» خواند و گفت: حج ابراهیمی بستری برای تعلیم خودسازی و همچنین مبارزه با طواغیت بیرونی و دفاع از مظلومان است.

آقای سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نیز با اشاره به تشرف 87 هزار و 550 نفر زائر ایرانی به حج امسال، از برنامه‌ها و فعالیت‌های این سازمان در زمینه افزایش کیفیت خدمات بهداشتی، اسکان، تغذیه و حمل‌ونقل و همچنین راه‌اندازی عمره مفرده پس از 9 سال توقف و امکان بهره‌مندی مشتاقان زیارت خانه خدا گزارش داد.

دیگر خبرها

  • رهبر معظم انقلاب: حج امسال باید برائت از دشمن جنایتکار صهیونیستی و حامیانش باشد/ حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت ابراهیمی را برجسته‌تر از همیشه نشان دهند/ برای دفاع از فلسطین منتظر دیگران نمی‌مانیم
  • قدردانی رهبر انقلاب از فعالیت‌های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی‌انقلاب
  • تشکر مجدد رهبر انقلاب از فعالیت‌های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
  • فیلم| رهبر معظم انقلاب: حج امسال، حج برائت است
  • بسیج سازندگی، رکنی اساسی در تحقق آرمان‌های نظام در مناطق محروم
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • فیلم| در آخرین دیدار شهید زاهدی با رهبر معظم انقلاب چه گذشت؟
  • کتاب‌های تازه رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب