Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-08@03:31:39 GMT

راه اندازی قرارداد آتی سبد سهام تا یک ماه آینده

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۱۷۴۹۰

مدیر ابزارهای نوین بورس تهران گفت: قرارداد آتی سبد سهام ظرف کمتر از یک ماه آینده راه اندازی خواهد شد.

نگار نظری در گفت و گو با خبرنگار بورس تابناک اقتصادی با بیان این مطلب افزود: در دنیا قرارداد آتی شاخص یکی از چهار ابزار از نظر حجم معاملات بوده ولی در ایران با توجه به مسائل فقهی شاخص و این موضوع که شاخص یک عدد بوده و قابلیت خرید و فروش در بازار سرمایه ایران و سایر کشورهای اسلامی را ندارد، مکانیزمی طراحی شده که همان بازدهی قراردادهای آتی شاخص را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این مطلب که قرارداد آتی باید مبتنی بر دارایی فیزیکی باشد، ادامه داد: بنابراین بورس تهران مکانیرمی را طراحی کرده که امیدواریم ظرف حتی کمتر از یک ماه آینده بتوانیم آن را راه اندازی کنیم.

نظری همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا علی رغم تصم گیری در خصوص عدم بستن دامنه با نوسان ۲۰ درصدی در عرضه های اولیه، نماد کگهر پس از نوسان ۲۰ درصدی بسته شده،با اشاره به ابلاغ این مسئله، گفت:نوسان ۲۰ درصدی به صورت اتوماتیک در سیستم فناوری تعریف و اعمال می شود و احتمالا این موضوع یک اشتباه فنی در سیستم فناوری بوده و امیدواریم در آینده شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

لازم به ذکر است صاحب نظران در زمینه بحث های فقهی مربوط به ابزارهای مشتقه و قرارداد آتی مشتقه معتقدند که چون تقریبا صددرصد موارد به تادیه منجر نمی شود و کسانی که نسبت به خرید یا فروش این قراردادها اقدام می کنند از این امر آگاهی کامل دارند، بنابراین معامله جنبه صوری پیدا می کند.

در طراحی قرارداد آتی مبتنی بر سبد سهام (سبد پایه قرارداد آتی) به گونه ای طراحی شده که این سبد، نماینده یک سبد مرجع(سبد شاخص) است.

بنا بر تعریف، قرارداد آتی سبد سهام، قراردادی است که فروشنده تعهد می کند در سررسید تعیین شده، سبد پایه را به قیمتی که در زمان انعقاد قرارداد تعیین می شود، بفروشد و در مقابل خریدار متعهد می شود آن سبد پایه را در تاریخ سررسید خریداری کند

همچنین سید مذکور به گونه ای طراحی شده که بازدهی شاخص مورد نظر را ردگیری کرده و لذا تمامی کارکردهای اوراق مشتق مبتنی بر شاخص را با راه اندازی معاملات اوراق مشتق مبتنی بر سبد سهام می توان به دست آورد.

 

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۱۷۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی واحد جدید پالایشگاه آبادان تا دو ماه آینده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، جواد اوجی این خبر را در نشست هیات دولت و در قالب گزارش عملکرد وزارتخانه متبوع خود گفت و از سودآوری ۱۲ هزار میلیارد تومانی پالایشگاه آبادان خبر داد.

 اوجی گفت: شمار محصولات تولیدی پالایشگاه آبادان هم افزایش یافت به طوری که محصولات این پالایشگاه از ۲۱ محصول در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ محصول رسیده و تاکنون برای ۳ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است. 

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳/ نوشداروی دلسردی سهامداران چیست؟
  • ۲۹۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد
  • مدیرعامل فصل آینده پرسپولیس مشخص شد
  • مدیرعامل فصل آینده پرسپولیس تعیین شد
  • راه‌اندازی واحد جدید پالایشگاه آبادان تا دو ماه آینده
  • راهنمای راه اندازی خط تولید
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش است
  • آینده بورس در چند پرده