وحدت، ضرورت اجتماعی و عامل اقتدار امت اسلامی است
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۵۳۶۱
به گزارش حوزه استانهای خبرگزاری تقریب، محمد حکیمی در جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) که همزمان با آغاز هفته وحدت در مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان برگزار شد، پیامبر مکرم اسلام(ص) را به عنوان بزرگ ترین شخصیت عالم معرفی کرد و گفت: حضرت جامع تمام کمالات انبیاست؛ براساس آیه 80 سوره مبارکه نساء، اطاعت از رسول خدا(ص) با اطاعت از خداوند مساوی است، «مَن یُطعِ الرسول، فقد اَطاعَ الله».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با استناد به آیه 10 سوره فتح افزود: براساس آیات شریفه قرآن، بیعت با رسول خدا(ص)، یقیناً بیعت با خداوند متعال محسوب می شود؛ آیه نشان دهنده این است که مقام قرب پیامبر اکرم(ص) از همه بیشتر است.
حکیمی، تنها ملاک دستیابی به کمال از دیدگاه قرآن کریم و دین اسلام را «تقرب به خداوند» دانست و ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در قرب به خدا و رفع موانع و حجاب از همه جلوتر است.
استاد حوزه با اشاره به اهمیت هفته وحدت و وظیفه طلاب در راستای حفظ و گسترش اتحاد بین مذاهب اسلامی گفت: وحدت بین همگان ضرورتی اجتماعی و عامل قدرتمندی است، امام خمینی(ره) که خود از منادیان اتحاد است بر حفظ وحدت تاکید بسیار داشتند.
وی اظهار کرد: پیامبر مکرم اسلام(ص) در زمان حیات خود همچون چراغ رحمتی بودند که همه را دور خود جمع می کردند اما بعد از رحلت حضرت، تفرقه و منیت های عمرها و ابوبکرها شروع شد که نتیجه اش کنار زدن امیرمومنان علی(ع) بود.
استاد دانشگاه با استناد به کلامی از علامه طباطبایی، سوره آل عمران را سوره وحدت بین ادیان نامید و افزود: با استناد به آیه 102 و 103 این سوره؛ جهل، منیت و تقوا از عوامل ایجاد وحدت است؛ در حقیقت انسان های باتقوا می توانند عامل وحدت باشند.
حکیمی ضمن بیان نمونه های متعددی از سیره پیامبر(ص) در ایجاد وحدت، تصریح کرد: سيره و زندگي رسول اکرم (ص) گواهي مي دهد که در طول حيات خويش با جديت تمام بر حفظ وحدت جامعه، تلاش کرده و هیچ گاه اجازه نمی دادند عامل ثبات و قدرت جامعه دچار تزلزل شود.
وی با اشاره به واژه "حبل الله" در قرآن کریم، اذعان کرد: مراد از این واژه، قرآن و دین اسلام است که چنگ زدن بدان ها موجب حفظ جامعه خواهد شد.
محقق و پژوهشگر امور دینی، حلم و سکوت را از نشانه های فهم عمیق برشمرد و افزود: دانایی عمیق و ایمان کامل پیامبر(ص) عامل وحدت بود، حضرت دست خدا را با جماعت دانسته و آنان را مشمول رحمت الهی می دانست.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۵۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/