Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@00:11:13 GMT

نوستالژی در جاده قدیم کرج

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۹۲۵۵۶

نوستالژی در جاده قدیم کرج

سوسن پرور از آن دست کارگردان‌هایی است که هنگام تولید تئاتر، بیش از آنکه بر نظریه زیباشناسانه متکی باشد به زیست هر روزه‌اش رجوع کرده و آثارش تدارک یک جهان شخصی اما در ارتباط با رنج و شادی آحاد مردم است. محمدحسن خدایی منتقد  شاید بهترین نوع مواجهه با این آثار، با چشم دل به تماشا نشستن باشد تا عقل. گو اینکه سویه انتقادی این جنس نمایش‌ها در نهایت ترکیب دل‌انگیزی‌ست از احساسات و عقلانیت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چه هست به شهادت نمایش‌های پرمخاطبی چون «هایلایت» و «داری‌داری داری‌داری یا نداری؟» می‌توان به این واقعیت اذعان داشت که سوسن پرور، لحن و نوع روایت خود را به شکل شهودی یافته و با فراز و فرودهایی، بشارت‌دهنده نوع خاصی از کمدی اجتماعی است که زمانه‌اش را می‌شناسد و به ابتذال و لودگی تن نمی‌دهد.  نمایش «داری‌داری داری‌داری یا نداری؟» روایتی است نوستالژیک از برندهای تعطیل شده ایرانی؛ برندهایی به محاق رفته که حتی ادامه دادن اجرایی در رابطه‌شان ناممکن شده و فقط می‌توان در انتها به درد دل‌های کارگردان نمایش در حمایت از محصولات ایرانی گوش سپرد و طنازی و طربناکی را شرمسارانه متوقف کرد و به بغض نشست.  روایت با ارجاعی خاطره‌انگیز به «شهر قصه» بیژن مفید آغاز شده و در ادامه یادآور برنامه‌های تلویزیونی‌ست که بیش از آنکه رسالت خبری و انتقادی داشته باشند، به محملی تبدیل می‌شوند برای تبلیغ اسپانسرینگ. یک برنامه به اصطلاح اقتصادی در یکی از تلویزیون‌های اینترنتی که قرار است تعطیل شدن برندهای معروف ایرانی را بررسی کند؛ برندهایی چون ارج، ایران خودرو، نساجی مازندران، کفش ملی و شرکت جنرال موتورز ایران. برندهایی که اغلب در دهه چهل و پنجاه شمسی در جاده مخصوص کرج احداث شدند و سال‌ها به تولید محصولاتی باکیفیت مبادرت ورزیده و بعدها با تغییر شیوه تولید مادی جامعه، از رونق افتادند و در نهایت به تاریخ پیوستند.  نگاه نوستالژیک و حماسه‌سرایانه سوسن پرور البته تقلیل‌گرایانه است. چراکه به قول آندری ژلنیتس در کتاب «فضا و نظریه اجتماعی» و با عنایت به نظریات مارکس در رابطه با شیوه تولید سرمایه‌دارانه، دو مؤلفه «نیروهای تولید» و «روابط اجتماعی تولید» است که فضای تولید و مصرف جامعه را صورتبندی می‌کند و با یک نگاه تاریخی به تاریخ سرمایه‌داری صنعتی در ایران، می‌توان تغییرات هر دو مؤلفه را رصد کرد و گرفتار نگاه‌های احساسی و حماسی نشد.  صحنه چنان طراحی شده که هر پنج برند، نماینده‌ای در این برنامه اقتصادی داشته باشند. خود سوسن پرور اجرای برنامه را برعهده دارد و همراه کارشناس بی‌دانش برنامه، مشغول سانسور و سرکوب روایت‌ بدیل نمایندگان برندها از تاریخ رسمی است. یک اجرای تلویزیونی که ترکیبی ا‌ست از زرنگی، عدم شفافیت و کنترل‌گرایی.  در نهایت اجرای «داری‌داری داری‌داری یا نداری؟» با رویکردی تعاملی، سعی در ایجاد حساسیت نسبت به سرنوشت کارگران صنعتی و معیشت آنان دارد و با لحنی شوخ‌طبعانه، مشارکت مخاطبان را در پرسشگری و مطالبه‌محوری می‌طلبد. سودایی آرمان‌گرایانه که به پیشنهاد کارگردان نمایش، می‌تواند با نوشتن نامه‌های انتقادی به شرکت‌های خودروسازی ایرانی آغاز شده و با خرید و مصرف از تولیدات برندهای در آستانه ورشکستگی ایرانی ادامه یابد. سوسن پرور و بازیگرانی چون صدیقه کیانفر، مختار سایقی، مرتضی رستمی، شیماء ملکیان و...جهان رسانه‌ها را به نقد کشیده و البته از یاد نمی‌برند که نقد رسانه، اغلب محتاج همان رسانه هم هست. یک دور باطل تمام نشدنی، حتی زمانی که از مخاطبان می‌پرسی که آیا قلبی در سینه «داری‌داری داری‌داری یا نداری؟» از برای واکنش نشان دادن به معیشت کارگران صنعتی.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۹۲۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارش‌های اردیبهشتی در سمنان/ بارندگی ۵۰.۳ میلی‌متری در پرور

ایسنا/سمنان رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان سمنان از بارندگی ۵۰.۳ میلیمتری در ایستگاه پرور در شهرستان مهدیشهر این استان خبر داد.

نادیا میرشجاع در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: این ایستگاه طی شبانه‌روز گذشته با ثبت بیش از ۵۰ میلی‌متر، بیشترین بارش را در سطح استان داشته است. همچنین در ایستگاه نگارمن ۳۸.۵ میلی‌متر، تاش با ۳۸ میلی‌متر و کالپوش و بادله‌کوه با ۳۷.۴ میلی‌متر رتبه‌های دوم، سوم و چهارم بارش در این استان را داشتند. 

وی با اشاره به ثبت بارش های مناسب طی شبانه روز گذشته، ادامه داد: بعد از ایستگاه های ذکر شده، ایستگاه رضوان با ۲۸.۵ میلی‌متر و ایستگاه شهر میامی با ۲۷.۵ میلی‌متر، بیشترین حجم بارندگی را در شبانه روز گذشته داشتند. 

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان سمنان افزود: همچنین شهر مجن در شهرستان شاهرود با ۲۱.۵ میلی‌متر، شهر دیباج با ۲۱ میلی‌متر و جودانه و ملاده نیز هر کدام با حدودا ۳۲ میلی‌متر بارندگی در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. 

میرشجاع با اشاره به تداوم بارش‌ها در این استان تصریح کرد: خوشبختانه امروز نیز در اغلب نقاط این استان شاهد بارش‌های خوبی بودیم. 

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان سمنان از ادامه بارندگی‌های ناشی از این سامانه بارشی تا روز پنجشنبه خبر داد و خاطرنشان کرد: البته شدت بارندگی‌ها تا امروز چهارشنبه بوده و کم کم از شدت بارندگی‌ها کاسته می‌شود. 

 وی با اشاره به صدور هشدار نارنجی در استان تاکید کرد: با توجه به تداوم بارش‌ها در بعدازظهر امروز و فردا از عموم شهروندان و دستگاه های خدمات‌رسان درخواست می‌شود به هشدارهای لازم توجه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برنامه سینمایی «هفت» از شبکه نمایش
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد
  • گزارش| سفر رئیسی به سریلانکا؛ نمایش اقتدار مهندسی ایرانی
  • بعد از «اسکار» مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی
  • پرور رکورد دار بارندگی در استان سمنان+ فیلم
  • تداوم بارش‌های اردیبهشتی در سمنان/ بارندگی ۵۰.۳ میلی‌متری در پرور
  • بهسازی جاده قدیم «نمره‌ یک» به امیدیه از سوی نفت و گاز آغاجاری
  • پرور رکورد دار بارندگی در استان سمنان
  • سفر به ایران قدیم؛ لشکر شاه با کوچکترین خط می‌توانست از هم بپاشد