Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ ابراهیم مقیمی درباره اظهارات اخیرش درباره احتمال وقوع زمین لرزه ای  مشابه کرمانشاه در زنجان و آذربایجان غربی، گفت: بر اساس وضعیت میکروگسل های این مناطق و فعالیت های لرزه ای که دارند، پیش بینی می شود در زنجان، آذربایجان و تهران هم شاهد زلزله هایی مشابه باشیم.  

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش بینی زمان وقوع این زمین لرزه احتمالی وجود دارد یا نه، گفت: خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هیچ وجه نمی توان زمان آن را مشخص کرد.

رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه می توان گفت این صرفا یک پیش بینی است و الزاما محقق نمی شود، گفت: اینکه رخ ندهد بعید است، چرا که بر روی یک پهنه لرزشی بسیار شدید قرار داریم.

مقیمی در واکنش به اینکه این اظهارات ناقض فرضیه عدم امکان پیش بینی زمان و شدت زلزله است نیز گفت: زمان وقوع بعضی پدیده ها مثل طوفان و سیلاب ممکن است اما زلزله نه. چراکه اطلاعاتی از درون زمین نداریم اما اطلاعاتی از انرژی های متراکم و میزان لرزه ها در اختیار داریم. علاوه بر این، گسل ها خود گویای خیلی از اتفاقات است. در حقیقت ما از نشانه ها پیش بینی می کنیم چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد.

وی درباره امکان کاهش حجم انرژی درون زمین و به تبع آن کاهش شدت زمین لرزه های احتمالی در آینده، تصریح کرد: این ممکن نیست و زلزله اخیر نیز نشان داد که این فرایند رو به بزرگتر شدن و افزایش است. تاکنون ما در محدوده البرز و زاگرس زلزله 7.2 ریشتری نداشتیم. زلزله شش ریشتری داشتیم که در حوزه فارس بود اما بزرگای این زلزله نشان داد اتفاقاتی در داخل زمین در حال وقوع است. از این جهت تنها راهکار موجود برای مقابله با زلزله،  ساخت و ساز مستحکم و مقاوم سازی است. 

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آذربایجان غربی رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۸۶۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان نظام مهندسی بازوی تخصصی راه وشهرسازی آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رسول عطائی در دیدار رییس و اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی، اظهار داشت: بهره گیری از ظرفیت و توان مهندسان در جهت اجرای سیاست های دولت به خصوص در اجرای طرح های مسکن در دستور کار قرار دارد.   وی ادامه داد: تلاش می شود با بکارگیری پیمانکاران بومی و شرکت های دانش بنیان در این بخش بتوانیم گام های موثری را در بهبود شاخص های استانی برداریم.   سرپرست اداره کل راه وشهرسازی آذربایجان غربی گفت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن جزو اولویت های کاری اداره کل بوده و از تمامی ظرفیت و توان مهندسی استان در اجرای سریع و کیفی این طرح استفاده خواهد شد.   عطائی اضافه کرد: کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز در استان از دیگر موارد قابل اهمیت است که در این بخش نیز سازمان نظام مهندسی ساختمان می تواند نقش موثر و چشمگیری داشته باشد.   وی تاکید کرد: با نظارت بیشتر و دقیق تر بر ساخت و سازها می توان ساخت و سازهای کیفی و ایمن را در سطح استان افزایش داد.   در ادامه این جلسه رییس و اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

دیگر خبرها

  • زلزله خوزستان را لرزاند
  • سازمان نظام مهندسی بازوی تخصصی راه وشهرسازی آذربایجان غربی
  • انجام ارزیابی اولیه از خسارت زلزله امروز در خراسان شمالی
  • زلزله ۴.۲ ریشتری در خراسان شمالی هیچگونه خسارتی در پی نداشت
  • ایجاد نخستین ایستگاه مدرن لرزه‌نگاری در قشم
  • زلزله در خراسان شمالی ؛ شدت و مرکز زمین لرزه
  • زلزله‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر تیتکانلو خراسان شمالی را لرزاند
  • زلزله این استان را لرزاند
  • زلزله چهار وهفت دهم ریشتری درفاریاب
  • زمین لرزه ۴.۷ ریشتری در فاریاب استان کرمان