Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@03:12:36 GMT

نبود سازوکار قانونی برای مجوز مدارس طبیعت

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۷۸۰۰

نبود سازوکار قانونی برای مجوز مدارس طبیعت

یک عضو مدرسه طبیعت «کاوی کنج» با اشاره به شکایت آموزش و پرورش خراسان رضوی از این مدرسه به دلیل انجام فعالیت‌های آموزشی گفت: خود را متولی امر آموزش نمی‌دانیم و هیچ آموزشی در این مدرسه صورت نمی‌گیرد.

محسن مشارزاده در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص پلمب مدرسه طبیعت اظهار کرد: در 23 مهر ماه بود که یک نفر از اماکن به مدرسه آمد و گفت که ما دستور پلمب مدرسه را داریم اما چون بچه‌ها درحال بازی هستند ما می‌رویم و ساعت چهار بعدازظهر می‌آییم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از ان آقا پرسیدم با چه عنوانی می‌خواهید مدرسه را پلمب کنید. او گفت از دادستانی حکم داریم. همچنین پرسیدم روال همیشگی شما  اینگونه است؟ گفت خیر ما معمولا به فرد اخطار می‌دهیم و مشکلات مجموعه‌اش را به او می‌گوییم و برای حل مشکلات فرصت می‌دهیم. اگر مشکلات حل نشدند پلمب می‌کنیم، اما برای مجموعه شما چون از دادستانی حکم داریم علی الراس آمدیم و اقدام کردیم.

این عضو مدرسه کاوی‌کنج خاطرنشان کرد: همان روز پیش معاون دادستان رفتیم اما ایشان نبودند و بعد پیگیری که  کردیم گفتند آموزش و پرورش از شما شکایت کرده زیرا شما مجوز ندارید. در صورتی که این حرف از اساس غلط است. ما از سازمان محیط زیست مجوز گرفتیم. مجوز ما بدون تاریخ است. مجوز دادن سازمان محیط زیست که به مدارس طبیعت مجوز می‌داد این‌گونه بود که در ابتدا مجوز یک ساله می‌داد. اگر در این یک سال مدرسه مشکلی نداشت بعد از یک سال مجوز را تمدید می‌کرد. مجوزی که ما داریم مدت اعتبار ندارد و سازمان محیط‌زیست هم تاکنون هیچ نامه‌ای مبنی بر ابطال مجوز نداده است.

مشارزاده تصریح کرد: از زمانی که کلانتری رئیس سازمان محیط زیست شدند، گفتند که به مدارس طبیعت  جدید مجوز نمی‌دهند و همچنین مدارسی که مجوز یک‌ساله  دارند، مجوزشان تمدید نمی‌شود. تمام این مدارس که مجوز یک‌ساله داشتند با حوزه خصوصی کار می‌کنند و این حوزه‌ها در این مدارس سرمایه گذاری کردند. نمی‌دانم چگونه است که یک سازمان می‌تواند مجوز بدهد اما بعد از یک سال می‌گوید ما متولی این امر نیستیم.

وی عنوان کرد: ما از سال 94 یک مدل مجوز داشتیم و از سال 96 مجوز بعدی را گرفتیم که تاریخ اعتبار ندارد؛ یعنی  سازمان محیط‌زیست می‌تواند یک زمانی بگوید به‌ دلیل رعایت یکسری نکات مجوز شما را لغو می‌کنیم اما تاکنون چنین موردی نداشتیم. سازمان محیط‌زیست گفته مجوزها را تمدید نمی‌کنیم در صورتی که مجوز ما نیاز به تمدید نداشته است.

خود را متولی آموزش نمی‌دانیم/ مدرسه طبیعت فضای بازی آزاد در بستر طبیعی است 

این عضو مدرسه کاوی‌کنج تصریح کرد: آموزش و پرورش از ما شکایت کرده که ما در مدرسه طبیعت فعالیت آموزشی انجام می‌دهیم. در صورتی که ما در مدرسه طبیعت خود را متولی امر آموزش نمی‌دانیم. مدرسه طبیعت فضایی است که بچه‌ها به طبیعت می‌آیند. درآنجا گیاهان، حیوانات و... وجود دارند و هیچ‌گونه آموزشی صورت نمی‌گیرد. بچه‌ها در مدرسه طبیعت چیزی یاد می‌گیرند؛ همانطو که در خانه، مهمانی و... از دیگران چیزی یاد می‌گیرند. مدرسه طبیعت خودش را متولی آموزش نمی‌داند نه در ایران بلکه در دنیا هم اینگونه است. مدرسه طبیعت فضای بازی آزاد در بستر طبیعی است. مدرسه طبیعت یعنی طبیعت، مدرسه‌ای است برای یادیگیری  مثل مدرسه زندگی و... اگر اینگونه باشد باید در خانه و پارک هم  از آموزش و پرورش مجوز بگیریم. راه‌اندازی مدارس طبیعت در دنیا بعد از 1950  در اروپا شروع می‌شود. بعد از جنگ جهانی دوم با ساخت و سازهای مدرن شهری فضای طبیعی شروع به حذف شدن می‌کند به همین دلیل این فضا را در شهر ایجاد می‌کنند که طبیعت را به بچه‌ها برگردانند.

مشارزاده ادامه داد: برای اینکه بتوانیم آموزش دهیم باید فضای آموزشی داشته باشیم. اگر فضای دفتری مدرسه طبیعت را حذف کنید بیش از 50 متر فضای بسته نداریم. ما در مدرسه  طبیعت یک بستر طبیعی در اختیار بچه‌ها قرار می‌دادیم و افرادی که کنار بچه‌ها بودند،اسم مربی و معلم نمی‌گذاشتیم بلکه اسم تسهیل‌گر را می‌گذاشتیم که وظیفه اصلی او مراقبت از بچه‌ها بود و هر پنج بچه یک تسهیل‌گر داشتند.

وی بیان کرد: ما وقتی برای مجوز به آموزش و پرورش که مراجعه می‌کنیم می‌گویند ما که مجوزی به چنین اسمی نداریم. باید از تهران استعلام کنیم و چون در نظام‌های مجوزی ما چنین اسمی نداریم می‌گویند به عنوان موسسه آموزشی  مجوز بگیرید. چالش این موضوع این می‌شود که وقتی ما تبدیل به موسسه آموزشی شویم به طور مثال اداره بهداشت می‌‌گوید کف فضا را بتن یا آسفالت کنیم بخاطر اینکه در ترم مدرسه قرار می‌گیرد و بعد نظامی پیچ در پیچ ایجاد می‌شود.

این عضو مدرسه کاوی‌کنج افزود: آموزش و پرورش می‌گوید بیایید به عنوان موسسه آموزشی مجوز بگیرید اما ما می‌گوییم ما که اصلا آموزش نداریم می‌گویند چون ترم مدرسه طبیعت تعریف نشده است کارتان غیر قانونی است.

هر کسی مدرسه را بسته است، می‌خواسته بچه‌ها خوشحال نباشند

وی یادآور شد: مسئولین آموزش و پرورش می‌گویند مدرسه طبیعت غیر انتفاعی است در صورتی که مدارس  طبیعت در دنیا تعریف شده است. نمی‌دانیم مشکل جدی دوستان در این زمینه چیست. بعد از تعطیلی مدرسه یکی از بچه‌ها به پدر و مادر خود  گفته بود هر کس مدرسه را بسته، می‌خواسته بچه‌ها خوشحال نباشند. مدرسه طبیعت 28 پرسنل داشت که کار اصلی آنها این کار بوده. در وضعیتی که دچار انواع چالش‌های اقتصادی هستیم، مدرسه طبیعت درحوزه کارآفرینی هم کاری نمونه بوده است. 28 نفر یک ماه است که شغل ندارند و همچنین خانواده‌های بیش از 100 کودک که به مدرسه طبیعت می‌آمدند در حال حاضر دچار مشکل شده‌اند.

 تا قبل از  12 سالگی  آموزش‌های‌ محیط زیستی بی‌فایده است

این عضو مدرسه کاوی‌کنج اظهار کرد: در تفاهم نامه‌ای که در زمان فانی، وزیر آموزش و پرورش و ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مدارس طبیعت امضا شده، توضیح داده شده که آموزش‌های محیط زیستی قبل از سن 12 سال برای بچه‌ها فایده ندارد. پژوهش‌ها می‌گویند بچه‌ها باید تا قبل از 12  سال به صورت آزاد در طبیعت باشند تا عاشق آن شوند. بعد از 12 سالگی می‌توانیم آموزش محیط زیستی بدهیم. پیوست 5 این تفاهم ‌نامه  عنوان می‌کند که مدارس طبیعت بستر آزادی هستند که بچه‌ها در آن می‌توانند بازی کنند. 5 سال پیش دو وزیر و یک معاون رئیس جمهور این تفاهم‌نامه را امضا کردند و درحال حاضر حدود 80 مدرسه در کشور راه‌اندازی شده اما به یکباره سازمان محیط‌زیست می‌گوید مجوز نمی‌دهیم آموزش و پرورش می‌گوید ترم مدارس طبیعت در مجوزهای ما تعریف نشده است تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که افسوس بخوریم.

مشارزاده افزود: اگر هر سازمانی  به گروهی بیاید مجوز بدهد و شش ماه بعد بگوید من متولی این امر نبوده‌ام که نمی‌شود.  این حرفی که محیط زیست می‌زند به نظر من کاملا غیرقانونی است. محیط‌زیست می‌تواند بگوید به مدارس جدید مجوز نمی‌دهیم یا مجوز مدارس را تمدید نمی‌کنیم اما  نمی‌تواند بدون اینکه به ما بگوید به چه دلیلی مجوز ما لغو شده،  مجوز ما را لغو کنند. اگر چنین کاری هم بخواهند انجام دهند باید با آموزش و پرورش گفت‌وگو کنند  و سازوکاری جایگزین کنند و چند ماه به ما فرصت بدهند نه اینکه  اینکه یکدفعه سازمان محیط زیست بگوید مجوز نداریم و آموزش و پرورش هم بگوید ما ترم مدرسه طبیعت نداریم.  الان 80 مدرسه طبیعت در کشور داریم ببینیند  به کدام یک آموزش و پرورش مجوز داده است.

نبود سازوکار قانونی برای مجوز مدارس طبیعت

وی عنوان کرد: همه‌جا به ما می‌گویند خیلی کارتان خوب است ولی ما سازوکار قانونی نداریم که ما می‌گوییم خوب معلوم است مدارس طبیعت، جدید هستند. برای چیز جدید شما باید تلاش کنید سازوکار قانونی داشته باشیم. اگر الان موضوع قانون گذاری است که ما متولی قانون‌گذاری نیستیم. هیچ کس با کار ما مخالف نیست اما همه می‌گویند ما ضرورت کار شما را می‌فهمیم اما خوب قانون دست ما را بسته است.

مشارزاده خاطرنشان کرد: اگر بیاییم از خودمان بر روی مدرسه طبیعت اسم بگذاریم وقتی به طور مثال سابقه این موضوع را بپرسند دچار مشکل می‌شویم و می‌گویند از خودتان در آوردید. اگر هر فرد امروز جایی را باز کند و اسمش را یک چیزی بگذارد  و دیگری چیز دیگر که نمی‌شود.

این عضو مدرسه کاوی‌کنج گفت: آموزش و پرورش خراسان رضوی که می گوید مدرسه طبیعت چنین مشکلی دارد در  سال 94  دراجلاس 2016  کره جنوبی  یکی از دستاوردهای خود را مدرسه طبیعت می‌داند. اما حالا می‌گویند ترم مدرسه طبیعت نداریم.

مشارزاده با بیان اینکه «فضای مدرسه طبیعت را خیران در اختیارمان قرار داده‌اند»، عنوان کرد: دولت نه تنها در این امور حمایت نکرده است بلکه در حال حاضر شاهد این مشکلات هم هستیم. دولت حداقل کاری که می‌توانسته بکند این است که مانع برای مدارس طبیعت ایجاد نکند،  گویا کودکان دیگر بازی هم نباید داشته باشند.

وی ادامه داد: تمام افرادی که در کاوی کنج فعالیت می‌کردند حداقل مدرکشان لیسانس بوده است و چهار سال زندگی  خود را گذاشتند تا خانواده‌ها ضرورت این موضوع را بفهمند، خانواده‌ها استقبال کردند. خیران امکانات قرار دادند تا این تجربه اتفاق بیفتد. در حال حاضر خانواده‌های بچه‌های مدرسه طبیعت می‌گویند ما می‌رویم به آموزش و پرورش نامه می‌زنیم و می‌گوییم ما می‌خواهیم بچه‌هایمان بروند در این باغ خصوصی بازی کنند و چیزی جز این نمی‌خواهیم و بگذارید مدرسه طبیعت فعالیت کند.

مدرسه طبیعت یک نیاز جدید در جامعه است

مشارزاده تصریح کرد: مسئولین باید این را بپذیرند که مدارس طبیعت یک نیاز جدید در جامعه ماست. صد سال پیش وقتی حسن رشدیه مفهوم مدرسه را در ایران می‌آورد  انگ‌هایی  که به او زده می‌شد این بود که شما می‌خواهید بچه‌ها را قرتی کنید، از دین و مذهبشان بیاندازید و... . طول می‌کشد تا مدارس جابیفتند. آن زمان به او هم می‌گفتند اسم مدرسه نگذارد و اسم مکتب‌خانه بگذارد. اگر بخواهیم مفهوم جدیدی را در ساختارهای قدیمی خود ببریم آن  مفهوم را از دست می‌دهیم. ما تاکنون در ایران این موضوع را نداشتیم  که ما  در کنار فضای اموزش و پرورش ضرورت  بازی برایمان درک شده باشد به این دلیل که در شهر فضاهایی همچون کوچه داشتیم که بچه‌ها بازی می‌کردند و مدارس دولتی بیست سال پیش بزرگ بودند و به مرور کوچک شدند. اما در حال حاضر سبک زندگی تغییر کرده و والدین از صبح تا شب کار می کنند. این میزان کلاس آموزشی در هیچ دوره‌ای در تاریخ ما نبوده است و اینجاست که ضرورت بازی گمشده برای بچه‌ها شکل می‌گیرد  که نهاد یا موسسه‌ای می‌تواند متولی بازی بچه‌ها باشد.

وی افزود: شهر بازی چطور در کشور ما ایجاد می‌شود  آیا در تمدن ایرانی مفهوم پارک را داشتیم. از اسم پارک معلوم است  از اروپا آمده است. مثل این است اسم پارک را عوض کنیم و باغ بگذاریم. باید بپذریم شرایطی را در شهر داریم و این شرایط زیستی به کودکان ما آسیب می‌زند. اگر می‌خواهیم جلوی این آسیب را بگیریم نیازمند این هستیم که فضاهای جدید ایجاد کنیم و این  فضای جدید در ساختارهای گذشته ما نمی‌گنجد به این دلیل که  ساختارهای  گذشته ما آن موقع این نیاز را احساس نمی کردند.

این عضو مدرسه کاوی‌کنج با بیان اینکه «مدرسه طبیعت جایی است بچه‌ها می‌توانند به طبیعت وصل باشند و مدرسه طبیعت یک مفهوم و نگاه جدید است»، گفت: تاکنون بیش از 1500 دانش‌آموز به صورت اردویی آمده‌اند و از کاوی کنج دیدن کرده‌اند. کاوی کنج اولین مدرسه طبیعت بوده و ما در اینجا مرکز مجوز آموزش تسهیلگری را داشتیم.

وی در خصوص مشکلات ایجاد شده برای سایر مدارس طبیعت در کشور اظهار کرد: هیچ کدام از مدارس را همچون کاوی کنج پلمب نکرده‌اند ولی شروع کردند به  محدودیت‌های مختلف ایجاد کردن برای مدارس طبیعت. کاوی کنج  جزو پرمخاطب‌ترین مدارس کشور است. ما تازه  به یک ساحتی از خودگردانی رسیده بودیم. کلی از دوستان ما دچار ناامیدی شدند مدرسه طبیعت کرمان را گفتند تعطیل کنید. به مدرسه نسیم در همدان گفتند تا سه ماه دیگر  با آموزش و پرورش مذاکره کنید اگر به نتیجه‌ای نرسیدید تعطیل می‌شود.

مشارزاده اظهار کرد: به صورت شفاف آمادگی داریم از هر سازمانی که خود را متولی این امر می‌داند مجوز بگیریم  ولی  مجوزهایی که می‌خواهیم بگیریم بر اساس ترم‌هایی است که  مدرسه طبیعت را در دنیا تعریف می‌کنند نه اینکه آموزش  و پرورش بگوید ما این چهار ترم را داریم شما این  کار را کنید و... . مدرسه طبیعت چیزی نیست که ما از خودمان ایجاد کرده باشیم در دنیا مشخص است که مدرسه طبیعت چه‌طور فضایی است مدرسه طبیعت را در هیچ جای دنیا آسفالت نمی‌کنند، درخت و گیاه دارد،  بیش از 90 درصد فعالیت بچه ها در بیرون است و فضای داخلی بسیار حداقلی است. بر اساس ترم‌هایی که در دنیا وجود دارد هر نهادی که متولی است باید ترم مدرسه طبیعت را تعریف کند نه اینکه ما آن را در ساختار ببریم.

وی ادامه داد: ما آمادگی داریم از  فردا بدون اینکه هیچ مخاطب جدیدی بگیریم، فعالیت مدرسه را دوباره شروع کنیم تا روند صدور مجوز طی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مدارس طبیعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۷۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!

  گویا قرار است این شهریه‌ها به‌زودی شفاف شود تا شاهد دریافت رقم‌های مختلف از خانواده‌ها نباشیم. بر همین اساس بهنام نیک‌نژاد، مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش درباره ابلاغ آیین‌‌نامه جدید مدارس غیردولتی و ساماندهی وضعیت شهریه این مدارس خبر داده و می‌گوید: «طبق این قانون سامانه نظارت بر مدارس غیردولتی باهدف شفاف‌سازی ایجادمی‌شود. البته این قانون در گذشته ایجاد شده بود اما چون پشتوانه قانونی نداشت،عمدتا مورد اعتراض مدارس قرارمی‌گرفت.» قانونی که مدارس غیردولتی خیلی کاری به آن ندارند و همچنان نرخ شهریه‌های‌شان بیشتر از نرخ مصوب است.ایجاد چنین سامانه‌های الکترونیکی یکپارچه‌ای می‌تواند مدیریت، نظارت و ارزیابی دقیقی از این مدارس داشته باشد و در راستای پاسخگویی و شفافیت مالی برای مردم است. با وجود این‌که سقف مبلغ دریافتی مشخص شده اما بسیاری از مدارس غیردولتی به همین مبلغ هم برخی موارد دیگر همچون شهریه فوق‌برنامه درسی، شهریه فوق‌برنامه مکمل و شهریه تابستانی هم با آوردن یک کلمه اختیاری، اضافه می‌کنند. از طرفی وزارت آموزش‌وپرورش، در آیین‌‌نامه جدیدی که برای این مدارس در نظر گرفته، تاکید کرده است که با مدارس غیردولتی متخلفی که شهریه بالاتر از مصوبه رادریافت کنند،برخورد خواهد شد.البته این باراولی نیست که مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش برای مدارس غیردولتی که شهریه‌های نجومی دریافت می‌کنند خط و نشان می‌کشند. 
   
آموزش پولی در مدارس غیردولتی
در خرداد ۱۳۶۷، قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی در مجلس شورای اسلامی تصویب و آموزش در ازای پول شکل رسمی‌‌تری به خود گرفت. مدارس غیر دولتی  که فلسفه تشکیل آنان به‌ظاهر ارائه خدمات آموزشی بهتر و باکیفیت‌‌تر به مردم است؛ اما متاسفانه گاهی شاهد این هستیم که در برخی از مدارس معروف غیرانتفاعی که شهریه بالایی هم دریافت می‌کنند، خدمات با شهریه‌ها خیلی همخوانی ندارد.خانم احمدی، یکی ازمادرانی است که دو فرزندش درمدرسه‌ای غیردولتی در محدوده خیابان قلهک درس می‌خوانند. او به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: «شهریه اعلام‌شده برای سال تحصیلی جدید یکی از فرزندانم که سوم دبستان است، ۹۵میلیون تومان و برای پسرم در مقطع پیش‌دبستانی، ۸۵میلیون تومان است!» طبق گفته این مادر، این مبالغ جدا از برخی از مراسم‌هایی همچون جشن تکلیف است.«من دوست ندارم دخترم در کلاسی درس بخواند که بیشتر از ۴۰نفر شاگرد دارد و معلم نمی‌‌تواند به اندازه کافی به آنها رسیدگی کند.»این را مادر یکی از دانش‌آموزانی می‌گوید که فرزندش در یکی از مدارس غیردولتی غرب تهران مشغول به تحصیل است؛ اما او از افزایش قیمت‌ها نیز گلایه دارد و ناراضی است.  از یکی از پدرانی که دخترش سوم ابتدایی است و در مدرسه‌ای غیرانتفاعی درمحدوده سهروردی تحصیل می‌کند هم سؤال کردیم، او توضیح می‌دهد: «سال گذشته هزینه دریافتی مدرسه دخترم ۵۰میلیون تومان بود و طبق اعلام مدرسه، امسال حدود ۱۰ الی ۲۰میلیون افزایش قیمت خواهد داشت»؛ خانواده‌هایی که مجبورند به سبب برخی از دلایل این هزینه‌ها را متحمل شوند. 
   
بی‌عدالتی آموزشی!
مدارس غیردولتی در ایران عدالت آموزش را زیر سؤال برده‌‌اند، چراکه با وجود تراکم بالای دانش‌آموزان در مدارس دولتی، کیفیت آموزشی این مدارس تغییر کرده است. همین موضوع منجر به این شده تا خانواده‌ها تحت هر شرایطی شهریه مدارس غیرانتفاعی را حتی بالاتر از نرخ مصوب فراهم کنند وفرزندان‌‌شان را به آنجا بفرستند.میزان تورمی که امروز به هزینه مدارس غیرانتفاعی رسیده است، نظم آموزشی را برهم می‌زند.موضوعی که خطری جدی برای نظام آموزشی کشور و آینده تحصیلی و تربیتی نسل بعدی محسوب می‌شود.شایدبااین نرخ‌های مصوب بسیاری ازدانش‌آموزان به مدارس دولتی برگردندکه همین موضوع هم مشکل‌ساز است. به نظر می‌رسدکه بهبوداوضاع مالی مدارس غیرانتفاعی وبالا بردن کیفیت مدارس دولتی،تنها راه چاره این آشفته‌بازار است. 

دیگر خبرها

  • اشتغال به تحصیل ٣٤ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس استان کرمان
  • تکریم شان معلم در این هفته بسیار مهم است/انتخاب۷معلم نمونه استانی
  • آغاز عملیات اجرایی هشت مدرسه و بهره‌برداری از یک هنرستان در بوشهر
  • تقدیر از ۲۷۸۰ معلم شاهرودی/ برنامه هفته معلم مدرسه محور است
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است
  • شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی مدرسه غیرانتفاعی متخلف در اردبیل
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی مدرسه غیرانتفاعی متخلف