Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: وارد شدن به دنیای هر عکس وظایفی را می‌طلبد که بیشتر بر عهده مخاطب است. هرچند در دنیای خوانش عکس ممکن است خود عکاس هم جزئی از شرایط خوانش باشد.

گذشت زمان و تکرار تاریخی موضوع این عکس در زمان‌های دور و حال و تجربه‌های زیسته مخاطب، ممکن است دنیای وسیع‌تری از دریافت و تحلیل را در پیش روی مخاطب قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی چنین عکسی می‌تواند دلالت خود واقعه و محتوا را در چشم اندازهای زمانی ومکانی مشابه برای ما تکرار کند.جنس نگاه مخاطب نیز سمت دیگری است که عکس از آن دیده می‌شود.

واقعه تاریخی، انسان‌های موجود در عکس، نوع رفتارانسان‌ها، عناصر موجود وحتی تمامی جزئیات قابل مشاهده وغیرعینی مانند سلطه طلبی، استعمار، بهره‌کشی انسان از انسان، جنگ وهراس برای رسیدن به اهدافی سودجویانه همه وهمه عناصر پنهان عکس هستند که مخاطب را در فهمیدن آن یاری می‌نمایند و برای او فضایی را به وجود می‌آورند که موقعیت کنونی فردی‌اش را متصور شود.

این فهمیدن به مانند فهمیدن عکاس از موقعیت وموضوع نیست، چرا که عکاس به‌دنبال ثبت شرایط نامساعد انسانی است ومخاطب، تحلیلگر شرایط نامساعد انسانی. سرآغاز ورود به این عکس یک فاجعه انسانی است. جنگی که امریکا با کامبوج آغاز کرد و در ادامه به کشتارهایی منجر شد که مزدوران کامبوجی آن را رقم زدند.

کودک، گلوله‌های توپ با نوشتار سیستماتیک، خانواده و وطن کودک، کار برای امرار معاش در شرایط بحران، فشار حضور سربازان خودی یا غیرخودی در مزرعه همه میدانی فراهم می‌آورد که مخاطب برای ادراک عکس وارد آن شود.

داستان عکس تکرار سلطه طلبی‌های ریشه دار و بهره کشی انسان از انسان است. داستان حضور کشورهای مداخله گر در سرزمین‌های دور ونزدیک و کشتن Killing به بهای سود بردن ونهایتاً حکومت‌های دست نشانده برای تأمین منافع مداخله گران. اما فوبیای جنگ، از بین رفتن امنیت روانی پس از بمباران‌ها وکشتارهای جمعی، بحران اقتصادی ناشی از جنگ همه وهمه دست به دست هم می‌دهند تا کسانی به قدرت برسند که نه تنها توان غلبه بر بحران را ندارند بلکه با چشم‌انداز سوءاستفاده از شرایط متزلزل به غارت منابع ملی و مردم می‌پردازند و این تجربه در بین کشورهای توسعه نیافته جهان و بالاخص خاورمیانه کم نیست.

پس این عکس برای مخاطب خود در دید کلی می‌تواند راهگشای ورود به دنیای تحلیل کلی شود یعنی یاد‌آوری تجربه‌های زیسته. هرچند فهمیدن ما نسبت به حتی موضوعی واحد یکسان نیست اما برای من آنالیز بصری رابطه‌ها در عکس مهم می‌شود. کودک و ابزار مشغولیت او یعنی گلوله‌های توپ. چهره دردآلود و بهت زده و تحت فشار کودک. انگار آن معصومیت کودکانه به سربازی مبدل خواهد شد که از سر انتقام‌جویی یا از سر شرایط تحمیل شده به سربازی اجیر شده برای ادامه نفع طلبی‌های دیگران مبدل خواهد شد واین را در چهره‌اش بازمی نمایاند.

رابطه انسان‌های مزرعه و از جنس زندگی با سربازانی که به مزرعه تحمیل می‌شوند یک شرایط عادی را نشان نمی‌دهد و مشخصاً فضای رابطه بر ناامنی استوار است هر چند که شکل رفتار انسان‌ها با سربازان عادی است یعنی موضوعی تکرار شده و مداوم وعادت شده که معنای یک کنترل همیشگی را می‌دهد.

ماهیت کلی ماجرا مدام تلاش می‌کند که بیان خود را با عنصر کودک به رخ بکشد. کودکی که کودکی خود را زندگی نمی‌کند. کودکی حس چهره او فشار فضای عکس را سنگین‌تر می‌کند کودکی که در شرایط بحران واقعی است. یعنی تهدید مرگ با ابزارهای بازمانده جنگی. محصول مزرعه و گلوله‌های جنگی نیز رابطه‌ای را پدیدار می‌کنند که به گونه‌ای سیاست‌های استعمار را به بیننده گوشزد می‌نماید اما از سمتی دیگر کم نیستند مزارعی که زمانی میدان جنگ بوده‌اند و ابزارهای جنگی جا مانده هر روز جان انسانی را نگیرند. سخت است تصور اینکه در زندگی طبیعی یک کشاورز یا دامدار بی‌خبر یکباره انفجاری رخ دهد و دستی یا پایی یا جانی از اوگرفته شود.

کادربندی عجولانه عکس از طرفی این‌طور بازمی‌نمایاند که عکاس سعی کرده است سازماندهی کلاسیک بصری را از عکس گرفته و صرفاً به نمایش عناصر موجود در عکس بسنده کرده وقضاوت را به مخاطب وانهد. اما همین کادر عمودی با تأکید تمام بر گلوله‌های توپ در نگاه اول ما را در فضای جنگ قرار می‌دهد. اما در رها شدن یک سوم بالای کادر برای آسمان ضرورتی حس نمی‌شود و این کار به سازماندهی بصری عکس صدمه می‌زند و تأکید مضاعف را از گلوله‌های توپ و کودک وحتی دیگر عناصر کم می‌کند و از سمتی دیگر به‌کمال نرسیدن ساماندهی بصری، عدم ثبات را نیز به عکس تحمیل می‌نماید. هر چند این بازنمایی بیطرفانه جزو خصوصیات این گرایش عکاسی است اما احساسی به همراه عکس وجود دارد که عکاس چیزی را در صحنه از قلم انداخته است.

این گفته قصد آن را ندارد که از ارزش‌های تاریخی و واقعی عکس کم کند، چرا که عکاسان جنگ شرایط بسیار سخت را بر دوش می‌کشند تا با آثارشان برای ما نه تنها حکم قضاوت Judgment بلکه فعل فهمیدن را نیز بواسطه یاد‌آوری موضوعات وعناصری مانند جنگ و نشانه‌های آن، انسان‌های اسیر شده در چنبره جنگ وناامنی، بحران‌های اقتصادی که سیاست‌های گسترش جنگ آن را برای انسان‌ها رقم می‌زند، سیاست‌های مداخله گرانه، کودکان وتأثیرات نسلی جنگ، فرهنگ ناگزیری‌ها همه وهمه در سایه حضور جان بر کف آنهاست وچه انسان‌های بزرگی را عکاسی به تاریخ تحویل داده است. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

رومین محتشم / عکاس و مدرس دانشگاه

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

ایلناز با محمود همخوابی کرد تا ازدواج کنند! / آبروی دختر ترکمن رفت و او ... تجاوز مرد به زن غریبه جلوی چشمان زنش! / مهیار من را عذاب می داد! + جزییات زیباترین زن دنیا از نظر رییس جمهور هیز کیست؟!+عکس ناهید در زندان بود که شوهرش به خواستگاری دختران پولدار رفت! هومن خان آمپول زن به دختران جوان تجاوز می کرد +عکس زنم جمیله در چشمانم زل زد و گفت با پسر عمویش عشق بازی می کند ! گفتگو اختصاصی با خشن‌ترین کیف قاپ پایتخت / او زن تهرانی را به کما برد + فیلم و عکس رفتار زشت خانم دکتر دندانپزشک تهرانی با دختری به نام رعنا مریم و عباس 5 سال شب و روز گره زدند تا عروس و داماد شوند + عکس همخوابی کثیف زن جوان تهرانی با دوست صمیمی شوهرش / فریدون خیلی به من محبت می کرد! مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا عقیم شدن یک مرد توسط 4 هم سلولی در زندان+عکس سرقت با سلاح کلاشینکف از یک مجتمع 6 واحدی در بلوار امامت + عکس تبهکاران 300 عروس و داماد مسافت 3 کیلومتری را با هم مسابقه دادند+ عکس خانم معلم جوان سر قرار عاشقانه زیر ماشین رفت و کشته شد +عکس

منبع: رکنا

کلیدواژه: کشتن Killing اقتصادی قضاوت Judgment اخبار حوادث کودکان عکس عکاس زندگی سایه عکس فیلم تجاوز ایران زندگی قتل ازدواج مرد زن عقیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۹۱۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیک‌تر می‌شود

برنامه «تهران ۲۰» ساختار و تعریف مشخصی برای مخاطب دارد و تلاش بر این است که مطالبات شهروندان تهرانی در آن بررسی، تشریح و پیگیری شود. مجتبی احمدی تهیه کننده تهران ۲۰ درباره این برنامه گفت: اینکه توانستیم بعد از سال‌ها تلاش در چهار سال اخیر بیش از همیشه اعتماد مخاطب را به دست بیاوریم بسیار خوب است.

او ادامه داد: در حفظ ماموریت برنامه با تلاش همه همکارانم در سال‌های اخیر به روندی رو به جلو در پیگیری خواسته‌های ساکنان استان تهران دست پیدا کردیم که  به نظر اتفاق مهمی است.

وی ادامه داد: از اواخر سال گذشته بخش هشتگ تهران ۲۰ را فعال کردیم که محصول آن ارتباط تصویری با مخاطب بود و عملاً با باور اینکه برنامه می‌تواند در نمایش خواسته‌های مردم سهمی داشته باشد و آن را از طریق مسئولین مرتبط پیگیری کند هم استانی‌ها را بر آن داشت که با امیدواری نسبت به ارسال ویدیویی از خواسته‌هایشان در بخش هشتگ تهران ۲۰ با ما همراه شوند و تلاش برنامه هم بر این بود که با پخش ویدیو‌های ارسالی مردم و روی خط آوردن و یا حتی در میز گفتگوی تهران ۲۰ به نقد و بررسی نشاندن آن موضوع، نسبت به نتیجه خواسته مخاطب اقدامی موثر داشته باشد.

احمدی درباره تغییرات فصل جدید توضیح داد: در فصل جدید تیم خبری برنامه تهران ۲۰ فعال‌تر از گذشته عمل می‌کند و با افتتاح روزنامه تهران ۲۰ که در حقیقت انعکاس تمام اخبار روز تهران و تحلیل و بررسی نقل قول‌های مرتبط با موضوع روز است فرصتی را ایجاد کرده‌ایم که در درباره موضوع هر شب جدا از نظر مهمان حاضر، نقل قول‌های مرتبط و البته موافقین و مخالفین را از طریق روزنامه به مخاطب منعکس کنیم تا ضمن پربارتر ساختن میز تحلیل، از یک طرفه به قاضی رفتن در هر موضوعی خودداری کرده و فرصت را برای افراد مختلف مرتبط با سوژه و سناریوی موضوع اتاق فکر پیش ببریم.

وی فزود: در واقع اتاق فکر برنامه تهران ۲۰ در فصل جدید جدا از تامین محتوای مورد نیاز برنامه به دنبال رصد اخبار و انعکاس آن در کنار میز اصلی برنامه است و عملاً این اتفاق فرصت را ایجاد کرده است که مخاطب از زوایای مختلف در خصوص یک موضوع مطلع باشد و البته تا حدودی با دیدن برنامه تهران ۲۰ از اخبار و اتفاقات روز جامعه به ویژه اتفاقات استان تهران  آگاه شود. 

 احمدی درخصوص دیگر ابعاد برنامه تهران ۲۰ عنوان کرد: همانطور که در گفتگو‌های قبلی عرض کردم برنامه تهران ۲۰ جدا از ماموریت‌هایش در خصوص اتفاقات روز شهر تهران و استان تهران و واکنش به موقع در خصوص اتفاقات روز اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به دنبال این است که بتواند پرونده‌های ثابت روی میز را مدام پیگیری کند و محصول آن را به شکل مستمر در اختیار مردم و مسئولین قرار دهد.

این تهیه کننده ادامه داد: پرونده‌های مرتبط با ترافیک تهران، آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی، ساختمان‌های نا ایمن، هزینه‌های مسکن، دلار و طلا، قیمت کالا‌های اساسی و ... در کنداکتور ثابت محتوای برنامه جای دارند و با توجه به درخواست مخاطبان مدام تلاش داریم با اطلاع رسانی و تحلیل به موقع شهروندان و هم استانی‌های عزیز را از وضعیت موجود و پیشرفت‌های پیش رو مطلع کنیم.

او در پایان تصریح کرد:  در فصل پیش روی تهران ۲۰ به دنبال تغییراتی اساسی‌تر با تغییر دکور و فرم و محتوای برنامه هستیم که به موقع در این خصوص نیز توضیح می‌دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • «تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیک‌تر می‌شود
  • آلکاراس: شکست برابر روبلف یک نتیجه دردناک است
  • از تصاویر دستگیری دانشجویان معترض به رژیم صهیونیستی در آمریکا تا تصاویر دردناک از مردم غزه
  • ژابی آلونسو: شکست فصل گذشته مقابل رم دردناک بود؛ از آن بازی درس گرفتیم
  • صحنه دردناک برای یک عقاب / واکنش عقاب ماده را ببینید
  • مفقود شدن بیش از ۵۰ هزار پناهنده خردسال در اروپا
  • بحران ادبیات داریم
  • کاش تلویزیون، این مدلی نبود
  • ببینید | لحظه دردناک مرگ گردشگر ترکیه‌ای توسط نظامیان اسرائیلی
  • فیلم/ حمله موشکی سرایا القدس به نیروها و ادوات جنگی اشغالگران در نتساریم