حسن عباسی: «۶ روز» گروگانگیری سفارت را سینماگران ایرانی باید بسازند
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۳۱۵۰۲
حسن عباسی از تحلیلگران سیاسی در نقد فیلم انگلیسی «۶ روز» گفت: ۵ روز بعد از شکست آمریکا در عملیات طبس، ماجرای گروگانگیری در سفارت ایران در انگلیس رخ میدهد و نیاز است سینماگران ایرانی این واقعه را به فیلم تبدیل کنند. آفتابنیوز : دومین نشست از سلسله نشستهای اسلام هراسی با موضوع تحلیل فیلم آمریکایی «۶ روز» ساخته توا فریز، در پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با حضور حسن عباسی، تحلیلگر سیاسی و استراتژیست،برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ابتدا سیدمحمد حسینی، مدیر این بخش و مجری جلسه به ارائه توضیحاتی در مورد فیلم پرداخت و گفت: این فیلم به موضوع واقعه گروگانگیری در سفارت ایران در انگلستان میپردازد. در روز ۳۰ آوریل سال ۱۹۸۰، گروهی که خود را «الشهید» مینامیدند به سفارت ایران در لندن حمله کردند و ۲۶ تن از افراد حاضر در سفارت را به گروگان گرفتند.
وی افزود: خواسته گروه «الشهید» این بود که استان خوزستان از ایران جدا شده و تبدیل به منطقه خودمختار شود و همچنین، زندانیان عربتبار از زندانهای خوزستان آزاد شوند. پس از ارائه این درخواستها، مذاکرات با گروگانگیران توسط دولت انگلیس آغاز شد تا به راه حل مسالمت آمیزی برای پایان این بحران دست پیدا کنند اما هرچه که مذاکرات جلوتر میرفت، پیچیدگیهای این رویداد بیشتر میشد. در نهایت این ماجرا ۶ جنازه به ایران تحویل داده میشود که هویت یکی از گروگانها هیچ وقت مشخص نشد و حتی به ایران نیز اجازه کنکاش ندادند.
حسینی گفت: یکی از فیلمسازانی که این موضوع را دنبال میکرد و در مورد آن تحقیقاتی را انجام داد، مرتضیعلی عباسمیرزایی است که حتی مستندی هم درباره این موضوع ساخته است.
در ادامه این نشست عباسی عنوان کرد: در مباحث مربوط به سینمای استراتژیک فیلمهایی از این دست زیاد است. به نظرم «۶ روز» فیلم قابل اعتنایی نیست، حتی کارگردانی و فیلمنامه نیز چیزی برای ارائه ندارد الا بخشی از فیلم که بخشی از فیلم که تاریخ معاصر ماست. ما میبینیم که به فاصله پنج روز بعد از شکست خوردن عملیات طبس توسط امریکا، واقعه گروگانگیری در سفارت ایران در انگلیس رخ میدهد.
وی با اشاره به اهمیت بستر تاریخی در روایت توضیح داد: وقتی در ژانر استراتژیک هنر فیلمنامهنویس و کارگردان باید در این باشد که آن متنی را که میخواهد تعریف کند در بستر تاریخی را اشاره کند. ما در این فیلم تنها چند دیالوگ داریم و یک پلان ساده که به تصویر سفارت آمریکا و ماجرای گروگانگیری سال ۵۸ دارد و اشارهای به مسئله گروهای جداییطلب در ایران دارد. همچنین جریانهای جداییطلبی در کردستان، آذربایجان، ترکمن صحرا و بلوچستان داشتیم که از تقریبا همه آنها با هدایت سرویسهای اطلاعاتی بود و پادگانها از اسلحه خالی شده بودند.
عباسی تاکید کرد: در تهران نیز دو گروه بودند؛ راستگراها شامل جبهه ملی و نهضت آزادی بودند و چپ گراها نیز شامل حزب توده، پیکار و سازمان چریک های فداییان خلق بودند که در واکنش به غرب گراها در پاییز ۵۸ سفارت امریکا توسط دانشجویان اشغال شد. پس از آن امریکاییها به دنبال آزادسازی گروگانها به ایران میآیند که در طبس گرفتار میشوند و چند روز بعد سفارت ایران در انگلستان اشغال میشود. این قرابت زمانی را نمیتوان نادیده گرفت. در تمام گزارشهایی که در غرب منتشر شده روی این نکته تاکید داشتهاند که بانوی اول انگلیس قاطعانه دستور به حمله بر سفارت ایران در انگلیس داده بود. چرا که آبرویی از یک کشور انگلوساکسون دیگر مثل امریکا رفته بود و امریکا در طبس به شنها باخته بود.
وی یادآور شد: حتما باید این فیلم را سینماگران ایرانی بسازند و حتما باید از درون اتفاقاتی که در سفارت ایران گذشته است مطلع باشیم. ما به جز یک سکانس محدود از سفارت ایران نمیبینیم و پلانهای کوچک و محدود را نشان می دهد. در حالی که بیشتر واقعه در داخل سفارت بوده و به گفته کسانی که آنجا بودهاند اسناد بسیاری از سفارت ایران از آنجا خارج شده است. به طور کلی در هر اثر تاریخی که یک سینماگر و یا یک داستان نویس بسازد زمینه و بسترسازی مهم است که ما چیزی در این فیلم نمی بینیم.
در بخش دیگری از این نشست، عباسی در خصوص اینکه فیلمهای خوبی در مورد ایران در سینمای جهان دیده نمی شود گفت: معمولا در آثار سینمایی غرب وقتی که خوشان را می خواهند مطرح کنند چهره خوب و واضحی در فیلم ها از خود نشان می دهند و در مقابل وقتی می خواهند فیلمی در مورد دیگر ایران بسازند فیلمی مثل آرگو را می سازند که فیلمی ضعیف و پر از غلط در کارگردانی و فیلمنامه است. امروزه که آثار سینمایی تاریخی به کمک آموزش می آیند نقش روایت بسیار اهمیت پیدا می کند. خود هالیوود وقتی می خواهد فیلمی تاریخی درباره ایران بسازد تعمدا چهره نامناسبی از آن و شخصیتها نشان میدهند. در حالی که وقتی میخواهند داستان حتی داستان یک شکست و یا یک عقب نشینی را در آثار خود نشان دهند به خوبی آن را دراماتیزه می کنند.
وی همچنین اضافه کرد: ما در تاریخ صد ساله اخیر ایران رخدادهای تاریخی زیادی داشته ایم که قابلیت تبدیل شدن به فیلم داشته اند. حتی در موضوع فیلم های مربوط به پیامبران و ائمه می توانیم کارهای زیادی ارائه دهیم. این موضوع مستلزم اختصاص مرکزی برای پژوهش و همکاری با فیلمسازان است که خود فیلمسازان وقتی برای پژوهش و اخذ مجوز و تامین منابع مالی تلف نکنند. ما حتی ۵۰ عملیات چریکی موفق در جنگ تحمیلی داشته ایم که هر کدام از آنها می تواند موضوع خوبی برای آثار سینمایی باشد. همه این همکاری ها باید در قالب یک پکیج به فیلمسازان ارائه شود.
پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به دبیری محمد خزاعی از پنجم تا نهم آذر ماه در سینما فلسطین برگزار می شود.
منبع: فارس
منبع: آفتاب
کلیدواژه: حسن عباسی سینما تسخیر سفارت آمریکا انگلیس گروگانگیری سفارت ایران در لندن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۳۱۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلمها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، صبح امروز سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه ای در صدد نا دیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان میکنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت میکنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد و مولفه های دیگری در این مسئله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد. رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخصهایی دارد: تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بودهاند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مسئله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال، در همین شرایط هم، در بخش خصوصی، کارگردان یا تهیهکنندهای سالی پنج پروژه دارد. محمد خزاعی گفت: ما نمیتوانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیهکننده و بازیگر کار کند اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلمها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید موثر است، ذهن ها را گمراه میکند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرمها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است، تعدادی از کارگردانها، تهیهکنندهها و بازیگران هر سال در پلتفرمها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد. او با اشاره به حضور بیش از ۷۰ فیلم سینمایی در جشنواره فجر ۴۲، تولید بیش از ۲۵۰۰ فیلم کوتاه که حدود ۵۰ درصد آنها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از ۹۰ مستند و ۴۰ انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخشهای اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی خاطرنشان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف ۱۰۰ نفر و در فیلم های مستند و کوتاه حدود ۱۰ نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند؛ و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم ها فراهم شده قابل ملاحظه است. به گفته وی، این وضعیت گوشه ای از تلاش های سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت های تولید و اشتغال در سینماست؛ عدم اشتغال، شاخص های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر می دانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه های بدیع، نو و دغدغهمند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم. رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسلهای مختلف بازیگری و کارگردانی مسئله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره ها، این چالش ها وجود نداشته است؟ میتوان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کمکاری منجر میشود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر میکند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبروئیم. محمد خزاعی گفت: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتادهایم، میزان سرمایهگذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است. او با بیان اینکه ورود انبوه و بیرویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاهها، آموزشگاهها و موسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخشخصوصی برای سرمایهگذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغالزایی منجر میشود. چگونه است که تولید آثار در همه بخشهای سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش میکند این برنامهها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است. محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی میشود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکردهاند. اگر آیین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزههای دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است. او ضمن تشکر از همه آنانی که در عرصه سینما و در شکلگیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست،گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار میرود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه ، فضا را به گونه ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود. خزاعی با گلایه از برخی بی انصافیها گفت بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش میگیرند تا به پرسشهایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند، خزاعی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست. او گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمیشود با ۵۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان میدهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کردهایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم . همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبرو هستیم. وی ادامه داد: با توجه به گزارهها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع، روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گستردهتر بدنه صنوف وخانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان می دهد چشمانداز پیش رو روشن است. اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زینالعابدین، محمد حمیدیمقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدریخلیلی در این جلسه حضور داشتند. ۵۷۵۷ برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903971