Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار ارز و سکه و طلا، مانند هر بازار دیگری با حلقه‌های پسین و پیشین عرضه و تقاضا مواجه است که به خصوص در زمان التهاب ارزی و نوسان، اثر آن بر نرخ مبادله بیشتر احساس می‌شود. برای آنکه نرخ مبادله ارز و قیمت‌ها در روز جاری و روزهای آینده مدیریت شود، باید به این حلقه‌های قبلی و بعدی عرضه و تقاضای ارز توجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا وقتی بازار با یک شوک قیمتی، تحریم، محدودیت یا شوک عرضه یا تقاضا مواجه می‌شود، قیمت‌ها شروع به افزایش می‌کند و در نتیجه تعدادی از عرضه‌کنندگان دست نگه می‌دارند تا قیمت‌ها به تعادل برسد تا بعد اقدام به عرضه کنند. همچنین تقاضا‌کننده و خریدار نیز سعی دارد که با معاملات فردایی و آتی، از حالا نسبت به خرید ارز مورد نیاز خود اقدام کند و در یک قیمت مشخص، با فروشنده به توافق برسد. در نتیجه هر دو اقدام یعنی کاهش عرضه از یک سو، و افزایش تقاضا برای روزهای آینده از سوی دیگر، باعث رشد بیشتر قیمت‌ها می‌شود و همین موضوع، کار را سخت‌تر کرده و نه تنها حباب ایجاد می‌کند بلکه مدیریت بازار را سخت‌تر کرده و نیاز به عرضه بیشتر ارز را مطرح می‌کند.  براین اساس، مقام پولی و ارزی یعنی بانک مرکزی، برای مدیریت چنین وضعیتی، باید ضمن شناسایی حفره‌های ارزی و راهکارهای اجرایی برای کاهش تقاضای غیر ضروری، عرضه‌کنندگان را تشویق و مجاب به عرضه به موقع ارز کند و به خصوص بر رفتار صادر‌کنندگان و کسانی که به شکل‌های مختلف از امکانات ملی، مانند انرژی و مواد معدنی استفاده می‌کنند، نظارت دقیق‌تری داشته باشد.  در کنار تجربه‌های مختلفی که بانک مرکزی و دولت در یک‌سال اخیر برای مدیریت بازار ارز داشته‌اند، اخیرا بانک مرکزی راهکار نظارت بر صادرکنندگان و الزام آنها به عرضه بیشتر به بازار را در دستور کار قرار داده و در دستورالعمل نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات، ضمن تعیین مدت زمان مشخص و الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات، معافیت‌های مورد نظر را در نظر گرفته تا صادر‌کنندگان با دغدغه کمتر نسبت به تهیه ارز برای خریدهای خود، میزان عرضه ارز در سامانه نیما را در مجموع افزایش دهند  در این راستا، از معافیت‌های مختلف برای عرضه ارز در سامانه نیما، تا تخصیص ارز برای کالاهای مورد نیاز خود صادر‌کننده، یا اختصاص به دیگران براساس تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت، یا عرضه در سامانه سنا راهکارهایی در نظر گرفته شده تا در مجموع دو بازار نیما و سنا با عرضه مستمر ارز حاصل از صادرات همراه باشد. این موضوع می‌تواند طرف عرضه ارز را با درجه اطمینان بیشتر مواجه کند و از شرایطی که در شش ماه اول از مجموع حدود 23 میلیارد دلار صادرات تنها 7 میلیارد دلار عرضه شده بود، جلوگیری کند و حداقل پیش بینی می‌شود که بیش از 50 درصد ارز صادراتی به نیما و سنا تزریق شود.

از سوی دیگر، طبق گفته رییس کل بانک مرکزی، راهکاری برای معاملات آتی ارز و تامین نیازهای خرد مردم و سایر معاملاتی که مکانیزم فعلی و سامانه نیما و سنا برای آن تعریف نشده، در دستور کار قرار دارد تا بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی را ایجاد کند. با این مکانیزم جدید، متقاضیان ارز که در حال حاضر به بازار آزاد و دلالان و صرافی‌ها مراجعه می‌کنند تا جهت حفظ ارزش پول خود، یا مسافرت، دانشجویی، و نیازهای دیگر معامله کنند، می‌توانند به بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی مراجعه کنند و نیازهای روزمره یا آتی خود را تامین کنند و در نتیجه از نوسان‌های هر روزه در بازار، معاملات فردایی و آتی در شبکه‌های اجتماعی و مراکز صرافی‌های کشورهای منطقه نیز کاسته خواهد شد. ضمن اینکه دست‌های پنهان، بازار‌سازی‌ها، نرخ‌سازی‌ها و نوسان را کاهش می‌دهد و شفافیت بیشتری را در بازار ایجاد خواهد کرد.

هر چند که هنوز سازوکار و آثار این دو دستورالعمل و راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی بر کل بازار ارز مشخص نیست، اما جهت‌گیری هر دو، توجه به دغدغه صادرکنندگان و متقاضیان ارز در مورد سود و زیان نرخ ارز در آینده است. زیرا از صادرکننده گرفته تا دانشجو و مسافر و تولید‌کننده و واردکننده می‌خواهند بدانند که در آینده وضعیت بازار چگونه خواهد بود و همین موضوع باعث کاهش عرضه و رشد تقاضا و افزایش نرخ‌ها شده است. حال آنکه توجه به دغدغه مردم و فعالان اقتصادی، می‌تواند نگرانی‌ها را برطرف کرده و در نتیجه عرضه را افزایش و تقاضا را کاهش دهد و راهکار آن، انعطاف پذیر کردن بازار ارز است یعنی هرچه مکانیزم‌ها به سمتی برود که نگرانی از آینده را کاهش دهد و عرضه‌کننده را تشویق به عرضه بیشتر کند و نگرانی متقاضیان را در بازار معاملات آتی کاهش دهد، باعث می‌شود که امروز التهاب و نوسان بازار کاهش یابد.

از این رو شایسته است که بعد از 15ماه از شروع التهاب ارزی، اقدامات توجه به نیاز و دغدغه عرضه‌کننده و تقاضا‌کننده ارز تنها به این دو راهکار جدید محدود نشود و نه تنها اشکالات احتمالی در این دستور العمل نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات و راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی رفع شود، بلکه به سایر حفره‌های ارزی و سایر جنبه‌های بازار و دغدغه هر دو طرف عرضه و تقاضا توجه شود و در یک کلام هرچه بازار انعطاف‌پذیرتر باشد قادر به پاسخگویی جهت رفع دغدغه‌های طیف‌های بیشتری از فعالان بازار و مردم خواهد بود.

 

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۱۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: قیمت جهانی طلا که طی دو ماه اخیر، سیر صعودی به خود گرفته و به رقم‌های بی‌سابقه دست پیدا کرده بود، در این هفته سیر نزولی داشت و در حقیقت، جاذبه خرید طلا در بازارهای جهانی از دست رفت؛ علت آن نیز این بود که باتوجه به بهتر شدن شرایط سیاسی جهان و آرامش ایجاد شده در برخوردهای نظامی خاورمیانه، طبیعتاً تقاضا برای خرید طلا به‌ جهت سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس این هفته، قیمت جهانی طلا با ۴٠ دلار کاهش، روز گذشته (پنجشنبه) به ٢٢٩٧ دلار برای هر اونس طلا رسید.

او در گفتگویی با ایسنا داد: از سوی دیگر در یک هفته اخیر که سیر نزولی قیمت اونس جهانی را داشتیم، نرخ ارز در اخل نیز روند کاهشی داشت؛ هرچند که در برخی رزها، نوسان افزایشی را هم تجربه کرد اما در مجموع، طی یک هفته اخیر، نرخ ارز کاهشی پیش آمد؛ بنابراین این دو عامل سبب شد که تغییرات کاهشی مختصری در قیمت سکه و طلا را شاهد باشیم.

تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات سکه و طلا

وی در رابطه با آخرین قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در بازار و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: روز گذشته (پنجشنبه) در آخرین معاملات، سکه تمام طرح قدیم ٣٨ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان بود و به نسبت ابتدای هفته ٣٠٠ هزار تومان کاهش داشت. قیمت سکه تمام طرح جدید که در جریان نوسانات تا ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان (در این هفته) نیز بالا رفته بود، در آخرین معاملات روز پنجشنبه ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان بود که به نسبت اول هفته، تغییری نداشت. نیم سکه نیز با ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی در آخرین معاملات به ٢۴ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان رسید.

اوتصریح کرد: علیرغم روند نزولی قیمت‌ سکه و طلا اما افزایش تقاضا برای قطعات کوچکتر سکه (ربع سکه‌ و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی) سبب شد که این قطعات کوچکتر نسبت به ابتدای هفته، افزایش بها را تجربه کنند. ربع سکه با ٣٠٠ هزار تومان افزایش هفتگی به ١۵ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز به نسبت ابتدای هفته با ٢٠٠ هزار تومان افزایش قیمت همراه و در آخرین معاملات، هفت میلیون و ٣٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

کشتی‌آرای ادامه داد: قیمت هر مثقال طلای آب شده (١٧ عیار)، با نوسانات معمول بازار ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی داشت و در پایان هفته قیمت هر مثقال طلای 17 عیار ١۵ میلیون و ٣٠ هزار تومان بود. هر گرم طلای ١٨ عیار نیز بطور متوسط با ۴٠ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته، در آخرین معاملات، سه میلیون و ۴۶٩ هزار تومان به ازای هر گرم، مبنای معاملات طلا قرارگرفت.

علی‌رغم کاهش قیمت‌ها، حباب سکه بزرگ‌تر شد

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، افزایش تقاضا برای خرید سکه، سبب شد که حباب سکه نیز این هفته با افزایش همراه باشد و ۵٠٠ هزار تومان افزایش پیدا کند؛ در آخرین معاملات پایانی هفته، قیمت هر قطعه سکه هفت میلیون و ٨٠٠ هزار تومان دارای حباب بود.

وی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که این روزها در اتاق ارز و طلا، سکه نیز حراج و واگذار می‌شود اما نکته جالب اینجاست که هیچ‌یک از این سکه‌هایی که در اتاق ارز و طلا به فروش می‌رسد، تاکنون به بازار برنگشته است؛ بنابراین بازار تقاضای طبیعی خود برای خرید سکه را دارد و از همین روی هم هست که حباب سکه این هفته با افزایش همراه شده است. سکه‌هایی که در فروردین ماه توسط بانک مرکزی فروخته‌ شد، هنوز به بازار عرضه نشده و هرکسی که خریداری کرده، نزد خود نگه داشته است.

به گفته‌ی این کارشناس بازار سکه و طلای کشور، در حال حاضر، باتوجه به سیر نزولی نرخ ارز در بازار و فاصله از عددهایی که پیدا کرده بود، سطح دادوستدها در بازار عادی، به دور از هرگونه التهاب و کاملا منطقی بوده است و هیجان خاصی برای خرید و فروش مشاهده نشده است.

کشتی‌آرای برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد: بنظر می‌رسد که هفته ابتدا نیز شرایط به همین صورت باشد. قیمت جهانی طلا تا این لحظه (جمعه) نوسان خاصی نداشته و بازار ارز هم که در ثبات نسبی به سر می‌برد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ سکه و طلا در همین محدوده‌ها باقی بماند.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902401

دیگر خبرها

  • بورس امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • رمزخوانی از یکشنبه قرمز بورس
  • تابلوی بورس، تابلوی رکود
  • کمیسیون اصل ۹۰ پیگیر اجرایی شدن سامانه ستاد
  • بررسی عملکرد سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در کمیسیون اصل نود
  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی
  • بورس امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • عرضه این شمش طلا در مرکز مبادله | سه گروه امکان عرضه شمش طلا دارند
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند