Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، دلمه کلم برگ تبریز حاوی کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، منگنز، فولات، امگا۳، کلسیم، پروتئین، سلنیوم، منیزیم، فسفر، سولفور، گوگرد، آهن، اسید‌فولیک، زینک، آنتوسیانین‌ها، کولین، زاگزانتین، لوتئین، ویتامینA، گروه ویتامین B،E، C،K و غیره است.

برای بررسی خواص دلمه کلم برگ تبریزی و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفتگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره مهم‌ترین خواص دلمه کلم برگ اظهار کرد: این غذا به علت داشتن ویتامین های A،B،C،E و سایر مواد معدنی مفید، تاثیر چشمگیری در سلامت و جوانسازی پوست و مو دارد .

وی افزود: این غذا به علت داشتن ویتامینA،E،C موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و بدن را در مقابل انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها، سرطان پروستات، ریه و سینه محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید: قندخونتان را با این غذا مهار کنید

عظمایی تصریح کرد: دلمه کلم برگ حاوی فیبر بالایی است که موجب بهبود عملکرد روده‌ها، هضم غذا و رفع یبوست می‌شود.همچنین این غذا به علت داشتن پروتئین موجب تقویت عمومی بدن، عصلانی شدن و افزایش سطح انرژی بدن می‌شود. لذا برای ورزشکاران مخصوصا بدنسازان و کارگران ساختمانی مفید است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد‌: این غذا به علت داشتن اسید فولیک، آهن و ویتامین B12 موجب افزایش گلبول‌های قرمز شده در نتیجه باعث رفع کم‌خونی می‌شود و برای زنان باردار و جنین مفید است.

وی ادامه داد: وجود آنتوسیانین‌ها، امگا۳ ، ویتامینK،B12 وB3 موجب بهبود عملکرد مغز و افزایش قدرت ذهن و تمرکز می‌شود حافظه را تقویت کرده و از آلزایمر پیشگیری می‌کند. این غذا به علت داشتن کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیم موجب تقویت واستحکام دندان‌ها و استخوان‌ها و از بروز پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: پادزهری طبیعی برای نابودی ویروس‌ها/ چگونه سرما خوردگی را از پا در‌آوریم؟

عظمایی درباره سایر خواص دلمه کلم برگ تصریح کرد: این غذا خاصیت آنتی بیوتیکی دارد‌ آرامش بخش است و برای دردهای مفاصل (آرتریت) و روماتیسم(آرتریت روماتوئید) مفید است. همچنین موجب تقویت بینایی، معده، کبد ، قلب و عروق می‌شود.

مواد لازم برای دلمه کلم برگ تبریزی (۶ نفر)

برگ کلم پیچ ۶ عدد

برنج معطر ایرانی ۱ لیوان

گوشت چرخ کرده گوسفندی ۳۰۰ گرم

پیاز متوسط ۲ عدد

نمک، زردچوبه و سماق به مقدار لازم

رب گوجه فرنگی یک قاشق غذا خوری

روغن دنبه یا کنجد به مقدار لازم

آب به مقدار لازم

لپه یا لوبیا سفید نصف لیوان

سبزی دلمه(تره، جعفری، گشنیز، ترخون، نعناع، مرزه، شوید، پیازچه ) به مقدار لازم

طرز تهیه دلمه کلم برگ

برگ کلم‌ها را داخل آب جوش قرار دهید تا نرم شود.

بعد از نرم شدن کلم‌ها آنها را با آب خنک بشوئید.

لپه یا لوبیا که از قبل خیس کردید بپزید.

پیازهارا نگینی خرد کرده و داخل ماهی تابه بریزید و با روغن تفت دهید.

سپس گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید.

نمک و زردچوبه را اضافه کنید.

سبزی‌ها را بعد از شستن، به صورت ریز خرد کنید.

برنج را که قبلا در آب و نمک خیساندید بجوشانید و نیم‌پز که شد آبکش کنید و با لپه یا لوبیا مخلوط کنید و به آن رب اضافه کنید.

همه مواد را با هم مخلوط کرده و داخل کلم برگ‌ها بریزید و کلم برگ‌ها را بپیچانید.

بیشتر بخوانید: غذایی مقوی برای کارگران و ورزشکاران/ به راحتی آب خوردن استرس را از خود دور کنید

دلمه ها را داخل قابلمه بریزید و کمی آب به آن اضافه‌کنید تا در حرارت ملایم بپزد.

درصورت دلخواه در هنگام پخت مقداری سکنجبین اضافه کنید.

پس از پختن دلمه‌ها مقداری سماق روی آن ریخته و میل کنید.

در بعضی از سلیقه‌ها به این غذا خلال پسته و بادام اضافه می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۹۴۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیاه جوانی در طب سنتی هند

آفتاب‌‌نیوز :

گیاه آب بشقابی، در طب سنتی هند، به گیاه جوانی شهرت دارد. تمام بخش‌های این گیاه شامل ریشه، برگ‌ها، میوه‌ها و ساقه‌های رونده مصارف درمانی متعدد دارند.

 این گیاه در افزایش حافظه در کودکان، عقب مانده ذهنی، درمان پسوریازیس، زخم‌های تفلیس، درماتیسم، افزایش قدرت و نیروی جسمانی، حیات بخشی مجدد به نورون‌های آسیب دیده، فعالیت آنتی اکسیدانی بالا، تحریک سنتز کلاژن در بافت‌های آسیب دیده و بهبودی جریان خون، درمان اگزما و نهایتا بهبودی رنگ بدن، جوانی، افزایش حافظه و بهبودی هوش و افزایش طول عمر، شادابی و سلامتی را تضمین می‌نماید. 

کپسول گیاهی سنتلاتی اس تی با داشتن عصاره و پودر برگ گیاه آب بشقابی در حداقل زمان باعث تقویت قوای عمومی بدن، احساس شادابی، نیروی جوانی و افزایش راندمان کاری می‌گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبد چرب (فیلم)
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • (ویدئو) یک ترفند ساده و سریع: آسانترین راه پیچیدن دلمه برگ مو
  • یک ترفند ساده و سریع: آسانترین راه پیچیدن دلمه برگ مو (فیلم)
  • بیمارستان شفاء، حافظه ی جنایات رژیم صهیونیستی
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • سلامت دهان و دندان موجب تقویت سلامتی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید