Web Analytics Made Easy - Statcounter

الجزیره-ایرنا- «عماد الدین حسین » نویسنده مصری و سردبیر روزنامه «الشروق » مصر در مقاله ای در خصوص اوضاع نابسامان جهان عرب و مشکلات آن نوشت، آمریکا شریک قابل اعتمادی برای مردم منطقه نیست و حکام عرب باید بر مردم خود تکیه کنند نه سیاستمداران آمریکایی.

به گزارش ایرنا، این نویسنده مصری در این مقاله ابتدا این سوال را مطرح کرد که عرب ها چه زمانی می آموزند چگونه با آمریکا به روش درست برخورد کنند و از وهم و خیال خارج شوند؟
حسین افزود، این روزها نوع رفتار مراکز تصمیم گیری در آمریکا در خصوص مسائل منطقه بویژه کشته شدن جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، باعث سردرگمی عرب ها به ویژه مسئولان کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«عماد الدین ادیب» تحلیلگر مصری چندی پیش در مقاله ای آمریکایی ها را غیر قابل اعتماد دانست و البته این نتیجه گیری درستی است.
حسین در ادامه نوشت، ساز و کار تصمیم گیری در آمریکا از چند دهه پیش تاکنون ثابت است و متاسفانه عرب ها نیز در مقابل از چند دهه پیش تغییری در طرز تفکر خود انجام نداده اند؛ تصمیم سازی در آمریکا در یک ساختمان چند طبقه انجام می شود و هر طبقه نقش خاص خود را دارد و همه این ها یکدیگر را تکمیل می کنند، کاخ سفید، وزارت خارجه، دستگاه امنیتی، کنگره ، مراکز پژوهشی و همچنین مراکز نظامی و همچنین رسانه ها و جامعه مدنی نقشی تعریف شده در تصمیم گیری ها دارند و تصمیم گیری نهایی حاصل جمع کار همه این ها است و البته ممکن است در این میان یک طرف گاهی نقشی پررنگ تر داشته باشد اما در نهایت توازن میان این ها برقرار است و ساز و کار موجود، مانع تک روی یک طرف خاص می شود و اگر مانند این روزها که ترامپ در برخی موارد قدرت نمایی می کند، طرفی بخواهد کاری برخلاف قاعده انجام دهد، بقیه طرف ها برای ایجاد توازن وارد میدان می شوند و به همین دلیل است که کارشناسان می گویند تصمیم گیری در آمریکا و عقب نشینی از یک تصمیم بسیار کند و شبیه به حرکت فیل در بازی شطرنج است.
این نویسنده مصری در ادامه در خصوص سیاست کشورهای عربی نوشت، در این کشورها مساله دقیقا برعکس است، تصمیم گیری توسط چند فرد معین یا یک فرد صورت می گیرد ، آن فرد هم در شرایط مزاجی مختلف، تصمیم های متفاوت می گیرد اما تصمیم گیری در آمریکا بر اساس اصل منافع این کشور یا دست کم منافع آن مقام تصمیم گیرنده است در نتیجه آن ها در سیاستهایشان،چیزی به نام دوستی و آشنایی و محبت نمی شناسند در حالی که این مساله در کشورهای عربی برعکس است.
'در کشورهای عربی یک مقام عرب کنار یک مقام آمریکایی در جلسات مذاکره یا حتی گفت و گوی صمیمی می نشیند و از او سخنان دیپلماتیک، پروتکلی و پرطمطراق می شنود و اینگونه برداشت می کند که آن مقام آمریکایی یا اروپایی شیفته و عاشق حکمت و بزرگی و محو عظمت او شده است، خطرناکتر اینکه در محاسباتش، طرف مقابل را دوست و متحد نزدیک خود در فلان دولت به شمار می آورد .گاهی مقام های غربی( به عمد) به گونه ای رفتار می کنند که باعث می شوند حکام عرب به اشتباه بیفتند، نمونه بارز آن نوع رفتار سفیر آمریکا در عراق با صدام در سال 1990 بود که صدام در برخورد با او اینگونه برداشت کرد آمریکا مخالف حمله به کویت نیست و این خود سرآغاز فاجعه ای برای عراق و کل منطقه شد.'
سردبیر الشروق افزود، در این میان باید مقام های آمریکایی را سرزنش کنیم که بر اساس منافع خود تصمیم گیری می کنند یا مقام های خود را؟ متاسفانه بیشتر عرب ها نمی خواهند از اشتباهی که هزاران بار در برخورد با غربی ها تکرار کرده اند ، دست بردارند، تداوم این امر باعث می شود مشکل افزایش یابد و مردم در کشورهای عربی بهای آن را بپردازند زیرا آمریکا تنها به فکر منافع خود است و با هر طرفی که منافعش را تامین کند، وارد معامله می شود و از همکاری با کسانی که منتخب مردمشان نیستند نیز ابایی ندارد.
حسین در پایان نوشت، تنها راه برای خارج شدن از چنین وضعیتی این است که حکام عرب در درجه نخست بر مردم خود تکیه کنند و بر شمار مشاوران خود بیفزایند و سعی کنند در داخل، بیشترین حامی را داشته باشند .اگر چنین امری روی دهد، دیگر به واشنگتن ، لندن ، مسکو و دیپر پایتخت ها برای کمک چشم نمی دوزند .آن زمان کمتر تصمیم های اشتباه و فاجعه بار گرفته می شود اما تا زمانی که چنین تغییراتی در طرز تفکر حکام عرب صورت نگیرد، این دور و تسلسل باطل ادامه دارد.
خاورم **2041**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي حكام عرب آمريكا منافع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۴۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۱ درصد آمریکایی‌ها نگران وقوع جنگ داخلی هستند

به نقل از دیلی میل، نتایج این نظرسنجی پنجشنبه منتشر شد و نشان می‌دهد ۴۹ درصد از رای‌دهندگان وقوع جنگ داخلی در آمریکا را غیرمحتمل دانسته و ۱۰ درصد نیز اعلام کردند که در این باره مطمئن نیستند.

به نوشته دیلی میل، ۴۱ درصد از رای‌دهندگانی که وقوع جنگ داخلی در پنج سال آینده را محتمل می‌دانند معادل ۱۰۶ میلیون نفر از جمعیت آمریکاست.

این نظرسنجی ماه گذشته میلادی با پرسش از هزار و ۱۰۵ رای‌دهنده آمریکایی انجام شد و نشان داد که زنان، جوانان و آمریکایی‌هایی غیرسفیدپوست بیش از سایرین نگران وقوع جنگ داخلی هستند.

موسسه راسموسن اعلام کرد که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چشم‌انداز وقوع جنگ داخلی در این کشور نزدیک‌تر شده است، زیرا رقابت میان جو بایدن و دونالد ترامپ در انتخابات باعث ایجاد شکاف میان رای‌دهندگان شده است.

در چنین شرایطی، آمریکایی‌ها نگران تکرار جنگ داخلی هستند که از سال ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ در آمریکا رخ داد.

راسموسن گفت که بحث درباره بروز جنگ داخلی در آمریکا پس از اکران فیلم سینمایی جدید «جنگ داخلی» بیشتر شده است. این فیلم اکشن سیاسی یکی از فیلم‌های پرفروش حال حاضر آمریکاست.

گروه‌های جدایی‌طلب در آمریکا معتقدند که این فیلم گزارش تامل‌برانگیزی درباره بروز خشونت و هرج و مرج در ایالات متحده در آینده نزدیک است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • مانور بمب‌افکن‌های روسی نزدیک مرز آمریکا ! | تصاویر
  • فیلم/پرواز بمب‌افکن‌های روسی نزدیک مرز آمریکا
  • وزیر دارایی نتانیاهو خواستار برکناری دو مقام اسرائیلی
  • ۴۱ درصد آمریکایی‌ها نگران وقوع جنگ داخلی هستند
  • آمریکایی‌ها درباره حقوق بشر فقط لفاظی می‌کنند
  • ویدیو/ «جنگ داخلی»، هشداری بر آشوبی نزدیک در آمریکا
  • خون مسلمان در اسلام حرمت دارد/ حکام کشورهای عربی نسبت به مسلمانان بی گناه بی تفاوت نباشند
  • جهش تولید بدون تکیه بر نیروی کار میسر نیست
  • افزایش مشارکت مردم در ساخت مسکن با تکیه بر عرضه زمین و پرداخت تسهیلات به آن‌ها
  • ۲۶۷ میلیون دلار از کمک‌های آنروا کم شد