Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@04:43:49 GMT

مسجد سلطان احمد استانبول

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۵۶۴۰۵

مسجد سلطان احمد استانبول

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، آنچه در تور استانبول برای گردشگران بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کند، بناهای تاریخی و تفریحی این شهر است. دیدنی‌های استانبول تنوع زیادی دارند از موزه و کاخ‌ها گرفته تا نمایشگاه‌ها و مساجد و همچنین نیز افرادی که به آثار تاریخی و معماری بناهای قدیمی علاقمندند، مساجد استانبول از بهترین نمونه‌های این معماری‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گردشگران با شرکت در این تور جذاب می‌توانند از تعداد زیادی از این مساجد بازدید کنند و از ویژگی‌های منحصر بفرد آن لذت ببرند. یکی از این مساجد شناخته شده و معروف در سطح شهر استانبول، مسجد سلطان احمد است.

مسجد سلطان احمد یکی از مساجد معروف در شهر استانبول بوده که به‌عنوان یک جاذبه گردشگری هم از آن یاد می‌شود. این مسجد بدلیل استفاده از کاشی‌های آبی، مسجد آبی هم نامیده می‌شود و از نظر موقعیت جغرافیایی در قدیمی‌ترین محله استانبول که مرکز قسطنطنیه بوده، واقع شده است. مسجد سلطان احمد در سال ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ میلادی به دستور سلطان احمد اول ساخته و بعد از فوت ایشان، آرامگاه این شخص در بیرون از محوطه این مسجد به خاک سپرده شد.

معماری و ساخت این مسجد شباهت زیادی به کلیسای ایاصوفیه و مسجدالحرام در مکه دارد و در کنار آن یک مدرسه، حمام و یک بیمارستان ساخته شده است. مسجد سلطان احمد واقع در محله فاتح از یک گنبد اصلی با شش مناره و هشت گنبد کوچک تشکیل شده است که هر کدام از این مناره های شیار دار و شبیه به مداد و دارای سه بالکن مجزا هستند. این مناره‌ها از راه دور بخوبی قابل رویت هستند و بسیار نورانی طراحی شده‌اند. همانطور که می‌دانید ارتفاع این گنبد اصلی از بیرون حدود ۴۳ متر و ارتفاع مناره‌ها ۶۴ متر است.

مسجد سلطان احمد استانبول ترکیه با الهام گرفتن از معماری دوره اسلامی و عثمانی بعنوان یکی از بی‌نظیرترین بناهای تاریخی شهر استانبول محسوب می‌شود. معماری این مسجد بسیار خاص و زیباست و دارای گنبدی تماشایی ست که در داخل مسجد با سنگ‌های مرمر و تراشکاری ظریف تزیین شده و لوسترهای بزرگی در آن بکار رفته است و امروزه به یک مکان اصلی برای انجام فرایض دینی و عبادات تبدیل شده، فقط به یاد داشته باشید که با ورود به این مکان موارد رو به رو را رعایت کنید: حجاب خود را رعایت کنید، با کفش وارد نشوید و از انداختن عکس‌ها با فلش خودداری کنید.

پس با موارد گفته شده، باید برای بازدید از مسجد باید لباسی با حجاب مناسب به تن داشته باشید، این حجاب برای مردان و زنان یکسان است و ضمنا در هنگام اذان ظهر و مغرب امکان بازدید برای گردشگران وجود ندارد زیرا در مسجد سلطان احمد، نماز اقامه می‌شود. با رفتن به این مسجد خواهید دید که برنامه‌های جذابی هم در آن اجرا می گردد به‌عنوان مثال در تابستان ها یک نمایش روایی تاریخی و یک نمایش نوری برگزار می‌شود و تفسیر و توضیحات جانبی به زبان ترکی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود و ضمنا معماران بعد ازچند سال شروع به بازسازی آن و زیبایی آنرا دوبرابر کردند.

مسجد سلطان احمد در مرکز شهر استانبول و در قلب محله تاریخی سلطان احمد و روی یک تپه واقع شده و توسط دیواره های سنگی و پنجره دار (۲۶۰ پنجره) احاطه شده است و چشم انداز زیبایی به تنگه بسفر دارد و با چند دقیقه پیاده روی می‌توان به مسجد ایا صوفیا رسید. مسجد سلطان احمد ترکیه دارای چندین ورودی است و در قبال وارد شدن به این مکان نباید هزینه ای را پرداخت کنید و چنانچه گردشگران تور ترکیه مسیر رفتن به این مسجد را گم کردند، می‌توانید از راهنمای تور کمک بگیرند.

بهترین راه رسیدن به این مسجد از طریق اتوبوس، تاکسی،مترو و ون بوده، در ضمن هزینه کرایه تا مسجد چندان بالا نیست. چنانچه در میدان تکسیم مستقر هستید بهترین راه از طریق تراموا است. مسجد سلطان احمد استانبول همه روزه باز بوده ولی بهترین زمان برای رفتن به آنجا در هنگام غروب و یا عصر است زیرا در صبح‌ها این مسجد فوق العاده شلوغ می‌شود. در ضمن تعظیم و سلام به هنگام ورود، برای همه کسانی که وارد می‌شوند، بدین گونه اجبار می‌شود.

با توجه توضیحات گفته شده، اکثر مسافران ترجیح می دهند در منطقه سلطان احمد یا تکسیم اقامت داشته باشند و صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوند به دیدن مناطق تاریخی و گردشگری در استانبول بپردازند. حداقل زمانی که برای گشت و گذار در این مناطق از جمله مسجد سلطان احمد باید اختصاص دهید، حدود ۳ الی ۴ ساعت بوده و همچنین نیز از بردن خوراکی به داخل مسجد خودداری کنید. برخی از افراد هم ترجیح می دهند در هنگاه غروب نظاره گر این مسجد زیبا و منحصر بفرد باشند.

کد خبر 4466672

منبع: مهر

کلیدواژه: استانبول اطلاع نیوز ترکیه مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۵۶۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمانی شدن مادر شهید آسوده در دزفول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان گفت: حاجیه خانم فاطمه زارعیان پور مادر شهید احمد آسوده به علت کهولت سن دارفانی را وداع و به فرزند شهیدش پیوست.

حسن نورانی افزود:فرزند این مادر صبور احمد آسوده متولد ۱۳۵۲ که در ۲۲ آذر ماه ۱۳۵۹ در اثر اصابت ترکش بمباران مزدوران رژیم بعث عراق به دزفول به شهادت رسید و پیکر پاک و مطهرش در گلزار شهدای بهشت علی دزفول به خاک سپرده شد. 

وی ادامه داد:پیکر پاک این مادر گرانقدر عصر امروز با حضور مردم قدرشناس در گلزار شهدای بهشت علی دزفول تشییع و به خاک سپرده شد.

دیگر خبرها

  • اعتراض به شهردار استانبول در مترو برای تروریستی خواندن حماس
  • نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده توسط سپاه در تنگه هرمز
  • کیف قاپی خشن در استانبول + فیلم | مقاومت زن را در برابر مشت‌های سنگین سارق ببینید | پلیس با تمام توان دنبال دستگیری سارق است
  • «نادری» سرلیست «جام» برای مرحله دوم انتخابات شد
  • آسمانی شدن مادر شهید آسوده در دزفول
  • فرار یاران محمدی از بحران با یک گل
  • پیروزی آدانا دمیراسپور با محمدی در استانبول
  • مهاجری: بعضی وزرا از حضور در دولت پشیمان هستند/ برخی نقش شاه سلطان حسین را بازی می کنند
  • احمد نوراللهی با الوحده، قهرمان لیگ کاپ امارات شد