Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد فدایی معاون علم و اقتصاد سازمان بسیج دانشجویی کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز خاستگاه مطالبه گری تخصصی را کوشش برای علمی تر شدن فعالیت های بسیج دانشجویی دانست و با اشاره به پیشینه و موفقیت اردوهای جهادی بسیج دانشجویی، تاکید کرد: در سال های نه چندان دور خدمات دانشجویان در مناطق محروم در این اردوها خلاصه در خدمات عمرانی مانند ساخت مسجد، خانه، راه های مواصلاتی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بود، اما در حال حاضر اردوهای جهادی بسیار تخصصی شده است و سعی شده از تخصص دانشجویان استفاده شود، به عنوان مثال یک دانشجوی داندانپزشکی در منطقه محروم خدمات حوزه پزشکی ارائه می دهد.

معاون علمی سازمان بسیج دانسجویی کشور با اشاره به عدم تحرک علمی مطلوب در دانشگاه ها بیان کرد: مشکل اصلی دانشگاه های ما این است که «وارداتی» هستند، یعنی از اول آرایش و سامان دهی علم در ایران رنگ و بوی غربی داشت و در واقع علم دانشگاهی در ایران کالای لوکس است، این علم خاصیت ندارد چراکه از مسائل واقعی جامعه به دور است.

وی با تاکید براینکه نقش جنبش دانشجویی در ایجاد رونق علمی بسیار راهبردی است و بسیج دانشجویی در سال های اخیر در ایجاد رونق علمی و کارآمدی پایان نامه های دانشگاهی موفق بوده است، افزود: دانشجویان بسیجی در سال های اخیر مشکلات واقعی و میدانی جامعه را شناسایی و به صورت «عنوانِ پایان نامه» استفاده نموده اند یا برعکس عناوین پایان نامه را در اردوهای جهادی پیاده سازی کرده اند و تمام تلاش خود را کردند تا بین «علم و جامعه» پیوند ایجاد نمایند. چراکه در حال حاضر مشکلات عمده دانشگاه های ما نبود پایان نامه های کارآمد است و بیشتر تحقیقات علمی فاقد طرح مساله جدی است.

فدایی خدمت به مردم محروم را یکی از اولویت‌های بسیج به ویژه بسیج دانشجویی دانست و بیان کرد: ما بر این باوریم که اگر به مشکلات موجود در جامعه آن طور که باید و شاید توجه نداشته باشیم، نمی توانیم فارغ التحصیلان‌ موفق دانشگاهی در سطح جامعه داشته باشیم. فلذا تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا از مسئولین وزارت علوم و دانشگاه ها مطالبه گری تخصصی تر پیرامون پیوند دانشگاه، جامعه و صنعت داشته باشیم.

معاون علمی بسیج دانشجویی کشور با اشاره به اینکه ما در سازمان مرکزی تلاش می کنیم تا بسیج فضای بازی از نظر فکری، مساله یابی و کُنشگری داشته باشد، گفت: بسیج دانشجویی در دانشگاه ها محدود به دفاتر نیست، در بسیج دانشجویی ما مطلب محرمانه نداریم. موضوعات باید به کلاس های درس برده شود و در خصوص آنها بحث شود و مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

وی از درگیر نبودن اساتید با مشکلات جامعه به عنوان مشکل فعلی نهاد دانشگاه در ایران نام برد و افزود: به عنوان مثال حوادث «ده ونک» و «کارگران هفت تپه» ریشه در مشکلات جامعه دارد که اساتید باید گلوگاه ها را شناسایی کنند و در خصوص آنها در کلاس های درس بحث کنند.

این فعال سابق دانشجویی بیان کرد: کتاب «مجموعه تجربیات موفق جریان دانشجویی» در کارهای تخصصی که شامل 100 تجربه برتر است تا ماه آینده منتشر خواهد شد.

فدایی با بیان اینکه از سال 93 معاونت علمی بسیج دانشجویی و کل جریان بسیج دانشجویی رویکرد علمی تری اتخاذ کرده است، گفت: تفاوت بسیج با سایر تشکل های دانشجویی این است که بسیج گستره جغرافیایی بسیاری دارد و تنها تشکلی در کشور است که دارای بیش از 2500 دفتر در دانشگاه های کشور است در حالی که سایر اتحادیه ها نقطه کانون و اتحادیه مرکزی دارند. اتحادیه تصمیم می گیرد. اتحادیه بخاطر تمرکز توان بومی استان پوشش نمی دهد، در حالی که بسیج برای شهرستان ها هست.

معاون علم و اقتصاد سازمان بسیج دانشجویی کشور در پایان با اشاره به ضرورت ترویج «تخصصی سازی فعالیت های تشکل های دانشجویی» در راستای رسیدن به خودکفایی علمی و اقتصادی گفت: زمان آن رسیده است که تشکل های دانشجویی دیگر نیز در فعالیت های خود بازنگری ایجاد نمایند و در برگزاری برنامه های علمی و پژوهشی پویاتر عمل نمایند.

انتهای پیام//

300 / 167 محمد فدایی تشکل های دانشجویی بسیج دانشجویی دانشگاه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: محمد فدایی تشکل های دانشجویی بسیج دانشجویی دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۷۹۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود

ایسنا/آذربایجان شرقی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: پشتوانه‌ی عملیات غرور آفرین وعده‌ی صادق، جامعه‌ی علمی ما است و ما باید در نظر بگیریم که درست است که ما یک دهه قبل از سال ۱۴۰۴ (چشم انداز ۲۰ ساله) رتبه‌ی نخست علمی منطقه را به خود اختصاص داده‌ایم اما اگر زنگ خطر را جدی نگیریم، ممکن است این رتبه را از دست بدهیم.

روح‌اله متفکر آزاد عصر روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در آئین گرامیداشت مقام شامخ معلم در دانشگاه تبریز اظهار کرد: از جمله کارهایی که ما در مجلس شورای اسلامی انجام دادیم، پیش‌بینی حکمرانی آینده‌ی کشور بود. به‌طوریکه ما سعی کردیم مشخص کنیم که ۲۰، ۳۰ سال آینده در کجا و چه وضعیتی قرار خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: به‌طور مثال ما اکنون جزو کشورهای جوان جهان محسوب می‌شویم اما ۲۰ سال دیگر جزو کشورهای پیر خواهیم بود و بحران فعلی ما که بحران اشتغال است، در ۲۰ سال بعد جای خود را به بحران جمعیت خواهد داد. لذا ما در حال پیش‌بینی وضعیت‌هایی این چنینی برای آینده‌ی کشور هستیم تا همانطور که اکنون بسیاری از مشکلات بخاطر اولویت‌بندی نکردن کارهای مهم در گذشته به وجود آمده، آیندگان نیز در مورد ما اینطور فکر نکنند که چرا مسئولان وقت در خصوص مشکلاتشان فکری نکردند.

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما قبول داریم که مشکلاتی داریم و ما به واسطه‌ی دیدارهای مردمی از مشکلات مردم مطلع هستیم. اما میزان بزرگ نمایی مشکلات و ایجاد بحران ذهنی در جامعه بی‌سابقه است و این موضوع از مرزهای اختلافات سیاسی عبور کرده است و ما نیازمند بازگشت به آرامش فکری هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبارزه‌ی فساد در کشور نیز گفت: مبارزه با فساد در ساختار ما به صورت جدی در حال رخ دادن است. بسیاری از ما شاهد وایرال شدن فیلم عذرخواهی مسئولان شرکت خودروساز ژاپنی از مردم در فضای مجازی بودیم. اما چرا کسی از استعفای نفر دوم دستگاه قضایی کشور که بخاطر عدم ایجاد شبهه در نحوه‌ی قضاوت پرونده‌ی فرزندان این شخص انجام شد، سخن نگفت؟ درست است که عده‌ای بحق معتقدند که نباید در دستگاه قضا فساد باشد؛ اما آیا بازداشت فرزندان نفر دوم دستگاه قضایی کشور و استعفای این فرد، مصداق مبارزه با فساد نیست؟

نماینده‌ی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص برخی از  مصوبات برنامه‌ی هفتم توسعه خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه سال است که شاهد رشد اقتصادی کشور هستیم و قطعا این روند ادامه خواهد داشت و در صورت رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی، از بحران اقتصادی خارج خواهیم شد و ما طراحی شش مرکز علمی را در برنامه‌ی هفتم توسعه تصویب کردیم تا با تمرکز بر بخش خصوصی بتوانیم از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در علوم مختلف در این مراکز استفاده کنیم.

متفکرآزاد، تخصیص بودجه‌ی اختصاصی برای تجهیز و بروزرسانی برخی از مراکز پژوهشی و آزمایشگاهی در کشور را از دیگر مصوبات برنامه‌ی هفتم توسعه کشور برشمرد و افزود: قانون‌مند کردن اندیشکده‌های علوم انسانی از جمله مصوبات مهم برنامه‌ی هفتم توسعه‌ی کشور است؛ چراکه اندیشکده‌های حلقه‌ی وصل حکمرانی کشور هستند و با این قانون هر متفکری که بتواند اندیشه‌ای برای حکمرانی تولید کند، می‌تواند دارای یک اندیشکده باشد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به انقباض اقتصادی توسط دولت در برخی از سازمان‌ها و نهادها گفت: دانشگاه‌ها جزو مراکزی هستند که مشمول این انقباض اقتصادی نشدند که این موضوع نشان دهنده‌ی اهمیت جایگاه دانشگاه‌ها هست و من در همینجا یک خبر خوش به دانشگاهیان دانشگاه تبریز بدهم که در بودجه‌ی سال آینده مبلغ بسیار خوبی برای این دانشگاه که جزو دانشگاه‌های تاپ کشور محسوب می‌شود، در نظر گرفته‌ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملیات وعده‌ی صادق خاطرنشان کرد: عملیات وعده‌ی صادق برای کشور ما امنیت‌آفرین بود و ما علاوه بر پاسخ رژیم کودک کش صهیونیستی که در طول این مدت ۸۰ هزار نفر را زخمی و ۳۵ هزار نفر را به شهادت رساند و بلوک غرب نیز در مقابل این کار سکوت کردند، کاری کردیم که دهه‌ها آرامش و امنیت کشور تأمین شد.

وی در خاتمه گفت: پشتوانه‌ی این عملیات غرور آفرین جامعه‌ی علمی ما است و ما باید در نظر بگیریم که درست است که ما یک دهه قبل از سال ۱۴۰۴ (چشم انداز ۲۰ ساله) رتبه‌ی نخست علمی منطقه را به خود اختصاص داده‌ایم اما اگر زنگ خطر را جدی نگیریم، ممکن است این رتبه را از دست بدهیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود
  • معتبرترین مسابقات ریاضی دانشجویی جهان در دانشگاه تبریز آغاز شد
  • مدعیان آزادی بیان استاد دانشگاه را به زمین می‌اندازند!
  • رییس سازمان بسیج اساتید استان کرمان استاد نمونه کشور شد
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل دانشجویی و ۱۰۰ تشکل فعال استادی در دانشگاه آزاد
  • ادامه حمایت تشکل‌های دانشجویی از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • برگزاری آیین معارفه مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • برگزاری آیین معارفه مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است
  • طرح ملی درس عفاف و حجاب در طراحی پارچه و لباس دانشگاه های هنر