Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سیدمحمدحسین بلاغی در گفتگو با خبرنگاران گفت: این همایش در راستای ارتقای شان و مقام عاشیقلار و انتقال این هنر فولکلور به نسل جوان از سوم تا ششم آذرماه برگزار می شود.
وی با تاکید بر لزوم بازشناخت هنر عاشیقلار در فرهنگ فولکلور آذربایجان خاطرنشان کرد: این حوزه سرشار از مفاهیم دینی، حماسی، اخلاقی و اجتماعی است که به دلیل عدم حمایت طی سالیان گذشته مغفول مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بلاغی با اشاره به برنامه های کنگره چهار روزه عاشیقلار در تبریز افزود: آیین افتتاحیه این کنگره و رونمایی از کتاب «پیغمبر (ص)» روز شنبه آینده با حضور مهمانان ویژه از هشت استان کشور و سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان برگزار می شود.
وی ادامه داد: ۱۴ هنرمند از کشور جمهوری آذربایجان، پنج هنرمند از کشور گرجستان و سه نفر هنرمند از ترکیه در این کنگره حضور خواهند داشت‌.
سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی همچنین از حضور 300 عاشیق از داخل کشور در این کنگره خبر داد و گفت: در این کنگره علاوه بر حضور 150 عاشیق آذربایجان شرقی، 150 عاشیق نیز از استانهای اردبیل، قزوین، آذربایجان غربی، البرز، تهران و مرکزی حضور خواهند داشت.
وی با اشاره به برنامه های جنبی این در این کنگره افزود: رونمایی از ۲۰ اثر فاخر موسیقی عاشقی، نشست های تخصصی شعر عاشقی، کارگاه تخصصی ادبیات عاشقی، گردهمایی تخصصی عاشیقلار در قالب شعر، مقاله و موسیقی به صورت کارگاهی و همچنین گلباران مزار عاشیق عباس توفارقانلی در شهرستان آذرشهر از جمله برنامه های این کنگره است.
وی گفت: آیین اختتامیه این کنگره روز سه شنبه ششم آذرماه به صورت مردمی و با همنوازی ۳۰۰ عاشق در سالن همایش های بین المللی تبریز برگزار خواهد شد.
رئیس حوزه هنری استان اضافه کرد: در این کنگره از یدالله عیوض پور، استاد چنگیز بی‌ریا، استاد فرخ مهدی پور، استاد رحیم نظری و منصور نیک‌زاده از استادان موسیقی عاشقی تجلیل میشود.
سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی برگزاری جلسات تخصصی ادبی و ارائه مقاله در حوزه موسیقی عاشیقلار را از دیگر برنامه های این کنگره خواند و افزود: از 42 مقاله علمی رسیده به دبیرخانه کنگره، هفت مقاله پذیرفته شده و چهار عنوان از آن ها در طول برگزاری کنگره ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه فعالیت های حوزه هنری آذربایجان شرقی در حوزه موسیقی عاشیقلار، جانی دوباره به این بخش از هویت فولکلور آذربایجان بخشیده است یادآور شد: با برگزاری جلسات منظم تخصصی، از مجموع 220 سبک موسیقی عاشیقلار، تعداد 70 سبک با محوریت مکتب عاشیقی تبریز مستندسازی و جمع آوری شده که مجموعه ای فاخر تحت عنوان «عاشیق هاوالاری» منتشر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: کنگره بین المللی عاشیقلار تبریز هفته وحدت حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۲۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پانزدهمین اجلاس روسای راه‌آهن‌های کشور‌های اکو برگزار می‌شود

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی در پُستی در شبکه اجتماعی شخصی خود نوشت: «در راستای توسعه دیپلماسی حمل‌ونقل، پانزدهمین اجلاس رؤسای راه‌آهن کشور‌های عضو اکو و نهمین نشست کمیته ریلی شورای هماهنگی حمل‌ونقل ترانزیت اکو، هم‌زمان با یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته برگزار می‌شود.»

شایان‌ذکر است یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته، از ۲۹ اردیبهشت‌ماه تا یکم خرداد سال جاری با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

ارایه توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی، بومی‌سازی صنایع ریلی و آشنایی تولیدکنندگان صنایع ریلی کشور با جدیدترین پیشرفت‌های روز این صنعت در جهان، از اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

یادآور می‌شود دهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی سال گذشته مهرماه با حضور وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه برگزار شد و بیش از ۱۰۰ شرکت تولیدکننده، دانش‌بنیان و فعال حمل‌ونقل ریلی در نمایشگاه سال گذشته شرکت کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در تبریز
  • حمایت انجمن‌های تخصصی از کنگره کنسرژنومیکس
  • نخستین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس‌شناسی
  • اولین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس شناسی
  • تمایل زیمبابوه به استفاده از صنعت تراکتورسازی ایران
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • پانزدهمین اجلاس روسای راه‌آهن‌های کشور‌های اکو برگزار می‌شود
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد