Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@03:43:52 GMT

انتقاد یک کارگردان از رهاشدگی تئاتر کودک

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۴۰۲۷

یک کارگردان تئاتر گفت: متأسفانه چندی‌ست شاهد رهاشدگی تئاتر کودک به حال خود هستیم.

محمد جهان‌پا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیش از ۱۷سال فعالیت در عرصه تئاتر و سومین سال حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، در مقایسه این دوره از جشنواره با سال‌های گذشته اظهار کرد: همدان جایگاه بسیار خوبی برای برگزاری جشنواره‌های تئاتر است چرا که اهمیت تئاتر در این شهر به خوبی درک شده اما لازم است طراوت جشنواره از بین نرود و این موضوع به داوری‌ها و هیئت اجرا برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تئاتر کودک به لحاظ تأثیر بسیار شگرفی که در تربیت کودکان دارد، بسیار سخت، پیچیده و تخصصی‌تر از سایر نمایش‌ها است، خاطرنشان کرد: متأسفانه چندی ست شاهد رهاشدگی این حوزه به حال خود هستیم به طوریکه بعضی گروه‌های نمایشی تئاترهایی ضعیف تهیه می‌کنند.

جهان‌پا ادامه داد: امروزه ذائقه مردم تغییر کرده و دیگر آنطور که باید به مفهوم و پیام نمایش دقت ندارند و فقط معطوف به جنبه شور و نشاط نمایش شده‌اند و همین موضوع باعث شده بعضی کارگردان‌ها ناخودآگاه به این‌سو کشیده شوند به طوریکه در تلاش هستند نمایشی‌های موزیکال به روی صحنه بیاورند اما کار موزیکال تخصص خاص خود را می‌طلبد و متأسفانه به علت بیزینس‌ها این اتفاق افتاده و همین موضوع به ظاهر ناچیز یک ضربه بزرگ به بدنه تئاتر کودک است.

وی تئاتر کودک را مهمترین اختراع قرن بیستم دانست و اضافه کرد: زمانی‌که کودکان را به تئاتر علاقمند کنیم این هنر در بزرگسالی نیز در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار می‌گیرد، بر همین اساس لازم است مسئولان فرهنگی از نمایش‌ها حمایت کنند.

کارگردان نمایش «تیستوسبز انگشتی» در ادامه با بیان اینکه این نمایش درباره صلح و دوستی و مقابله با بدی‌ها است، اظهار کرد: متأسفانه به علت خودخواهی‌های برخی کشورها، شاهد جنگ و خونریزی و لطمه رسیدن به قشر ضعیف جامعه یعنی کودکان هستیم بنابراین لازم دانستیم نمایشی با این مضمون برای حضور در این جشنواره بین‌المللی تهیه کنیم.

وی ادامه داد: در تهیه نمایش تمام تلاش خود را به تخصصی بودن آن معطوف کردیم به طوریکه بیش از ۷۰ میلیون هزینه دربرداشت و حدود ۴۰ بازیگر در نمایش ایفای نقش می‌کنند. 

این کارگردان ادامه داد: «تیستوسبز انگشتی» کاملا متناسب با فضای آشفته جهان است و داستان پسربچه‌ای را روایت می‌کند که متوجه می‌شود انگشت شصتش قابلیت سبزکنندگی دارد. پدر این پسر بچه کارخانه ساخت توپ جنگی دارد و مخاطبان با سفری که با تیستو آغاز می‌کنند شاهد اتفاقات مختلفی هستند، تیستو در این مسیر زندان را تبدیل به گلستان می‌کند و مقابل جنگ می‌ایستد، جهان تیستو پر از صلح و دوستی است و می‌خواهد در مقابل بدی‌ها بایستد.

نمایش «تیستوسبز انگشتی» اثری زنده است که بر اساس داستان مشهور «تیستو سبز انگشتی» نوشته موریس دروئومن شکل گرفته و به کارگردانی محمد جهان‌پا از مشهد، در نخستین روز از بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در سه نوبت به روی صحنه رفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان منطقه همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۴۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش راز خوشه‌ی پروین در تبریز به روی صحنه‌ می‌رود

ایسنا/آذربایجان شرقی کارگردان نمایش راز خوشه‌ی پروین اظهار کرد: این نمایش از ۲۰ اردیبهشت ماه به صورت رایگان در تبریز به روی صحنه می‌رود.

امیر حجازی، چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ماه، در نشست مطبوعاتی نمایش راز خوشه‌ی پروین، گفت: این نمایش طی یک ساعت، به حالت بیوگرافی از پروین اعتصامی که فخر ایران و تبریز است اجرا می‌شود.

 وی با بیان اینکه این نمایش با همکاری شهرداری منطقه ۸ و مساعدت سازمان فرهنگی هنری شهرداری منطقه ۸(گروه ققنوس) کار شده است، افزود: در این نمایش سعی داریم با یک سری تصاویر قسمت‌های مهمی از زندگی بانو پروین را در صحنه، نمایش دهیم.

وی با بیان اینکه سعی کردیم نزدیک‌ترین چهره‌ها را برای بازیگری در این نمایش شناسایی کنیم، ادامه داد: این نمایش به زبان فارسی بوده و از ۲۰ اردیبهشت ماه الی ۴ خرداد در تالار تربیت واقع در میدان دانشسرا ساعت ۱۹عصر به روی صحنه می‌رود.

طراح و کارگردان این نمایش افزود: این نمایش با هشت بازیگر در نقش‌های خود پروین، پدر، مادر، بردار، همسر پروین و .... برای معرفی هر چه بهتر این شاعر خوش نام ایرانی و تبریزی به روی صحنه‌ی نمایش می‌رود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نمایش راز خوشه‌ی پروین در تبریز به روی صحنه‌ می‌رود
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • اکران «اقیانوس پشت پنجره» به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش