Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@19:18:54 GMT

تنباکو از عوامل مهم در بیماری مزمن انسدادی ریه است

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۳۵۱۱

تنباکو از عوامل مهم در بیماری مزمن انسدادی ریه است

کرمانشاه - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر مراقبت از ریه ها گفت: یکی از عوامل مهم در بیماری های مزمن انسدادی ریه، تنباکو است و شاید اگر انسان ماده ای به نام نیکوتین را در برگ تنباکو نشناخته بود، هیچ گاه به بیماری مزمن انسدادی ریه مبتلا نمی­شد.

دکتر ابراهیم شکیبا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بیماری یکی از علل عمده مرگ و میر و ناتوانی در کل جهان است که هر ساله باعث هدر رفتن سرمایه‌های مادی و انسانی بی شماری می‌شود، به طوری که به نظر می رسد تا سال 2020، این بیماری به سومین علت مرگ و میر در سراسر جهان تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به عوامل مختلفی در بروز این بیماری اشاره کرد و گفت: هنوز در بیشتر نقاط جهان، بخصوص در کشورهای در حال توسعه، استعمال دخانیات مهم ترین عامل این بیماری است اما متأسفانه در سال های اخیر به واسطه ی افزایش میزان گرایش خانم ها به استعمال عوامل دخانی، میزان ابتلا خانم ها به شدت افزایش یافته است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، شدت تأثیرات عوامل دخانی را وابسته به عواملی از جمله زمان شروع مصرف، طول زمان مصرف و میزان ماده دخانی مصرفی دانست و افزود: به طور مثال، جنین یک مادر باردار که در مجاورت استعمال دخانیات قرار دارد، از طریق جفت تحت تاثیر عوارض حاصله قرار گرفته و پس از تولد میزان حساسیت پذیری ریوی بسیار بیشتری نسبت به بچه های دیگر خواهد داشت.
وی به شرح حال یافته های پرتوشناسی پزشکی، بررسی حجم های ریوی و درمان بر اساس عوامل متعدد دارویی و غیردارویی به عنوان راه های تشخیص و درمان این بیماری اشاره کرد و گفت: درمان اولیه این بیماری شامل قطع استعمال عوامل دخانی (سیگار، قلیان، پیپ و ...)، دوری از عوامل محرک شغلی در معدن کاران و مشاغل خاص، کاهش عوامل آلودگی های زیست محیطی به خصوص گازهای حاصل از احتراق سوخت های فسیلی، اصلاح الگوی تغذیه و شناسایی عوامل حساس کننده، مانند عوامل ژنتیکی در بیماران است.
شکیبا میزان شیوع این بیماری را در مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی بیشتر دانست و گفت: عفونت های مکرر تنفسی بخصوص در دوران کودکی، مسایل شغلی چون کارگران معادن زغال سنگ و طلا ، عوامل ژنتیکی، عوامل آلودگی های هوا و مجاورت با گرد و غبار، الیاف کتان و ... از جمله دیگر عوامل ابتلا به این بیماری است.
وی با اشاره به اینکه این بیماری شباهت های زیادی با آسم دارد، گفت: برخلاف آسم که انسداد راه های هوایی در آن قابل برگشت است، در این بیماری، برگشت پذیری کامل راه های هوایی وجود ندارد و از نظر علت بروز، آسیب شناسی، سابقه بیماری و پاسخ به درمان، تفاوت های زیادی با هم دارند.
وی در مورد علائم بالینی و سیر بیماری افزود: یکی از علائم عمده این بیماری، تنگی نفس پیش رونده است که می تواند با خس خس سینه همراه باشد و علاوه بر آن، علائم بالینی به شکل سرفه مزمن می تواند با دفع خلط نیز همراه باشد.
وی تصریح کرد: خستگی، احساس فشار بر روی قفسه سینه، کبودی لب ها و یا زیر ناخن انگشتان از دیگر علائمی است که به تدریج باعث افت فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی بیمار می گردد.
3033/8066

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بيماري ريه تنباكو مراقبت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۳۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان جدید بیماری آلزایمر

آفتاب‌‌نیوز :

نتایج تحقیقات جدید نشان داده است که قرص معمولی دیابت به نام تیازولیدیندیون‌ها (TZDs) می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

این داروی درمان دیابت که به راحتی در دسترس است برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز و یک یا دو بار در روز مصرف می‌شود. آن‌ها مقاومت به انسولین را هدف قرار می‌دهند و هورمون را قادر می‌سازند تا کنترل گلوکز را بهبود بخشد.

در مطالعه‌ای که بر روی بیش از نیم میلیون بیمار انجام شد، احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که این قرص‌ها را مصرف می‌کردند ۲۲ درصد کمتر بود.

دکتر جین ژو، سرپرست گروه تحقیق از دانشگاه آریزونا گفت: دیابت نوع ۲ با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل ازجمله دو زیرگروه اصلی آن، بیماری آلزایمر و دمانس عروقی (VaD) مرتبط است.

هم دیابت و هم آلزایمر با گردش خون ضعیف ارتباط دارند و تیازولیدیندیون‌ها می‌توانند با کاهش کلسترول بد و کاهش فشار خون به مقابله با آن کمک کنند. این دارو جریان خون را افزایش می‌دهد تا اکسیژن بیشتری به مغز برسد که به کاهش علائم آلزایمر کمک می‌کند.

این مطالعه گسترده، سوابق سلامتی آمریکایی‌هایی را که بین ژانویه ۲۰۰۰ تا دسامبر ۲۰۱۹ مبتلا به دیابت نوع ۲ تشخیص داده شده بودند، ردیابی کرد. موارد آلزایمر و دمانس عروقی به ترتیب ۱۱ و ۵۷ درصد در میان افرادی که با آکتوس (Actos) یا آواندیا (Avandia) و تیازولیدیندیون‌ها دیگر درمان شدند در مقایسه با افراد تحت درمان با دارو‌هایی مانند متفورمین یا سولفونیل اوره کاهش یافت.

دکتر ژو اظهار کرد: بیماری‌های عروقی خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند بنابراین کاهش تیازولیدیندیون‌ها در دمانس عروقی ممکن است پیشرفت آلزایمر را نیز کاهش دهد. برخی از مطالعات که تیازولیدیندیون‌ها را با دارونما یا مراقبت‌های استاندارد در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مقایسه می‌کنند، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر را گزارش کرده‌اند.

تصور می‌شود که عوامل سبک زندگی مانند دیابت نوع ۲، نقش کلیدی در ایجاد آلزایمر دارند.

دکتر ژو توضیح داد: نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که تیازولیدیندیون‌ها در بیماران دارای اضافه وزن یا چاق محافظت بیشتری دارند و ممکن است تیازولیدیندیون‌ها منجر به کاهش چاقی مرکزی عامل خطر شناخته شده برای زوال عقل شوند.

این امر امکان مقابله با زوال عقل را از طریق قرص‌های پیشگیرانه باز می‌کند، اگرچه همه دارو‌های دیابت کاهش خطر یکسانی نداشتند و مصرف‌کننده سولفونیل اوره ۱۲ درصد بیشتر از کسانی که متفورمین دریافت می‌کردند در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

دکتر ژو گفت: مطالعات آینده برای استفاده مجدد از دارو‌های ضد دیابت خوراکی برای پیشگیری از زوال عقل ممکن است اولویت‌بندی تیازولیدیندیون‌ها را در نظر بگیرد. مصرف‌کنندگان سولفونیل اوره می‌توانند در مقایسه با مصرف‌کنندگان متفورمین یا تیازولیدیندیون‌ها در معرض خطر بالای زوال عقل باشند بنابراین، نظارت منظم بر عملکرد‌های شناختی در این جمعیت مهم‌تر است.

مکمل سولفونیل اوره با متفورمین یا تیازولیدیندیون‌ها ممکن است تا حدی اثرات جانبی زوال عقل آن را جبران کند.

آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل بیش از ۹۲۰هزار نفر در بریتانیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این رقم در دهه آینده به سرعت افزایش خواهد یافت. تمرکز بر این اقدامات پیشگیرانه که در حال حاضر وجود دارد می‌تواند تا حدودی مانع از ابتلای افراد به زوال عقل شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • چند درصد ایرانی‌ها آسم دارند؟ بالاترین میزان ابتلا در این سن
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند
  • درمان بیماری کلیوی با سَم صدپایان!
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها به آسم مبتلا هستند/ آسم چگونه درمان می شود؟
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات: مالیات مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است
  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟