Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- چهارمين دور گفتگوهاي بلندپايه سياسي ميان ايران و اتحاديه اروپا، دوشنبه در دو نوبت بعد از ظهر و شب به رياست مشترک سيد عباس عراقچي، معاون سياسي وزير امور خارجه و هلگا اشميد، دبيرکل سرويس اقدام خارجي اتحاديه اروپا در بروکسل برگزار شد.
به گزارش سرويس سياست خارجي خبرگزاري آريا، در اين دور از گفت وگوها هياتي از مجلس شوراي اسلامي و وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و مديران کل بخش هاي مختلف کميسيون اروپا، نيز مشارکت داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همکاري هاي دوجانبه در حوزه هاي کشاورزي، آموزش و تحقيقات، تجارت، انرژي و تغييرات آب و هوا، حمل و نقل، مساﺋل بانکي، پناهندگان، مواد مخدر، بلاياي طبيعي، حقوق بشر و مبارزه با تروريسم دستور کار اين دور از گفت و گوهاي ايران و اتحاديه اروپا بود.
طرفين ضمن بررسي عملکرد سال گذشته در هر يک از حوزه هاي ياد شده، پيرامون نحوه پيشبرد برنامه هاي آتي توافق کردند. بخش دوم اين دور از گفت وگوها به تبادل نظر در مورد مساﺋل منطقه اي اختصاص داشت.
سيد عباس عراقچي در اين نشست، با تاکيد بر اهميت راهبردي برجام براي صلح و امنيت بين المللي و منطقه اي و يادآوري تاييد پايبندي کامل جمهوري اسلامي ايران به تعهدات خود ذيل برجام در سيزدهمين گزارش پي در پي آژانس بين المللي انرژي اتمي، ضرورت تسريع در اجراي کارآمد، قابل دوام و متقابل تعهدات ساير اعضاي برجام و بخصوص اتحاديه اروپا و کشورهاي اروپايي، در شرايط خروج غير قانوني آمريکا از توافق را خاطرنشان کرد.
وي يادآور شد: تعلل در اجراي تعهدات، اين دستاورد مهم ديپلماسي براي جامعه بين المللي را با چالش جدي روبرو خواهد ساخت و جمهوري اسلامي ايران در اين صورت بر اساس استقلال و منافع خود تصميم خواهد گرفت.
چهارمين دور گفت وگوهاي بلند پايه همزمان با سومين سمينار عاليرتبه همکاري هاي هسته اي صلح آميز ميان جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه اروپا، به رياست مشترک صالحي، معاون رييس جمهور و رﺋيس سازمان انرژي اتمي و کانيته، کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا برگزار شد.

برجام در وضعيت بسيار دشوار
معاون وزير امور خارجه: واقعيت اين است که برجام در خطر است و در وضع بسيار دشواري قرار دارد.
 معاون وزير امور خارجه و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در نشست سطح بالاي همکاري هاي هسته اي ايران و اتحاديه اروپا در بروکسل از عهدشکني آمريکا در خصوص برجام انتقاد کردند.
عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه کشورمان در اين نشست، گفت: برجام، يکي از دستاوردهاي مهم ديپلماسي است؛ اين نکته اي است که سخنرانان پيش از من نيز به آن اشاره کردند و نمي خواهم دوباره تکرارش کنم. اما واقعيت اين است که برجام در خطر است و در وضعيت بسيار دشواري قرار دارد. کميسر اشاره کرد که توافق (هسته اي) از همه جهات کار مي کند. بله، اما اين فقط از سوي ايران است؛ در طرف ديگر داستان، (نتايج) حاصل نشده است. ايران کاملا به وظايف خود متعهد است و اين دستکم نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي به عنوان تنها نهاد قضاوت کننده در اين زمينه است.
معاون وزير امور خارجه ادامه داد اما از سوي ديگر، مزايايي توافق براي ايران و عوايد حاصل از لغو تحريم ها براي ايران محقق نشده است. اين يک واقعيت است، همان طور که اشاره شد برجام به آمريکا، ايران يا گروه سه کشور اروپايي بعلاوه سه (ئي سه بعلاوه سه) که اکنون ئي سه بعلاوه دو شده است، تعلق ندارد؛ برجام توافقي بين المللي و متعقل به شوراي امنيت سازمان ملل است. اين توافق، تصميم شوراي امنيت است و نه اينکه (فقط) شوراي امنيت از آن حمايت کرده باشد. اين تصميم در قطعنامه 2231 گرفته شد؛ آمريکا اين قطعنامه را نقض کرده است و ساير کشورها را نيز تنبيه مي کند که چرا با پيروي از آمريکا اين قطعنامه را نقض نمي کنند.
وي افزود به اعتقاد ما، کشورهاي اروپايي و اتحاديه اروپا به لحاظ سياسي در مسير درست قرار دارند، اما واقعيت آن است که هنوز به راهکار عملي نرسيده است و نتوانسته سازوکارهايي ايجاد کند که ايران بتواند از توافق هسته اي بهره مند شود و اعمال دوباره تحريم هاي آمريکا قادر نباشد توافق را نابود کند. ما از نزديک با همکاران اروپايي خود در تماس هستيم، چندين نشست کارشناسي برگزار کرديم و کماکان اين بحث ها را دنبال مي کنيم؛ اما بايد بگويم واقعيت اين است که اگر اگر ايران از برجام نفع نبرد، برجام نمي تواند دوام بياورد.
عراقچي افزود: اعمال دوباره تحريم ها از سوي آمريکا، همکاري هسته اي ما را نيز به خطر انداخته است. همکاري هسته اي در برجام فقط به اراک يا فردو محدود نمي شود و همان طور که اشاره شد فقط به بحث ايمني هسته اي نيست، بلکه طرح هاي بسياري وجود دارد که ماهيت تجاري (غيرنظامي) دارد و همه آنها به علت تحريم هاي آمريکا متوقف شده يا در حال توقف هستند؛ به اين خاطر که آمريکا، نام هاي بسياري را در فهرست SDN (تحريم شدگان اوفک) گنجانده و ساير شرکت ها را تهديد کرده است که با ايران همکاري نکنند و همچنين کانالي براي اينگونه همکاري ها وجود ندارد.
وي ادامه داد: اين مسئله، بسياري از حوزه هاي همکاري هسته اي بين ايران و کشورهاي اروپايي را به خطر انداخته است. نمونه ديگر آن، نامه اي از «پارس ايزوتوپ » شرکت شناخته شده ايراني در حوزه پزشکي هسته اي است که در زمينه توليد داروهاي مورد استفاده در تشخيص و درمان طيف گسترده اي از سرطان ها فعاليت دارد. ميليون ها ايراني نيازمند اين محصولات هستند و اکنون آمريکا نام اين شرکت را به علت ارتباط آن با سازمان انرژي اتمي ايران در فهرست تحريمي (SDN) قرار داده است. اکنون اين شرکت تحريم شده است و ديگر نمي تواند داروهاي مورد نياز بيماران مبتلا به سرطان در ايران را توليد کند. مثال هاي بسياري از ديگر شرکت ها و نهادها وجود دارد که بايد با شرکاي اروپايي خود همکاري کنند، اما فعاليت همه آنها به خاطر تحريم ها يا نبود کانال هاي پرداخت بانکي متوقف شده است.

پيامد عملي نشدن وعده هاي اتحاديه اروپا درباره برجام
علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان نيز در ادامه اين نشست؛ گفت: همکاران عزيز، بگذاريد اکنون به تصوير کلي نه چندان خوشايندي بپردازم که آينده همکاري ثمربخش بين ايران و اتحاديه اروپا را در زمينه اجراي برجام، احاطه کرده است. نيازي به گفتن نيست که اين مسئله، خروج دولت آمريکا از توافق هسته اي و تلاش هاي ادامه دار همه جوره براي توقف يا مخدوش کردن اجراي برجام را، از جمله با اعمال فشار به ديگران براي پيروي از خط مشي خودخواهانه و غيراصولي، به همه ما يادآوري مي کند. رويکرد غيرسازنده دولت کنوني آمريکا نشان مي دهد آنها به عنوان عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل از تعهدات بين المللي تبعيت نکرده و هيچ گونه احترامي براي آن قائل نيستند.
وي افزود منطق نهفته در خروج آمريکا از برجام، به رغم سيزده گزارش پي در پي آژانس بين المللي انرژي اتمي که همگي آنها پايبندي ايران به تعهداتش را تأييد مي کند، براي همه کشورها عجيب به نظر مي رسد. عجيب آنکه يک عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل، با لکه دار کردن نتايج توافق بين المللي که از طريق همين شورا از آن حمايت شده است، تعهدات خود را در زمينه صلح و امنيت دنيا را نقض مي کند.
علي اکبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان، در نشست خبري مشترک با ميگوئل آرياس کانيته، کميسر انرژي اتحاديه اروپا در بروکسل، در ارتباط با حفظ توافق هسته اي ايران ابراز اميدواري کرد.
صالحي در بخشي از سخنانش، گفت: ما اميدواريم که ما در کنار يکديگر، به انضمام ساير شرکا، يعني چين و روسيه، بيشترين تلاش خود را انجام دهيم تا اين توافق را زنده نگه داريم. اين نبردي است که ما بايد در آن پيروزي شويم. ما نمي توانيم در اين نبرد شکست بخوريم. اين هشداري است که من اينجا (به همه) ابلاغ مي کنم. من همچنين اميدوارم که سخناني که بيان شده است يا مواضع سياسي که اتحاديه اروپا و همچنين چين و روسيه اعلام کرده اند، (از گفتارِ صِرف) به عمل تبديل شود. اگر واژه ها به عمل تبديل نشوند، بسيار بد يُمن خواهد بود و مي توانم بگويم که اوضاعي که اتفاق خواهد افتاد، غيرقابل پيش بيني خواهد بود. همان گونه که گفته مي شود (معروف است): شما هر آن چيزي را درو مي کنيد که مي کاريد. اميدوارم ما بتوانيم از فوايد اين توافق بهره مند شويم و اجازه ندهيم به مفاد آن عمل نشود. ما بايد از فرصت استفاده کنيم. ما بايد از فرصت پيش رويمان که اين توافق نشأت گرفته است، بهره برداري کنيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: در ارتباط با سؤالي که از من در ارتباط با اقداماتي که اتحاديه اروپا تاکنون کرده است، پرسيديد، بايد بگويم که آن ها در مسير عمل به وعده هايي که داده بودند، هستند. فرضِ من بر اين است که آن ها با دشواري هاي خاص خود مواجه هستند. من در زمينه هاي مربوط به بخش هاي بانکداري و اقتصاد در اين توافق، تخصصي ندارم؛ من تنها در بعد فني اين توافق مشارکت داشتم. بر اساس اطلاعاتي که دريافت کرده ام، بايد بگويم که اتحاديه اروپا در حال انجام بيشترين تلاش هاي خود است و آن ها در مسيري قرار دارند که واقعاً ساز و کاري را ايجاد کنند که باعث تسهيل مبادلات بانکي و همچنين فروش نفت خواهد شد. به همين دليل، ما اميدواريم پيش از آن که ما زمان را از دست بدهيم، اين سخنان (وعده هاي اتحاديه اروپا به ايران) تبديل به عمل شوند. تا جايي که مي دانم، آن ها در اين مسير قرار دارند و آن ها در ارتباط با آنچه تاکنون گفته اند صادق هستند و در حال انجام بيشترين تلاش هاي خود هستند. ما اميدواريم قبل از سپري شدن زمان، چيزي (دستاوردي) ملموس به دست آيد، تا اين توافق (برجام) دست نخورده بماند.

کميسر اتحاديه اروپا: برجام براي امنيت کل جهان مهم و حياتي است
ميگل آرياس کانته کميسر تغييرات اقليمي اتحاديه اروپا در پيامي در صفحه توييتر خود نوشت اتحاديه اروپا و ايران همکاري هسته اي غيرنظامي را در راستاي برجام تقويت مي کنند. توافق ايران براي امنيت اروپا، منطقه و کل جهان مهم و حياتي است. ما تنها از طريق ديپلماسي و نه رويارويي مي توانيم به راه حل هاي پايدار دست يابيم.

تلاش فرانسه و آلمان براي حفظ کانال ويژه مالي با ايران
وال استريت ژورنال به نقل از برخي ديپلمات‌ها نوشت: فرانسه و آلمان در تلاش هستند با ارائه چندين طرح مانع شکست سازوکار ويژه «اس پي وي» شوند.
بر اساس اين گزارش، به دنبال خودداري اتريش و لوکزامبورگ از ميزباني مکانيزم کانال مالي دادو‌ستد با ايران، فرانسه و آلمان طرح‌هايي ارائه کرده‌اند که براساس آن‌ها يکي از اين دو کشور ميزبان اين سازوکار ويژه خواهد بود.
گفته مي‌شود انگليس نيز در حال بررسي چگونگي پيوستن به اين طرح‌هاي جديد است.
در صورتي که فرانسه ميزبان اين سازوکار باشد، مدير آن يک فرد آلماني خواهد بود و چنانچه آلمان ميزبان اين سازوکار باشد، مدير آن فرانسوي خواهد بود.
اين طرح‌ها هنوز نهايي نشده‌اند و قرار است مذاکرات در اين باره در حاشيه نشست سران گروه 20 در پايان ماه جاري ميلادي و در پايتخت آرژانتين ادامه يابد.
تاکنون هيچ‌ يک از کشورهاي 28 گانه عضو اتحاديه اروپا حاضر به ميزباني اين سازوکار ويژه نشده‌ بود. پيش از اين رسانه‌ها گزارش‌هايي درباره اين که اتريش و لوکزامبورگ حاضر نشده‌اند ميزباني از اين سازوکار ويژه را بپذيرند، منتشر شده بود.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: برجام اتحاديه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۹۵۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار رادان: رضاخان هم نتواست حجاب را از مردم بگیرد / از دانشگاه‌های آمریکا و انگلستان و فرانسه چه خبر؟!

آفتاب‌‌نیوز :

سردار احمدرضا رادان در اجتماع حامیان طرح نور فراجا که در گلستان شهدای اصفهان برگزار شد از همه کسانی که به سبب تکلیف دینی خود با حضورشان از عفاف و حجاب حمایت کردند، قدردانی کرد و گفت: این مجلس در مکانی مقدس برگزار شد، شهدا برای حفظ تمامیت ارضی کشور و اسلام از جان خود گذشتند و این افتخاری است برای پلیس که در محضر شهدا به تکلیف الهی، قانونی و شرعی خود در همان راه شهدا عمل می‌کند.

فرمانده فراجا ادامه داد: قصه پر غصه عفاف و حجاب که دشمنان برای آن برنامه‌ها ریختند، برای امروز و دیروز نیست بلکه ریشه این نقشه شوم به زمان حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) می‌رسد.

رادان مسئولان و مردم را به هوشیاری دعوت کرد و افزود: دشمن با تمام توان درحال برنامه‌ریزی برای از بین بردن عفاف و حجاب است. غیرت مردم اسلامی ایران در برابر تمامیت کفر با حمایت کامل مادران و زنان مومن و عفیفه بود که توانست سال‌های سال در برابر دشمن ایستادگی کنند.

فرمانده فراجا ادامه داد: دشمن فهمید نمی‌تواند با اصل حجاب و عفاف مقابله کند به همین خاطر شروع به مقابله با برنامه‌های شوم خود کرد تا بنیان خانواده ایرانی اسلامی را سست و نابود کند. جبهه کفر تمام تلاش‌های خود را انجام می‌دهد تا حجاب و دین مردم ایران را از بین ببرد. رضاشاه هم که گماشته غربی‌ها بود نتواست حجاب و دین را از مردمی که پیرو امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) بودند، بگیرد.

رادان تصریح کرد: غربی‌ها با استفاده از ابزار رسانه تلاش در ایجاد تحریفات کردند. چرا که می‌دانند وقتی حیا و عفت که دو بال اساسی دین و اسلام است از بین برود، غیرت از سر مردم نابود می‌شود، اما دشمن نمی‌دانست که مردم ایران با حمایت از پلیس با کوششی وصف ناپذیر به دنبال احیای دین خود هستند. شهید کاظمی و شهدای گرانقدری که در گلستان شهدای اصفهان آرمیده‌اند نشان دهنده این است که مردم ایران در برابر نقشه‌های دشمن سرخم نمی‌کنند و مردم اصفهان مایه افتخار و سربلندی ایران اسلامی هستند که با غیرت و دینداری خود سال‌های سال پا به پای انقلاب ایستادگی کرده‌اند.

فرمانده فراجا گفت: مردم باید افتخار کنند که رئیس جمهوری دارند که فردی ولایی و با علم و دانش در حال تلاش مضاعف برای از بین بردن گره‌های ایجاد شده و مشکلات مردم است و نمایندگان مجلس نیز از افرادی بودند که بسیار تلاش کردند و آبروی خود را به میدان آوردند که لایحه حجاب و عفاف به بهترین شکل ممکن تصویب شود.

رادان ادامه داد: ما در کنار قبور شهدا پیمان می‌بندیم که مدافع خون شهدا باشیم و مسیر طرح نور را با کمک هم برای پاسداشت دختران سرزمین‌مان و مادران عزیز میهن ادامه بدهیم تا مادران آینده نیز مانند گذشته شهیدپرور باشند.

وی در بخشی از سخنان خود با طرح این پرسش‌ها که از دانشگاه‌های آمریکا و انگلستان و فرانسه چه خبر؟! و در دانشگاه‌هایی که به دختران ستم دیده با بدترین وضعیت حمله‌ور می‌شوند چه خبر؟ گفت: دشمنان تمام سعی خود را می‌کنند تا با تحریف واقعیت، مردم ایران را نسبت به دین ضعیف و سست عنصر کنند، ولی حماسه نهم دی‌ها همچنان در حال شکل گیری است و این نهضت ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود
  • ریاست دور‌ه‌ای مجارستان بر اتحادیه اروپا چالشی برای بروکسل
  • آلمان درباره حملات سایبری به روسیه هشدار داد
  • جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴
  • آلمان کاردار سفارت روسیه را احضار کرد
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • سازمان بانکداری اروپا: بیش از ۹۰ درصد از بانکداران ثروتمند اتحادیه اروپا مرد هستند
  • سردار رادان: رضاخان هم نتواست حجاب را از مردم بگیرد / از دانشگاه‌های آمریکا و انگلستان و فرانسه چه خبر؟!