Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون خروج ارز برای واردات ۶۳۷ تن سس کچاپ به کشور، سقوط سهام آسیایی با ریزش سهام تکنولوژی، بازار بی‌رونق طلا در آستانه تعطیلات شکرگزاری آمریکا، روند افزایش بهای نفت معکوس شد، وام ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن چه دردی از خریداران دوا می‌کند، تعرفه برق پرمصرف‌ها نهایی شد، چین قرارداد سوآپ ارزی ۲۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸۱ میلیارد دلاری با اندونزی امضا کرد و برای خرید خودروی ۲۰۶ چقدر باید هزینه کرد را در بر دارد.

خروج ارز برای واردات ۶۳۷ تن سس کچاپ به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۶ ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۶۳۷ تن سس کچاپ گوجه فرنگی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم سس گوجه به کشور ۸۸۳ هزار و ۸۱۳ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل ریالی آن بالغ بر ۳۶ میلیارد و ۱۱۷ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۱۲۴ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. براساس این گزارش سس گوجه فرنگی از کشور‌های آلمان، ایتالیا، تایلند و هلند وارد ایران شده است. به نقل از میزان، بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات سس گوجه فرنگی از کشور هلند به حجم بیش از ۵۸۱ تن و به ارزش ۸۱۲ هزار و ۲۵۰ دلار بوده است.

شاخص کل بورس ۶۴۲ واحد تقویت شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با افزایش ۶۴۲ واحدی معادل ۰.۳۷ درصد به رقم ۱۷۶ هزار و ۴۵۸ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۸۷ واحدی معادل ۰.۳۷ درصد به رقم ۵۱ هزار و ۳۸۹ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۵۴ واحدی معادل ۰.۲۰ درصد، عدد ۲۷ هزار و ۹۷۷ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۳۸ واحدی معادل ۰.۲۰ درصد به رقم ۱۹ هزار و ۷۲۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۵۰۱ واحد افزایش معادل ۰.۲۷ درصد را رقم زد و به سطح ۱۸۷ هزار و ۶۲۸ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۲۲۲ واحد افزایش معادل ۰.۱۷ درصد به رقم ۱۳۰ هزار و ۲۹۰ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۴۹۵ واحد افزایش معادل ۰.۷۲ درصد همراه بود و عدد ۳۵۰ هزار و ۱۰۴ واحد را به نمایش گذاشت



سهام آسیایی با ریزش سهام تکنولوژی سقوط کرد

روز سه‌شنبه، با نگرانی‌های به وجود آمده در مورد چشم‌انداز تقاضا، افت شدید سهام تکنولوژی و سقوط سنگین وال‌استریت، سهام آسیایی به شدت سقوط کرد و انتظار می‌رود بازار اروپا هم این روال را ادامه دهد. در سئول سهام سامسونگ الکترونیکس ۲ درصد سقوط کرد و سهام شرکت هاینیکس ۳.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. در ژاپن هم توکیو الکترون ۱.۸ درصد سقوط کرد، ادونتست ۲.۷ درصد و سونی ۳.۱ درصد پایین آمدند.  در ژاپن پس از این که مدیر شرکت نیسان به اتهام تخلف مالی دستگیر شد، سهام این شرکت ۵ درصد سقوط کد و این باعث سقوط ۱.۱ درصدی شاخص نیکی شد. کامپوزیت شانگ‌های ۱.۷ درصد از ارزش خود را از دست داد و شاخص سهام استرالیا هم ۰.۴ درصد افت کرد. سهام کره‌جنوبی که سهام تکنولوژی وزن سنگینی در آن دارد، ۱ درصد سقوط کرد.

بانک مرکزی از کاهش قیمت گوشت قرمز آمار داد

طبق اعلام بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۵ آبان ماه نرخ لبنیات ۰.۵ درصد، تخم مرغ ۳.۹ درصد، برنج ۰.۲ درصد، حبوب ۰.۸ درصد، میوه‌های تازه ۱.۸ درصد، سبزی‌های تازه ۷.۳ درصد، گوشت مرغ ۵.۲ درصد، قند و شکر ۰.۳ درصد و چای ۰.۱ درصد نسبت به هفته قبل افزایش و نرخ گوشت قرمز ۱.۱ درصد و روغن نباتی ۰.۳ درصد کاهش یافت. همچنین نرخ گوشت  قرمز نسبت به هفته مشابه ماه قبل، ۱.۲ درصد کاهش داشته است

بازار بی‌رونق طلا در آستانه تعطیلات شکرگزاری آمریکا

قیمت طلا دیروز پس از نوسانات اندک در مبادلات کم در آستانه تعطیلات ثابت ماند و از آنجایی که دلار به علت اطلاعات ضعیف اقتصادی آمریکا تحت فشار قرار گرفت و چشم‌انداز افزایش نرخ بهره نیز مشخص نیست، بالای سطح ۱۲۲۰ دلار ماند. هر اونس طلا با ۱.۶۷ دلار افزایش ۱۲۲۵.۸۴ دلار معامله شد. پیتر فانگ، رئیس یک هلدینگ فلز‌های گران‌بها گفت: «بازار امروز بسیار آرام بود و به نظر می‌رسد در حال و هوای تعطیلات در آستانه عید شکرگذاری به سر می‌برد.» «دلار اندکی تحت فشار قرار گرفت که باعث شد تا اندکی طلا تقویت شود.» شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر سبدی از ارز‌های بین‌المللی می‌سنجد در نزدیکی کمترین رقم یک هفته گذشته در نوسان است.

روند افزایش بهای نفت معکوس شد

قیمت نفت روز سه‌شنبه به دلیل وخامت دورنمای اقتصادی و افزایش تولید آمریکا، رشدی که در ابتدای معاملات داشت را از دست داد و کاهش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۴ سنت یا ۰.۴ درصد نسبت به روز دوشنبه کاهش یافت و به ۶۶.۵۵ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۳ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۵۷.۰۷ دلار در هر بشکه رسید. نفت تحت تاثیر رشد چشمگیر تولید آمریکا، حدود یک چهارم از اوج قیمت خود در اوایل اکتبر کاهش پیدا کرده است. تولید نفت آمریکا امسال حدود ۲۵ درصد رشد کرده و به رکورد ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.

صادرات نفت عربستان رکورد زد

صادرات نفت عربستان سعودی در سپتامبر که این کشور به برداشت از ذخائر خود ادامه داد به ۷.۴۳ میلیون بشکه در روز صعود کرد که بالاترین رکود در ۲۰ ماه گذشته بود.  آمار صادرات سپتامبر بالاترین میزان از رکورد ۷.۷۱۳ میلیون بشکه در روز در ژانویه سال ۲۰۱۷ بود که کاهش تولید اوپک به رهبری این کشور آغاز شده بود.

وام ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن چه دردی از خریداران دوا می‌کند؟

بررسی‌های ایسنا نشان می‌دهد تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی زوجین هم‌اکنون تنها ۲۲ درصد از قیمت یک واحد مسکونی ۶۰ متری براساس میانگین قیمت مسکن شهر تهران را پوشش می‌دهد. تیرماه امسال این رقم ۲۶ درصد بود که با توجه به افزایش میانگین قیمت مسکن  شهر تهران به ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، قدرت پوشش‌دهی تسهیلات نیز کاهش پیدا کرد. در این بین رکود بازار مسکن به دلیل پایین بودن توان خرید متقاضیان تشدید شده و برخی معتقدند باید رقم تسهیلات خرید افزایش پیدا کند، اما بعضی دیگر می‌گویند اگر قرار باشد سقف تسهیلات بالا برود باید به بخش تولید مسکن اختصاص پیدا کند و در آن صورت با افزایش عرضه، بازار متعادل می‌شود.

یک ابر پولشویی که معادل ۴۸ درصد تولید ناخالص ایران است

دانمارک که یکی از اصلی‌ترین اعضای FATF، کارگروه ویژه اقدام مالی، محسوب می‌شود، شاهد پولشویی ۲۰۰ میلیارد یورویی در بانک دانسک‌بانک است. افشای این ابر پولشویی باعث شد تا توماس بورگن، مدیرعامل دانسک بانک استعفا دهد. این حجم پولشویی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ رخ داده و مجموع آن‌ها حدود ۲۲۷ میلیارد دلار برآورد شده است. بیشتر پولشویی‌های انجام‌شده در شعب این بانک در انگلیس، قبرس، لاتویا، روسیه و استونی انجام شده است. دانمارک از سال ۱۹۹۱ عضو FATF است و بنا به پیش بینی صندوق بین المللی پول که اعلام کرده است تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۸ معادل ۴۷۱ میلیارد دلار خواهد بود، حجم پولشویی صورت گرفته معادل حدود ۴۸ درصد تولید ناخالص ایران است. به عبارت دیگر حجم پولشویی انجام شده در این بانک دانمارکی به عنوان یکی از نخستین کشور‌هایی که به FATF پیوسته است با احتساب یورو ۱۴ هزار تومان معادل ۲.۸ هزار تریلیون تومان یا ۲۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ است.

تعرفه برق پرمصرف‌ها نهایی شد

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر از نهایی شدن تعرفه برق پرمصرف‌ها خبر داده و گفت: نظر دولت نسبت به تعرفه برق پرمصرف‌ها مثبت است و شاید تا ۱۵ روز آینده دولت این تعرفه‌ها را تصویب و ابلاغ کند. /فارس

چین قرارداد سوآپ ارزی ۲۸.۸۱ میلیارد دلاری با اندونزی امضا کرد

بانک مرکزی چین اعلام کرد که قرار داد سوآپ ارزی دوجانبه‌ای به ارزش ۲۸.۸۱ میلیارد دلار بین چین و اندونزی منعقد شده است. همچنین بانک خلق چین اعلام کرد این قرارداد ۳ ساله با هدف تسهیل دادن تجارت ۲ جانبه، تقویت سرمایه گذاری‌های متقابل و حفظ ثبات بازار مالی انجام گرفته است. گزارشات حاکی از آن دارد که این قرار داد سوآپ ارزی به شرکا اجازه انجام سوآپ به ارزش ۲۰۰ میلیارد یوآن برای ۴۴۰ تریلیون روپیه اندونزی و بالعکس را می‌دهد. این قرار داد در نشست سالانه رهبران همکاری اقتصادی آسیا - اقیانوسیه به امضاء طرفین رسید و به عنوان توسعه قرارداد قبلی منعقد شده و حجم ارز‌های ملی را بین بانک‌های مرکزی دو کشور دو برابر می‌کند. «پِری وارجیو» رییس بانک اندونزی گفت: این توافق نشان دهنده قدرت بخشیدن همکاری پولی بین بانک اندونزی و بانک خلق چین است؛ ضمن اینکه حاکی از تعهد بانک‌های مرکزی دو کشور برای حفظ ثبات مالی در بحبوحه بلاتکلیفی‌ها در بازار مالی جهان دارد. سوآپ ارزی یک وسیله اقتصادی است که به موسسات اجازه تبادل پرداخت‌ها یا ارائه وام به ارز‌های کشور‌های طرف قرار داد را می‌دهد و تجارت با ارز‌های ملی کشور‌های امضاء کننده این قرارداد انجام می‌گیرد.

چین بیشترین حجم اوراق قرضه آمریکا در ۸ ماه اخیر را فروخت

انتشار داده‌های جدید نشان می‌دهد در ماه سپتامبر، میزان دارایی اوراق قرضه آمریکای چین، با بیشترین کاهش از ماه ژانویه به بعد روبو شده است. این درحالی صورت می‌گیرد که تداوم تنش‌های تجاری با واشنگتن، بزرگترین اقتصاد جهان را وادار کرده است تا اقداماتی برای تثبیت ارز ملی خود انجام دهد. آخرین داده‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد، چین که هنوز بزرگترین دارنده خارجی اوراق قرضه آمریکا است، ۱۴ میلیارد دلار از این اوراق را در ماه سپتامبر فروخته است تا دارایی اوراق خود را که در ماه آگوست ۱.۱۷ تریلیون دلار بود به ۱.۱۵ تریلیون دلار کاهش دهد. این چهارمین ماه متوالی است که میزان اوراق قرضه آمریکا که تحت مالکیت چین است با کاهش روبرو می‌شود. به دنبال چین، ژاپن رده دوم را در بین دارندگان خارجی اوراق قرضه آمریکا به خود اختصاص داده است که آن هم سهم خود از این اوراق را به ۱.۰۳ تریلیون دلار کاهش داده است که پایین‌ترین میزان آن از اکتبر ۲۰۱۱ تا کنون است.

برای خرید خودروی ۲۰۶ چقدر باید هزینه کرد؟

برای خرید خودروی ۲۰۶ در بازار بسته به مدل و میزان کارکرد آن باید هزینه‌های مختلفی پرداخت کرد.



واگذاری خودرو‌های فروش قطعی با کدام قیمت؟

وزیر صمت: خودرو‌هایی که فروش قطعی بوده با قیمت تعیین شده در قرارداد واگذار می‌شود، مشتریان نگران نباشند.  رحمانی دیروز در جلسه مشترک با فراکسیون اشتغال مجلس شورای اسلامی که برای بررسی مسائل مربوط به تولید و بازار برگزار شد با اشاره به موضوع خودرو افزود در خصوص واگذاری فروش‌های قطعی با خودروسازان صحبت شده و آن‌ها این موضوع را قبول کرده اند. وی افزود: بحث خودرو‌های که پیش فروش شده و باید به قیمت روز واگذار شوند متفاوت است. رحمانی گفت: برخی خودرو‌ها نیز استثنا هستند که بخش عمده آن‌ها وارداتی بوده است و به خاطر مشکل تحریم خط تولید آن‌ها ممکن است تعطیل شده باشد که در این زمینه خودروساز آنرا جایگزین می‌کند یا باید مشتری را راضی کند. /خبرگزاری صدا و سیما

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۰۹۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت؛ واقعی یا کیک؟

مساله فروش نفت ایران برای بسیاری از رسانه‌های معاند و همسویانشان در داخل تبدیل به بحران شده است از این جهت هر روز گمانه زنی‌هایی از میزان تخفیف فروش نفت ایران منتشر می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از مهر، بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم تولید و به تبع آن صادرات نفت خام ایران افزایش یافت تا جایی که برخی از مسؤولان دولت قبل نیز به این موضوع تشکیک وارد کرده و اعلام کردند آماری که از فروش نفت ایران در دولت سیزدهم منتشر می‌شود واقعی نیست.

این مساله تاجایی مطرح شد که جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم به این صحبت‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد مساله افزایش فروش نفت ایران حتی مورد تأیید سناتورهای امریکایی است و هر روز تصمیمات جدید در این باره اتخاذ می‌شود تا بتوانند جلوی این افزایش صادرات نفت را بگیرند و در مسیر این افزایش صادرات سنگ اندازی کنند.

بعد از این صحبت‌ها و انتشار آمار و ارقام رسمی‌از میزان فروش نفت ایران در دولت سیزدهم توسط رسانه‌ها و مؤسسات بین المللی از جمله اوپک و مؤسسه بین المللی انرژی جریان رسانه‌های معاند فضای تخریب را به سمت تخفیف‌های نجومی‌برد و اعلام داشت ایران در ازای تخفیف‌های بالا موفق شده است تا صادرات نفت خود را افزایش دهد.

این مساله موجب شد تا گمانه زنی‌ها در مورد میزان تخفیف در فروش نفت ایران در ماه‌های گذشته بالا بگیرد و صحبت از ارقام نجومی‌چند ده دلاری در تخفیف نفت ایران به چین مطرح شود.

به عنوان مثال یکی از رسانه‌های داخلی به استناد یک توییت که معلوم نیست متعلق به کیست زمستان سال گذشته اعلام کرده است ایران به ازای هر بشکه نفت ۲۰ دلار تخفیف می‌دهد که این مساله موجب شد تا در رسانه‌ها یک جریان ایجاد کند.

بعد از آن رسانه‌ای دیگر بدون اشاره به رقم خاصی اعلام کرد مابه التفاوت در فروش نفت ایران و قیمت نفت ایران که در سبد اوپک اعلام شده است می‌توان متوجه شد که ایران تخفیف نجومی‌به مشتریان خود می‌دهد.

اخیراً نیز یکسری رسانه معاند نیز به استناد به میزان فروش نفت روسیه که از سوی اتحادیه اروپا اعلام شده است باید حد اکثر با قیمت ۶۰ دلار نفت اورال خود را بفروشد این برداشت را کرده‌اند که قطعاً میزان تخفیف نفت ایران نیز به اندازه روسیه و یا حتی بیشتر از روسیه است و قیمت فروش نفت ایران را چیزی حدود ۳۵ تا ۴۰ دلار اعلام کرده‌اند.

ایران چه مقدار تخفیف بابت فروش نفت می‌دهد؟

باید یک مساله شفاف شود که آیا دادن تخفیف در فروش نفت امری طبیعی است یا غیر طبیعی؟ در همین رابطه محمود امراللهی یکی از کارشناسان انرژی در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: در مساله بازار یابی باید به این نکته توجه کرد که کشورهای تولیدکننده برای نگهداشت بازار باید اقداماتی را انجام دهند که یکی از این اقدامات تخفیف در فروش نفت است.

وی گفت: کشوری مانند عربستان نیز هر ازگاهی قیمت نفت خود را برای مشتریانش تغییر می‌دهد در برهه‌ای قیمت را بالا و در مقطعی قیمت‌ها را پایین می‌آورد. باید خاطرنشان کرد که نفت عربستان تحریم نیست و این کار را انجام می‌دهد.

این کارشناس انرژی ادامه داد: جالب است بدانید که دیگر کشورهای تولیدکننده نفت که عضو اوپک نیستند نیز چنین اقداماتی را انجام می‌دهند به عنوان مثال کانادا، آمریکا، روسیه قبل از تحریم، کشورهای تولیدکننده نفت حوزه آمریکای لاتین نیز به مشتریان خود تخفیف‌هایی می‌دهند بنابراین دادن تخفیف در فروش نفت امری کاملاً جا افتاده در بازار نفت است.

وی گفت: در شرایط تحریم این مساله جدی تر می‌شود زیرا وقتی تحریم اعمال می‌شود شما دو کار می‌توانید انجام دهید یا باید در چاه نفت خود را ببندید و تولید را کاهش دهید و یا اینکه با اعمال تخفیف‌های بیشتر مشتریان خود را حفظ کنید. لازم است بدانید اثر اول بر اقتصاد بسیار سنگین‌تر است زیرا اگر یک زمانی تحریم‌ها برداشته شود باید هزینه‌های گزافی کرد تا تولید را به حال قبل باز گرداند و در قدم بعدی باید مشتریان از دست رفته را حتی با نفت مجانی ترقیب کرد تا دوباره اقدام به خرید نفت از شما کنند. اما گام دیگر این است که نفت را بدون آنکه تولید کاهش یابد با تخفیف‌های معقولی به فروش رساند و این کار ضمن حفظ مشتریان موجب نمی‌شود تا تولید کاهش یابد.

این کارشناس انرژی ادامه داد: در دولت قبل بعد از اعمال تحریم‌های جدی در سال ۹۷ به یکباره توسط مسؤولان وقت وزارت نفت تصمیم گرفته شد تا تولید کاهش یابد و هر روز آمارهای متعددی از کاهش دکل‌های فعال در مناطق نفتخیز جنوب منتشر می‌شد. در چاه‌های نفت بسته شد حتی جالب است بدانید وقتی میزان تولید به زیر یک میلیون بشکه رسید مسؤولان وزارت نفت با تخفیف‌های بالا نتوانستند فروش نفت را افزایش دهند و اگر خاطرتان باشد صادرات نفت ایران حتی به زیر ۱۰۰ هزار بشکه رسید.

وی ادامه داد: با تغییر دولت در چاه‌های نفت باز شد و با هزینه‌هایی دوباره تولید در برخی از چاه‌ها از سر گرفته شد به همین دلیل شاهد افزایش تولید نفت هستیم. همچنین رایزنی‌های صورت گرفته توسط مسؤولان وزارت نفت و دیپلماسی انرژی موجب شده است تا صادرات نفت ایران رونده رو به جلویی داشته باشد. که افزایش صادرات نفت ایران غالباً به خاطر دیپلماسی انرژی است هرچند اعمال تخفیف‌ها را نیز نباید نادیده گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مطلع است ایران چه مقدار تخفیف برای فروش نفت می‌دهد گفت: خبرگزاری رویترز به عنوان یک منبع و رفرنس در میزان فروش نفت ایران در ماه مارس سال جاری گزارشی با عنوان فقط کاهش قیمت نفت می‌تواند ولادیمیر پوتین را متوقف کند؛ نوشت که اکنون نفت اورال روسیه بشکه‌ای ۷۱ دلار صادر می‌شود که بالاتر سقف قیمت ۶۰ دلار است. حتماً می‌دانید نفت اورال روسیه بسیار شبیه به نفت ایران است. همچنین بررسی قیمت نفت صادراتی روسیه به هند نیز نشان می‌دهد که در همه ماه‌های بعد از دسامبر ۲۰۲۲ (به جز ژانویه ۲۰۲۳) این رقم بالاتر از سقف قیمتی ۶۰ دلار به ازای هر بشکه بوده و حتی در ماه اکتبر سال گذشته به بیش از ۸۴ دلار افزایش یافته است.

امر اللهی تصریح کرد: حالا که روسیه می‌تواند نفت خود را به مشتریان خود تا قیمت ۸۴ دلار نیز به فروش رساند آیا ایران نمی‌تواند نفت خود را تا ۸۱ دلار به فروش رساند؟

وی گفت: ایران هم اکنون عمده نفت خود را به پالایشگرهای شمال چین می‌فروشد که این پالایشگرها بخش خصوصی هستند و عملاً عمده خریداران نفت ایران همین پالایشگرها هستند آنها دنبال خرید نفت ارزان اند باید دید روسیه نفت خود را با چه قیمتی به مشتری دولتی خود در چین می‌فروشد که به استناد گمرک چین فروش نفت روسیه به این کشور با قیمت ۸۴ دلار است خب آیا طبیعی است که ایران بیاید و یکباره ۳۰ تا ۴۰ دلار تخفیف دهد و بازار روسیه را بهم زند؟ آیا آن‌وقت جنگ قیمتی بین ایران و روسیه صورت نخواهد گرفت؟

بنابراین نباید به عددسازی‌هایی که در رسانه‌های معاند صورت می‌گرد توجه کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قیمت طلا افزایش یافت
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت!
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • بازار رمزارز‌ها / زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت؛ واقعی یا کیک؟
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا/ قیمت طلا ممکن است از این عدد فراتر رود
  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟