Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان معتقد است دانشگاه فرهنگیان در خانواده آموزش عالی منحصر به فرد و به نوعی دردانه آموزش عالی است؛ اما لازم است ماموریت‌های این دانشگاه مورد بازنگری قرار بگیرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمود مهرمحمدی، سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «چالش‌های تربیت نیروی انسانی در آموزش عالی» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه نباید همه دستاورد‌های علمی دنیا را به فرهنگی که به آن تعلق داریم نسبت دهیم گفت: نقش ما در تمدن شرقی و اسلامی بسیار پررنگ است، اما بسیاری دستاورد‌های علمی دنیا منفک از عالم دیانت و نگرشی است که ما از آن دم می‌زنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب تربیت مدرس را پایه گذاری کردیم، اما این امر مغفول ماند و اکنون در شاکله آموزش عالی مقوله‌ای به نام تربیت مدرس یا استاد برای دانشگاه‌ها موضوعیت ندارد.

 

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه مراکز تربیت معلم که زیر مجموعه آموزش و پرورش بودند از برهه‌ای به بعد ماهیت آموزش عالی یافتند و مدارکشان معادل سازی و به رسمیت شناخته شد، بیان کرد: داستان تربیت معلم با بی مهری کمال و تمام مواجه شده است.

 

وی افزود: موضوع تربیت مدرس برای دانشگاه نیز همانطور که گفته شد مغفول واقع شده است. دانشگاه فرهنگیان می‌خواهد عزت و احترام و حیثیتی به امر تربیت معلم ببخشد. دانشگاه فرهنگیان در خانواده آموزش عالی منحصر به فرد و به نوعی دردانه آموزش عالی است. در یکصدمین سال شروع به فعالیت تربیت معلم هستیم و لازم است ماموریت‌های دانشگاه مورد بازنگری قرار بگیرد.

 

مهرمحمدی با بیان اینکه در یکصد سال گذشته تربیت معلم را به عنوان عنصری ویژه مورد توجه قرار ندادیم، اظهار کرد: باید برای دانشگاه فرهنگیان یک نقش استراتژیک تعریف کنیم البته صفر تا صد امر تربیت معلم فقط نباید توسط یک مرکز به تنهایی صورت گیرد.

 

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: آموزشگری مانند یک اشانتیون به کسی که پژوهشگری کرده است داده می‌شود و چنین ذهنیتی که هر کس پژوهشگر خوبی بود آموزشگر خوبی هم هست وجود دارد. این امر کیفیت یاددهی یادگیری را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

 

وی با اشاره به اینکه ضرورت انجام پژوهش‌هایی پیرامون روش‌های مختلف آموزش و تدریس در آموزش عالی که موجب ارتقای کیفیت فرایند یاددهی و یادگیری می‌شود احساس می‌شود، گفت: وزارت علوم باید با اختصاص بودجه ویژه، سهمی برای اتفاقاتی این چنینی درنظر بگیرند. انتشار نشریات تخصصی معطوف به آموزش رشته‌های تخصصی نیز می‌تواند مفید باشد.

 

مهرمحمدی افزود: وزنی که آیین نامه ارتقای هیئت علمی به پژوهش می‌دهد بالاتر از آموزشگری و مواردی مانند خلاقیت در امر آموزش است. باید ردپایی از تربیت معلم در همه دانشگاه‌ها وجود داشته باشد. بهترین دپارتمان‌های ریاضی و هنر و... برای تربیت معلم ریاضی و هنر و...، وجود دارد.

 

احمد چلداوی استاد تمام دانشگاه نیز در این برنامه گفت: چرا در صنعت موشکی پیشرفت می‌کنیم، اما در صنعت خودرو پیشرفت نمی‌کنم. نیت مهم است و کسانی، چون شهید تهرانی مقدم اعتقاد و ایمان در وجودشان متبلور بود. ما نیز باید به دنبال تربیت امثال شهید تهرانی مقدم باشیم.

 

وی افزود: اساسا به دنبال تربیت چنین افرادی نیستیم و شهید چمران‌ها اتفاقی از دل دانشگاه بیرون می‌آیند و حاصل اهداف ویژه دانشگاه‌ها نیستند.

 

چلداوی با بیان اینکه ۴۰۰ سال پیش به دانشجو خوابگاه و شهریه می‌دادند، در حالی که این روند باید امروز هم ادامه پیدا می‌کرد تا بخشی از مشکلات بوجود نیایند، بیان کرد: پلانک، دانشمند غربی میگوید که بدون ایمان وارد عرصه علم نشوید.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به فرایند جذب هیئت علمی گفت: نقش هیئت ارزیابی اساتید در وزارت علوم چیست؟ نباید یک جانبه وارد موضوع کیفیت مدرسان شد. در آموزش عالی بیشتر به دنبال پرورش ذهن دانشجو هستیم نه اینکه مانند آموزش و پرورش یکسری جملات و مفاهیم را وارد ذهن دانشجو کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه فرهنگیان تربیت مدرس آموزش عالی مراکز تربیت معلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۵۱۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت برنامه‌ها در دانشگاه فرهنگیان کافی نیست

نماینده مردم شهرکرد،بن،سامان و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: میزان پیشرفت برنامه‌های کنونی در تربیت معلم لازم است اما کافی نیست و برای بعضی از مسئولان ملی و استانی که درک صحیحی از دانشگاه فرهنگیان ندارند باید احساس تاسف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، احمد راستینه شامگاه _پنجشنبه، سیزدهم اردیبهشت_ در نشست با هیئت علمی، کارکنان و ریاست دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: تنها راه کاهش معضلات نظام تربیتی، تربیت معلم است و این دانشگاه فرهنگیان است که در خط مقدم قرار دارد.

وی افزود: میزان پیشرفت برنامه‌های کنونی در تربیت معلم لازم است اما کافی نیست و برای بعضی از مسئولان ملی و استانی که درک صحیحی از دانشگاه فرهنگیان ندارند باید احساس تأسف کرد.

نماینده مردم بن، سامان، شهرکرد و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه راهبرد اهمیت فرهنگ در چندین سال اخیر در بودجه دولت افزایش پیدا کرده است به طوری که بودجه بخش فرهنگی به سه درصد افزایش پیدا کرده است.

راستینه تصریح کرد: در سال‌های گذشته شاهد کم توجهی به فعالیت‌های تربیتی در آموزش‌وپرورش بوده‌ایم اما امروز اعتباراتی غیر از ردیف‌های اختصاصی به برنامه‌های تربیتی اختصاص پیدا کرده است اما این توجه هنوز به حد کفایت نرسیده است.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود هیئت امنا دانشگاه فرهنگیان استان به طور جدی پیگیر حل مسائل و مشکلات این دانشگاه در خصوص فضا، امکانات، تجهیزات و زیر ساخت‌ها باشند تا این دانشگاه در سال تحصیلی جدید با مشکلات کمتری پذیرا دانشجو معلمان جدیدالورود باشد.

نماینده مردم بن، سامان، شهرکرد و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود معلم در سالیان گذشته خاطر نشان کرد: در سال جاری با توجه به هماهنگی‌ها و پیگیری‌هایی که در سطح مجلس شورای اسلامی در خصوص مسئله نیرو انسانی و جذب آموزش و پرورش شده است این امید را می‌دهیم که شاهد تشکیل کلاس‌های درس با کمترین مشکل باشیم همچنین خوشبختانه مجوز استخدام ۷۰ هزار معلم جدید از سازمان اداری و استخدامی گرفته شده است که نشان دهنده اراده مسئولین نظام در خصوص حل مشکل کمبود معلم و کلاس‌های خالی از معلم است.

کد خبر 750216

دیگر خبرها

  • اساس و توسعه هر کشور، توجه به آموزش و پرورش و تربیت نسل جوان است
  • جایگاه میرنوروز از نگاه ملی مغفول مانده است
  • جذب استعداد‌های برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان
  • استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور جذب دانشگاه فرهنگیان می شوند
  • جذب استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان
  • حدود ۳ هزار نفر جذب آموزش و پرورش البرز می شوند
  • توجه به دغدغه‌های فرهنگیان مورد تاکید جدی است
  • پیشرفت برنامه‌ها در دانشگاه فرهنگیان کافی نیست
  • مهمترین مأموریت آموزش و پرورش تربیت تمام ساحتی است
  • روایتی از دیدار معلمان و دانشجویان فرهنگیان با رهبر انقلاب / مراکز تربیت معلّم را دستِ‌کم نباید گرفت