Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@16:15:38 GMT

هجمه به ظریف به مصلحت نظام نیست

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۱۸۳۵۰

هجمه به ظریف به مصلحت نظام نیست

تهران- ایرنا- گفته های اخیر وزیر امور خارجه در مورد معضل پولشویی، نوک تیز پیکان حملات منتقدان دولت را به سوی ظریف نشانه رفته است؛ این در حالی است که وزیر امور خارجه در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری برای دفاع از منافع کشور به پشتوانه قدرتمند ملی نیاز دارد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، این روزها «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه به خاطر گفته هایش در مورد معضل پولشویی در کشور، در کانون هجمه و حمله های بی امان منتقدان دولت قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ظریف هفته گذشته در گفت و گویی رسانه ای در مورد چالش های تصویب لوایح مبارزه با پولشویی گفته بود: پولشویی گسترده در ایران یک واقعیت است و خیلی‌ها از این پولشویی منفعت می‌برند.
ظریف، ضمن هشدار به فضاسازی‌ علیه مصوبه‌های ضدپولشویی که «منافع اقتصادی» افراد را تامین می‌کند، افزوده بود: آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور کنند.
این اظهارات، به سرعت به بهانه ای برای انتقادات گسترده علیه وزیر امور خارجه بدل شد تا جایی که وزیر را به واکنش واداشت. ظریف بیان داشت: نوار اظهاراتم در این خصوص وجود دارد، درخواست می‌کنم افرادی که نسبت به اظهارات بنده اعلام نظر کردند در مورد محتوا صحبت کنند نه محتوایی که خودشان ساخته‌اند. کسانی که به من ایراد گرفتند، به نظام اتهام زدند زیرا من کاملا مشخص صحبت کردم اما برخی دوستان برای اهداف سیاسی خود همه چیز را فدا می‌کنند.
پای وزیر به موجب این اظهارات به کمیسیون امنیت ملی مجلس هم کشیده شد. ظریف پس از حضور در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: من تقاضا می‌کنم افرادی که اعلام‌نظر کرده‌اند راجع‌به آن چیزی که بنده گفتم اعلام‌نظر کنند نه آن چیزی که خودشان خواسته‌‌اند.
ظریف در این جلسه از «ببر کاغذی» ای گفت که «دوستان» از او می سازند تا خوب شکارش کنند. او افزود: مولف زنده است، نوار و کلیپ آن وجود دارد بنابراین گوش کنند و اگر بنده جایی را متهم کرده‌ام آنگاه بیایند و از بنده سوال کنند.
با این حال هجمه ها علیه ظریف همچنان ادامه دارد تا جایی که به گفته برخی از نمایندگان طرح استیضاح وزیر امور خارجه در مجلس کلید خورده و نیازمند جمع آوری امضای تعدادی از نمایندگان است.
مخالفان، سخنان ظریف را غیر مستند، غیر واقعی و بر خلاف مصالح نظام می خوانند و از ظریف خواسته اند برای اثبات اظهاراتش مستندات و مدارک ارایه دهد.
حجم گسترده هجمه و فشارها علیه سکاندار وزارت امور خارجه در شرایطی ادامه دارد که این روزها دستگاه دیلماسی به رهبری ظریف برای مقابله با تحریم های یکجانبه آمریکا در تلاش و تکاپو است و بیش از هر زمان دیگری به پشتیبانی منسجم ملی نیاز دارد.
پژوهشگر ایرنا برای بررسی اهداف و پیامدهای چنین کنش هایی در قبال وزیر امور خارجه با «علی بیگدلی» تحلیلگر حوزه دیپلماسی و «علی تاجرنیا» فعال و صاحبنظر سیاسی گفت و گو کرده است.

**هجمه به ظریف باعث تضعیف جایگاه ما در مذاکرات بین المللی خواهد شد
تاجرنیا در خصوص اهداف چنین فشارهایی به پژوهشگر ایرنا گفت: استراتژی مخالفان دولت این است که در هر زمینه ای دستگاه اجرایی را تحت فشار قرار دهند. طبیعتا این مساله در عرصه اقتصاد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. این استراتژی اما به گونه ای نیست که روحانی نتواند از دولت خود و عملکردش دفاع کند و چهره هایی که به عنوان برگ برنده دولت او مطرحند نتوانند در برابر این استراتژی امکان عرض اندام پیدا کنند.
به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب، ظریف از نظر جایگاه و عملکرد قابل دفاعش میان افکار عمومی از مقبولیت و محبوبیت بالایی برخوردار است و چهره ای فراملی محسوب می شود. منتقدان دولت می خواهند با شخصیت هایی که به طور بالقوه از ظرفیت بالایی برای اداره کشور برخوردارند، برخورد کنند. متاسفانه نگاه کنونی منتقدان دولت برخلاف چند دهه گذشته عمدتا به این صورت است که منافع ملی را در این موضوعات درنظر نمی گیرند.
نماینده مجلس ششم در خصوص پیامدهای تضعیف جایگاه سکان دار وزارت امور خارجه تصریح کرد: وزارت امور خارجه که از شخصیت و جایگاهی فراملی برخوردار است، باید در مذاکرات بین المللی با پشتوانه خوبی از جهت حمایت افکار عمومی تجهیز شود. تضعیف ظریف باعث می شود وزارت خارجه دیگر در مذاکرات بین المللی بُرد گذشته را نداشته باشد و طرف های مقابل ما در مذاکرات احساس کنند حمایت داخلی از وزیر خارجه وجود ندارد. این مساله به تضعیف جایگاه ما در مذاکرات می انجامد.

**کشدار شدن این مساله به مصلحت کشور نیست
بیگدلی در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا با تایید وجود معضل پولشویی در اقتصاد کشور گفت: مساله پولشویی قطعا در اقتصاد ما وجود دارد ولی عاملان این نوع فساد اقتصادی با پنهان کاری اثری از خود به جا نمی گذارند که قابل ردیابی باشد. با این حال وزیر امور خارجه به دنبال ارایه مدارک و اسنادی از پولشویی در کشور است.
به گفته این کارشناس مسایل سیاسی، از نظر حقوقی کسی حق ندارد به خاطر چنین مساله ای وزیر امور خارجه را تحت فشار قرار دهد چرا که در مبانی علم سیاست داریم که آنچه مرتبط با سیاست خارجی است در حیطه تصدی وزارت امور خارجه قرار می گیرد و وزیر خارجه می تواند در مورد آن اظهار نظر کند.
بیگدلی در ادامه بیان داشت: اظهار نظر در مورد چنین مساله ای که می تواند روی پیوستن ایران به گروه اقدام مالی و در نتیجه بر شرایط سیاسی و اقتصادی کشور ما اثرگذار باشد، اتفاقا در زمره مسوولیت های وزارت امور خارجه است.
او با اشاره به تلاش هایی برای استیضاح ظریف در مجلس گفت: چنین اقدامی با توجه به وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور آن هم در شرایطی که در حال رایزنی های گسترده با اتحادیه اروپا هستیم، می تواند بر عملکرد وزارت امور خارجه تاثیر بگذارد و روابط ما با دنیا را مخدوش کند. کلید زدن استیضاح در شرایطی که وزیر امور خارجه انگلیس به تهران آمده و در روزهای آتی ممکن است وزیر امور خارجه فرانسه هم به کشورمان سفر کند، اقدامی ناصحیح و خلاف مصلحت نظام است.
به گفته این استاد دانشگاه، با توجه به اینکه ظریف به دنبال ارایه سند در این ارتباط است و نیز شرایط حساس بین المللی کشور، به نظرم این مساله به مجلس کشیده نخواهد شد. به مصلحت کشور و مجموعه نظام است که این مساله خاتمه یابد و بیش از این کشدار نشود.

**جمع بندی
واکنش سخت و تند مخالفان علیه وزیر امور خارجه همچنان و در شرایطی ادامه دارد که مخالفان به جای پرداختن به اصل مساله، در مورد آن حاشیه سازی می کنند، چنان که به نظر می رسد هدف آنان فراموش شدن اصل مساله «پولشویی» است. بهتر است نهاد قضایی پس از بررسی اسناد و مدارک متقن در این زمینه که به گفته وزیر امور خارجه «مرکز مربوطه در وزارت اقتصاد و دارایی موارد آن را اعلام کرده است»، در راستای مجازات متخلفان برآید و اراده ای محکمتر برای مبارزه نهادینه با فساد و ریشه کن کردن آن شکل بگیرد.
تا زمانی که همه نهادهای نظام در خصوص وجود چالشی چون پولشویی و فساد اقتصادی ساختاری در کشور به توافق نرسند، هیچ راه حل موثری برای مبارزه با آن کارآمد نخواهد بود. امروز باید بر سر راهکارهای مبارزه با فساد و ریشه کن کردن زمینه ها و بسترهای رشد آن با یکدیگر به توافق برسیم، نه اینکه بر سر پذیرش صورت مساله با یکدیگر جدل کنیم.
پژوهشم**9275**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاسی ظریف پولشویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۱۸۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در دیدار با عبدالله جوپ، وزیر امور خارجه کشور مالی در خصوص آخرین وضعیت روند توسعه و گسترش روابط بین تهران و باماکو گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از سفرش  به مالی و مذاکرات و توافق‌های صورت گرفته تاکید کرد ما از  پیشرفت روابط مثبت بین دو کشور خرسندیم.

وی با اشاره به نگاه ویژه مقامات عالی کشورمان‌ به توسعه همکاری با آفریقا و کمک به خودکفایی کشورهای آفریقایی در برخی عرصه‌ها بر آمادگی کشورمان برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک همکاری‌ها و توسعه روابط دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه مالی نیز با اشاره به موضع کشورش در ابراز همبستگی با کشورمان در پی حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق  تاکید کرد: این اقدام تروریستی علیه کشور برادر و دوست ایران را محکوم و واکنش خوب و به جا و روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم.

وی بر تعهد، جدیت و اقدامات عملی مالی برای توسعه و تقویت روابط دو کشور تاکید کرد.

عبدالله جوپ برگزاری موفقیت آمیز نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران و دومین نشست ایران و آفریقا را تبریک گفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • محورهای رایزنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه
  • چین، اتهامات دخالت در امور انتخاباتی کانادا را بی‌اساس خواند
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • امیرعبداللهیان: آماده کمک به بازگشت آرامش و ثبات به سودان هستیم
  • وزیر امور خارجه: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم
  • نگاه ویژه ایران به توسعه همکاری با آفریقا
  • دیدار وزرای خارجه ایران و سودان در گامبیا