Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-07@02:47:43 GMT

افزایش صادرات پس از حذف موانع صادراتی

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۰۶۶۷۳

افزایش صادرات پس از حذف موانع صادراتی

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی فرصتی برای افزایش صادرات است، گفت: هرگونه مانع برای توسعه صادرات و ارزآوری باید برداشته شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، بهرام شکوری با حضور در گفتگوی 18:30 با بیان اینکه رشد حدود 13 درصدی صادرات غیر نفتی بیشتر نتیجه ارزش نرخ دلار است، گفت: صنعت پتروشیمی و میعانات گازی در صادرات کشور به ترتیب 34 درصد و 10 درصد، بیشترین سهم در رشد صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه عوامل زیادی در حوزه صادرات تاثیر گذارند، گفت: کاهش پول ملی از سال گذشته برای ما فرصت مناسبی بود تا صادرات را توسعه دهیم.   وی گفت: اگر پول ملی از بنیه خوبی برخوردار بود کاهش ارزش پول کشور به این شکل کاهش نمی یافت.  شکوری افزود: برخی کشورها مانند چین و ژاپن به عمد با کاهش ارزش پول ملی خود سعی می کنند صادرات را رونق دهند. عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: با کاهش  12 درصدی واردات و افزایش 13 درصدی صادرات، از فرصت بدست آمده به درستی استفاده نشده که برای تجار کشور رضایت بخش نبوده است.  بهرام شکوری گفت: اگر واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی به موقع صورت می گرفت امروزه سهم زیادی از بودجه دولت صرف نگهداری این شرکت های دولتی نمی شد. شکوری با انتقاد از ثابت نگه داشتن نرخ ارز در دولت های گذشته افزود: اگر افزایش قیمت ارز همراه افزایش تورم صورت می گرفت صادرات هم از رونق بیشتری برخوردار بود. شکوری با بیان اینکه بخش عمده ای از ارز بدست آمده از صادرات به کشور بازنگشته و سامانه های ارزی باعث اختلاف 50 درصدی نرخ ارز شده است، گفت: صادرکننده علاقه مند است ارز بدست آورده را در بازار داخلی بفروشد.  وی گفت: براساس آمار، مقدار 7 میلیارد دلار ارز وارد کشور شده است در حالیکه صادرکنندگان پتروشیمی معتقدند 8 میلیارد دلار به سامانه نیما ارز وارد کرده اند.
 او با بیان اینکه ارز سه نرخی در کشور وجود دارد، گفت: بهتر است دولت این سامانه ها را جمع کند تا به راحتی صادرکننده ارز را به سهولت در کشور بفروشد.  بهرام شکوری با بیان اینکه پیمان سپاری ارزی باید برداشته شود، گفت: اگر بخواهیم حوزه صادرات توسعه یابد، باید موانع پیش روی صادر کنندگان برداشته و ارزی که به کشور وارد می شود رصدشود. 
 عضو کمیسیون صنایع مجلس در ارتباط تلفنی با در پاسخ به اینکه چرا صادرات غیر نفتی به مقدار مطلوب نرسیده است، گفت: ارزش پول کشور از زمانی که نرخ آن 1800 تومان بود، نزدیک به 400 درصد کاهش یافته است. در چنین زمانی جهش صادرات کشور به سختی ممکن بود.
 محمدرضا منصوری با انتقاد از دولتی بودن بیشتر شرکت های بزرگ داخلی از جمله شرکت های خودرو سازی گفت: زمانی که خودرو سازان 15 میلیوت تومان خودرو می فروختند، 15 هزار دلار ارزش داشت در حالی که بنز در آن زمان 15 هزار دلار می فروخت و با جود چند برابر فروختن خودرو سازان ما بزرگترین بدهکاران هستند. او با بیان اینکه نتیجه امروز حاصل رقابتی نبودن تولید کنندگان است، افزود: در کشور همه چیز رایگان است اما توانمندی خودرو سازن افزایش نیافته است. منصوری گفت: تخصصی نبودن آموزش در سیستم  آموزش پرورش، فساد اقتصادی در برخی دستگاه های دولتی و امتناع از واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی و اجرای اصل 44 قانون اساسی موجب شد از فرصت پیش آمده برای رقابت شرکت های بزرگ دولتی و افزایش صادارت استفاده چندانی نشود.

منصوری پایین نگه داشتن نرخ ارز در دولت های گذشته را از دیگر عوامل کاهش رشد صادرات غیر نفتی دانست و گفت: اقتصاد کشور به نوعی با فساد همراه شده است. او با بیان افزایش میزان نقدینگی در جامعه گفت: سود بانکی باید به 3 تا 4 درصد برسد تا سرمایه ها به سمت تولید پیش رود.
 نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ارتباط تلفنی گفت: ایران با داشتن یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا همچنان در صادرات محصولات تولیدی خود مشکل دارد. سیدحسن حسینی شاهرودی گفت: بیشتر صادرات کشور مربوط به شرکت های دولتی و خصولتی است درحالیکه اغلب صادر کنندگان ما کمتر از یک میلیون دلار در سال صادرات دارند. وی با بیان اینکه 90 درصد فرصت صادراتی قربانی 10 درصد می شود،گفت: بازگشت ارز به سامانه نیما امروزه به مشکلات صادرات و تولید کنندگان افزوده است.  حسینی شاهرودی گفت: محصولات صادراتی نباید دونرخی باشد و صادر کننده نباید دو نرخ برای صادرات داشته باشد. او افزود: تاکنون دولتی ها بر بخش های ملی و دولتی تسلط داشتند.   دانلود  

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: پول ملی دلار رونق اقتصادی سامانه نیما پتروشیمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۶۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریل گذاری ایران و امارات برای افزایش صادرات

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، براساس آمار گمرک صادرات ایران و امارات در سال گذشته بیش از ۲۷ میلیارد دلار بوده که سهم واردات کالا از این کشور بیش از ۲۰ میلیارد دلار ثبت شده است. به گفته مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران این کشور به دلیل اینکه هاب لجستیکی منطقه و واسط تجاری کشور هاست، برای ما با اهمیت است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟
  • تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند
  • ریل گذاری ایران و امارات برای افزایش صادرات
  • صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • برنامه افزایش صادرات ایران‌خودرو به روسیه در سال ۱۴۰۳
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • ضرورت توسعه صاردات سیمان
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه